Werk & Studie alle pijlers

De rekentoets

28-01-2015 14:14 297 berichten
De PvdA accepteert toch de verplichte rekentoets die staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) wil invoeren. "De staatssecretaris is ons op de meeste punten tegemoet gekomen," laat Kamerlid Tanja Jadnanansing dinsdag weten.



"Leerlingen moeten goed kunnen rekenen, dat is het uitgangspunt. Dat is cruciaal. Dan accepteren wij de toets als sluitstuk", aldus Jadnanansing.



Volgens het PvdA-Kamerlid weegt de toets minder zwaar dan de vakken Nederlands en Engels. Bovendien hebben leerlingen vier mogelijkheden op herkansing.



Bijna alle middelbare en mbo-scholieren moeten vanaf volgend schooljaar verplicht een rekentoets maken. Als ze deze niet halen, dan zakken ze voor dat schooljaar.



Dekker



De Kamer houdt woensdag een debat met Dekker. De staatssecretaris verdedigde zijn plannen vorige week al in de Kamer. De PvdA had toen nog geen besluit genomen. Onder meer SP, D66, GroenLinks en CDA zijn tegen de rekentoets.



Volgens Dekker is het "echt een keer tijd dat we resultaten zien en dat leerlingen op het terrein van rekenen het beter gaan doen". Met een toets alleen verbeter je het rekenonderwijs niet, maar het kan wel "een stok achter de deur zijn", aldus de bewindsman vorige week.



Hij reageerde op een open brief van organisaties uit het onderwijsveld, die willen dat de rekentoets alleen wordt ingezet om het rekenniveau van leerlingen vast te stellen.



De VO-raad, de PO-raad, de Algemene Onderwijsbond (AOb), CNV Onderwijs en scholierenorganisatie LAKS erkennen wel dat het rekenonderwijs beter moet worden, maar met de toets krijgt rekenen volgens hen een onevenredig groot gewicht.



En, goed idee? Zullen kinderen met deze verplichte toets beter beslagen ten ijs komen?

Mijn kinderen op het vo moeten elke periode de verplichte rekentoets maken, zitten ze onder een 6 moeten ze naar rekenles.

Om ze voor te bereiden op de toets die mee gaat tellen voor het examen.



Op zich vind ik het een goed idee, ware het niet dat het geen rekentoets is, maar een begrijpend lezen-toets met sommen er in verwerkt. Kinderen met dyslexie en/of dyscalculie maken weinig kans deze toets te halen.

Ik ben blij dat er in mijn tijd nog een pretpakket was; als ik deze toets, naast het verplichte wiskunde, had moeten maken had ik zonder diploma van school moeten gaan. Al had ik 'm duizend keer mogen over doen, een 4,5 had ik nooit gehaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 28 januari 2015 @ 15:07:

[...]





Ik ook.

Ik ben ooit eens met mijn man van de Ardeche afgekanood. Bij elke stroomversnelling riep hij "links remmen!" of "rechts remmen!" en dat was altijd de verkeerde links of verkeerde rechts en gingen we weer achterstevoren door de stroomversnelling.

Mijn paardrijinstructrice krijgt ook wel eens jeuk van me. "Je linkerbeen er meer bij!" Gaat het beest heel raar lopen omdat ik dat rechts doe. zegt zij nooit binnenbeen of buitenbeen? Veel handiger :-)



Kaartlezen kan ik ook niet. De TomTom is voor mij ook vrij onbegrijpelijk, ik kan niet zo snel anticiperen. Ik heb dan ook geen rijbewijs, ik zou een gevaar op de weg zijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik vraag me wel eens af wat er bij mij uit een IQ test komt als er geen wiskundige- of inzichtvragen bij zouden zitten.
Alle reacties Link kopieren
Pff, quoten en dikgedrukt maken lukt niet maar mijn instructrice zegt eigenlijk nooit links

Er of rechterbeen maar altijd binnenbeen of buitenbeen, afhankelijk van welke rijrichting in de bak je rijdt
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon, vmbo-TL , pdd-NOS mag een aangepaste versie maken. Extra tijd en gebruik maken van bepaalde hulpmiddelen . Dit wordt ook genoteerd op een bijlage die straks bij zijn diploma gaat. Het niveau is niet anders hij mag er alleen langer over doen. Vmbo - TL is 2F



Docher , havo 5 , heeft hem al gedaan . Is ander niveau (3F)
Ik heb een aantal docenten gehad die inderdaad niet geloofden in dyscalculie. Zelfs eentje op mijn vervolgopleiding die er nog nooit van gehoord had(en dus bestond het ook niet).

Gek genoeg is het juist voor mensen die erg thuis zijn in exacte vakken blijkbaar onmogelijk om te snappen dat het dus niet ligt aan luiheid, "gewoon meer oefenen" of het gemak van zo'n diagnose.

Mijn man weet exact wat ik heb, ziet hoe ik zaken, voor hem, heel idioot aanpak, weet dat logisch nadenken niet in mijn woordenboek voorkomt en toch is het af en toe "dat weeeeeet je toch!" Hij kan niet goed bevatten dat iemand dat niet kan.
quote:louise1 schreef op 28 januari 2015 @ 15:49:

Pff, quoten en dikgedrukt maken lukt niet maar mijn instructrice zegt eigenlijk nooit links

Er of rechterbeen maar altijd binnenbeen of buitenbeen, afhankelijk van welke rijrichting in de bak je rijdt Bij de kleintjes doet ze dat wel. Je been aan de binnenkant van de bak of je been bij de bakrand. Maar van de volwassenen denkt ze heel terecht dat die dat wel weten
Alle reacties Link kopieren
quote:Magdalan schreef op 28 januari 2015 @ 15:48:

Ik vraag me wel eens af wat er bij mij uit een IQ test komt als er geen wiskundige- of inzichtvragen bij zouden zitten.

Ik ook...



En de frustratie als ik van mijn vader vroeger mijn wiskundehuiswerk moest maken met hulp van mijn broer. Maar dat snap je toch wel? Hoe kun je dat nou niet snappen.



Oh, krijg nu weer tranen in mijn ogen als ik daar aan denk

En ik vrees ook het moment dat mijn kinderen hulp gaan vragen bij breuk of deelsommen. Mijn vriend legde laatst uit dat dat differentieren heet :-)



Had ik al gezegd dat ik tegen de rekentoets ben en tegen verplicht wiskunde en voor het gemiddelde nemen van alle vakken?
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Star schreef op 28 januari 2015 @ 15:14:

Nou breuken in mijn tijd zagen er zo uit, lijkt niet op jouw 'simpele' 1/8.

[img]

http://www.digitaalrekenboek.nl/formules/opg06.gif[/img]



Maar je moet beginnen met die simpele 1/8.

Of nog simpeler; 1/2. Een delen door twee. Een pizza eten met twee personen. Dát zul je wel snappen denk ik. Daarna ga je een stap verder. Jouw rekenblad is al 9 stappen verder. Als je bij stap twee of drie al afhaakt, kun je die sommen nooit oplossen.



Ooit deel 1 van de aardkinderen-serie van Jean M. Auel gelezen?? Die probeert te beschrijven hoe de hersenen werkten van ´de Stam´ . Onze voorouders vóór de laatste evolutie. Die konden niet rekenen. Zelfs niet verder tellen dan drie. Jij, ik en nog eentje. Alles daarbuiten viel onder ´veel´.
quote:Exces schreef op 28 januari 2015 @ 15:53:

[...]





Maar je moet beginnen met die simpele 1/8.

Of nog simpeler; 1/2. Een delen door twee. Een pizza eten met twee personen. Dát zul je wel snappen denk ik. Daarna ga je een stap verder. Jouw rekenblad is al 9 stappen verder. Als je bij stap twee of drie al afhaakt, kun je die sommen nooit oplossen.

Toch?
Alle reacties Link kopieren
Die beschreef nog wel meer in haar boeken
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Magdalan schreef op 28 januari 2015 @ 15:48:

Ik vraag me wel eens af wat er bij mij uit een IQ test komt als er geen wiskundige- of inzichtvragen bij zouden zitten.



Ik ook. Alleen zijn IQ-testen per definitie gestoeld op inzicht en logisch nadenken.

Er zijn wel speciale testen voor mensen met dyscalculie.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
quote:Magdalan schreef op 28 januari 2015 @ 15:48:

Ik vraag me wel eens af wat er bij mij uit een IQ test komt als er geen wiskundige- of inzichtvragen bij zouden zitten.Ik ook maar nog nooit een (gratis) test gevonden helaas.
Hoe kun je van een leerkracht, die zelf niet goed kan rekenen, verwachten dat die een leerling wat bijbrengt? Rekentoetsen dus, vooral voor onderwijzend personeel!
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 januari 2015 @ 15:57:

[afbeelding] dat dus
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
En dan die ns vragen. Serieus welke logica zit erin hoe laat pietje de appel op station b weggooit als er om een bepaalde tijd een meeuw op station a schijt
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Misschien hebben jullie hier wel wat aan :



Vermenigvuldigen
quote:Lughnasadh schreef op 28 januari 2015 @ 15:57:

[...]

Ik ook. Alleen zijn IQ-testen per definitie gestoeld op inzicht en logisch nadenken.

Er zijn wel speciale testen voor mensen met dyscalculie.



Yerr, en de prijzen daarvoor zijn belachelijk. Ben officieel ook nog nooit getest (er bestaat nog niet eens een standaard test geloof ik?) vanwege de prijs en het feit dat er geen standaard was.

De laatste keer dat ik een officiële IQ test moest doen kwam ik uit op 131. Kan een stuk minder zijn omdat ik veel heb moeten gokken, kan ook wat hoger zijn omdat ik heb moeten gokken. Lastig gedoe in ieder geval.
In die rekentoetsen die mijn kinderen moeten maken zitten ook vaak fouten, ook een veelgehoorde klacht van de tegenstanders die er verstand van hebben.
Maar goed. Ik denk dat je wel kunt stellen dat er mensen zijn die het echt niet kunnen, simpelweg omdat ze de cijfers niet kunnen toepassen, en mensen die het misschien wel zouden kunnen als ze een goede docent zouden hebben.



Voor de eerste groep zou moeten gelden dat die rekentoets komt te vervallen, de tweede groep zou les moeten krijgen. Ik kan iemand wel vragen wat 56 x 300 is, maar als ik hem niet uitleg hóe je dat kunt berekenen, dan krijg ik nooit het juiste antwoord. En gek genoeg denken ze op de middelbare school; ah, dat leren ze al in groep 4, dus dat hoeven wij niet meer te doen.



Wel dus.



En ja, mijn dochter kent te tafeltjes. Toen die geleerd moesten worden zaten we in de auto onderweg naar sportclubjes met drie of vier kinderen, heel ouderwets hardop.

1x1 is

2x1 is

3x1 is



Ze kan het niet uitrekenen maar ze kent ze wel van buiten. Want op die manier viel het onder taal. Woordjes van buiten leren kan ze ook heel goed . Maar ja, dan moest ze dus sommen maken en dan stonden daar de cijfers...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 28 januari 2015 @ 15:57:

[...]





Ik ook. Alleen zijn IQ-testen per definitie gestoeld op inzicht en logisch nadenken.

Er zijn wel speciale testen voor mensen met dyscalculie.





Ja dan kunnen we alles wel weglaten uit testen als iemand iets moeilijk vindt. Wat voor zin heeft het alleen dingen te testen waar iemand goed in is? Nogal wiedes dat daar voor iedereen een beter resultaat uit komt.



Hoe doen de mensen die moeilijkheden hebben met breuken boodschappen dan? Hoeveel taarten koop je als je x aantal mensen uitnodigt en je per x aantal personen 1 taart nodig hebt? Hoeveel wijn, hoeveel cola? Hoeveel liter verf heb ik nodig om de muren in mijn nieuwe huis te verven? En hoeveel blikken verf heb ik voor die hoeveelheid nodig? Zonder rekenen heb je geen leven. Je hebt gewoon rekenen nodig. Die toets is zonder les zinloos, maar wel nodig om het bedroevende niveau op te krikken. Wat mij opvalt is dat rekenen en wiskunde in 1 adem genoemd worden, maar fundamenteel anders zijn. Dat staat ook op Wikipedia bij dyscalculie, dat mensen met dyscalculie wel wiskundige bewijzen kunnen bedenken. Maar ja, wiskunde krijg je niet op school. Wiskunde op de middelbare school is eigenlijk alleen maar rekenen.
Blablablablabla: familie?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nooit veel verjaardags bezoek. En ach anders is er iets over. En verf uitrekenen vraag je toch aan iemand anders? Ik heb nog nooit geen leven gehad omdat ik niet kan rekenen.
quote:blablablablabla schreef op 28 januari 2015 @ 16:10:

[...]





Ja dan kunnen we alles wel weglaten uit testen als iemand iets moeilijk vindt. Wat voor zin heeft het alleen dingen te testen waar iemand goed in is? Nogal wiedes dat daar voor iedereen een beter resultaat uit komt.



Hoe doen de mensen die moeilijkheden hebben met breuken boodschappen dan? Hoeveel taarten koop je als je x aantal mensen uitnodigt en je per x aantal personen 1 taart nodig hebt? Hoeveel wijn, hoeveel cola? Hoeveel liter verf heb ik nodig om de muren in mijn nieuwe huis te verven? En hoeveel blikken verf heb ik voor die hoeveelheid nodig? Zonder rekenen heb je geen leven. Je hebt gewoon rekenen nodig. Die toets is zonder les zinloos, maar wel nodig om het bedroevende niveau op te krikken. Wat mij opvalt is dat rekenen en wiskunde in 1 adem genoemd worden, maar fundamenteel anders zijn. Dat staat ook op Wikipedia bij dyscalculie, dat mensen met dyscalculie wel wiskundige bewijzen kunnen bedenken. Maar ja, wiskunde krijg je niet op school. Wiskunde op de middelbare school is eigenlijk alleen maar rekenen.



Hoe krijgt iemand met dyslexie het voor elkaar om een formulier te ondertekenen, een huis te kopen, afspraken te maken?



Ik denk dat iemand die echt niet kan rekenen, heel goed kan visualiseren. Dus niet; ik verwacht 20 mensen, 10 stukken taart per taart, dus 2 taarten. Maar; Vader, moeder, schoonvader, schoonmoeder, ikzelf, partner, zus, schoonzus, die eten met z´n allen ongeveer een taart, kinderen van zus, kinderen van schoonzus, oma, opa, buurvrouw, die eten ook samen één taart. Is dus twee taarten.



Een handicap wordt meestal gecompenseerd he .
Alle reacties Link kopieren
quote:blablablablabla schreef op 28 januari 2015 @ 16:10:

[...]

Hoe doen de mensen die moeilijkheden hebben met breuken boodschappen dan? Hoeveel taarten koop je als je x aantal mensen uitnodigt en je per x aantal personen 1 taart nodig hebt? Hoeveel wijn, hoeveel cola? Hoeveel liter verf heb ik nodig om de muren in mijn nieuwe huis te verven? En hoeveel blikken verf heb ik voor die hoeveelheid nodig? Zonder rekenen heb je geen leven. Je hebt gewoon rekenen nodig. Daar heb ik een man, familie en vrienden voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven