Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:emka78 schreef op 27 oktober 2016 @ 07:33:

Ik ben een tijd afwezig geweest, te druk om veel te naaien, maar onlangs wel 2 missionmaxi jurken gemaakt. Leuk patroon en heel snel te maken! (met de overlock tenminste )



Nu het patroon geprint voor de southport dress en de fameuze burda 7828. Daar had ik een vraagje over, diegenen die hem al hebben gemaakt (Beeldig geloof ik?) heb je er veel aan aangepast? Hij lijkt me groot vallen, dat sowieso, zal wel eerst een proef moeten maken? Ik kan hier in het Midden Oosten geen tricot stof krijgen, dus moet het doen met de stoffen die ik heb, en die zijn allemaal te leuk eigenlijk om er een mislukking van te maken (dacht er wel aan om een tricot bedlaken te gebruiken voor de proef, maar ja, die hebben veel meer stretch dan de tricot die ik voor deze jurk had gekocht dus dat schiet niet op )



We vertrekken zo voor een lang weekend weg, maar maandag wil ik er toch eens mee aan de slag..



Ik heb inderdaad de Burda 7828 gemaakt. Of die groot of klein valt, kan ik niet zeggen. Ik fluctueer nogal met mijn gewicht de laatste tijd en heb in mijn hoofd nog steeds mijn standaardmaat. Voor mij valt alles juist veel te klein dus, maar dat zegt niets over het patroon. Daarnaast was het ongeveer de eerste jurk die ik naaide, dus nu zou ik andere aanpassingen doen dan toen.

Wat ik aangepast heb: ik heb de bovenkant van de overslag wat hoger geknipt, om wat meer buste kwijt te kunnen. Bij de eerste poging heb ik de striklinten weggelaten en er gewoon een overslagtop van gemaakt. De rok bleek bij mij raar scheef te trekken aan de bovenkant, dus daar heb ik gewoon een strook stof tussen gezet.



Van een andere stof dan tricot zou ik 'm niet maken trouwens. Je hebt die rek wel echt nodig. Ik weet niet of je een beetje voldoet aan de standaardmaten? Want zoals bij mij, zou een proefjurk van een stof met meer rek wel een vertekend beeld geven van of mijn borsten erin passen. Maar als je een B-cup hebt (wat de standaard is voor vrijwel alle patronen) en je verder ook netjes in de maattabel past onder een maat, dan zou ik het gewoon aandurven om een proefmodel van een slappere stof met meer rek te maken. Dat geeft toch voldoende indruk, lijkt me, om te besluiten of het model voldoet of niet.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Avondzon, irritant is dat hè?



Ik wil een jas gaan maken. Daar heb ik volgens Knippie elastiek voor nodig. Het is me ook duidelijk waar dat elastiek moet komen, maar in de hele beschrijving komt dat elastiek niet voor. Überhaupt is me niet duidelijk hoe ik de onderrand af moet werken. Maar misschien kwamen ze daar zelf ook niet uit, gezien de vage beschrijving en het ontbreken van het elastiek.



Het ligt nu even stil, maar twee weken terug stond hier de turbo opeens aan. Ik heb een stel truien voor mezelf gemaakt (Aster van LMV, een trui van sweaterstof met microfur met prinsessennaden en een overslagtrui uit een recente Knipmode)dit shirt uit de knipmode en een jurk van sweaterstof voor mijn dochter die nergens op leek, dus die heb ik afgeknipt tot een trui... te kort, dus toen moest er opeens nog een boord onder om 't geen naveltruitje te laten zijn, maar ik had geen boordstof in de goede kleur en de kleur die ik er toen opzetten vond ik toen ze 'm droeg totaal nergens op slaan en toen heb ik 'm gewoon in de hoek gesmeten. Stom ding.

De stof was wel heel leuk, dus daar heb ik gewoon een nieuwe lap van besteld, voor een nieuwe jurk. Heb nog een patroon liggen van vorig jaar die wel heel leuk stond, dus die ga ik nu maar gewoon maken.



Maar goed, ik had even een ander stofje nodig onder mijn machine om mijn zelfvertrouwen weer op te krikken en mijn frustratie wat te dempen, dus toen ben ik een vest voor mezelf gaan maken, uit de Knipmode van januari. Deze. Daarvan is de basis af, alleen de afwerking nog.



Oh en ik was aan een Raven jurk begonnen, uit de LMV. Maar ik twijfel of dat model me wel staat. En mijn boezem paste er niet in, dus die ligt in de hoek onder de mislukte jurk/trui van mijn dochter.



Nu kan ik even een paar dagen niet naaien, maar na het weekend hoop ik het vest af te kunnen werken. En dan ga ik een shirt met lange mouwen maken uit de Knipmode, met schuine lijnen in het voorpand.
Alle reacties Link kopieren
Dat patroon van dat mandje. Die vrouw die dat op haar website heeft gezet moet toch ook door hebben dat het te wazig is? Mijn naaijuf liet altijd het getekende plaatje, de patroondelen en de benodigdheden analyseren ipv de beschrijving te volgen. Die zijn vaak abracadabra.



Beeldig, wat ben je heerlijk enthousiast met zoveel verschillende projecten. Ik mag van mezelf maar met een ding tegelijk bezig zijn. Ik krijg de handjes van mn pop niet goed en heb even geen zin in gepruts, dus ik denk dat ik eerst wat gordijntjes voor zolder ga naaien. Niet moeilijk, maar ik vind het altijd zo'n gedoe om grote lappen netjes recht te krijgen dat ik het maar blijf uitstellen.
Alle reacties Link kopieren
Sugarbaby, ik ben in principe ook maar met een ding tegelijk bezig hoor. Maar met de turbo aan heb ik het gewoon allemaal achter elkaar gemaakt. Alleen het laatste patroon was ik alvast begonnen met tekenen, maar normaal gesproken begin ik daar pas aan als ik klaar ben met het vorige. Anders raak ik het overzicht kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor extra naaimachinevoetjes hebben jullie gekocht? Een rimpelvoet en zo'n voetje waarmee je vrij kan naaien lijkt me wel handig. Ik zag op aliexpress dat ze dozen met 32 verschillende voetjes verkopen voor zo'n €15. Misschien dat ik dat nog wel bestel.
Alle reacties Link kopieren
Over dat mandje: als ik een beschrijving op een blog niet begrijp, dan probeer ik altijd terug te gaan naar de bron. Meestal baseren ze het wel ergens op en in dit geval staat het er netjes bij: het is gebaseerd op een patroon van Farbenmix.



Op de site van Farbenmix vind ik inderdaad het mandje tussen de "Freebooks": http://www.farbenmix.de/s ... -Kreativ-Ebook::9730.html



Je moet je even aanmelden om het zelf te kunnen downloaden, maar als je de beschrijving dan opent, dan staat daar heel duidelijk uitgelegd wat eigenlijk de bedoeling was. De vierkantjes die uit de hoekjes geknipt zijn moesten inderdaad 6x6 cm zijn.



Veel patronensites hebben trouwens wel gratis patronen op de sites. Ook bij burdastyle.de zijn er gratis patronen voor accessoires, Bernini heeft een blog met gratis patronen, Ottobre heeft ook gratis patronen voor accessoires. Dan weet je in ieder geval zeker dat je patronen gebruikt die kloppen.



Ook leuk trouwens: tassen naaien. Daar kun je ook meters mee maken en je oefent wat handigheid in ritsen e.d. Google eens op Schnabelina, die heeft een paar leuke patronen. En er rouleren wat patronen van simpele boodschappentassen waarmee je ook meters kunt maken (Eloleo boodschappentas deze of deze, of deze van Mme Zsazsa, die trouwens nog veel meer patronen en naaihandigheidjes op haar blog heeft staan)
Alle reacties Link kopieren
Rimpelvoet viel mij tegen, met rijgen en dan met de hand rimpelen krijg je het beter passend. Maar mijn blinde ritsvoet, paspelvoet, voet met middengeleider (om recht over een naad te naaien) en voet met kantgeleider gebruik ik allemaal regelmatig. En ook fijn: een extra glad "teflon" voet, die niet blijft haken op imitatieleer e.d. Knoopaanzetvoet gebruik ik ook vaker dan ik van tevoren had verzonnen. En de rolzoomvoet, dat was de eerste die ik erbij kocht!



Ik heb alles wel van hetzelfde merk als mijn machine gekocht. Ben een beetje huiverig voor goedkoper spul, ben dan toch te bang dat het net niet handig is of net niet past ofzo.
Dank je voor de tips, Beeldig. Mme ZsaZsa ken ik van de moestuinblogs. Maar ze heeft inderdaad ook veel naaipatronen!



Naaimachinevoetjes. Ik heb er nu 2 gebruikt; gewone en voor een rits. Ik zou het ook bij het merk naaimachine kopen. Dan weet je zeker dat het past en dat alles het zo doet zoals het moet.
Ik gebruik veel verschillende voetjes, standaard, rits, blinde rits, knoopsgat, eentje waar ik de naam niet van weet 'voetje D van husqvarna'.



Laatste tijd komt er niks van, baby met gezondheidsproblemen, peutertje en werk en gezin.

Ben nu al 2 weken bezig op een pakje.. broekje is af nu 't truitje nog..
Alle reacties Link kopieren
Net een jurkje klaar! Eerste dingetje weer voor mezelf sinds de zomervakantie. Veel verstelwerk ed voor anderen gedaan. Deze week weer wat knippen, voor een ander, daarna maar eens kijken voor mezelf.



Qua voetjes, alleen de bijgeleverde voetjes. Al heb ik wel eens een blindzoom voetje gebruikt, maar heel fijn vond ik dat niet werken.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 26 oktober 2016 @ 11:28:

[...]





Ja. Ik heb kleding bij mijn vriendin gezien zonder lockmachine en nu op naailes meerdere kledingstukken met lockmachine en ik zou er niet over denken om dat zonder lockmachine te doen. Ik moet er wel extra voor betalen voor gebruik van de lockmachine. Dat vind ik raar, maar goed, weinig keuze Het is niet veel hoor, €1,50 voor elk kledingstuk. Maar toch vind ik het raar.Ik gok zomaar dat je normaal voor de gewone machine je eigen garen meeneemt. De lockmachine vraagt best wat draad en ik snap het dus wel.

Naalden ed moeten ook wel eens vervangen plus onderhoud, tis allemaal niet gratis.
quote:nina1966 schreef op 31 oktober 2016 @ 16:26:

[...]

Ik gok zomaar dat je normaal voor de gewone machine je eigen garen meeneemt. De lockmachine vraagt best wat draad en ik snap het dus wel.

Naalden ed moeten ook wel eens vervangen plus onderhoud, tis allemaal niet gratis.

Ik vond dat ik ook bij een duur naai-atelier zit, maar een rondje google leert mij dat ik voor een prikkie op naailes zit



De tarieven liggen in mijn stad veel lager dan wat ik zo lees op internet. Van de 3 of 4 naaischolen die hier zitten, zit ik bij de duurste. Ik vond het dus in eerste instantie raar dat ik dus al de volle mep betaal èn dat ik dan ook nog voor het locken moest betalen. Maar ik ben er nu op teruggekomen



Ik maak gebruik van de naaimachine en garen van de naaijuf. Ik maak ook gebruik van patronen uit modebladen die daar ter inzage liggen.
Ik betaal €29 per maand voor 1,5 uur les per week. De machines en naalden zijn daar, de rest moet je zelf meenemen.



De lockmachine gebruik ik met eigen garen en hoef ik niet extra te betalen. maar heb thuis ook een lockmachine
Ik betaal €35,00 per maand voor 2u les per week. Naaimachine, garen en patronen zijn daar. Ik neem dus alleen mijn eigen stoffen mee.
Ik heb vorige week een 2e etuitje geprobeerd te maken, maar die belandde in de prullenbak.



Vandaag maakte ik een zakje met koord, soort knikkerzakje. Project geslaagd, dus durfde ik het aan om voor iets moeilijkers te gaan: ronde etui. Die ligt nu ook in de prullenbak. Er waren best dingen waar ik heel tevreden over was, zoals het naaien van de rits, mooie rechte stiknaden. Maar uiteindelijk ging het mis toen ik het patroon iets moest aanpassen, omdat mijn rits niet van dezelfde lengte was als het voorbeeld. Nou ja, ik heb er wel weer van geleerd :-)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag begonnen aan m'n fabric baby gate... Gezien op Pinterest. Probeer ik een stukje kantoor thuis, de inloop daarnaartoe, mee af te schermen. Ik heb een paar leuke kinderstoffen in repen aan elkaar genaaid tot 260 breed en de voorkant is af



Nu nog haakjes kopen, zodat hij zo vastgemaakt kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Avondzon, ik ben echt een deus met naaien. Heb te weinig ruimtelijk inzicht en ben te ongeduldig. Ik neem echt de tijd voor knippen/aanpassen en plak soms zelfs stickertjes met 'linksboven' ofzo op de stof, want ik heb al zóveel verpest... Maar het gaat echt vanzelf steeds beter!
Het ging echt best goed, tot het laatste punt, haha. Ik heb ervan geleerd dat ik nog geen patronen kan aanpassen En ik ga nieuwe ritsen bestellen in China.
Ik moest even googlen op fabric baby gate, maar dat is een leuk project zeg! Ik mag straks weer naar naailes. eens kijken of we verder kunnen komen met het broekje en het jurkje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 27 oktober 2016 @ 22:27:

[...]





Ik heb inderdaad de Burda 7828 gemaakt. Of die groot of klein valt, kan ik niet zeggen. Ik fluctueer nogal met mijn gewicht de laatste tijd en heb in mijn hoofd nog steeds mijn standaardmaat. Voor mij valt alles juist veel te klein dus, maar dat zegt niets over het patroon. Daarnaast was het ongeveer de eerste jurk die ik naaide, dus nu zou ik andere aanpassingen doen dan toen.

Wat ik aangepast heb: ik heb de bovenkant van de overslag wat hoger geknipt, om wat meer buste kwijt te kunnen. Bij de eerste poging heb ik de striklinten weggelaten en er gewoon een overslagtop van gemaakt. De rok bleek bij mij raar scheef te trekken aan de bovenkant, dus daar heb ik gewoon een strook stof tussen gezet.



Van een andere stof dan tricot zou ik 'm niet maken trouwens. Je hebt die rek wel echt nodig. Ik weet niet of je een beetje voldoet aan de standaardmaten? Want zoals bij mij, zou een proefjurk van een stof met meer rek wel een vertekend beeld geven van of mijn borsten erin passen. Maar als je een B-cup hebt (wat de standaard is voor vrijwel alle patronen) en je verder ook netjes in de maattabel past onder een maat, dan zou ik het gewoon aandurven om een proefmodel van een slappere stof met meer rek te maken. Dat geeft toch voldoende indruk, lijkt me, om te besluiten of het model voldoet of niet.



Succes!

Wat lief, al die hulp! Dank je wel!

Ik ben er nog niet aan begonnen, migraine gehad, maar de machines staan nog op tafel dus morgen eens aan de slag.

Ik wilde wel het bovenstuk via minadotter haar uitleg doen, dus dat het een vaste is, en geen losse overslag, dan hangen mijn borsten straks buiten de jurk... Die strook tussen boven en onder stuk klinkt ook goed. Ik moet nog eens puzzelen en dan aan de slag. Het bedlaken van tricot zal me niet helpen, dus dan maar direct met de tricot die ik ervoor had gekocht. Als het enorm mislukt, verknip ik het wel eer en maak ik er iets van voor een van mijn dochters



Ik heb een redelijke standaard maat 40, dus ik ga er gewoon voor... wait and see...



Ik heb geen naailes gehad, werd wel gevraagd naailes te geven aan een paar dames hier op de compound. Maar dat zie ik niet zitten hoor, ik zou niet weten hoe en waar te beginnen, maar als ze iets willen maken en hulp nodig hebben wil ik dat uiteraard wel doen.
Vandaag weer wat genaaid: 2 warmhoudzakjes voor je handen en een kraamcadeautje. En het is zowaar cadeauwaardig! Mijn man vroeg in welke winkel ik het had gekocht, toen ik hem vroeg of het leuk was om als kraamcadeau weg te geven. Toen ik hem zei dat ik het zelf had gemaakt, heeft hij het ding 12x in de rondte gedraaid om vervolgens te zeggen: 'Daarom zit er geen winkellabel aan'. Ik heb het maar opgevat als compliment



Ik ga zo even kijken voor een foto. Het is dit patroon: https://toefjeroze.blogsp ... /zacht-speelgoed.html?m=1
x
Bestaat er ook een soort Ravelrysite, maar dan naaigerelateerd? Ik zoek een manier om verschillende websites ergens te kunnen opslaan.
Alle reacties Link kopieren
heel leuk Avondzon!! Ziet er netjes uit



in deze link geeft de blogster wat sites zoals ravelry: http://whileshenaps.com/2 ... e-raverly-for-sewing.html

misschien dat je daar wat aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Avondzon! Maarre...wat zijn warmhoudzakjes voor je handen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven