Werk & Studie alle pijlers

Integriteits en dillema spel op het werk

01-10-2016 19:56 288 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik mezelf in de nesten gewerkt, ik zit nog geen jaar op mijn nieuwe afdeling en ik heb nu al gedoe.

We hadden een workshop integriteit, tijdens die workshop kregen we dillema's voorgeschoteld waar we dan over in discussie konden gaan.

Ik kreeg als eerste een dillema en de mijne was: Stel dat een bekende van plan is een huis te kopen in een straat waarvan ik als ambtenaar weet dat er binnen 2 jaar een afkickcentrum gebouwd gaat worden deel ik deze info of hou ik het voor me? Jullie voelen het natuurlijk al, ik heb eerlijk gezegd dat ik de mensen die ik lief heb nooit met ogen open in een val zal laten lopen, zeker als het mensen zijn met kleine kinderen, als er een afkickcentrum bij je in de straat is dan kan het zijn dat je je huis niet zo makkelijk verkoopt. Dus neen hoor ik zag het als mijn plicht diegene een hind te geven



Toen zei mij LG oh dan ben jij dus niet integer, want jij maakt misbruik van jou positie als ambtenaar om informatie die je niet zou hebben als je geen ambtenaar was, te delen in prive kring, ik neem dit zeer hoog op en hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

De workshop ging door, en iedereen was geschrokken van de uitbrander die ik plein public kreeg, dus alle dillema's die volgden werden keurig politiek correct beantwoord, er is niemand die zelfs nooit een pen heeft meegenomen, of een prive printje heeft gemaakt, en FB pagina checken in baas z'n tijd daar herkend helemaal niemand zich in , iedereen in mijn team is dus integer behalve ik.



Mijn LG heeft een melding gemaakt bij de integriteits coordinator, daar krijg ik dus binnenkort een uitnodiging om op gesprek te gaan, er zijn collega's die het allemaal wat overdreven vinden, maar niemand trekt zijn mond open om het voor mij op te nemen, en er zijn collega's die er schande van spreken.

De sfeer was de afgelopen week echt,om te snijden, ik zou donderdag een bila hebben maar die heeft mijn LG geannuleerd terwijl ze gewoon aanwezig was.

Ik weet zou gauw even niet wat ik met de hele situatie aan moet, maar ik merk dat ik er toch slecht door slaap en dat het mij bezighoud, zeker omdat ik er nog geen jaar zit, kan ik zulk soort akkefietjes niet gebruiken. Ik ben nu niet in staat om een normaal gesprek met mij LG aan te gaan om te vragen wat die one-woman-show van haar te betekenen had, daarvoor ben ik nog te boos. Maar wat vinden jullie hier nou van ? Ben ik te eerlijk geweest?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar beantwoord jij vanuit jouw functie ook mail- en/of postverkeer?

Want het wemelt echt van de taalfouten..
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees het wel idd..dat je te eerlijk bent geweest. Maar als je tijdens dat gesprek zegt dat je er veel van hebt geleerd en het nu anders aan zou pakken bla bla dan komt het denk ik wel goed hoor...bangmakerij vanuit je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Lieg gewoon dat je er veel van hebt geleerd en er nu anders tegenaan kijkt, integer ben je toch al niet
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat iets wat hypothetisch in een workshop wordt gezegd zo wordt opgepakt! Ik vind de reactie van je leidinggevende zwaar overtrokken.
Een workshop is toch om te leren?



Pracht van een leerpunt heb jij kunnen formuleren!
Alle reacties Link kopieren
Wat overtrokken zeg! Je dacht er goed aan te doen het te vertellen, maar hebt nu geleerd dat dat onjuist is. Dat is toch de bedoeling van een workshop? Of is dit iets wat jij in je functie echt wel had moeten weten?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dilemma, daar begint het mee
Ik denk dat je het beter wat genuanceerder had kunnen brengen. Je mag die kennissen idd niet vertellen wat de plannen zijn, maar je kunt ze wel wijzen op andere negatieve zaken die wel zichtbaar zijn in die buurt.
Wat een rare werkgever heb jij, geef je eerlijk antwoord is het ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 01 oktober 2016 @ 20:06:

dilemma, daar begint het mee
Sorry maar dit had je toch wel kunnen bedenken? Je weet toch dat zo iets fout is, waar om dan zeggen dat je dat zou doen? Ik bedoel als ik mijn handen kan krijgen op 10 miljoen pak ik het ook en ben ik vertrokken, maar ik zou dat toch niet hard op zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Zulke workshops hebben wij ook. 'Je broer gaat een keuken kopen en jij weet dat het bedrijf failliet verklaard gaat worden'. En iedereen zegt braaf dat ze hun broer niet zullen informeren. Zo nutteloos. Iedereen geeft sociaal wenselijke antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
En daarnaast volkomen kolder dat een afkickcentrum in je straat voor overlast zorgt. Ik heb er 1 in de straat zitten, kan het zien vanuit mijn huis. Geen enkele last van. Een school zou ik 100x erger vinden.
quote:strikjemetstippels schreef op 01 oktober 2016 @ 20:09:

Sorry maar dit had je toch wel kunnen bedenken? Je weet toch dat zo iets fout is, waar om dan zeggen dat je dat zou doen? Ik bedoel als ik mijn handen kan krijgen op 10 miljoen pak ik het ook en ben ik vertrokken, maar ik zou dat toch niet hard op zeggen.Waarom is het zo een verkeerd antwoord van TOer, het is juist toch goed om mensen te waarschuwen in welke buurt ze wonen? Ik zie het probleem echt niet, en ook zie ik niet waarom ze een fout heeft gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anouscha schreef op 01 oktober 2016 @ 20:04:

Een workshop is toch om te leren?



Pracht van een leerpunt heb jij kunnen formuleren!Dit vind ik een hele goede insteek voor het gesprek wat je gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon sociaal wenselijk het gesprek ingaan en bijv. zeggen dat je er eigenlijk helemaal niet goed over had nagedacht tijdens de workshop, eigenlijk flapte je er in het moment maar iets uit, je hebt er nog eens over nagedacht en denkt nu "wat bezielde me, natuurlijk zeg je dit niet tegen je kennis", enz. enz. enz.



De mensen die zich breed uitmeten een moreel hoogstaande standaard te hebben (lees: je leidinggevende), zijn vaak degene die het ergst zijn als er niemand meekijkt. Kortom, niet in discussie gaan, gewoon meedeinzen en alles is weer oke.
quote:Wageningen1985 schreef op 01 oktober 2016 @ 20:10:

[...]



Waarom is het zo een verkeerd antwoord van TOer, het is juist toch goed om mensen te waarschuwen in welke buurt ze wonen? Ik zie het probleem echt niet, en ook zie ik niet waarom ze een fout heeft gemaakt.Je deelt toch dan informatie die niet openbaar is en waar anderen geen gebruik van kunnen maken? Dat lijkt me dan verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 01 oktober 2016 @ 20:10:

[...]



Waarom is het zo een verkeerd antwoord van TOer, het is juist toch goed om mensen te waarschuwen in welke buurt ze wonen? Ik zie het probleem echt niet, en ook zie ik niet waarom ze een fout heeft gemaakt.



Het is echt heel fout.



Maar goed, ik snap niet dat TO niet gewoon een sociaal wenselijk antwoord heeft gegeven. In dit soort nutteloze ophokuren/workshops doet iedereen alsof ze het heul lastig vinden. En geven dan een 'acceptabel' gewenst antwoord. Te gewenst is ook verdacht. Dus een goed antwoord zou zijn: "Tja, dit is wel heel lastig. Ehhmmm...nou ik...mmmm...Ik zou naar mijn vrienden denk ik andere minpunten uit die buurt aandikken, dat is wat ik zou doen".



En klaar is Klara
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Wageningen1985 schreef op 01 oktober 2016 @ 20:10:

[...]



Waarom is het zo een verkeerd antwoord van TOer, het is juist toch goed om mensen te waarschuwen in welke buurt ze wonen? Ik zie het probleem echt niet, en ook zie ik niet waarom ze een fout heeft gemaakt.Beter geen ambtenaar worden, of in de zorg gaan werken, of bij een bank, nou ja, etc
quote:strikjemetstippels schreef op 01 oktober 2016 @ 20:14:

[...]



Je deelt toch dan informatie die niet openbaar is en waar anderen geen gebruik van kunnen maken? Dat lijkt me dan verkeerd.Werkgever vraagt het en ze geeft eerlijk antwoord, het is een hele valse valstrik van de werkgever omdat TOer dit van te voren niet kan weten.
En ja, dat soort workshops hebben maar beperkt nut. En geen enkel met een dergelijke lg
O en onthouden he, als ze je vragen of je graag hard werkt, moet je nee zeggen. 'Ja' is in dat veld echt het ergste antwoord wat je kunt geven, totaal not done.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 01 oktober 2016 @ 20:10:

[...]



Waarom is het zo een verkeerd antwoord van TOer, het is juist toch goed om mensen te waarschuwen in welke buurt ze wonen? Ik zie het probleem echt niet, en ook zie ik niet waarom ze een fout heeft gemaakt.Omdat het vertrouwelijke/geheime informatie betreft waar ze door haar werk/functie toegang tot heeft.
quote:Wageningen1985 schreef op 01 oktober 2016 @ 20:17:

[...]



Werkgever vraagt het en ze geeft eerlijk antwoord, het is een hele valse valstrik van de werkgever omdat TOer dit van te voren niet kan weten.In alle eerlijkheid: dan ben je niet erg snugger als je dat als ambtenaar niet kan verzinnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven