Wonen randstad

21-07-2015 19:29 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
In december begin ik met mijn eerste baan in Amsterdam. Rond die tijd zal mijn vriend ook afstuderen. Het plan is dan weer te gaan samenwonen.

Echter door overlijden van een familielid van vriend (zie ook mijn eerdere topic) vindt hij het lastig om vooruit te kijken en te gaan solliciteren. Hij weet gewoon nog niet wat hij wil (verder met onderzoek, bedrijfsleven, lesgeven, vakken vullen). Voor hem willen we dus zoveel mogelijk mogelijkheden openhouden (er zijn leuke onderzoekslijnen in Delft/Rotterdam/Utrecht/Amersfoort, leuke bedrijven in Eindhoven etc.)



Met mijn salaris is het mogelijk om eerst een plekje te zoeken (voor de komende 4 jaar, ik zie nogmaals verhuizen niet zitten.). Vriend kan dan vanaf vanaf daar rustig, op zijn tempo, een baan zoeken. Maar waar kunnen we dan het beste gaan wonen? Welke steden zijn leuk (en een beetje betaalbaar)?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 22 juli 2015 @ 08:09:

Nausicaa, werk jij waar ik mijn studie geneeskunde deed? Dat vraag ik me al een tijdje af. Ik studeerde daar waar je je broodje tussen de voeten kunt eten, is dat cryptisch genoeg? Haha, je weet vast wat ik bedoel als je in 'mijn' ziekenhuis werkt.Haha, ja, daar werk ik inderdaad ja. Heb er overigens zelf niet gestudeerd, maar werk er nu een paar jaar.
quote:Nomad schreef op 22 juli 2015 @ 08:32:

[...]





Als je een beetje flexibel bent met werktijden, is drukte geen probleem.Ik heb flexibele werktijden maar de spits duurt wel van half 8 tot half 10. Meestal moet je ergens daartussen wel beginnen. Ik ben echt blij dat ik op de fiets naar mijn werk kan en daar niet onder hoef te lijden
quote:nausicaa schreef op 22 juli 2015 @ 09:12:

[...]





Haha, ja, daar werk ik inderdaad ja. Heb er overigens zelf niet gestudeerd, maar werk er nu een paar jaar.Ja dat dacht ik wel Misschien zijn we elkaar wel eens tegengekomen, al zit jij natuurlijk meer in het onderzoek, ik zat bij de poli's. Geef je wel eens les?
Alle reacties Link kopieren
De poli's kom ik nooit, ik geef wel wat les, maar alleen kleine keuzevakken. Dus het zou kunnen, maar wel toevallig zijn :-). En het onderwerp waar je het laatst over had, ligt niet echt in mijn vakgebied, dus waarschijnlijk heb je andere keuzevakken gedaan.
Ja denk het ook, want ik heb mijn keuzevak aan een andere faculteit gedaan



Ik kwam alleen wel eens bij de PA zo af en toe, om coupes te plakken en voor de snijzalen ofcourse.
quote:Pink-Ink schreef op 22 juli 2015 @ 08:28:

[...]





Ken je deze vier steden eigenlijk wel? Leiden heeft de naam (waarschijnlijk vanwege het corps) maar Utrecht kakkerig? Den Haag? Waar dan?

Ja hoor, heb in elk van die steden vrienden wonen en kom er regelmatig. Maar dat is niet hetzelfde als er zelf wonen en het ligt uiteraard ook aan de buurt. Maar als jij er geen last van hebt, dan is dat fijn.

En ik heb zelf ook in Groningen gewoond, daar vergelijk ik het mee. In zoverre als je iets vaags als 'sfeer' kunt vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pink-Ink schreef op 22 juli 2015 @ 08:28:

[...]





Ken je deze vier steden eigenlijk wel? Leiden heeft de naam (waarschijnlijk vanwege het corps) maar Utrecht kakkerig? Den Haag? Waar dan?Haha, bizar inderdaad om een HELE STAD 'kakkerig' te noemen.
quote:Pink-Ink schreef op 22 juli 2015 @ 08:28:

[...]





Ken je deze vier steden eigenlijk wel? Leiden heeft de naam (waarschijnlijk vanwege het corps) maar Utrecht kakkerig? Den Haag? Waar dan?Vraag ik mij ook af. Daarbij komt TO niet om te studeren, wordt ze (dus) geen lid van het corps (dat je in Amsterdam en Rotterdam ook hebt) en dan merk je van die kant (en dat is echt maar één kant) van het studentenleven weinig tot niets.
Het is toch ook een vage vraag: "welke steden zijn leuk?"

Dus dan krijg je vage antwoorden, over hoe mensen de stad ervaren. Denk je dat iemand een zinnig antwoord op de OP kan geven dat gaat over de HELE STAD?



Geen enkele stad is helemaal leuk, geen enkele stad is helemaal mis, (okee, behalve Drachten...) en het is ook nog eens volstrekt persoonlijk wat je wel en niet "leuk" vindt.



Ik heb zelf, op verschillende momenten in mijn leven, komend vanuit Groningen, zowel Utrecht, als Leiden, als Den Haag, ervaren als kakkerig. Jullie blijkbaar niet. Daar gaat dit topic toch juist over, hoe ervaar je een stad?



Of willen jullie je gewoon heel graag ergens over opwinden?
Ik wind me helemaal nergens over op, de ervaring van andere mensen is kennelijk anders. Ik heb nog nooit een hele stad als kakkerig ervaren, vind dat gewoon een wat bijzondere (en eerlijk gezegd wat kinderlijke) omschrijving. En ja, zeker voor steden als Utrecht en Den Haag die deels ook juist heel 'volks' zijn.



Verder eens met dat het een vage vraag is. De ervaring van mensen is zo verschillend en een mening over een stad is afhankelijk van zoveel dingen, dat je op basis van een forum nooit tot een goede mening kunt komen denk ik. Verder zijn er in het geval van TO nogal want praktische beperkingen (geld, locatie werk, vriend, beschikbaarheid woningen) dat ik denk dat het beter is om van daaruit te zoeken.
Nou ben ik pas zo'n jaar of vier weg uit Utrecht (na er ca 13 jaar te hebben vertoefd) maar de laatste keren dat ik er kwam (ik heb nog vrienden daar wonen) dacht ik ook steeds: Jee, wat is het hier kakkerig geworden... Ter vergelijking, daarvoor zat ik in (regio) Eindhoven en ook daar kom ik nog wel eens en dan denk ik telkens: het voelt hier nog precies als twintig jaar geleden.



Grappig hoe je de ene stad totaal als "veranderd" kunt ervaren en de andere stad totaal niet. Geen idee in hoeverre het puur en alleen mijn eigen gevoel is of in hoeverre het ook zo is.
Ik heb toevallig in twee van die vier steden gewoond en in de andere twee gewerkt, dus vandaar mijn reactie. In Groningen zit de kakkerigheid in Haren enzo, dus daardoor merk je er wellicht minder van? Groningen is wel minder gepolijst denk ik qua binnenstad dan de andere drie steden, maar Utrecht en Den Haag vind ik echt geen kaksteden. En Leiden is echt heel volks. Ja, er zit een grote groep studenten in het relatief kleine centrum, maar daar trekken de autochtonen zich niets van aan
Alle reacties Link kopieren
Ik geef toe, mijn vraag is vaag. Aan de andere kant als hij niet vaag was had ik het zelf wel kunnen oplossen voor een deel is het ook dat ik niet goed weet waar te beginnen. Teminste, ik ben het afgelopen jaar meermaals verhuisd binnen 2 maanden nadat ik wist wat mijn nieuwe locatie was. Kortom inmiddels een redelijke database opgebouwd van woning-zoek-plekken. Nu alleen nog weten waar te beginnen met zoeken want de meeste zoekmachines vragen toch echt om een plaats ;)



Ik heb momenteel een voorkeur voor Gouda, Almere of Amersfoort. Leiden Utrecht en amsterdam zelf staan wat lager op mijn lijstje. Ook als ik een beetje kijk wat je voor een redelijke prijs kan krijgen. Momenteel zoek ik op 1 inkomen al verwacht ik dat vriend start meg zoeken zodra hij is afgestudeerd, dan heeft hij gewoon net wat meer ruimte in zijn hoofd om beslissingen te nemen. Misschien ben ik optimistisch maar ergens verwacht ik dat het niet lang duurt voordat hij een baan heeft (techniek). Dus ik denk dat zoeken op 1/2 van mijn netto inkomen wel reeel is...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
PinkInk, hoe lang is het geleden dat je in Utrecht woonde/werkte?
Zo'n acht jaar geleden, maar kom er nog 1-2 keer per jaar. Vind het nog steeds een leuke stad!
quote:Pink-Ink schreef op 23 juli 2015 @ 09:49:

Zo'n acht jaar geleden, maar kom er nog 1-2 keer per jaar. Vind het nog steeds een leuke stad!Ik vind het ook nog steeds een leuke en gezellige stad, maar vind wel dat het type mensen/studenten veranderd is de afgelopen jaren. Niet oordelend bedoeld verder, gewoon constaterend.
quote:neweve schreef op 22 juli 2015 @ 20:57:

Ik geef toe, mijn vraag is vaag. Aan de andere kant als hij niet vaag was had ik het zelf wel kunnen oplossen voor een deel is het ook dat ik niet goed weet waar te beginnen. Teminste, ik ben het afgelopen jaar meermaals verhuisd binnen 2 maanden nadat ik wist wat mijn nieuwe locatie was. Kortom inmiddels een redelijke database opgebouwd van woning-zoek-plekken. Nu alleen nog weten waar te beginnen met zoeken want de meeste zoekmachines vragen toch echt om een plaats ;)



Ik heb momenteel een voorkeur voor Gouda, Almere of Amersfoort. Leiden Utrecht en amsterdam zelf staan wat lager op mijn lijstje. Ook als ik een beetje kijk wat je voor een redelijke prijs kan krijgen. Momenteel zoek ik op 1 inkomen al verwacht ik dat vriend start meg zoeken zodra hij is afgestudeerd, dan heeft hij gewoon net wat meer ruimte in zijn hoofd om beslissingen te nemen. Misschien ben ik optimistisch maar ergens verwacht ik dat het niet lang duurt voordat hij een baan heeft (techniek). Dus ik denk dat zoeken op 1/2 van mijn netto inkomen wel reeel is...Van die drie zou ik voor Gouda gaan. Leuke stad om te wonen. Amersfoort is ook leuk, maar stel je vriend komt in Delft terecht is dat wel een eind met het OV.
quote:Nomad schreef op 21 juli 2015 @ 19:49:

Als je stedelijk wilt wonen en je gaat zelf in A'dam aan de slag en je vindt Amsterdam een leuke stad om te wonen, dan zou ik daar naar een woning zoeken. Geen reistijd hebben is heeeeerlijk. Als je minder stedelijk/rustiger wilt wonen dan zou ik iets richting de kust zoeken, bijv. Noordwijk, Zandvoort of eventueel Den Haag (dichtbij de duinen).Eens. Jij weet waar je gaat werken, hij heeft nog geen idee en het is sowieso niet de bedoeling dat je er tot je pensioen blijft zitten. Kies dan voor een woonplaats die voor jou nu gunstig is. Aangezien je met het OV gaat, zou dat voor mij betekenen: zonder overstappen (maar veel liever nog: op fietsafstand). Mocht hij na een tijd een baan vinden waarvoor jullie echt op een ongunstige plek zitten dan kun je dan altijd weer verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Qua locatie is Gouda wel gunstig, goed naar Amsterdam (tenminste, wel daar waar jij heen moet), Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden. Ik ken de stad alleen helemaal niet als woonplaats, dus daar kan ik weinig over zeggen. Waarschijnlijk net als alle andere woonplaatsen, sommigen vinden het er heerlijk, anderen vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag, waarom zegt iedereen bij Almere: "daar zou ik nooit gaan wonen"? Als ik dan vraag waarom niet is het antwoord: ja ik ken iemand en die vond het heel vervelend om daar te wonen.



Ergens hebben jullie wel gelijk, het is tenslotte een huurhuis dus we kunnen altijd nog verhuizen. Starten dichtbij mijn werk en dan op het meest ideale plekje gaan wonen.

Al wil iets in mijn lijf gewoon in een keer op de goede plek wonen, scheelt weer gedoe. Aan de andere kant: misschien is Amsterdam wel die plek (genoeg vacatures, nu hopen dat er iets voor vriend bijzit).



Vanavond een diep gesprek met vriend gehad. Hij weet het gewoon echt niet. Hij wil iets doen wat hem gelukkig maakt maar momenteel is dat niets. Naja in mijn armen wegkruipen, op bed luisteren naar de regen... (als je daar nou eens voor betaald zou kunnen krijgen)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 juli 2015 @ 20:17:

[...]



In wat voor villa woon je dan in Groningen dat je daar zoveel aan kwijt bent? Juist in Groningen zijn de huizenprijzen toch enorm laag? Of zit je daar in de binnenstad?Dat denkt altijd iedereen idd........ In de stad niet .
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Almere sfeerloos dus zou daar nooit gaan zitten. Gouda zou ik ook niet doen.
Almere is een jonge stad en heeft dus geen gezellige historische binnenstad. De architectuur is (soms) interessant en de stad is ruim opgezet, maar ook ik zou er nooit willen wonen. Ben er een periode regelmatig geweest en de sfeer in die stad ligt mij niet. Gewoon een keer naartoe gaan en kijken of dat voor jou anders is.



En je vriend wil werk dat hem gelukkig maakt en anders doet hij maar niets? Brrr, daar zou ik echt de kriebels van krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Leleystad is volgens mij nog erger dan Almere
Alle reacties Link kopieren
Tja, persoonlijk vind ik Almere tien keer niks. De sfeer is er gewoon niet, karakterloos. Het is niet saai, het is gewoon niks. Te planmatig opgebouwd, geen hart. Maar: dat is mijn mening en gevoel, er zijn ook mensen die het er geweldig vinden. Dus gewoon gaan kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven