Werk & Studie alle pijlers

De rekentoets

28-01-2015 14:14 297 berichten
De PvdA accepteert toch de verplichte rekentoets die staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) wil invoeren. "De staatssecretaris is ons op de meeste punten tegemoet gekomen," laat Kamerlid Tanja Jadnanansing dinsdag weten.



"Leerlingen moeten goed kunnen rekenen, dat is het uitgangspunt. Dat is cruciaal. Dan accepteren wij de toets als sluitstuk", aldus Jadnanansing.



Volgens het PvdA-Kamerlid weegt de toets minder zwaar dan de vakken Nederlands en Engels. Bovendien hebben leerlingen vier mogelijkheden op herkansing.



Bijna alle middelbare en mbo-scholieren moeten vanaf volgend schooljaar verplicht een rekentoets maken. Als ze deze niet halen, dan zakken ze voor dat schooljaar.



Dekker



De Kamer houdt woensdag een debat met Dekker. De staatssecretaris verdedigde zijn plannen vorige week al in de Kamer. De PvdA had toen nog geen besluit genomen. Onder meer SP, D66, GroenLinks en CDA zijn tegen de rekentoets.



Volgens Dekker is het "echt een keer tijd dat we resultaten zien en dat leerlingen op het terrein van rekenen het beter gaan doen". Met een toets alleen verbeter je het rekenonderwijs niet, maar het kan wel "een stok achter de deur zijn", aldus de bewindsman vorige week.



Hij reageerde op een open brief van organisaties uit het onderwijsveld, die willen dat de rekentoets alleen wordt ingezet om het rekenniveau van leerlingen vast te stellen.



De VO-raad, de PO-raad, de Algemene Onderwijsbond (AOb), CNV Onderwijs en scholierenorganisatie LAKS erkennen wel dat het rekenonderwijs beter moet worden, maar met de toets krijgt rekenen volgens hen een onevenredig groot gewicht.



En, goed idee? Zullen kinderen met deze verplichte toets beter beslagen ten ijs komen?

Mijn kinderen op het vo moeten elke periode de verplichte rekentoets maken, zitten ze onder een 6 moeten ze naar rekenles.

Om ze voor te bereiden op de toets die mee gaat tellen voor het examen.



Op zich vind ik het een goed idee, ware het niet dat het geen rekentoets is, maar een begrijpend lezen-toets met sommen er in verwerkt. Kinderen met dyslexie en/of dyscalculie maken weinig kans deze toets te halen.

Ik ben blij dat er in mijn tijd nog een pretpakket was; als ik deze toets, naast het verplichte wiskunde, had moeten maken had ik zonder diploma van school moeten gaan. Al had ik 'm duizend keer mogen over doen, een 4,5 had ik nooit gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Walgelijk, van alle leerlingen dezelfde eenheidsworst maken. En als een leerling dan iets niet kan, dan haalt hij maar geen diploma.
Alle reacties Link kopieren
Zeer slecht idee. Mijn dochter heeft ernstige dyscalculie en dyslexie. Heeft een prima IQ (115 gemiddeld), zit onder haar niveau op school vanwege haar leerbeperkingen (VMBO kader) maar nu lijkt het erop dat ze door deze rekentoets niet eens dat diploma kan halen :( Ik ben boos en verdrietig!
De vwo'ers krijgen toch een andere toets dan de vmbo'ers?
"Op zich vind ik het een goed idee, ware het niet dat het geen rekentoets is, maar een begrijpend lezen-toets met sommen er in verwerkt. Kinderen met dyslexie en/of dyscalculie maken weinig kans deze toets te halen."



Nou dit dus. Als er nou gewoon kale rekenvaardigheden werden gemeten: prima! Dan toets je met het juiste doel. Volgens mij gaat dit uiteindelijk leiden tot een grote flop, want leerlingen met m.n. dyscalculie zullen per definitie de middelbare school verlaten zonder diploma. Hoe gemotiveerd ben je dan nog voor school? Ik voorspel chaos.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 1 van die leerlingen die nooit van z'n leven was kunnen slagen voor welke rekentoets ook.



Zo te zien heeft iig mijn oudste mijn non talent voor rekenen geërfd. ze zit nu in groep 4 en heeft erg veel moeite met oppikken van de stof. Lezen en schrijven gaat overigens perfect.



Dus nee, ik ben er niet blij mee.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 28 januari 2015 @ 14:20:

De vwo'ers krijgen toch een andere toets dan de vmbo'ers?Jij weet wat dyscalculie inhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Overigens had ik kut leraren, zeker op de middelbare.



Volgens 1 van mijn wiskunde leraren was ik zo slecht in rekenen omdat ik zo'n grote borsten had.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 28 januari 2015 @ 14:24:

Volgens 1 van mijn wiskunde leraren was ik zo slecht in rekenen omdat ik zo'n grote borsten had. seriously?
Ik vind goed rekenen wel erg belangrijk, want als ik zie dat ik er door mijn negenjarige uitgerekend wordt, vind ik dat vrij triest.



De invulling zoals nu besproken daarentegen verre van ideaal.
quote:saaaaar81 schreef op 28 januari 2015 @ 14:24:

Overigens had ik kut leraren, zeker op de middelbare.



Volgens 1 van mijn wiskunde leraren was ik zo slecht in rekenen omdat ik zo'n grote borsten had.
Ik weet wat dyscalculie is, ik heb het en een van mijn kinderen ook. Dat bedoelde ik ook niet. Het was meer in zijn algemeen.

Maar ik vind 't op zich wel een goeie. Ook met dyscalculie kan je leren rekenen, al duurt t wat langer.

Ik vind mijn niet kunnen rekenen echt een beperking.

Kinderen of mensen met dyslectie kunnen ook leren lezen. Wel een stuk lastiger, maar ze blijven niet massaal analfabeet.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 januari 2015 @ 14:26:

[...]



seriously?





Jups.



Dus kun je nagaan dat ik sowieso een dikke fuk joe naar die leraar had. Zodra ik in de derde zat mocht ik wiskunde laten vallen, wat een zaligheid.



En dat terwijl ik uitblonk in scheikunde en (gek genoeg) natuurkunde.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Vooral het feit dat het geen rekentoets maar vooral ook een begrijpendlezentoets is vind ik heel bezwaarlijk. Waarom niet gewoon wat sommen, zodat je kunt laten zien dat je rekent op groep-8-niveau?
Alle reacties Link kopieren
Ik merk trouwens dat ik mijn dochter nu nog erg goed kan helpen met plus en min sommen en keer sommetjes. Zodra de deelsommen en percentages komen zal ik moeten afhaken
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dyscalculie en had deze toets nooit kunnen halen.

Dan had ik dus geen diploma gehad.
Wiskunde is niet verplicht!



Je moet een profiel kiezen. De vakken die bij dat profiel horen moet je volgen én halen. Het CM profiel heeft geen wiskunde.



Rekenen was al een catastrofe, want het is inderdaad maar een heel klein deel hoofdrekenen en voor de rest begrijpend lezen met het rekenmachine ernaast. Daar zijn trouwens ook heel simpele opgaven bij. Voorbeeldje;



Wat is het laatste cijfer van het antwoord op de vraag; In een winkel zijn 40 schappen met elk 3946 artikelen? Hoeveel artikelen vind je in de winkel?

Het gaat er niet zozeer om dat je kunt rekenen, maar dat je weet wát je moet berekenen en hoe je aan dat antwoord komt.



Mijn dochter haalde, doordat ze niet kan rekenen maar wél goed is in begrijpend lezen, tot nu toe steeds een zes. Maar een kind met dyslexie heeft wel een probleem ja. Hoewel die meestal wel meer tijd krijgen voor toetsen.
quote:appeltjesgroen schreef op 28 januari 2015 @ 14:30:

Vooral het feit dat het geen rekentoets maar vooral ook een begrijpendlezentoets is vind ik heel bezwaarlijk. Waarom niet gewoon wat sommen, zodat je kunt laten zien dat je rekent op groep-8-niveau?Dat is toch de Pabo-toets?
Maar ik vind dit over kinderen met dyscalculie:



De staatssecretaris heeft wel geregeld dat de rekentoets tot 2020 niet zo streng wordt beoordeeld. De lat gaat ieder jaar iets omhoog. Een 4,5 wordt als voldoende gerekend. Kinderen met een ernstige rekenstoornis krijgen een gemakkelijkere versie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 28 januari 2015 @ 14:29:



Maar ik vind 't op zich wel een goeie. Ook met dyscalculie kan je leren rekenen, al duurt t wat langer.

I.

En dat gaat meteen voor iedereen op?

Nee dus ik kan niet rekenen (alleen simpele sommen) ook niet na 1000x oefenen en jarenlang bijles.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 28 januari 2015 @ 14:35:

Maar ik vind dit over kinderen met dyscalculie:



De staatssecretaris heeft wel geregeld dat de rekentoets tot 2020 niet zo streng wordt beoordeeld. De lat gaat ieder jaar iets omhoog. Een 4,5 wordt als voldoende gerekend. Kinderen met een ernstige rekenstoornis krijgen een gemakkelijkere versie.Waar vind je dat? Ik ben wel benieuwd wat voor gemakkelijkere versie dat dan is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 28 januari 2015 @ 14:35:

Maar ik vind dit over kinderen met dyscalculie:



De staatssecretaris heeft wel geregeld dat de rekentoets tot 2020 niet zo streng wordt beoordeeld. De lat gaat ieder jaar iets omhoog. Een 4,5 wordt als voldoende gerekend. Kinderen met een ernstige rekenstoornis krijgen een gemakkelijkere versie.Dus mijn kinderen worden wel streng beoordeeld. Dat vind ik echt uitermate kut
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Flashy schreef op 28 januari 2015 @ 14:37:

[...]



Waar vind je dat? Ik ben wel benieuwd wat voor gemakkelijkere versie dat dan is.http://nos.nl/artikel/201 ... n-over-de-rekentoets.html
quote:saaaaar81 schreef op 28 januari 2015 @ 14:38:

[...]





Dus mijn kinderen worden wel streng beoordeeld. Dat vind ik echt uitermate kut Maar wellicht past de basisschool van jouw mupkes het rekenonderwijs wel aan nu de toets verplicht gaat worden. Niet nu al over panikeren
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 28 januari 2015 @ 14:29:

Ook met dyscalculie kan je leren rekenen, al duurt t wat langer.Ik mocht niet meer naar de bijles komen, omdat mijn niveau te laag was om iets mee te kunnen op de middelbare school. En ik ben vast niet de enige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven