Transgender en (top)sport

26-03-2024 10:37 584 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen,

Ik wist even niet in welke pijler dit hoorde, maar hier geplaatst, omdat ik er gisteren weer over las in de media en het dus een actueel issue is.

Hoe denken jullie nu eigenlijk over dat hele transgenders in de (top)sport gebeuren?

Het is natuurlijk al eerder in het nieuws geweest met (ik dacht) een zwemmer, nu met de darters en zo zijn er ongetwijfeld meer voorbeelden.

Ik merk dat ik niet zo goed weet wat ik ervan moet vinden.

Ik hoop dat dit een respectvol topic wordt en blijft, ik wil er graag wat meer invalshoeken over lezen van mensen die (in mijn ogen) het niveau van de Nu-reaguurders ontstijgen.

Groetjes van HobbeltVerder.

Wat is volgens jou de beste oplossing?

Totaal aantal stemmen: 121

Laten zoals het nu is (36%)
3 competities: mannen - vrouwen - alles ertussenin (50%)
anders, namelijk... (13%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Prima als transvrouwen meesporten met vrouwen, behalve in (top)sportcompetities, omdat dat onderscheid er nu net is om de biologische ongelijkheid te compenseren. Anders zou je net zo goed één competitie kunnen hebben voor atletiek, voetbal, zwemmen, turnen,... en gewoon nauwelijks ooit een vrouw zien sporten op professioneel niveau.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken 1 transgender puber. Bijna 20. Ziet er uit als man maar voetbalt nog steeds bij de dames.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen die de puberteit hebben doorlopen en daarna in transitie zijn gegaan, die kunnen in mijn ogen niet meer meedoen aan competitie op het niveau van het geslacht van hun voorkeur.

Je kunt er van alles van vinden, maar de biologie van een man en een vrouw is gewoon anders. En dus is een vrouw-die-eens-man-was, gewoon te allen tijde in het voordeel.

We hebben als vrouwen heel hard gestreden voor onze eigen competities. Laten we die nu weer afpakken door vrouwen-die-eerst-man-waren? Dan zijn we in mijn ogen weer terug bij af, als biologische vrouwen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
26-03-2024 10:44
Ik ken 1 transgender puber. Bijna 20. Ziet er uit als man maar voetbalt nog steeds bij de dames.
Wil hij dat zelf of mag hij niet bij de mannen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
3 competities is natuurlijk niet haalbaar.

Gewoon laten zoals het nu is. Elke sportbond heeft daar zijn eigen regels in. En als je aan die regels voldoet, mag je dus uitkomen in de desbetreffende competitie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is inderdaad lastig. Ik denk dat het er ook van afhangt of de persoon al topsport bedreef voor zijn transitie. Zo was er een zwemmer die als man al op topniveau zwom, maar daarin aan de onderkant van het speelveld bungelde. Na transitie wint hij van alle vrouwen, dat is een ongelijke strijd omdat deze persoon nog steeds meer spiermassa en testosteron heeft dan een vrouw. Dat zou hetzelfde zijn als iemand toestaan om doping te gebruiken, een oneerlijk voordeel.
Als je al op jonge leeftijd een transitie doormaakt en daarna gaat sporten ligt het misschien anders? Het is een moeilijk vraagstuk, omdat sommige vrouwen van nature ook al extra testosteron aanmaken. In zijn algemeen vind ik alleen wel dat het ongelijke concurrentie oplevert als transgender vrouwen meedoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie nu veel gedoe om een transgender die vroeger man was en nu vrouw en de dartcompetitie. Maar maakt dat met darten nou echt zoveel verschil, vraag ik me af?

Ik kan me ook wel voorstellen dat als je fanatiek sporter bent, dat je niet wil opgeven en dat je je als transgender vrouw niet senang voelt tussen de mannen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij sporten zoals zwemmen e.d. begrijp ik het wel. En vind ik ook dat het niet eerlijk als mensen die ooit geboren zijn als man nu meedoen met de vrouwen-competitie. Hoe rot dat ook moge zijn voor de persoon in kwestie.

Maar hoe zijn de vrouwen-die-ooit-man waren in het voordeel bij het darten? Oprechte vraag.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het bij darten niet uitmaakte, was er geen vrouwencompetitie. Kijk alleen al eens naar het verschil in gooien tussen mannen en vrouwen.

Ik heb gestemd op 3 competities, maar wil eigenlijk toch wijzigen. Een open competitie (dat voornamelijk mannen zal worden) en biologische vrouwen competitie. Ik denk dat apart voor transgender te klein is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barnsteen schreef:
26-03-2024 10:55

Maar hoe zijn de vrouwen-die-ooit-man waren in het voordeel bij het darten? Oprechte vraag.
Nou, ik vind darten sowieso niet een topsport, maar daar verschillen de meningen over.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeh ik vind dit ook een lastige situatie. Ik vind het behoorlijk klote voor iemand als je in een verkeerd lichaam bent geboren, een lastige transitie hebt ondergaan, met alle ellende die daar bij komt kijken en je jezelf na een lang proces eindelijk vrouw kan noemen, dat je dan alsnog met de mannen moet meedoen.

Maar ik snap ook het idee dat het niet eerlijk zou kunnen zijn, biologisch gezien.

Waar ik vooral van schrok waren de reacties op Facebook. Echt heel heftig, hoe mensen zonder enige nuance reageren... Wat een haat. Treurig. Ook mensen die haar weigeren als vrouw te erkennen en haar een hem of een het blijven noemen, want je wordt nooit een vrouw. Ze is al een vrouw
poeszie wijzigde dit bericht op 26-03-2024 11:06
3.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij darten speelt fysiek toch ook gewoon mee? Afstand tot het bord is gelijk denk ik? Maar het gooien vergt kracht. Langdurig gooien ook. Lengte misschien.

Er spelen op top niveau wel vrouwelijke darters mee, maar die halen het nooit heel ver in de competitie. Het zijn de mannen die altijd winnen, hoe goed de vrouwen ook staan te gooien.

https://www.wkdarts.nl/darttoernooien/p ... %20Greaves.
Vrouwen onder WK Darts deelnemers
Er is ooit eenmalig door de PDC een WK voor vrouwen georganiseerd. Dat was in 2010. De laatste keer dat er op het reguliere (mannen)toernooi vrouwelijke WK Darts deelnemers te bespeuren waren, was in 2001. Vanaf 2019 worden er door de PDC weer twee dames tot het WK Darts toegelaten. In 2022/2023 zijn er drie dames bij: Lisa Ashton, Fallon Sherrock en Beau Greaves.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Darten is op amateurniveau gewoon gemengd, daar is geen aparte competitie voor mannen en vrouwen.

Dat vrouwelijke darters meestal minder ver komen, heeft ook gewoon te maken met de aandacht en de sponsoring, waardoor ze er nog naast moeten werken om rond te komen en er dus minder tijd is om te trainen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan me er niet druk om maken. De groep transgenders die ook nog eens topsport bedrijft is vrij klein, maar er wordt nogal een hoop heisa om gemaakt.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
26-03-2024 11:05

Waar ik vooral van schrok waren de reacties op Facebook. Echt heel heftig, hoe mensen zonder enige nuance reageren... Wat een haat. Treurig. Ook mensen die haar weigeren als vrouw te erkennen en haar een hem of een het blijven noemen, want je wordt nooit een vrouw. Ze is al een vrouw
Dit maakt vooral dat ik er veel milder naar kijk. Die mensen krijgen zoveel stront over zich heen.
Ook al snap ik wel dat het biologisch gezien misschien wel oneerlijk is. Ik gun ze gewoon een leven zoals ze het zelf graag willen leven.

Maar ook als transgenders niet eens een topsport willen doen, maar bijvoorbeeld zich hard maken om een administratief iets bij de gemeente oid, dat mensen op social media zo haatdragend zijn. Hoezo heb je daar zoveel last van? Ik snap daar niks van. Maar de mensen die er een dagtaak aan hebben om op social media zo te reageren, hebben volgens mij een heel leeg en zuur bestaan, anders heb je daar geen tijd voor en zin in.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
26-03-2024 10:58
Als het bij darten niet uitmaakte, was er geen vrouwencompetitie. Kijk alleen al eens naar het verschil in gooien tussen mannen en vrouwen.

Ik heb gestemd op 3 competities, maar wil eigenlijk toch wijzigen. Een open competitie (dat voornamelijk mannen zal worden) en biologische vrouwen competitie. Ik denk dat apart voor transgender te klein is.
Dat is bullshit. Er is een vrouwencompetitie om de barrière om mee te doen te verlagen. Er darten veel meer mannen dan vrouwen, dus is de kans dat mannen er gemiddeld beter in zijn groter. Om ervoor te zorgen dat darten bij vrouwen populairder wordt, is er een vrouwencompetitie gestart. Er doen soms overigens ook vrouwen mee aan de mannencompetitie darts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
26-03-2024 11:10
Ik kan me er niet druk om maken. De groep transgenders die ook nog eens topsport bedrijft is vrij klein, maar er wordt nogal een hoop heisa om gemaakt.
Inderdaad zeg. Laat die mensen toch gewoon met rust of luister naar ze in plaats van een mening te vormen op basis van onwetendheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
26-03-2024 11:13
Inderdaad zeg. Laat die mensen toch gewoon met rust of luister naar ze in plaats van een mening te vormen op basis van onwetendheid.

Punt is dat zo'n zwemmer bijvoorbeeld, alle zwemrecords verpulverd en de andere zwemsters op seconden afstand houdt.
Daar begint het te wringen voor wat betreft eerlijke competitie. En dán moet je gaan onderbouwen wáárom het oneerlijke competitie is. Ja, en dán kom je aan de uiterlijke en biologische kenmerken van mensen en definities.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-03-2024 17:53
Reden: fakenieuws
19.02% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Serieus hè, darten?! Ik vind het een hoop gezeur om niets. Mijn neef die transgender is sport met mannen. Geen topsportniveau en iedereen vindt dat prima. Ik zie dus de oneerlijkheid ook niet zo. Ook binnen een sekse bestaan verschillen en ik denk niet dat nu massaal mensen van geslacht veranderen om lekker veel kans te hebben in een vrouwencompetitie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
kamillet wijzigde dit bericht op 26-03-2024 11:32
97.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel.
kamillet wijzigde dit bericht op 26-03-2024 11:33
97.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
De huidige toestand bij het darten laat zien dat het helemaal niet gaat om eventueel fysiek voordeel voor transvrouwen.
Wat een hoop transfobie leeft er toch nog.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
26-03-2024 11:19
Punt is dat zo'n zwemmer bijvoorbeeld, alle zwemrecords verpulverd en de andere zwemsters op seconden afstand houdt.
Daar begint het te wringen voor wat betreft eerlijke competitie. En dán moet je gaan onderbouwen wáárom het oneerlijke competitie is. Ja, en dán kom je aan de uiterlijke en biologische kenmerken van mensen en definities.

En soms is het ook echt wel psychisch niet juist. Een volwassen man die zich presenteert als 15 jarige jongedame en daarom ook bij de jonge meiden in de kleedkamer mag omkleden en mee mag zwemmen. Ja, welke veiligheid en welke eerlijkheid voor wie is er dan nog?
Een volwassen man die zich presenteert als 15-jarige jongedame, wat? Waar gaat dit nou weer over.

En welke zwemmer was dat?

Enig idee welke invloed hormoontherapie op een lichaam heeft? (Retorische vraag)
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nu.nl/sport-overig/6260148/ ... usief.html

Of transvrouwen echt fysiek zoveel voordeel hebben is dus lang niet zeker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven