Verhuizen naar de Veluwe, maar niet gelovig dorp?

05-08-2014 14:33 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen verhuizen naar de Veluwe, voorkeur omgeving Arnhem.



Maar welke dorpen zijn zwaar gelovig? Overigens is daar niks mis mee maar wij zijn niet gelovig.. en we willen gewoon onze was op kunnen hangen op zondag etc..



We zitten nu te denken aan max 15 km vanaf Arnhem.
quote:esthertje255 schreef op 06 augustus 2014 @ 23:11:

Ik ben zelf zo'n refo ;) En woon op de Veluwe.

Ik kan je wel vertellen dat inderdaad Kootwijkerbroek niet direct een handige keuze is. Barneveld zou prima kunnen en Ede zeker. Verder heb je hier ook de dorpjes Harskamp, Wekerom en Otterlo. Otterlo zou zeker een goede keuze zijn als het niet te ouderwets en te christelijk moet zijn en je snel het bos in wilt kunnen!



Verder denk ik dat je ook net geluk of pech kunt hebben met je buren. Wij zijn zelf refo's en wonen in een van bovenstaande dorpen. Onze overbuurvrouw doet totaal nergens aan wat geloof betreft en is lekker in de tuin aan het werk op zondag en houdt een tuinfeestje of weet ik het wat maar hee, dat zal mij een worst wezen. Leven en laten leven. Zolang ze zich aan algemene fatsoensnormen houdt en geen extreme geluidsoverlast ons bezorgt, maak ik me niet druk. En dan maakt het me niet uit of dat nou op zondag of op dinsdag of vrijdag is.

We kletsen af en toe met haar en als het uitkomt drinken we er een kommetje koffie. Dus het hoeft echt geen belemmering te zijn. Al wil ik niet ontkennen dat er onder 'ons refo's' zeker mensen zullen zitten die zichzelf vromer dan de paus vinden en wel raar op zullen kijken als je iets onderneemt op zondag wat zij niet vinden kunnen. En daar ben ik niet trots op. (en wat leuk dat je hier op het forum komt!)
Alle reacties Link kopieren
Velp is prachtig, je bent zo in het bos! Heb er jaaaaren gewoond, wel met plezier omdat het er zo mooi is, maar ik heb ook nog wel wat bedenkingen bij het dorp. Zelf vond ik de tweedeling tussen zuid en noord niet leuk. Echt een beetje hokjesgeest: woon je in noord dan ben je een kakker, woon je in zuid dan ben je aso. Weet niet of het nog steeds zo is, maar toen ik er woonde was dit behoorlijk aanwezig... Rozendaal is ook heel mooi maar duur. Rheden, Ellecom, De Steeg en verder vind ik minder. Pas voorbij Zutphen wordt het naar mijn idee weer prachtig (maar toch wel verder weg): Lochem, Eefde, Gorssel, Almen, enz.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat Velp wel heel geschikt zou zijn en persoonlijk vind ik aan de andere kant Lochem ook best een leuk dorp. Er zijn wat voorzieningen en voor zover ik weet ook een basis en middelbare school, aangezien je kinderen hebt is het ook misschien fijn als ze niet eerst heel ver moeten fietsen. Ik zou er ook rekening mee houden wat je ongeveer wilt besteden, dorpen zoals Gorssel en Rozendaal zijn over het algemeen erg duur. succes!
Alle reacties Link kopieren
Dankje misschicken!
Alle reacties Link kopieren
Doorwerth is erg mooi (groen), gezellig en er woont van alles wat. Het ligt gunstig t.o.v. snelweg en is dichtbij Arnhem, Wageningen en Ede. je hebt er zogenaamde 'clusters' en die zijn heel leuk om te wonen.



Daarnaast spreekt Brummen mij persoonlijk erg aan. Lijkt me een leuk dorp om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
ook uit de buurt van Barneveld Nogal overdreven van de hooivork in kootwijkerbroek zoals je zelf al aangaf. Verwacht geen bruisende sfeer op zondag maar het is verder prima toeven
Ik zou in ieder geval Ede vermijden.Ik heb daar gewerkt. Het barst daar van de Marokkaanse hangjongeren die zich niet kunnen gedragen. Ik heb me daar regelmatig zeer onprettig gevoeld.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt het met de tijd wel steeds beter qua leven en laten leven, vooral in de wat grotere woonplaatsen waar het meer gemengd is.



Als je graag in de buurt van Arnhem wil wonen, dan is Elst ook een mooie plaats. Maar dat is niet de Veluwe. Wel een mooie omgeving en een gezellig dorp. Als je perse de Veluwe wil zou ik kiezen voor een woonplaats tussen Apeldoorn en Arnhem in. Zoals Loenen of Beekbergen. Boven Apeldoorn heb je weer wat strengere dorpjes; Uddel en Elspeet bijv.



Nunspeet is niet meer zo heel streng, daar kun je gerust in een terrasje/zwembad/restaurant/cafetaria terecht, en ook de was ophangen. Doornspijk is wel weer heel streng. Elburg is ook erg mooi, maar dan zit je weer ver van Arnhem.



Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Kastanjez schreef op 05 augustus 2014 @ 14:54:

Ik zou niet in Veenendaal willen wonen vanwege een zeer christelijke gemeenteraad,



!!Met een VVD burgemeester en wel 2 wethouders uit de christelijke partijen valt dat dus reuze mee.
Ik ben zelf opgegroeid in een plaatsje op de Veluwe. In de plaats waar mijn moeder is geboren en getogen. Mijn vader kwam uit een dorp er naast. En dat was wat. In die tijd was het nog zo dat de jongelui het niet accepteerden als een jongen uit het naastgelegen dorp verkering kreeg met een meisje uit de plaats er naast. Mijn vader heeft regelmatig heel hard moeten rennen. Mijn jeugd stond in het teken van Gristelijkheid. Gristelijke basisschool, Gristelijke knutselclub van de kerk en Gristelijke orgelles met als "hoogtepunt" psalmen op het kerkorgel mogen spelen waar mijn orgelleraar organist was. Ik heb er tot mijn 28e gewoond en toen vond ik het benauwende genoeg. Plaats waar ik ben geboren hebben ze op 1 of andere manier ook allemaal dezelfde gelaatsuitdrukking op hun gezicht. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar zo'n echte Veluwse kop ( heb ik volgens mij zelf helaas ook nog steeds). Nu moet ik wel zeggen dat ik zelfs als kind al niet gelovig was in een omgeving waar iedereen wel gelovig was. Ik ben zuidelijker gaan wonen, 70 km verderop maar nog wel in Gelderland. Zelfs mijn familie zegt dat in de omgeving waar ik nu woon de mensen veel spontaner, hartelijker en vriendelijker zijn. In de plaats waar ik ben opgegroeid blijf je altijd "import", zelfs na 50 jaar nog.

Ik heb zelf een chalet in Brummen gehad, daar vind ik het wel ontzettend leuk. Dichtbij Zutphen, heerlijke bossen en geen bekrompen mentaliteit. Ik wil je echt aanraden om voordat je een huis koopt of huurt eerst eens goed de sfeer te gaan proeven door er rond te wandelen, mensen aan te spreken, ijsje op terrasje te eten enzovoort.
quote:tallyho schreef op 06 augustus 2014 @ 23:22:

[...]



Nou in Genemuiden wel, hoor. Ik kreeg nog net geen stenen naar mijn auto gegooid.Genemuiden (gellemuudn) ligt in Overijssel.
ik woon in een vrij gelovig dorp. Op zondag maait hier niemand het gras of is luidruschtig aan het klussen. En verdomd: ik vind het eigenlijk wel fijn. Een dag waarop je weet dat het rustig is en je lekker in de tuin kunt lezen zonder veel lawaai. Was hang ik gewoon op, dat ziet toch niemand. De auto wassen doe ik bv niet en zelf lawaai maken ook niet.
quote:dubbelma schreef op 07 augustus 2014 @ 12:23:

En verdomdOhhhh, wat zeg je nu? Je vloekt! Oh Heere geef wijsheid ( zei mijn Oma altijd )
quote:netniet schreef op 07 augustus 2014 @ 12:26:

[...]



Ohhhh, wat zeg je nu? Je vloekt! Oh Heere geef wijsheid ( zei mijn Oma altijd )tja, IK ben niet gelovig. Meestal probeer ik wel op zondag het luidskeels vloeken te beperken
quote:dubbelma schreef op 07 augustus 2014 @ 12:28:

[...]

tja, IK ben niet gelovig. Meestal probeer ik wel op zondag het luidskeels vloeken te beperken Alleen op zondag?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet in Staphorst gaan wonen



Velp/Rozendaal is prachtig om te wonen



Maar zelf zou ik voor Apeldoorn kiezen heerlijk in Berg en Bos
Alle reacties Link kopieren
Vaassen? Daar woont mijn tante, echt aan de rand van het bos. Ik kwam er in mijn kindertijd echt erg graag en nog steeds. Vroeger was het er wel gelovig maar nu een stuk minder.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 07 augustus 2014 @ 12:38:



Maar zelf zou ik voor Apeldoorn kiezen heerlijk in Berg en Bos Geld teveel zeker
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 07 augustus 2014 @ 12:19:

Ik ben zelf opgegroeid in een plaatsje op de Veluwe. In de plaats waar mijn moeder is geboren en getogen. Mijn vader kwam uit een dorp er naast. En dat was wat. In die tijd was het nog zo dat de jongelui het niet accepteerden als een jongen uit het naastgelegen dorp verkering kreeg met een meisje uit de plaats er naast. Nou, dat zal wel per vriendengroep verschillend zijn want mijn ouders komen ook allebei uit refodorpen naast elkaar en dat was geen probleem.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:ElleMichelle schreef op 07 augustus 2014 @ 12:38:

Ik zou niet in Staphorst gaan wonen



Wist je dat Staphorst zelfs een openbare basisschool heeft?

Staphorst ligt trouwens ook niet op de Veluwe maar in Overijssel.
Alle reacties Link kopieren
quote:nohr schreef op 05 augustus 2014 @ 14:47:

Barneveld, Kootwijk en Kootwijkerbroek moet je dan vermijden. Putten kan gewoon.Volgens mij ligt geen van deze plaatsen binnen een straal van 15 km vanuit Arnhem.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
O ja was ff in de war met Bronkhorst.Kennis heeft 1 jaar in Staphorst gewoond maar was er snel weer weg.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt binnen 15 km van Arnhem wilt wonen zou ik voor Velp kiezen.ik kom er vaak door als ik via Rozendaal naar Arnhem ga prachtige huizen en ook zo bij het park.
Alle reacties Link kopieren
Velp ligt ook echt ideaal tov Arnhem en daardoor ook goed bereikbaar vanuit randstad. Arnhem is echt een leuke stad!
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 07 augustus 2014 @ 12:19:

Plaats waar ik ben geboren hebben ze op 1 of andere manier ook allemaal dezelfde gelaatsuitdrukking op hun gezicht. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar zo'n echte Veluwse kop ( heb ik volgens mij zelf helaas ook nog steeds).

.Haha, nu ben ik ontzettend benieuwd of ik ook zo'n typische Veluwse kop heb ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven