Werk & Studie alle pijlers

ontevreden over beoordelingsgesprek

13-04-2016 21:07 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.



Vandaag had ik een voortgangsgesprek n.a.v. het beoordelingsgesprek van oktober 2015

Daar is destijds een punt naar voren gekomen ter verbetering.

Nl.. het beheersen van mijn temperament.



Er was over mij geklaagd. Ik was te direct en sommige mensen kunnen daar niet tegen.

Vandaag was dus het opvolg gesprek

Volgens mijn afdelingsleidster was er niets verbeterd.

Daarop ben ik heel duidelijk geweest dat ik het hier niet mee eens ben.

Overigens zat er ook een dame van HR bij van een ander kantoor.



Zoals denk ik iedereen krijg je deze beoordeling toe gestuurd ter ondertekening.

Ik wil dit dus niet zomaar tekenen.

Ben het niet eens met de beoordeling.

Kan ik dat ergens in kwijt?

Het zit me erg hoog

Temeer omdat mijn afdelingsleidster niet eens op de afdeling zit maar 3 kantoren verderop. En ze heeft de klacht(en) alleen van horen zeggen van anderen en mij daar niet in gedeeld.

Ik heb gevraagd of ik mag weten wie er geklaagd heeft. Dat mag ze niet zeggen.

Daarop heb ik gezegd dat ik dan weinig waarde hecht aan de beoordeling omdat ik mij op generlei wijze kan verdedigen op de "beschuldigingen"naar mijn kant toe.

De twee dames waren net zo lang aan het praten tot ik toe gaf om wederom te gaan "werken "aan de houding op het werk.

En ik wilde dat helemaal niet.

Heb geen eerlijke kans gekregen vind ik.



Kan je bezwaar aantekenen op je beoordelingsformulier?
Alle reacties Link kopieren
Zo je OP gelezen maar dat je direct bent is wel duidelijk



wat heeft t voor toegevoegde waarde dat je namen hoort van de mensen die over je klagen?
Waarom ben je het niet eens met de beoordeling?



En besef je dat dit soort dingen ook tot een einde dienstverband kunnen leiden?
Niet om het een of ander, maar je bevestigt hun punt in deze post volkomen.



Je zegt dat je nu eenmaal direct bent en dat anderen daar niet tegen kunnen. Waar om zou je daar dan niet aan werken? Waar om ga je dan direct de klachten bevestigen door meteen tekeer te gaan?



Je kunt beter voorbeelden vragen, en dan niet direct reageren maar op je tong bijten, thuis die voorbeelden nog eens lezen en proberen je in een ander te verplaatsen. Wat als ze wel een punt hebben?
Alle reacties Link kopieren
Zoals je nu schrijft, heb je jezelf daar op een erg directe manier verdedigd. Weet je zeker dat je eraan gewerkt heb?
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wel. Maar ik weet niet of je daar iets aan hebt. Je kunt op zijn minst (als je moet tekenen), alleen tekenen voor gezien.
Je kan dan 'voor gezien' tekenen. Dan ben je niet akkoord, maar heb je het gelezen.

Verder snap ik niet helemaal dat jij je er niet in kan vinden. Ik vind je OP alleen al vrij ... overtuigd zijn van je eigen gelijk en de anderen niet eens mee willen nemen in een overweging of het misschien niet een beetje waar kan zijn.



Kun je niet zo'n beoordeling krijgen, zo'n 360 graden feedback iets? Dan moeten meer mensen uit meer kringen jouw beoordelen. Dat kan wel eens heel verrassend zijn...
Alle reacties Link kopieren
Nl.. het beheersen van mijn temperament.



Daarop ben ik heel duidelijk geweest dat ik het hier niet mee eens ben.



Dit zegt mij ook al genoeg.



Sta je wel echt open voor feedback en probeer je dan ook echt naar jezelf te kijken en te bedenken of er misschien een kern van waarheid in zit?
Vind jij de situatie wél verbeterd dan? En kun je aangeven wat er dan verbeterd is?
Nou, iedereen hier zit in het andere kamp. En we lezen alleen een paar zinnen op een wit vlak.... zou er dan toch iets van waarheid schuilen?
Alle reacties Link kopieren
Uit je OP is mij niet duidelijk wat je precies eraan gedaan hebt jezelf te verbeteren. Komt op mij nogal over alsof je feedback niet makkelijk accepteert of op je in laat werken.



Vragen naar namen (of als je gesprekspartners de namen genoemd hadden) is inderdaad niet correct. Vragen naar voorbeelden mag wel. Een leidinggevende zal soms af moeten gaan op 'horen zeggen'.
Alle reacties Link kopieren
Alles kan. Maar of het helpt hangt nogal van de organisatie af.



In de meeste organisaties is een enkelzijdige beoordeling al lang geleden afgeschaft. De 'normale' beoordeling tegenwoordig is er een waarbij zowel jij als je leidinggevende een beoordeling van jou geven op een aantal punten, en je daarna pas samen in gesprek gaat. In het dossier komen dan uiteindelijk beide inputs, een gespreksverslag, en eventueel een soort 'gezamenlijk oordeel'.



En zelfs dat is al weer ouderwets, een echt modern bedrijf doet aan 360-graden beoordelingen waarbij jij ook je leidinggevende beoordeeld, en je directe collega's.



Maar jullie werken nog op de oude eenrichtingsweg. Dan kun je dat inderdaad niet eenvoudig 'zomaar' kwijt, maar je mag best aantekeningen bij je handtekening maken. Maar wat wil je daarmee bereiken? Ga liever nog eens in gesprek, als het je echt dwars zit.



Uiteindleijk is jouw handtekening niet veel meer dan een 'dit is inderdaad wat mijn leidinggevende met mij besproken heeft'. Het is echt geen 'ik vind mezelf ook veel te direct'. Het onderscheid tussen 'voor gezien tekenen' en 'voor akkoord tekenen' vind ik dan ook erg gekunsteld, tenzij je vindt dat er dingen op papier staan die in het gesprek heel anders klonken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Wat is er dan volgens jou wel verbeterd aan je houding? Wat doe je dan nu beter dan een half jaar geleden? Heb je je eigen gedrag onder de loep gelegd of vind je dat anderen maar moeten leren om er beter tegen te kunnen? Wat heb je concreet veranderd aan je eigen gedrag?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Overigens had ik ook zo'n collega. Ook zo iemand met 'ik ben nu een maal direct'. Liet ook meteen merken als ze iets stom vond, of raar. Serieus, ik wilde die persoon vaak echt slaan. Niet om dat ik een watje ben die niet tegen kritiek kan, maar om dat iemands mening over mijn kleding, hobbies of wat dan ook totaal onbelangrijk en niet ter zake doende is als ik er niet om vraag. En ik mijn mening ook gewoon voor me houd. Het hele 'zo ben ik nu een maal' heb ik zelf geen enkele boodschap aan, en heel veel mensen niet.



Kan je je dat ok wat voor stellen of geldt direct zijn alleen in 1 richting?
Alle reacties Link kopieren
"Ik heb gevraagd of ik mag weten wie er geklaagd heeft. Dat mag ze niet zeggen.

Daarop heb ik gezegd dat ik dan weinig waarde hecht aan de beoordeling"



Dit is nou ook niet echt een carriere bevorderlijke opmerking.




kattigja
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een hoop wijvengezeik. Volgens mij is er niks met TO, maar wel met haar collega's. Waarom moet TO zich aanpassen? Haar collega's kunnen ook leren om beter van zich af te bijten.
Wat is er mis met temperament en direct zijn? Dat dingen openlijk besproken worden ipv een hoop gewauwel achter elkaars rug om? (om even een andere kant te schetsen)



Ze hebben mij ooit ook geprobeerd (zeg maar geïntimideerd…) een formulier te laten ondertekenen dat ik het niet goed deed en zou gaan werken aan mijn houding (ik werd aangenomen omdat ik zo'n individu was en werd in dat gesprek afgerekend dat ik niet met de groep meedeed, ja sorry, mijn hoofdinteresses zijn niet mcdonalds en roddelen over collega's). Ik heb op het formulier aangegeven wat ik er van vond en wat ik daadwerkelijk zou doen en dat ondertekend ingeleverd.



Dit na overleg met een jurist. Die gaf aan dat als ik hun verhaal zou ondertekenen zij iets in handen hadden om mij te kunnen ontslaan. Ze hebben overigens nog jaren aan me vast gezeten :P
quote:novina schreef op 13 april 2016 @ 21:19:

Klinkt als een hoop wijvengezeik. Volgens mij is er niks met TO, maar wel met haar collega's. Waarom moet TO zich aanpassen? Haar collega's kunnen ook leren om beter van zich af te bijten.

Dat doen die collega's prima, die hebben het lekker via de HR manager gespeeld.

Andere stijl, maar wel zo effectief.



Tja, voor samenwerking is aanpassingsvermogen nodig; en anders zal diegene een omgeving moeten zoeken waarin iemand beter past.
Alle reacties Link kopieren
Dat jij eerder bepaalde verbeterpunten heb aangereikt gekregen en dat er nu iemand van HR bij zat, is een veeg teken. Heb je gevraagd waarom zij erbij was?
The chains on my mood swing just snapped. Run.
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen tekenen voor gezien.



Maar zoals strikjemetstippels al zei, ik zou vragen om voorbeelden en daar over na gaan denken.
Ik heb ooit een heel idioot gespreksverslag ontvangen en die voor gezien en niet akkoord getekend.

Eigenlijk nooit meer iets van gehoord en daar nog jaren gewerkt.
quote:novina schreef op 13 april 2016 @ 21:19:

Klinkt als een hoop wijvengezeik. Volgens mij is er niks met TO, maar wel met haar collega's. Waarom moet TO zich aanpassen? Haar collega's kunnen ook leren om beter van zich af te bijten.

Je kan heel veel dingen op heel veel manieren doen of zeggen. De directe, zeg maar botte manier is er een van, maar daar win je op de lange termijn geen collega's mee en verspeel je ontzettend snel al je krediet.

De iets minder botte en directe manier, daarmee genereer je dezelfde uitkomst, alleen hou je je kredietpunten bij collega's en kun je ze zelfs nog opbouwen.



Ofwel TO is eigenlijk rete onzeker en overschreeuwd zichzelf ontzettend ofwel TO is inderdaad hardleers, maar dan zit ze dus gewoon niet op haar plek waar ze nu zit en kan ze beter ergens naartoe waar ze haar manier wel kunnen waarderen. Simpel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kijk je niet eerst naar jezelf, wat je anders had kunnen doen? Heb je met de kritiek van destijds iets gedaan? En zo ja, wat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je hebt direct en direct. Ben je direcht in je zakelijke communicatie: ik mail terug als je me mailt, ik stel vragen als ik iets niet snap, ik doe een inhoudelijke suggestie als daarom gevraagd wordt. Of ben je eerder direct op sociaal niveau: "Die jurk staat je echt beter dan die van gisteren." "Ik vind het heel vervelend als je boterhammen met leverpastei eet."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven