Wat te doen met bejaard paard?

18-08-2015 10:50 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een kwestie waar ik al nachten van wakker lig.



Sinds mijn jeugd heb ik een paard waar ik erg aan gehecht ben. alleen is mijn situatie de afgelopen 3 jaar veranderd waardoor ik steeds moelijker voor hem kan zorgen. het stalgeld van de stal waar hij stond kon ik niet meer betalen en ik kon hem via een kennis goedkoop plaatsen. helaas heeft zij de huur opgezged.



ik heb altijd goed voor hem gezorg, hoefijzers, medicatie. nooit een probleem geweest. paard ging altijd voor. Nu ben ik door omstandigheden met geld in een maandinkomen onder bijstandsnivo gekomen, ongeveer 800 euro per maand. het paard kost mij 150 euro plus eens in de zes weken nieuw beslag ed.



een nieuwe plek gaat meer kosten, om en nabij de 250 euro en ik kan dit niet meer ophoesten.



het paard is 27 jaar oud en niet meer te verkopen, ja misschien met mooie praatjes van mensen die hem een fijn thuis gaan bieden en helemaal fantastisch lijken te zijn maar die er dan toch dingen mee gaan doen die niet meer kunnen.



ik denk erover om hem in te slapen, maar ik heb het hier moeilijk mee.



wat zouden jullie doen?



ik ben al weken bezig met zoeken naar iets betaalbaars, maar kom er niet uit



ik weet wel dat je een dier voor he tleven neemt, maar wat als je er niet meer voor kunt zorgen? kan je dan beter ervroor kiezen om het te laten gaan? ik wil ook geen slechte baas worden omdat ik geen goede verzorging kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely.Ivy schreef op 20 augustus 2015 @ 13:10:

Iones:



hij eet in de winter naast ruwe mais inderdaad Seniores Priores, maar hij staat nu op Pavo 18 plus omdat er dan meer kauwenzymen vrijkomen dat beter is voor zijn maag. Ik betaal per maand ongeveer ¤ 30,- aan voer. Baal hooi kost ¤ 20,- en hij staat op vlas ¤ 6,50 per baal en ik maak er 5 op per maand. De basis voor stalling is ¤ 125,- maar dit is per september opgezegd omdat mijn stalhouder ermee stopt.



Zijn beslag komt op ¤ 65,- per zes weken, dit is een speciale regeling met mijn hoefsmid. Hij gebruikt ook steunzooltjes zodra hij kantelt op het hoefbeen en dan betaal ik ¤ 35,- extra.



Paardentandarts komt op ¤ 225,- per half jaar.



Inentingen zijn om en nabij de ¤ 75,- per half jaar, ontwormen komt op ¤ 9,50 en ¤ 25,- ik wissel de dure en goedkopere per seizoen af en meet de poep en pas daarop aan.



Het is een KWPN'er en ik heb het al afgebouwd, maar hij kan niet zonder deken in de winter. Die koop ik tweedehands vaak voor ¤ 50,- en vanwege zijn lompe gedrag is er altijd wel een scheur of ding waardoor het onbruikbaar wordt en ik een nieuwe moet kopen. Helaas.



Vanwege artrose hebben we een behandeling met steroiden achter de rug en dat was echt een rib uit mijn lijf, om en nabij de ¤ 360,- ballen. Hij slikt nu glucosamine dat ik in het voer meng.



Mijn paard is altijd kwa zorg voorgegaan op mij.

Moet je kijken. Dus afgezien van de stalkosten ben je al een hele hoop geld kwijt. Tel maar op. Jammer dat je geen geldboom hebt. Want paarden zijn vaak een bodemloze put.



Niemand kan zeggen dat jij niet alles voor je paard gedaan hebt. Ook niet dat je hem geen goede oude dag gegund hebt. Wat jouw paard nu heeft, is maar voor weinig paarden weggelegd. Meeste mensen `ruimen hun paard op` als hij niet meer `voldoet`.



Ik weet dat sommige mensen hier bot op jou reageren maar ze zijn echt niet reëel.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 20 augustus 2015 @ 15:25:

Nou, dat lijkt me ook tot niets leiden, een besloten facebook met paardenliefhebbers. Kun je net zo goed gelijk een oproep op bokt.nl plaatsen of iemand het paard wil hebben onder allerlei voorwaarden (niet doorverkopen, wel kostbare verzorging).



Wat is jouw probleem?

Lijkt wel of sommige mensen maar liever dat paard naar de slacht willen hebben joh, ik snap er niets van...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely.Ivy schreef op 20 augustus 2015 @ 15:18:

[...]





We hebben vriendelijk mailcontact, niks aan de hand. Niks afbranden. En het is nog geen oplossing die is geboden, het is een suggestie voor een mogelijkheid tot hulp als ik een oproep plaats.



Nu ja, en dat is heel mooi. Het verbaast me gewoon dat (voorafgaand aan jullie mailcontact) meerdere mensen er een punt van maken dat Cochise graag even privécontact heeft i.p.v. iets openbaar op Viva te plaatsen... en dat vind ik raar.



Ook al is er geen oplossing, ook al is er een malafide oplossing, dat kun jij toch prima zelf beoordelen op het moment dat je contact hebt. De grootste reden dat er nu mailcontact is, is volgens mij Cochise zelf, die rustig blijft en herhaalt dat ze mee wil denken aan een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 20 augustus 2015 @ 15:30:

[...]





Wat is jouw probleem?

Lijkt wel of sommige mensen maar liever dat paard naar de slacht willen hebben joh, ik snap er niets van...wie gaat er nou maandelijks 250 euro in een oud paard investeren?????? Zulke mensen bestaan helemaal niet! Als mensen al filantropisch ingesteld zijn, dan gaan ze voor kansrijkere dieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 augustus 2015 @ 15:24:

[...]



Jij moet eens niet zo belachelijk reageren! Niemand kan in de toekomst kijken. Mensen kunnen hun baan verliezen en zelfs het dak boven hun hoofd! En dat is met die crisis ook zat gebeurd!





Wat een hysterische reactie.



Iedereen met een setje hersens weet dat paarden zo'n beetje de duurste 'huis'dieren mogelijk zijn. Oneindig veel duurder dan een hond, een kat, een konijn, goudvis, parkiet of een cavia. En, heel oneerlijk, dus een peperdure hobby die alleen voor mensen met een pak geld, is weggelegd. Dus doe dan niet net alsof je dat 'onverwacht' opeens niet meer kan betalen. Je weet ook dat een paard wel 30 kan worden en je dus een járenlange, dure verantwoordelijkheid aangaat. Daar kun je ook voor sparen, he? Van te voren dus, niet als het al te laat is.



Als het beestje jonger was geweest, had-ie net zoveel gekost en had ze het óók niet kunnen betalen. En ook een jonger dier kun je niet zomaar kwijt. En dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 augustus 2015 @ 15:36:

[...]



wie gaat er nou maandelijks 250 euro in een oud paard investeren?????? Zulke mensen bestaan helemaal niet! Als mensen al filantropisch ingesteld zijn, dan gaan ze voor kansrijkere dieren.In jouw wereld wellicht. en daarbij zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik trek me terug uit dit topic, heb helemaal geen zin noch behoefte om me te moeten verantwoorden.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 20 augustus 2015 @ 15:39:

[...]





Wat een hysterische reactie.



Iedereen met een setje hersens weet dat paarden zo'n beetje de duurste 'huis'dieren mogelijk zijn. Oneindig veel duurder dan een hond, een kat, een konijn, goudvis, parkiet of een cavia. En, heel oneerlijk, dus een peperdure hobby die alleen voor mensen met een pak geld, is weggelegd. Dus doe dan niet net alsof je dat 'onverwacht' opeens niet meer kan betalen. Je weet ook dat een paard wel 30 kan worden en je dus een járenlange, dure verantwoordelijkheid aangaat. Daar kun je ook voor sparen, he? Van te voren dus, niet als het al te laat is.



Als het beestje jonger was geweest, had-ie net zoveel gekost en had ze het óók niet kunnen betalen. En ook een jonger dier kun je niet zomaar kwijt. En dan?



Maar eigenlijk zeg je dus dat niemand een paard moet nemen? Want 30 jaar vooruit kijken kan niemand.

TO heeft een ongeluk gehad met inkomensval. 5 jaar lang heeft ze van haar spaargeld het paard goed verzorgd, en nu is het geld op. Dit kan je toch allemaal niet voorzien?



En wat dat betreft zijn paarden toch andere huisdieren dan hond/kat. Vaak hebben paarden naast een 'huisdier' functie ook een 'gebruiksfunctie'. Hierdoor zijn ze (helaas) voor veel mensen niets waard als je er niet mee kan werken (dit geldt overigens niet voor TO aangezien die hem al jaren verzorgd zonder 'tegenprestatie').



Herplaatsing van een paard wat niet te rijden/mennen oid is, is hierdoor gewoon moeilijk, zeker als hij niet presteert, maar wel bovenmatig veel geld kost. En er zal dus niet altijd een levende oplossing blijken te zijn. Het mooie is dan, dat een paard ook een waardig en nuttig einde kan hebben als slachtdier.



En waarom is het slachten van gezonde paarden erger dan van gezonde koeien, kippen en varkens? Want dit komt natuurlijk miljoenen keren per jaar voor.



Voor veel mensen staat een paard gewoon op een iets ander niveau dan hond of kat, maar dit komt ook omdat de kosten gewoon hoger zijn. En ik denk niet dat dit erg is, als je tijdens het leven maar goed voor ze zorgt. En als je dit niet meer kan, dat je dan de verantwoordelijkheid neemt om het leven op een goede manier te beëindigen.



Sorry TO voor het off topic, want ik weet dat jij je paard niet laat slachten, maar laat euthanaseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:haedor schreef op 20 augustus 2015 @ 16:04:

[...]





Maar eigenlijk zeg je dus dat niemand een paard moet nemen? Want 30 jaar vooruit kijken kan niemand.

TO heeft een ongeluk gehad met inkomensval. 5 jaar lang heeft ze van haar spaargeld het paard goed verzorgd, en nu is het geld op. Dit kan je toch allemaal niet voorzien?



En wat dat betreft zijn paarden toch andere huisdieren dan hond/kat. Vaak hebben paarden naast een 'huisdier' functie ook een 'gebruiksfunctie'. Hierdoor zijn ze (helaas) voor veel mensen niets waard als je er niet mee kan werken (dit geldt overigens niet voor TO aangezien die hem al jaren verzorgd zonder 'tegenprestatie').



Herplaatsing van een paard wat niet te rijden/mennen oid is, is hierdoor gewoon moeilijk, zeker als hij niet presteert, maar wel bovenmatig veel geld kost. En er zal dus niet altijd een levende oplossing blijken te zijn. Het mooie is dan, dat een paard ook een waardig en nuttig einde kan hebben als slachtdier.



En waarom is het slachten van gezonde paarden erger dan van gezonde koeien, kippen en varkens? Want dit komt natuurlijk miljoenen keren per jaar voor.



Voor veel mensen staat een paard gewoon op een iets ander niveau dan hond of kat, maar dit komt ook omdat de kosten gewoon hoger zijn. En ik denk niet dat dit erg is, als je tijdens het leven maar goed voor ze zorgt. En als je dit niet meer kan, dat je dan de verantwoordelijkheid neemt om het leven op een goede manier te beëindigen.



Sorry TO voor het off topic, want ik weet dat jij je paard niet laat slachten, maar laat euthanaseren.





Call me stupid, of sentimenteel, maar een dier waarmee je bent opgegroeid, gelachen en gehuild en van geleerd hebt, want zover gaat het met een paard, daarvoor vind ik een einde als biefstuk allesbehalve waardig. Een hond of kat zet je na zijn dood toch ook niet op het menu? Daarvoor is de enige waardige oplossing een spuitje, vind ik. Niet het slachthuis.





En nee, je kan niet álles voorzien in het leven. Diezelfde argumentatie zie je ook altijd bij Dubbeltje op zijn kant enzovoort, als ze dan met vier grote honden op de bank over de dierenartsrekeningen huilen. Maar je weet wél dat een paard zo tussen de 25 en 30 gaat worden, en steeds meer zal kosten in die jaren. Ik zie het bij mijn vriendin: zij heeft een speciale spaarrekening bovenop de verzekering, alléén voor haar paard. Zo is het met haar vorige paard netjes afgelopen, euthanasie in zijn eigen omgeving, in plaats van een slachthuis, en zo zal het bij die van nu ook gaan tezijnertijd. Het bedrag is van dermate hoogte dat werkloosheid etc. zijn ingecalculeerd. Want ze wéét dat-ie geld gaat kosten. Veel geld.





Nogmaals: als het paard op is, dan is het duidelijk, dan gun je hem dat spuitje. Natuurlijk! Maar er spelen nu andere zaken mee. Meds heeft dat eerder in dit topic al haarfijn uiteengezet.
Ik kan me dus best wel voorstellen dat er mensen op bokt zijn die grote stalling hebben en een plekje kunnen bieden zonder dat ze daar geld voor hoeven. Als ze voor eten, hoefsmid e.d. niet zouden hoeven betalen.

Er zijn mensen die zelf goede stalling hebben en hier dus geen extra geld voor kwijt zijn (bijvoorbeeld 250 euro per maand).

Het is altijd toch het proberen waard.. Bij een vaste (!!) schrijver op een paardenforum kun je eerder een goede inschatting maken..

Niet iedereen denkt alleen in euro's. Tuurlijk; niemand zal er geld bijleggen, maar mensen die gewoon een goede plek zelf hebben.... Waarom zou dat onmogelijk zijn?



Ik zou als dierenarts trouwens ook niet meewerken aan het doden van een relatief gezond paard (of welk dier dan ook).



Een dier dat teveel gezondheidsproblemen heeft is uiteraard een ander verhaal. Maar uit de eerste posts kwam dit totaal niet naar voren.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 20 augustus 2015 @ 16:14:

[...]





Call me stupid, of sentimenteel, maar een dier waarmee je bent opgegroeid, gelachen en gehuild en van geleerd hebt, want zover gaat het met een paard, daarvoor vind ik een einde als biefstuk allesbehalve waardig. Een hond of kat zet je na zijn dood toch ook niet op het menu? Daarvoor is de enige waardige oplossing een spuitje, vind ik. Niet het slachthuis.





En nee, je kan niet álles voorzien in het leven. Diezelfde argumentatie zie je ook altijd bij Dubbeltje op zijn kant enzovoort, als ze dan met vier grote honden op de bank over de dierenartsrekeningen huilen. Maar je weet wél dat een paard zo tussen de 25 en 30 gaat worden, en steeds meer zal kosten in die jaren. Ik zie het bij mijn vriendin: zij heeft een speciale spaarrekening bovenop de verzekering, alléén voor haar paard. Zo is het met haar vorige paard netjes afgelopen, euthanasie in zijn eigen omgeving, in plaats van een slachthuis, en zo zal het bij die van nu ook gaan tezijnertijd. Het bedrag is van dermate hoogte dat werkloosheid etc. zijn ingecalculeerd. Want ze wéét dat-ie geld gaat kosten. Veel geld.





Nogmaals: als het paard op is, dan is het duidelijk, dan gun je hem dat spuitje. Natuurlijk! Maar er spelen nu andere zaken mee. Meds heeft dat eerder in dit topic al haarfijn uiteengezet.



Ja maar zie ook het verhaal van de spaarrekening, TO is nu 250 euro per maand kwijt, ik denk dat je dat ook wel kan verwachten.

Dat is 3000 euro per jaar (zonder onvoorziene dingen). Dit doet ze nu 5 jaar, dan zit je op 15.000 euro.

Hoe groot moet die spaarrekening zijn? Als het paard 35 jaar wordt, met allerlei kunst en vliegwerk, dan moet je dus vanaf nu nog 21.000 apart hebben staan. Dus op het moment van het ongeluk had TO dus minimaal 36.000 euro op haar paarden spaarrekening hebben staan..

In een perfecte wereld ben ik het helemaal met je eens, maar ik denk gewoon niet dat het realistisch is om dit van iedereen te verwachten.



En dit paard is er dus een waar je qua sport niets mee kan, sowieso niet heel lang meer zal leven en die bovendien nog veel geld gaat kosten in zijn laatste jaren. Dit is helaas niet een paard waar mensen zich om verdringen om over te nemen.



Dus als herplaatsen dan niet lukt, en de spaarrekening leeg is, dan is euthanasie (of slacht) eigenlijk toch de enige optie die over is? Ook als hij met de goede verzorging nog 5 jaar had kunnen blijven leven?



Hoe verdrietig ook. Het enige wat je TO dan aan kan rekenen is dat ze geen spaarrekening van 36.000 euro had op het moment van haar ongeluk. Maar hoe realistisch is dat?



We hoeven het niet eens te zijn hoor, en ik respecteer zeker je instelling dat je een dier neemt voor het leven.

Alleen ik ben bang dat dat op het gebied van paarden het kostenaspect gewoon sneller uit de hand loopt in geval van tegenslagen. En dat er op zo'n moment geen oplossingen meer zijn waar je heel gelukkig van wordt.
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 16:20:

Ik kan me dus best wel voorstellen dat er mensen op bokt zijn die grote stalling hebben en een plekje kunnen bieden zonder dat ze daar geld voor hoeven. Als ze voor eten, hoefsmid e.d. niet zouden hoeven betalen.

Er zijn mensen die zelf goede stalling hebben en hier dus geen extra geld voor kwijt zijn (bijvoorbeeld 250 euro per maand).

Het is altijd toch het proberen waard.. Bij een vaste (!!) schrijver op een paardenforum kun je eerder een goede inschatting maken..

Niet iedereen denkt alleen in euro's. Tuurlijk; niemand zal er geld bijleggen, maar mensen die gewoon een goede plek zelf hebben.... Waarom zou dat onmogelijk zijn?



Ik zou als dierenarts trouwens ook niet meewerken aan het doden van een relatief gezond paard (of welk dier dan ook).



Een dier dat teveel gezondheidsproblemen heeft is uiteraard een ander verhaal. Maar uit de eerste posts kwam dit totaal niet naar voren.



Maar dan nog heb je (zonder stallingskosten) 125 euro per maand aan kosten qua voer, medicijnen en bekapping/ijzers.

Van iemand die moet rondkomen van 800 euro per maand kan je dit toch niet verwachten? En het paard zal een keer ziek gaan worden, en dan is er geen geld voor de behandeling. Moet je daar dan op wachten?

Zou super lief zijn, als er iemand is die gratis stalling heeft, maar helaas ben je er dan nog niet.

TO kan kijken of de besloten facebook groep wat oplevert, maar dan moet er dus én gratis stalling én 125 euro per maand aangeboden worden.
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 16:20:

Ik kan me dus best wel voorstellen dat er mensen op bokt zijn die grote stalling hebben en een plekje kunnen bieden zonder dat ze daar geld voor hoeven. Als ze voor eten, hoefsmid e.d. niet zouden hoeven betalen.

Er zijn mensen die zelf goede stalling hebben en hier dus geen extra geld voor kwijt zijn (bijvoorbeeld 250 euro per maand).

Het is altijd toch het proberen waard.. Bij een vaste (!!) schrijver op een paardenforum kun je eerder een goede inschatting maken..

Niet iedereen denkt alleen in euro's. Tuurlijk; niemand zal er geld bijleggen, maar mensen die gewoon een goede plek zelf hebben.... Waarom zou dat onmogelijk zijn?



Ik zou als dierenarts trouwens ook niet meewerken aan het doden van een relatief gezond paard (of welk dier dan ook).



Een dier dat teveel gezondheidsproblemen heeft is uiteraard een ander verhaal. Maar uit de eerste posts kwam dit totaal niet naar voren.

Maar dat is toch juist het probleem? Er moet wel geld bijgelegd worden want TO heeft het niet.

Ik zie echt niet in waarom een oud paard niet ingeslapen zou mogen worden, terwijl er eigenlijk geen goede diervriendelijke opties meer zijn.

En slachten is helemaal niet zo dieronvriendelijk als je zou denken zo lang een dier geen stress ondervindt van het vervoer er naartoe. Dat gaat zelfs nog sneller dan een spuitje. (ik weet dat TO dit dus niet overweegt)

Ik denk dat elke veearts meewerkt aan het euthanaseren van een kansloos paard. Ja, kans op een fijn transport naar Italië, dat heeft 'ie.
Alsof iedereen ook echt 1.5 ton op de bank heeft staan als ze gaan klussen voor een beeb.

Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 20 augustus 2015 @ 16:45:

Alsof iedereen ook echt 1.5 ton op de bank heeft staan als ze gaan klussen voor een beeb.





Die hoeft doorgaans geen spuitje of een ritje naar het slachthuis.





Maar ook daar: bezint eer ge begint.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat niet naar de slacht. Kan dat hoofdstuk gesloten worden? Als er doodgegaan wordt, dan is dat in mijn armen.
quote:cellista schreef op 20 augustus 2015 @ 16:44:

[...]



Maar dat is toch juist het probleem? Er moet wel geld bijgelegd worden want TO heeft het niet.





Omdat TO in eerste instantie had aangegeven dat ze nog wel kon bijdragen in een aantal kosten (voer, hoefsmid e.d.)

Als er paardenmensen zijn die eigen stalling hebben (dus niet huren) en plek zouden kunnen bieden zonder dat het hun echt geld kost denk ik dat er best mensen zijn die dat in zo'n soort geval zouden kunnen bieden.

Ik dacht dat het nu vooral problematisch was door hoge kosten van stalling die er ook nog bij kwamen.

Als TO helemaal niks of nagenoeg niks meer kan bijdragen en andere mensen zijn 125 euro per maand kwijt voor een paard dat ze niet kennen en waar ze niks meer mee kunnen dan is dat idd niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 20 augustus 2015 @ 15:39:

[...]





Als het beestje jonger was geweest, had-ie net zoveel gekost en had ze het óók niet kunnen betalen. En ook een jonger dier kun je niet zomaar kwijt. En dan?

Een jong gezond paard waar alle knoppen opzitten is heus wel te verkopen natuurlijk.

Met paarden van boven de 20 moet je gewoon niet meer gaan zeulen, zeker niet als ze gaan sukkelen.
Shoot first, ask questions later!
Ik heb er alleen wel een beetje moeite mee dat er in eerste instantie over minder kosten werd gesproken en ook puur over het niet meer kunnen opbrengen van de kosten, niet over kwaaltjes en gezondheid...
Quote;



ik heb altijd goed voor hem gezorg, hoefijzers, medicatie. nooit een probleem geweest. paard ging altijd voor. Nu ben ik door omstandigheden met geld in een maandinkomen onder bijstandsnivo gekomen, ongeveer 800 euro per maand. het paard kost mij 150 euro plus eens in de zes weken nieuw beslag ed.



een nieuwe plek gaat meer kosten, om en nabij de 250 euro en ik kan dit niet meer ophoesten.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk gaat niemand meer geld investeren in een paard zonder tanden, met artrose, speciaal voer en weet ik wat nog meer. Ook niet op Bokt. Weet je hoeveel van die aanvragen er rondgaan op Bokt. Dat doet hoogstens iemand die een speciale band met 't paard heeft en dat is hier niet 't geval, buiten t.o.



Denken jullie nu echt dat iemand zegt. Ja hoor leuk breng maar hier, ik betaal alles wel. Doe even serieus zeg.

Het paard is 27 jaar, dat is voor een wedstrijdpaard al hoog bejaard. Hij is al niet meer gezond, heeft allerlei behoeftes.

Had T.O. Een eigen, gratis , stalling gehad dan had ze hem misschien nog een jaar kunnen houden, misschien twee jaar kunnen rekken.

Dit paard is al vrijwel op.

Sterker, als 't mijn paard was met artrose en zonder tanden dan was hij al eerder ingeslapen.



En natuurlijk is een jong paard vele malen makkelijker te verkopen of desnoods weg te geven.



Met 't zo lang mogelijk rekken van een leven van een dier help je zo'n dier echt niet altijd.



Ik heb mijn hond met artrose in laten slapen. Volgens de dierenarts moest ik gewoon kijken hoe lang hij vrolijk bleef. Helaas bleef hij heel lang vrolijk. Toe 't echt niet meer ging en hij geschoren werd voor de spuit zag ik pas hoe weinig spieren hij nog had (langharige hond). Ik heb veel verdriet gehad dat ik hem moest laten inslapen maar nog meer verdriet dat ik 't zo lang gerekt had. Dat lange rekken had ik voor mij gedaan, ik had niet goed genoeg aan de hond gedacht.

Ik zal ook geen dierenleven blijven rekken als 't eigenlijk voorbij is, dat is helemaal niet dierwaardig, je doet 't gewoon voor jezelf.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 18:44:

Ik heb er alleen wel een beetje moeite mee dat er in eerste instantie over minder kosten werd gesproken en ook puur over het niet meer kunnen opbrengen van de kosten, niet over kwaaltjes en gezondheid...Het paard is 27, hoogbejaard dus, dus kun je op je vingers natellen dat je er niet bent met weidegang en 'n schuilstal alleen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 18:46:

Quote;



ik heb altijd goed voor hem gezorg, hoefijzers, medicatie. nooit een probleem geweest. paard ging altijd voor. Nu ben ik door omstandigheden met geld in een maandinkomen onder bijstandsnivo gekomen, ongeveer 800 euro per maand. het paard kost mij 150 euro plus eens in de zes weken nieuw beslag ed.



een nieuwe plek gaat meer kosten, om en nabij de 250 euro en ik kan dit niet meer ophoesten.Medicatie, hoefijzers. Dus niet alleen basisbehoeften.
Alle reacties Link kopieren
Het paard is 27, heeft als Grand Prix paard genoeg belastend werk gedaan. Gun hem gewoon zijn rust ipv met hem rond te zeulen.

T.O. maakt echt geen verkeerde keuze.



Mocht ik bejaard zijn, zonder tanden in mijn mond, moeilijk lopend door de artrose, enigszins seniel waarschijnlijk (verlatingsangst) qdan hoop dat iemand mij een spuitje zou geven ipv maar door te modderen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 20 augustus 2015 @ 15:39:

[...]





Wat een hysterische reactie.



Iedereen met een setje hersens weet dat paarden zo'n beetje de duurste 'huis'dieren mogelijk zijn. Oneindig veel duurder dan een hond, een kat, een konijn, goudvis, parkiet of een cavia. En, heel oneerlijk, dus een peperdure hobby die alleen voor mensen met een pak geld, is weggelegd. Dus doe dan niet net alsof je dat 'onverwacht' opeens niet meer kan betalen. Je weet ook dat een paard wel 30 kan worden en je dus een járenlange, dure verantwoordelijkheid aangaat. Daar kun je ook voor sparen, he? Van te voren dus, niet als het al te laat is.



Als het beestje jonger was geweest, had-ie net zoveel gekost en had ze het óók niet kunnen betalen. En ook een jonger dier kun je niet zomaar kwijt. En dan?

Mijn reactie is helemaal niet hysterisch. De reactie was op een hysterische reactie.



En lul niet over hobby de alleen voor hele rijke mensen weggelegd is. Dat is complete bullshit. Ik ken veel paardenmensen, maar een enkele is slechts rijk. Die bij mij op de rijles zitten, zijn gewoon modaal. Vroeger toen ik nog in Eindhoven woonde, en ik mijn paarden in pensionstalling had, was er niet een bij op stal met een bovengemiddeld salaris. Niet één! Dus je lult een eind in de rondte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 16:20:

Ik zou als dierenarts trouwens ook niet meewerken aan het doden van een relatief gezond paard (of welk dier dan ook).



In het geval van een hond of kat gaat dat op.

Maar als een dierenarts weet, wanneer de eigenaar het paard niet zal kunnen houden en dat het paard dus ook niet daar gaat blijven omdat het gewoon niet kan, dat het paard in het handelscircuit belandt en of nog erger. En een dierenarts zal dat voor het paard niet willen. Het ligt gewoon anders dan met honden of katten. Die kosten geen 250 euro per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven