Werk & Studie alle pijlers

Bij ziekmelden collega vertellen wat je mankeert?

25-08-2014 16:41 27 berichten
Wij hebben nieuwe regels omtrent ziekmelden. Allereerst meld je je ziek op de website.( ja erg makkelijk bij griep), vervolgens doe je dit bij collega uit team. Moet je deze vertellen wat je mankeert?
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet ik weten wat jullie nieuwe regels zijn?
Volgens mij ben je nooit verplicht te melden waarom je ziek bent.
Moeten niet denk ik, maar als je goed met je collega's omgaat kan het toch geen kwaad? En als het echt iets privés is kan je dat dan natuurlijk gewoon zeggen.. Is fijn voor hun om in te schatten hoe lang je wegblijft zodat ze je agenda kunnen regelen. Dat is tenminste bij ons de achtergrond van het met een collega bespreken zodat die je afspraken voor de dag of dagen kan afzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft alleen aan een bedrijfsarts te vertellen wat je mankeert, niet aan je collega's en zelfs niet aan je baas of manager.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het over het algemeen gewoon vertellen wat ik mankeer. Er is toch niks mis met vertellen dat je pijn in je rug hebt, griep hebt, of wat dan ook?

Behalve....... als ik een schimmelinfectie aan mijn muts heb Dan zeg ik wel dat het een beetje prive is, maar dat ik anti biotica krijg en dat ik verwacht binnen 1 of 2 dagen aanwezig te zijn. Zoiets...?
No worries
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat ben je niet verplicht.

Maar globaal zeggen waar het om gaat kan geen kwaad, in tegendeel zelfs. Zo kan er worden ingeschat hoe lang je wegblijft.



Uitgebreide details lijken me niet nodig
Je bent zelf een theepot
Nee, je hoeft nooit te melden wat je exact hebt, hebalve aan de arbo/bedrijfsarts. Wel moet je informatue geven over je beperking en arbeidsprognose.



Dus wel: ik word geopereerd en ben tot maandag opgenomen in het ziekenhuis en daarna heb ik 6 weken een mobiliteitsbeperking.

Maar niet: ik heb mijn been gebroken tijdens het skiën en na de operatie ga ik 6 weken in het gips.



Nou is een gebroken been vrij onschuldig, maar een heftige blaasontsteking met koorts hoef je dus niet te vertellen
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen niet eens vragen wat je hebt. Dat mag alleen de bedrijfsarts.

Ze mogen wel naar de aard van de klachten vragen (werkgerelateerd, door een ongeluk, door zwangerschap/andere vangnetregeling, of niet-werkgerelateerd).
Alle reacties Link kopieren
Je bent nooit verplicht te vertellen waarom je ziek bent! Zelfs niet aan je leidinggevende kijk maar op www.uwv.nl
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Het is wel handig voor je baas als hij kan inschatten of je 2 dagen of 2 weken thuis gaat blijven. Als je griep hebt of een gebroken been dan kun je dat toch gewoon vertellen? Ik zie daar het probleem nooit zo van in.
Alle reacties Link kopieren
Er is natuurlijk een groot verschil tussen tot in alle details vertellen wat je mankeert of globaal de reden van je ziekzijn vermelden.



Je hoeft uiteraard niet je hele medische dossier te lichten. Maar even aangeven dat het een zware verkoudheid is en je er dus binnen een dag of 3-4 weer hoopt te zijn, of dat je een dubbele longontsteking hebt die zeker twee weken in beslag gaat nemen, lijkt me toch redelijk. Je werkgever moet toch ook enigszins weten waar hij aan toe is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:brisbane179 schreef op maandag 25 augustus 2014 16:48 Ik zou het over het algemeen gewoon vertellen wat ik mankeer. Er is toch niks mis met vertellen dat je pijn in je rug hebt, griep hebt, of wat dan ook?

Behalve....... als ik een schimmelinfectie aan mijn muts heb Dan zeg ik wel dat het een beetje prive is, maar dat ik anti biotica krijg en dat ik verwacht binnen 1 of 2 dagen aanwezig te zijn. Zoiets...? Nou, exact dit dus. Voor een werkgever/collega is het prettig om te weten of je misschien een weekje wegblijft in geval van griep of dat je enkele maanden bent uitgeschakeld door iets ernstigs.
Nee absoluut niet, ziek is ziek, dat is voldoende
Nee, dat ben je volgens mij niet verplicht om te doen.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je hebt, maar globaal kan je het toch wel gewoon vertellen. Denk dat dit wel als prettig zal worden ervaren.
Bedankt voor reacties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bek valt hier open!

Dat ik een schimmelinfectie aan mijn muts had zou ik idd ook niet zeggen, net zoals een flinke verkoudheid!

Ik zou me de ballen uit mijn broek schamen als ik daarvoor thuis bleef! Dat is toch niet ziek?!?!?



En dan OT: dat ik een griepje oid heb zou iedereen mogen weten, geen punt. Maar als je andere dingen hebt (bezoekje aan de vruchtbaarheidkliniek oid, zou ik graag nog even geheim houden) dan ben je niet ziek, maar denk wel dat je je ziek zou moeten melden. En als je dan ineens niet wil zeggen waarvoor je thuis blijft is dat m.i. Reden tot speculeren. Waarom is men altijd open en nu ineens niet???

Ik zou het dus algemeen maar niet vertellen, zodat ik bij prive-dingen ook mijn mond kan houden.

(Maar goed, ik ben in 12 jaar werk 3 dagen afwezig geweest wegens ziekte, dus heb makkelijk kletsen...)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben volgens mij dan echt een open boek. Ik vertel alles gewoon, zit nu ook met bekkenklachten thuis en dat weten ze, beter begrip kan je niet krijgen.
quote:brisbane179 schreef op maandag 25 augustus 2014 16:48 Ik zou het over het algemeen gewoon vertellen wat ik mankeer. Er is toch niks mis met vertellen dat je pijn in je rug hebt, griep hebt, of wat dan ook?

Behalve....... als ik een schimmelinfectie aan mijn muts heb Dan zeg ik wel dat het een beetje prive is, maar dat ik anti biotica krijg en dat ik verwacht binnen 1 of 2 dagen aanwezig te zijn. Zoiets...? "

Behalve....... als ik een schimmelinfectie aan mijn muts heb Dan zeg ik wel dat het een beetje prive is, maar dat ik anti biotica krijg en dat ik verwacht binnen 1 of 2 dagen aanwezig te zijn. Zoiets...?"



Meld je je serieus voor zoiets ziek? Dan zou ik meer dagen per week niet werken dan wel.
quote:biobitch1984 schreef op 26 augustus 2014 @ 07:41:

[...]

"

Behalve....... als ik een schimmelinfectie aan mijn muts heb Dan zeg ik wel dat het een beetje prive is, maar dat ik anti biotica krijg en dat ik verwacht binnen 1 of 2 dagen aanwezig te zijn. Zoiets...?"



Meld je je serieus voor zoiets ziek? Dan zou ik meer dagen per week niet werken dan wel.Misschien is ze mutsenmodel, weet jij veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:brisbane179 schreef op 25 augustus 2014 @ 16:48:

Ik zou het over het algemeen gewoon vertellen wat ik mankeer. Er is toch niks mis met vertellen dat je pijn in je rug hebt, griep hebt, of wat dan ook?

Behalve....... als ik een schimmelinfectie aan mijn muts heb Dan zeg ik wel dat het een beetje prive is, maar dat ik anti biotica krijg en dat ik verwacht binnen 1 of 2 dagen aanwezig te zijn. Zoiets...?Meld je je dan ziek? Jeetje..
Stefke, bezoek aan de vruchtbaarheidskliniek gaat van je vrije dagen af! Mits je natuurlijk voor IVF een punctie ondergaat en daar pijn van hebt, dan is dat anders.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Stefke schreef op 26 augustus 2014 @ 06:46:

Mijn bek valt hier open!

Dat ik een schimmelinfectie aan mijn muts had zou ik idd ook niet zeggen, net zoals een flinke verkoudheid!

Ik zou me de ballen uit mijn broek schamen als ik daarvoor thuis bleef! Dat is toch niet ziek?!?!?





Ik weet niet of je ooit een schimmelinfectie aan je muts hebt gehad? Maar bij mij is het wel eens zo erg geweest dat ik er alleen maar met een koud washandje er tegen aan kon zitten en dat ik me absoluut niet kon concentreren op iets anders dan de jeuk.

Dat ik zou willen dat ik mijn onderlichaam kon amputeren, zo'n jeuk en pijn. Dus ja, toen ben ik 2 dagen thuis gebleven.
No worries
Alle reacties Link kopieren
quote:brisbane179 schreef op 26 augustus 2014 @ 16:51:

[quote]Stefke schreef op 26 augustus 2014 @ 06:46:

Mijn bek valt hier open!

Dat ik een schimmelinfectie aan mijn muts had zou ik idd ook niet zeggen, net zoals een flinke verkoudheid!

Ik zou me de ballen uit mijn broek schamen als ik daarvoor thuis bleef! Dat is toch niet ziek?!?!?





Ik weet niet of je ooit een schimmelinfectie aan je muts hebt gehad? Maar bij mij is het wel eens zo erg geweest dat ik er alleen maar met een koud washandje er tegen aan kon zitten en dat ik me absoluut niet kon concentreren op iets anders dan de jeuk.

Dat ik zou willen dat ik mijn onderlichaam kon amputeren, zo'n jeuk en pijn. Dus ja, toen ben ik 2 dagen thuis gebleven.Dan moet je gewoon eerder naar de dokter gaan. Voor zoiets ga je je toch niet ziek melden.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig zitten we niet allemaal hetzelfde in elkaar pientje.

Ik heb regelmatig blaasontsteking zonder dat ik er iets van merk maar ik weet van een vriendin dat die er echt heel erg ziek van is iedere keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven