Paardenliefhebbers?

25-03-2015 19:34 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me leuk om hier te praten over paarden: heb jij een (verzorg)paard en vind je het ook leuk om hier je verhalen te delen?

Ik heb sinds kort mijn eerste verzorgpaard en ben me aan het verdiepen in Natural Horsemanship, een interessante manier van omgaan met je paard. Mijn verzorgpaard is 21, maar in goede conditie. Ik rijd meestal buiten omdat paard artrose heeft en niet meer intensief kan werken in de bak, dat is te belastend. Buitenrijden is nieuw voor mij, tot nu toe rijd ik dan alleen en dat is best wennen, maar is wel heerlijk om te doen.

Kom maar met jullie verhalen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bij_Zonder schreef op 18 augustus 2015 @ 13:00:

Fuck de herkenbaarheid: een vriendin van me heeft een obees paard. Morbide obees is de volgende stap als je het mij vraagt, en zo heel erg lang gaat dat niet meer duren ook. Stand van zaken op dit moment: bronchitis, verticale barst (gelukkig nog oppervlakkig) in een van de voorhoeven en oogontsteking door vliegen. Bronchitis wordt bestreden door het geven van nat hooi en de oogontsteking door het dragen van een vliegenmasker en goed schoonmaken van het oog. Beide kwalen zijn wel eerst met medicatie te lijf gegaan na consult dierenarts.



Vriendin is handelingsverlegen lijkt het wel. Wil paard houden volgens de theorieën van Paard natuurlijk en daar zijn veel van de tips en adviezen al op stuk gelopen. Graasmasker: kan nu niet vanwege vliegenmasker en wondjes die door graasmasker zijn ontstaan. Op rantsoen in de paddock: kan niet want paarden moeten (kennelijk) 3/4 van hun dag kunnen eten. Strookbegrazing: wordt nu over nagedacht. Dus staat paard nu 's-nachts met bijna onbeperkt hooi in de paddock (zandbodem) en overdag in een wei met gruwelijk vet gras. En dat is ook hoe hij zo dik is geworden.



Ze hoeft echt niet mijn adviezen en tips voor waar aan te nemen en ze klakkeloos op te volgen, ik ben ook maar een goedbedoelende amateur. Maar nu doet ze niets. En twee dierenartsen hebben al aangegeven dat het paard echt af moet vallen. Het is een grote welsh cob, een sober ras ook nog eens. Ik ben door m'n tips, trucs en adviezen heen. Mijn verzorgpaard staat bij haar paard in de wei en over en weer worden er (vanwege planning) ook voor elkaars (verzorg)paard karweitjes gedaan. Ik kan het eigenlijk niet meer aanzien en overweeg dan ook om met mijn verzorgpaard te stoppen als zij niet IETS gaat doen aan het overgewicht van haar paard.



Hebben jullie misschien nog tips en trucs die ik door kan geven? Hopend op dè tip die wel in goede aarde valt..
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft een bord voor haar kop. Daar kan niemand iets mee. Als ze niet eens luistert naar de veeartsen, wat moet je dan nog? Het paard moet op structuurrijk natuurhooi, dus hooi van een veld wat nauwelijks of niet is bemest of met stikstof bezaaid.

Ze vermoord dat paard.



Vreselijke mensen zijn dat. Het is ook heel frustrerend om het te moeten toezien en niets te kunnen doen.

Dit is net zo erg als een paard om laten komen van de honger. En dan kun je in principe de dierenbescherming er naar toe sturen. Maar of die nu zal komen weet ik niet. Maar ze brengt het paard willens en wetens in gevaar.
Toen de da's zeiden dat paard af moet vallen, heeft ze niet doorgevraagd en uit zichzelf hebben de da's geen tips gegeven. Ze vertelt het aan iedereen, ook dat ze zich zorgen maakt en niet weet hoe ze dat afvallen voor elkaar moet krijgen. Iedere tip die door wie dan ook gegeven wordt, wordt bijna met gejuich ontvangen om dan een dag later te melden dat het "niet kan" om [insert random uit de context getrokken stuk tekst van internet].

En ze geeft ook echt om dat dier, is echt verzot op hem en de aangeboden tips worden vooral uit angst iets verkeerd te doen naar de prullenbak verwezen. Maar idd wat jij zegt Milena: 3/4 van de dag eten om spijsverteringsproblemen tegen te gaan, zijn die te verwachten spijsverteringsproblemen dan zoveel erger als dat overgewicht? Dat kwartje lijkt maar niet te vallen.
Idd erg frustrerend Iones. Dat hooi, dat is al geopperd. Maar er moet nog gekeken worden waar ze dat kunnen kopen...

(PS: zou je de quote uit jouw berichtje willen verwijderen alsjeblieft? Geen idee òf ze hier komt, maar in geval van gezeik wil ik de berichten wel weg kunnen halen. Alvast bedankt!)
Alle reacties Link kopieren
Driekwart van de dag eten kan ook met hooi in de paddock, daar hoef je het paard niet voor in de wei met gras te zetten. Te weinig voeren kan wel zorgen voor maagzweren wat ook niet zo'n pretje is, maar dat kun je dus ondervangen met natuurhooi met veel structuur, wat Iones schrijft.

Maar dit type eigenaar luistert toch niet, de alternatieve zweefteven onder de paardeneigenaren zijn net zo erg als de menselijke millitante "gezondheids"freaks.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet zoeken op marktplaats op `natuurhooi`. Er is wellicht iets te vinden in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 16 augustus 2015 @ 21:30:

Ik denk dat als je je paard wat meer wilt trainen in de dressuursport, dat het weinig mensen lukt om dat zonder bit te doen en sporen en zo.

Ik vind buiten rijden heel leuk om te doen maar ik wil ook nog wel eens wat anders. Dus ik spring wat met mijn paard en ik dressuur wat.Ik denk en weet (ken mensen die dressuurwedstrijden) dat je zonder sporen en bit prima dressuur kunt rijden. Waarom zou dat niet kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Hier een voorbeeld.

https://www.facebook.com/m.horse.addict ... 021640243/
Alle reacties Link kopieren
Voor de geinteresseerden.

https://www.youtube.com/watch?t=2658&v=TQUMAJCh1fA
Alle reacties Link kopieren
Bij-zonder, heeft die dame zich echt verdiept in Paard Natuurlijk? Hier zijn zoveel tips te vinden waar zij zeker iets aan zou kunnen hebben.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ndvest.htm

Maar dan zal ze wel moeten handelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 18 augustus 2015 @ 18:32:

Voor de geinteresseerden.

https://www.youtube.com/watch?t=2658&v=TQUMAJCh1fAJa ik had het net ook gezien! Ik geloof echt dat dit maar voor weinigen is weggelegd. Het zou mooi zijn als deze mensen ook uit zouden komen op hoog niveau. Wat zou hun paard dan presteren?
Alle reacties Link kopieren
Net zo goed als op het filmpje denk ik. Alleen kun je op de hogere niveaus alleen uitkomen met bit.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 18 augustus 2015 @ 19:26:

Net zo goed als op het filmpje denk ik. Alleen kun je op de hogere niveaus alleen uitkomen met bit.Dit moet veranderen en er zijn al stemmen voor op gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 18 augustus 2015 @ 19:33:

[...]



Dit moet veranderen en er zijn al stemmen voor op gegaan.Ja, prachtige ontwikkeling!
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk ook straal bezopen dat je alleen met stang en trens mag uitkomen omdat dit `zou aantonen dat je daarmee om kan gaan`. Mensen die er mee uitkomen kunnen er vaak helemaal niet mee omgaan! De stangteugel staat vaak juist veels te strak! Het bewijst dus NIETS.



Om je paard zo te laten lopen zonder al dat heras hekwerk in z´n mond, dat vind ik een veel grotere prestatie.
quote:iones schreef op 18 augustus 2015 @ 19:36:

Het is natuurlijk ook straal bezopen dat je alleen met stang en trens mag uitkomen omdat dit `zou aantonen dat je daarmee om kan gaan`. Mensen die er mee uitkomen kunnen er vaak helemaal niet mee omgaan! De stangteugel staat vaak juist veels te strak! Het bewijst dus NIETS.



Om je paard zo te laten lopen zonder al dat heras hekwerk in z´n mond, dat vind ik een veel grotere prestatie.Dat hoeft niet meer tot en met de Grand Prix in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:polydox schreef op 18 augustus 2015 @ 19:46:

[...]



Dat hoeft niet meer tot en met de Grand Prix in Nederland.Wat bedoel je?
Stang en trens vanaf het Z
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op een stukje paardenbiefstuk, met gebakken aardappeltjes mmmmmmmm
Alle reacties Link kopieren
quote:polydox schreef op 18 augustus 2015 @ 20:03:

Stang en trens vanaf het ZVanaf het Z moest ook de optie open staan om dit bitloos te doen of zonder al die poespas.
Alle reacties Link kopieren
Wat een originele grap Cijfernerd.
quote:iones schreef op 18 augustus 2015 @ 20:07:

[...]



Vanaf het Z moest ook de optie open staan om dit bitloos te doen of zonder al die poespas.Laten er eerst maar eens voldoende mensen zijn, die in staat zijn om door te stromen naar het M.
Alle reacties Link kopieren
quote:polydox schreef op 18 augustus 2015 @ 20:14:

[...]



Laten er eerst maar eens voldoende mensen zijn, die in staat zijn om door te stromen naar het M.Je bedoelt bitloos?
Yep. KNHS is best wel bereid tot een hogere klasse open te stellen, maar vooralsnog zijn daar te weinig gegadigden voor.
Alle reacties Link kopieren
Moeten daar dan voldoende gegadigden voor zijn? Wat is het voor moeite om die ene persoon toe te laten tussen alle andere optomingen en deze gewoon af te rekenen op het aan de hulpen staan van het paard en goed door het lijf, zoals bij alle ruiters?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven