Wie is wat aan het haken? Deel 4

01-10-2013 19:57 777 berichten
Alle reacties Link kopieren
En we zijn bij nummertje 4 aangekomen!!!!

Linkjes naar de vorige delen:

Deel 1

Deel 2

Deel 3



Linkjes waar je o.a. wol en haaknaalden kunt kopen:

www.haakidee.nl

www.hobbydoos.nl

www.hetwolhuis.nl

www.ltcleiden.nl

www.echtstudio.nl

www.robbelien.nl

www.kuddelz.nl



Sites om inspiratie op te doen:

Ravelry (gratis registreren en dan gratis patronen downloaden)

Lionbrand (gratis registeren en dan patronen downloaden)

Etsy (betaalde patronen, vaak in het Engels)

Delicious Crochet

Ma-ak



Handige linkjes:

Streepjesmaker



En wees niet bang om foto's van jullie creaties te posten, daar zijn we dol op!



Kun je nog niet haken? Google dan eens op Haken voor Dummies, daar vind je veel informatie en links naar YouTube filmpjes zodat je lekker aan kunt sluiten bij ons gezellige groepje.
Niet Sophie's garden, vind ik wat te rommelig, maar wel de Overlay Crochet patronen van CaroCreated. (Etsy)

Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij deze uitleggen het staat in mijn patroon.



2L (=1ste halve stokje), **9 halve stokje, 2 halve-stk samen haken (herh **) (4 minderingen= 40 stuks)





En hoe haak ik 2 halve-stk samen? Kan jk niet vinden op youtube
Alle reacties Link kopieren
Je begint de toer met 2 lossen. Die tellen als het eerste halve stokje. Dan haak je 9 halve stokjes. Vervolgens haak je 2 halve stokjes samen. Dit doe je als volgt: draad om de naald slaan, naald door de 1e steek en draad ophalen (nu de steek niet afmaken), draad nogmaals om de naald en naald in de volgende steek steken en draad ophalen, draad nogmaals om naald en nu door alle lussen trekken.

Zoals ik het lees, doe het stuk tussen de sterretjes nog drie keer en dan heb je 40 steken. Maar volgens mij moet je bij eerste serie die 2 lossen als het eerste stokje tellen en daar dus nog maar 8 halve stokjes achteraan maken. Als je er 9 maakt, kom je op 41 steken uit. Succes
Alle reacties Link kopieren
Ceeka begin ik dan de 9 halve stokjes te haken in de 2 losse?



Ik ben namelijk bezig met een muts en coll ineen.



Ik ben nu dus bezig met de coll in de rondte en dit is denk het begin stuk naar de muts
Alle reacties Link kopieren
Nee dikkie, aan het begin van je toer haak je 2 lossen in de volgende 8 steken haak je steeds 1 half stokje. Als je gaat minderen, zoals bij het halve stokjes samenhaken gebeurt, wordt de col inderdaad smaller en zou het kunnen dat het het begin van het muts gedeelte is. Voor een col zou ik niet gaan minderen denk ik maar ik ken het patroon natuurlijk niet.
Dikkie1, misschien is het handiger als je een link naar het patroon geeft?
Alle reacties Link kopieren
Ceeka dank je wel, ik ben er inmiddels uit en hij is bijna af. Ik zal van de week een foto plaatsen.



Carenza ik zal het patroon morgen plaatsen misschien ook leuk voor jullie om te haken. Het is zo een kindermuts met beren oren
Ik heb ook weer even een vraag. Hoewel mijn ripple nog lang niet af is (ben nu ongeveer op 1/3e) ben ik wel alvast aan het rondkijken naar een mooie rand. En daarbij kwam ik deze tegen, zie foto:



Rand ripple



Het enige wat de maakster erbij schrijft is “I added a puff stitch border to give it interest”. Nu zie ik die puffstitch wel, maar als leek herken ik nog niet de andere steken. Kunnen jullie zien wat voor steken ze heeft gebruikt in de toeren voor en na de puffstitch?
Je kunt op 2 manieren een haakpatroon maken:

- geschreven

- met symbolen

Op internet zijn genoeg beschrijvingen van die symbolen te vinden, maar is er ergens ook uitleg hoe je die symbolen kunt typen? Omdat er dus wel patronen alleen in symbolen te vinden zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Clothilde schreef op 06 februari 2015 @ 11:49:

Ik heb ook weer even een vraag. Hoewel mijn ripple nog lang niet af is (ben nu ongeveer op 1/3e) ben ik wel alvast aan het rondkijken naar een mooie rand. En daarbij kwam ik deze tegen, zie foto:



Rand ripple



Het enige wat de maakster erbij schrijft is “I added a puff stitch border to give it interest”. Nu zie ik die puffstitch wel, maar als leek herken ik nog niet de andere steken. Kunnen jullie zien wat voor steken ze heeft gebruikt in de toeren voor en na de puffstitch?Die is leuk die rand. Je kunt hem ook op youtube vinden.
Dankje Steph. Maar op YouTube vind ik wel filmpjes over de puff stitch, maar niet in combinatie met de toeren ervoor en erna van de foto. En ik ben juist benieuwd naar de steken van die toeren.
Ik kwam ook weer leuke andere dingen tegen op YouTube.

Zoals deze: Ripple met puff stitch

Leuk! Maar dan is de ripple denk ik geen project meer wat je gedachteloos bij de TV kan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Clothilde schreef op 07 februari 2015 @ 12:59:

Dankje Steph. Maar op YouTube vind ik wel filmpjes over de puff stitch, maar niet in combinatie met de toeren ervoor en erna van de foto. En ik ben juist benieuwd naar de steken van die toeren.Kijk eens bij de creatieve wereld van Terray. Dan crochet along 2015. Week 2 is voor de puffsteek, week 3 is de puffsteek en week4 is wat erna gebeurt.
Dankje Steph. Maar de toeren voor en na de puffstitch van de CAL 2015 zijn anders dan diezelfde toeren op mijn foto. Bij de CAL is bijvoorbeeld de toer na de puffstitch een granny stitch. Op mijn foto is die toer veel simpeler. Iets van vasten of halve stokjes ofzo. Ik weet het niet precies. Kan dat als beginner nog niet zien.



Ik denk dat ik het maar eens gewoon ga uitproberen op een proeflapje. Maar zou handig zijn als ik dan alvast wat tips had.
Volgens mij is het een rand vasten, dan de puff en dan halve stokjes. Anders even een proeflapje maken om te kijken of de laatste ronde halve stokjes zijn of gewone stokjes. Maar ik weet voor 90% zeker dat het halve stokjes zijn.
De toer voor de puff is stokjes, die er na zijn granny stripes
Bekijken wij dezelfde foto, SilverShadow? :-)
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YVC47JN3.jpg
Haha nee, ik keek naar mijn eigen CAL2015-uit-de-kluiten-gegroeide-pannenlap
In eerste instantie leek het me maar niks, zo'n vierkante deken, maar ik zie nu zoveel mooie CALs dat ik overweeg om er toch ook eentje mee te haken.
quote:HelgaV schreef op 08 februari 2015 @ 12:15:

Volgens mij is het een rand vasten, dan de puff en dan halve stokjes. Anders even een proeflapje maken om te kijken of de laatste ronde halve stokjes zijn of gewone stokjes. Maar ik weet voor 90% zeker dat het halve stokjes zijn.

Dankjewel! Ik denk ook dat de laatste toer dan halve stokjes zijn. Gewone stokjes zijn het volgens mij ook niet. Door het haken van de ripple in stokjes is dat ongeveer de enige steek die ik zeker zou herkennen.



Nu nog even de puffstitch opzoeken op YouTube en dan kan ik een proeflapje haken van de hele rand (vasten, puff, halve stokjes).
Ik vind het wel leuk dat ie vierkant is, weer eens wat anders dan anders, hou ik wel van
Alle reacties Link kopieren
ARggh, heb twee toeren moeten uithalen voordat ik aan de 6de week (alweer) kon beginnen...... Nu gelukkig aan week6 begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt al maanden niet meer gehaakt, moet het weer eens oppakken. En ik weet zodra ik begin werkt het verslavend ...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor het eerst dit jaar weer gehaakt.

Ben bezig met een tas van granny squares. Zit al tijden met het idee, nu maar uitvoeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven