Wasmachine: 1400 of 1600 toeren?

27-04-2015 21:17 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze wasmachine heeft het opgegeven, dus op korte termijn gaat er een nieuwe komen. De vraag: ga ik voor 1600 toeren, of voor 1400?



Onze oude had 1200 toeren, en graag ga ik nu voor drogere was. We hebben geen wasdroger (die komt er ook niet) en drogen alle was op rekken, in de zomer buiten en 's winters in huis. Ik ben geen strijker; ik sla/schud de was uit voordat ik hem ophang en doe dat zo dat alles zo glad mogelijk opdroogt. De was bestaat overigens voornamelijk uit natuurlijke vezels, weinig polyester e.d.

Een eerste kijkronde leverde op dat er in mijn categorie (7 kg, laag energie en waterverbruik, betrouwbaar merk, enigszins betaalbaar) maar weinig 1600 wasmachines op de markt zijn. In de categorie 1400 is de keuze stukken groter. Een verkoper raadde me aan niet voor een 1600 toeren machine te gaan, omdat de was daar veel gekreukelder uitkomt. Is dat echt zo? Iemand ervaring met 1600 toeren i.c.m. drogen op rekken/niet strijken? Is dat echt zo erg?



Wie nog verdere tips heeft qua aanschaf van een nieuwe wasmachine, mag ook losbranden. Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
De consumentenbond had laatst een wasmachine test (kun je Google ). Verder geen advies over 1400 of 1600. Ben ik zelf ook benieuwd naar, dus ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik centrifugeer de was op 1600 en trek de meeste shirts, broeken, blouses etc gewoon strak voordat ik ze op het rek ophang. Gewoon goed in model brengen en dan ophangen. Wanneer het droog is strak opvouwen en je ziet weinig kreukels. Ik zou voor 1600 gaan als je geen droger hebt.
Ik had eerst een 1600 van siemens, nu een miele van 1450.

De was uit de Miele komt er droger uit dan uit de Siemens.

Vraag me niet hoe het kan, maar het is echt zo.



De test van de consumentenbond is vaak ook specifiek over hoe de was uit de machine komt qua droogheid en kreukels, als ik jou was zou ik die testresultaten goed bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Bosch, 1400 toeren.

Ben ook geen strijker en de was droogt op een rek/aan de lijn (alleen beddengoed en handdoeken gaan in de droger).

Ik ben er tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik niet in NL woon, is de test van de consumentenbond voor mij niet zo heel handig, maar ik heb de meest recente test uit ons land er al bijgehad. De ervaring tot nu toe leert dat het lastig is om exact dat type machine te vinden, dat ook in in die test meegenomen is. Ik wordt intussen ook al gek van alle typenamen die te koop zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:siska74 schreef op 27 april 2015 @ 21:24:

Ik had eerst een 1600 van siemens, nu een miele van 1450.

De was uit de Miele komt er droger uit dan uit de Siemens.Hier zat ik ook al over te filosoferen met m'n man, dat toerental sec niet alles zegt. Het gaat niet alleen om het toerental, maar sowieso ook om de maat van de trommel. Bij een gelijk toerental, zal de was uit een grotere trommel droger eruit komen dan uit een kleiner formaat trommel. Puur natuurkundig gezien, krachtenwerking enzo.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen droger (2 persoons huishouden) een buitenwaslijn of een binnen droog rekje. Ik heb een 1600 toeren en merk als ik een kort programma doe (gaat automatisch op 1400 toeren) dat ik de was erg nat vind en doe ik vaak nog even extra centrifugeren op 1600.

Als ik vandaag een nieuwe wasmachine nodig zou hebben dan zou ik weer voor een 1600 toeren gaan.

En voor kleding die snel kreukeld, die laat ik drogen aan een kledinghanger.
First world problems.
Alle reacties Link kopieren
2800

Maar dat is dan ook een hele oude bovenlader.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 april 2015 @ 21:32:

First world problems.



En desondanks wil ik bewust een keuze maken, voordat ik zo'n grote uitgave doe.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het verschil in droogte tussen 1200 en 1400 al niet bijster groot dus kosten meer toeren alleen maar meer stroom. Die van mij kan 1400 maar dat gebruik ik nooit, 1200 is zat.
life's a beach and then you die
Ben van 1600 naar 1400 gegaan met de nieuwe wasmachine, merk geen verschil
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbitura schreef op 27 april 2015 @ 21:37:

Volgens mij is het verschil in droogte tussen 1200 en 1400 al niet bijster groot dus kosten meer toeren alleen maar meer stroom. Die van mij kan 1400 maar dat gebruik ik nooit, 1200 is zat.Ik merk een duidelijk verschil tussen de vochtigheid van mijn was (1200 toeren) en die van een vriendin (1600 toeren). Maar die laatste gooit alles in een droger, dus qua kreukels daar geen goed beeld...
Alle reacties Link kopieren
Onze machine is 1600 toeren (7 kg, AEG, heel stil doordat hij geen koolstofborstels oid? heeft, echt fijn) en ik zet m meestal op 1400 ivm de extra kreukels. Vooral in spijkerbroeken ed.

Maar de kreukels worden ook verergerd omdat ik broeken altijd in de droger doe. Rest van kleding gaat op het rek.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik heb een AEG voorlader met 1400 toeren. Hij bevalt prima, de was is niet erg gekreukt en niet erg nat meer. Ik vind een wasmachine met 1600 toeren voor mij niet echt nodig. Als het kan hang ik de was buiten en anders binnen op rekjes. Machine bevalt prima hoor.
Ik heb onlangs ook een wasmachine gekocht. Wilde ook perse een 1600 toeren.

Gebruik namelijk geen droger (heb er wel 1 staan, oud ding).



De dame in de winkel gaf aan dat idd de 1400 toeren van betere merken idd droger zijn dan de 1600 van andere merken.



Ik had een aeg 1600 toeren (5kilo) en ben naar Bosch 1400 toeren (8 of 9 kilo, ben ik even kwijt) gegaan en inderdaad m'n was is nu droger!



Verkooppraartjes over goede merken of niet; toeren zijn niet alles blijkbaar!



Ik weet niet hoeveel wassen je draait maar wat ik handig vind is de optie tot kleine wasjes, zeker met deze enorme trommel!

M'n vorige had wel een programma van een half uur maar dan kon je de temp niet kiezen.
Wij hebben er eentje die 1600 kan.

Ik gebruik dit eigenlijk alleen voor de was waarin ik het witte beddengoed, de handdoeken en hydrofielluiers ed heb zitten.

Dit hangt namelijk toch wel iets langer op de lijn voor het droog is en dan zijn de kreukels er wel weer uit.

De rest mag op 1400 en het enige wat soms nog best nat is zijn spijkerbroeken, die daarna gewoon op de handdoek radiator in de badkamer gaan. Dan zijn ze zo droog.
quote:tof schreef op 27 april 2015 @ 21:36:

[...]





En desondanks wil ik bewust een keuze maken, voordat ik zo'n grote uitgave doe.Heb je al besloten bij welk kamp je je gaat aansluiten, om je aankoop voor jezelf te rechtvaardigen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 april 2015 @ 22:07:

[...]

Heb je al besloten bij welk kamp je je gaat aansluiten, om je aankoop voor jezelf te rechtvaardigen? Ik hoef niets te rechtvaardigen; de wasmachine is kapot, en ik heb niet de tijd en mogelijkheid om alles op de hand te gaan doen, dus komt er een nieuwe. Punt.
Jaja, dat ding komt er. Maar de één is duurder dan de andere...
Ik let er nooit op eigenlijk. Ben zelfs naar de machine gelopen om te kijken, hij kan tot 1200 toeren zag ik. Maar hij pakt zelf een toerental ahv het programma en ik wijzig dat nooit handmatig. Het is me nog nooit opgevallen dat ik natte was heb, sommige dingen (zoals van die flubbelbloesjes) komen er zelfs droog uit al. In de zomer hang ik het buiten op soms, dan is het ook echt zo droog. Meeste gaat hier wel in de droger. Maar ik heb dus naar mijn idee niet meer toeren nodig heb wel een Miele, misschien dat dat dan toch nog uitmaakt. Ook een grote trommel trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij is 1600, stel hem nooit lager in omdat ik geen droger heb en dus alles of buiten of binnen op een rek droog. Ik strijk nooit en dat gaat eigenlijk prima. Zog wel dat ik de was als die klaar is gelijk uit de machine kan halen en schud het goed uit alvorens ik het ophang.
Alle reacties Link kopieren
Bovenkleding gaat hier altijd op 900 max. De rest zo hoog mogelijk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
1600
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven