tips/ideeen voor verbouwing jaren'30 huis

26-04-2009 16:36 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan een jaren '30 huis verbouwen en zoveel mogelijk in deze stijl terugbrengen (het is nu erg jaren '70 helaas).



Ik vind het lastig om een aantal dingen te bepalen. Bijvoorbeeld welke vloer? In ieder geval hout, maar welk en hoe gelegd? En deuren, iemand goede tips voor zowel de buitendeur als binnendeuren? En kamer en suite deuren?



Ook qua verf, ik denk aan kalk/krijt verf (weet niet precies het verschil trouwens) maar welke kleuren zijn geschikt. Ik houd van natuurlijke tinten overigens.

En tuin, van welk soort stenen een terras met de look van de jaren'30? En welke beplanting?



Ik realiseer me dat dit een erg 'uitgebreide' vraag is, maar losse flodders zijn natuurlijk welkom. Ook evt. tips waar te koop/leveranciers/winkels/websites en waar advies. Daarbij aantekenend dat het budget helaas niet tot de hemel reikt.



Misschien heeft iemand pas zijn huis verbouwd en wat suggesties.



Trouwens ook tips voor inrichting welkom, al realiseer ik me dat dit natuurlijk persoonlijk is. Mijn stijl neigt een beetje naar klassiek,landelijk, nonchalant maar dan ook weer niet te tuttig. Ha ha, lekker duidelijk...



Ik heb alvast een redelijk nostalgische keuken besteld van hout, het houtwerk zou ik een kleurtje willen geven, maar welke preceis?





Veel dank vast!
Alle reacties Link kopieren
Tips voor een ander zijn moeilijk, dus ik vertel maar gewoon wat wij hebben gedaan. Overigens is ons huis iets ouder, maar scheelt niet veel en mag de pret niet drukken.



We hebben een eikenhouten partketvloet, in visgraat gelegd met band en wenge bies. Castellotegels in de hal was mijn grote wens, maar te duur, dus we hebben nu eikenhouten planken. We hebben het oorspronkelijke ornamentenplafond onder de schrootjes weggehaald en laten restaureren (heel erg mooi geworden). Het ornamentenplafond in de hal kon helaas niet gered worden, dus die is nu gladgestuukt.



We hebben de muren in de woonkamer gewoon wit geschilderd, en hebben met schilderijen en platen kleur aangebracht. De hal is lei-grijs op lambrizeringhoogte, daarboven wit. Eiken planken in de rest van het huis. Trap geschuurd en wit geschilderd -staat heel mooi met die handgedraaide spijlen. De keuken is landelijk met Oud-Friesche tegeltjes in verschillende tinten wit.



Ik wilde graag een buitendeur met een raam en een ijzeren voorzetstuk, maar wederom te duur. We hebben dus de oude jaren 70 deur gepimpt met houten panelen (makkelijk te doen als het glas toch per ongeluk door je echtgenoot gesloopt wordt ) en nieuw glaswerk. Verder hebben we de deur nachtblauw geschilderd met gouden brievenbus. Heel klassiek.



Succes met de verbouwing in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Niet landelijk, wel een prachtig voorbeeld van jaren dertig architectuur: Huis Sonneveld bij het NAI in Rotterdam.



Alle reacties Link kopieren
Het interieur is zeker de moeite waard.











Wat je zou kunnen doen, is eens wat op Funda rondsurfen en daar binnen kijken bij de wat duurdere woningen uit dezelfde periode. Alhoewel daar vaak een flink budget aan besteed is, kun je daar wellicht wel veel inspiratie opdoen.



Visgraat voor hout is inderdaad mooi klassiek, maar wel duurder. Als je kiest voor planken, leg ze dan in de breedte, dat geeft optisch vaak het ruimtelijkste effect.



Als je van rustig en landelijk houdt, dan is voor verf de kleur 9001 (tussen beige en wit in) op de wanden in combinatie met wit op het houtwerk erg mooi. Als je een andere kleur wilt, kijk dan goed naar de lichtinval in je nieuwe huis. Je zou kunnen kiezen voor koelere kleuren (grijs/blauw) of juist warmere kleuren.



Voor deuren is glas in lood typisch jaren '30. Er zijn bedrijven die oude deuren verkopen, wellicht is dat een idee? Even zoeken op marktplaats en je vindt zo meerdere bedrijven die deze deuren kunnen leveren. Ook heb je moderne deuren van MDF met glas in lood. Niet het echte werk, maar kan ook heel mooi zijn.



Voor de tuin zou ik denk ik kiezen voor iets met oude klinkers (alhoewel die wel wat duurder zijn) of anders voor beton (eenmaal verweerd kan dat ook een oude uitstraling krijgen).



Voor meubeltjes in landelijke sfeer zou je eens bij Het Kabinet en De Troubadour kunnen kijken.



Succes!
Op het Fok-forum staan een aantal klustopics van jaren-'30-huizen, bijv. http://forum.fok.nl/topic/1204131, ook met foto's.
Alle reacties Link kopieren
Bij jaren 30 denk ik aan terrazzo in de gang en badkamer en aan grind in de tuin. Mooie deuren uit de tijd kun je vaak op marktplaats vinden. Ze moeten meestal wel opgeknapt worden, niet moeilijk maar het kost wel veel tijd.



Kalkverf is mooi. Het geeft een warm, wat fluwelig effect. De muren komen minder op je af. We hebben het ook en ik vind het heel rustgevend.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Pas op met de termen kalk-en krijtverf, je hebt namelijk wat verschillende dingen die qua naamgeving veel door elkaar gehaald worden. Bij de gamma krijg je overigens schoolbordverf aangesmeerd als je om krijtverf vraagt, dus daar al helemaal mee uitkijken



De kalkverf die sabeltandcavia bedoelt is muurverf met een ietsje structuur, is inderdaad heel erg mooi. Krijtverf daarentegen is een oude vorm van lak, wordt gebruikt voor houtwerk en geeft een mooi rustiek effect. Maar het is echt loeiend kwetsbaar (en loeiend duur) dus ik zou het persoonlijk niet voor deurposten enzo gebruiken, als je dat toch doet kun je het aflakken, maar eigenlijk is dat weer zonde van de structuur.
Alle reacties Link kopieren
super, dank zover.

Oude klinkers is inderdaad een goed idee voor terras in de tuin, nummer zoveel. Mij lijkt alleen dat het altijd zo niet compact is als je begrijpt wat ik bedoel, maar wel ter overweging.

Borderwalk, erg leuk om die inrichting te zien. Alleen inderdaad een moderne jaren 30 huis, grappig eigenlijk dacht dat het allemaal dezelfde stijl was toen.

Halaa, dank voor het Fok forum, zal eens gaan lezen en kijken.

Parnell, ik begrijp welke deur je had gewild, prachtig maar duur. Begrijp niet goed welke deur je nu hebt, met panelen?



Ben benieuwd verder.
Alle reacties Link kopieren
ik zal me eens gaan verdiepen in de verschillen tussen krijt en kalkverf maar als ik het zo lees wordt het kalkverf
Alle reacties Link kopieren
Onze deur zag er ongeveer zo uit:







Mijn teergeliefde echtgenoot liep echter per ongeluk met een schuttingbalk door de onderste ruit heen. Ik heb het glas er toen uitgehaald en in plaats daarvan drie platen MDF tegen de deur bevestigd. Daarna heb ik latjes langs het bovenste raam bevestigd en de knop en de brievenbus vervangen door iets passenders. Waardoor hij er nu ongeveer zo uitziet:







Alleen het gietijzeren voorzetstuk mist nog, maar ik ben driftig op zoek op Marktplaats. Als ik een passend stuk vind, heb ik voor bijna niets een hele ouderwetse voordeur.
Alle reacties Link kopieren
In woningen uit de jaren 30 is gang/hal betegeld tot op lambriseringhoogte. Sowieso erg handig: tegels in de gang, eenvoudig schoon te houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat kalk/krijtverf betreft, kalkverf zou ik niet doen, is namelijk een drama als je eens wat anders wilt.

Een mooi "alternatief" is bijvoorbeeld verf van het merk Little Greene of Sanderson, dit zijn Engelse merken met een matte finish. Ze hebben beide super mooie tinten en een heleboel keuze.



Ik werk in Haarlem in een winkel waar we verf, behang, vloeren enz.enz. verkopen.

Je kan natuurlijk altijd naar zo'n winkel gaan en advies vragen.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat in andere winkels is, maar wij geven allerlei opties, suggesties enzo.



Succes en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst een nieuwe houten vloer aangelegd, deels voor de gezellige authentieke sfeer die het met zich mee brengt. Een beetje dezelfde sfeer die jij zoekt denk ik. Ik kan je het bedrijf waar wij geslaagd zijn zeker aanraden, [...]. Ik zou zeker eens op de site kijken. Wij hebben gekozen voor een donkere eikenhouten vloer. Dit vonden wij gezellig staan aangezien wij een open haard hebben en van donkere en gezellige kleuren houden. Ze hebben echter een verassend groot aanbod! Ook voor wanneer het financieel niet helemaal is zoals we zouden willen dat het is ;) Verder kan je natuurlijk altijd bij de plaatselijke bouwmarkt (Praxis) kijken?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2014 17:27
Reden: Spam
% gewijzigd
quote:josdebruin schreef op 27 augustus 2014 @ 17:03:

Ik heb laatst een nieuwe houten vloer aangelegd, deels voor de gezellige authentieke sfeer die het met zich mee brengt. Een beetje dezelfde sfeer die jij zoekt denk ik. Ik kan je het bedrijf waar wij geslaagd zijn zeker aanraden, Lab21. Ik zou zeker eens op de site kijken. Wij hebben gekozen voor een donkere eikenhouten vloer. Dit vonden wij gezellig staan aangezien wij een open haard hebben en van donkere en gezellige kleuren houden. Ze hebben echter een verassend groot aanbod! Ook voor wanneer het financieel niet helemaal is zoals we zouden willen dat het is ;) Verder kan je natuurlijk altijd bij de plaatselijke bouwmarkt (Praxis) kijken?Fijn, aan deze tip op dit tijdstip heeft de TO vast heel veel
Alle reacties Link kopieren
Is het een arbeiderswoning of iets uit het hogere segment, dat scheelt nog al met wat er in je huis 'hoort'.



Wij hebben een (vroeger waren het twee) arbeiderswoning uit 1929 (geloof ik) en hebben in de gang de orginele granito-vloer liggen. Verder de schouw, plafondversiering en dergelijke is ook nog orgineel. Omdat het voor de lagere middenklasse is gebouwd zijn de versieringen heel simpel gehouden.

De vloer in de woonkamer zal hout geweest zijn, maar visgraatmotief is niet voor een arbeiderswoning.



Kijk anders eens op deze site. De dame die deze site beheerd leeft alsof het de jaren '30 i en heeft haar woning dan ook helemaal ingericht in de stijl van die tijd.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Oh en keukens werden in de jaren '30 blauw geverfd, omdat het vliegen buiten zou houden. Maar het is een nogal heftige kleur, daar moet je dan wel van houden.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
dit topic is uit 2009

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven