Werk & Studie alle pijlers

Weigeren mij te laten gaan

22-05-2015 18:28 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even kort samengevat:



Mijn huidige werkgever, waar ik werk op uitzendbasis wil mij niet laten gaan naar een vaste functie bij een klant van ons.

Er is geen concurrentie beding in mijn contract. Wel zijn er onderlinge afspraken tussen mijn werkgever en "de klant". Maar deze afspraken zijn vaag en niet duidelijk naar de medewerkers toe gecommuniceerd. Ik hoorde het dus pas concreet nadat ik in de sollicitatie procedure was opgenomen bij "de klant".



De afspraken zijn ook niet medegedeeld alvorens ik hier in dienst kwam.

Afgelopen jaar meerdere malen op het werk kenbaar gemaakt dat ik door wil in de branche van "de klant", maar ook toen werd dit niet medegedeeld.



Ze eisen nu van mij dat ik zelf de sollicitatie procedure beëindig en dit heb ik geweigerd. Nu gaat het via "de klant" en willen ze die aanspreken op de onderling gemaakte afspraken.



Mijn huidige werkgever wil mij niet kwijt maar zet er ook geen enkele poging tegenover om mij te behouden.



Kan door onderling gemaakte afspraken die niet concreet en helder naar de medewerkers toe worden gecommuniceerd, afgedwongen worden dat "de klant" mij niet aan neemt?
Alle reacties Link kopieren
Mag 'n werkgever die jou niet in vaste dienst wil nemen, zich wel met dit soort zaken bemoeien? Ze willen wel de lusten van inleners, maar niet de lasten. Als ze je zo graag willen houden, moeten ze je maar vast aannemen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet. Wat zegt het uitzendbureau ervan?
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:lonabonaventura schreef op 22 mei 2015 @ 18:33:

Lijkt mij niet. Wat zegt het uitzendbureau ervan?Als ik het goed heb begrepen is het uitzendbureau de werkgever.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Uitzendbureau heet niet voor niets een uitzendbureau.
Bedoel je met 'huidige werkgever' het uitzendbureau of de inlener? Want het uitzendbureau is je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Heb je niets mee te maken als er geen concurrentiebeding of relatiebeding is getekend. En willen ze bij het bedrijf waar je nu werkt hun 'klant' kwijt? Als er inderdaad afspraken zouden zijn is het aan het bedrijf waar je solliciteert om de procedure met jou stop te zetten, niet andersom.
Alle reacties Link kopieren
Jouw werkgever moet het uitzendbureau betalen om jou voor vast over te nemen, meestal rond de 3 maandsalarissen (afhankelijk van de tijd dat je via het uitzendbureau werkt). Hoe het zit als een klant van je werkgever je over wil nemen is iets tussen die klant en het uitzendbureau zelf lijkt me.

Had je netjes gezegd niet meer te komen werken, om een week later bij die klant te beginnen, dan had je huidige werkgever er niets aan kunnen doen. Misschien die klant uiteindelijk afstoten maarja.... het is een klant en dus inkomsten voor hem.



Maar neem het in ieder geval als een compliment dat je je werk voor die klant goed doet!!
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Lees nu je OP nog een keer en het is inderdaad onduidelijk:



Is jouw werkgever het uitzendbureau?

Of is jouw werkgever het bedrijf waar je via een uitzendbureau werkt?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, de constructie is nogal.. Eh.. Ingewikkeld.



Ik werk op een Payroll contract bij bedrijf X. Bedrijf X heeft bedrijf A als klant.

Bedrijf X neemt bepaalde werkzaamheden uit handen van bedrijf A.

Ik kan nu aangenomen worden bij bedrijf A in een andere/hogere functie.



Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf X wil jou dus niet kwijt.... wat zegt payroll bedrijf dan zelf van jouw situatie?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft X weinig te willen. Ik zou alleen geen ontslag indienen als je geen getekend contract hebt bij A.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kunnen ze jou niks maken. Gewoon opzeggen en aansluitend bij de klant in dienst.
Jouw werkgever kan jou wel degelijk tegenhouden. Je pakt namelijk een klant van hen af door rechtstreeks bij de inlener te gaan werken. Zelfs als jij in jouw contract geen concurrentiebeding hebt getekend (wat me heel sterk lijkt), dan nog mag je op basis van "goed werknemerschap" niet met jouw huidige werkgever concurreren. Doe je dat toch, dan kan dat jou veel geld gaan kosten.
Bedrijf A kan wel door bedrijf X onder druk gezet worden om jou niet aan te nemen.

Tussen hen zullen mondelinge afspraken ook wel belangrijk zijn. Ik zou inderdaad even afwachten tot je je contract bij A ondertekend hebt.

De werksfeer zal niet geweldig meer zijn als je gedwongen wordt bij bedrijf X te blijven werken.
quote:mary57 schreef op 22 mei 2015 @ 19:16:

Bedrijf A kan wel door bedrijf X onder druk gezet worden om jou niet aan te nemen.

Tussen hen zullen mondelinge afspraken ook wel belangrijk zijn. Ik zou inderdaad even afwachten tot je je contract bij A ondertekend hebt.

De werksfeer zal niet geweldig meer zijn als je gedwongen wordt bij bedrijf X te blijven werken.Hoezo? De werkgever kan zich beroepen op iets wat volstrekt logisch is en de werknemer kan excuses aanbieden en uitleggen dat het onwetendheid was. Daarna kun je prima met elkaar verder.
quote:NummerZoveel schreef op 22 mei 2015 @ 19:24:

[...]





Hoezo? De werkgever kan zich beroepen op iets wat volstrekt logisch is en de werknemer kan excuses aanbieden en uitleggen dat het onwetendheid was. Daarna kun je prima met elkaar verder.Lijkt mij niet, maar goed
Alle reacties Link kopieren
[quote]koekie1980 schreef op 22 mei 2015 @ 18:54:

Bedrijf X wil jou dus niet kwijt.... wat zegt payroll bedrijf dan zelf van jouw situatie?[/quote

Payroll organisatie heb ik 1x gesproken voor een ziekmelding. Voor de rest spreek ik ze nooit, dus ze zullen er niet echt een mening over hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 22 mei 2015 @ 19:09:

Jouw werkgever kan jou wel degelijk tegenhouden. Je pakt namelijk een klant van hen af door rechtstreeks bij de inlener te gaan werken. Zelfs als jij in jouw contract geen concurrentiebeding hebt getekend (wat me heel sterk lijkt), dan nog mag je op basis van "goed werknemerschap" niet met jouw huidige werkgever concurreren. Doe je dat toch, dan kan dat jou veel geld gaan kosten.De werkzaamheden die ik bij bedrijf A zal gaan uitvoeren zijn anders dan de werkzaamheden die ik bij bedrijf X momenteel uit voer.
Je bent niet eens verplicht om je werkgever te vertellen dat je solliciteert. Of is die regel inmiddels verandert? Dan kan hij je dus eigenlijk ook niet vertellen dat je daar niet mag werken.



Overigens heeft mijn man in een soortgelijke situatie gezeten. De bedrijven hebben dat uiteindelijk onder elkaar geregeld maar het heeft wel bijna een jaar geduurd.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt dus bij bedrijf A via bedrijf X. Nu wil je bedrijf X buitenspel zetten en rechtstreeks bij bedrij A gaan werken. Dat kan zomaar niet. Bedrijf A zal dan een afkoopsom aan bedrijf X moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 22 mei 2015 @ 19:40:

Je bent niet eens verplicht om je werkgever te vertellen dat je solliciteert. Of is die regel inmiddels verandert? Dan kan hij je dus eigenlijk ook niet vertellen dat je daar niet mag werken.



Overigens heeft mijn man in een soortgelijke situatie gezeten. De bedrijven hebben dat uiteindelijk onder elkaar geregeld maar het heeft wel bijna een jaar geduurd.



Dat klopt maar tot op heden had ik een goede verstandhouding met bedrijf X. Persoonlijke groei stimuleren ze juist altijd en mijn persoonlijke wensen qua groei heb ik vanaf het begin kenbaar gemaakt. Ik hoopte dan eerder op een positieve referentie en enthousiasme dat de groei die ik zo ambieer nu daadwerkelijk nastreef.

Echter blijkt die stimulans voor persoonlijke groei nou niet erg oprecht wanneer je zo op de rem trapt wanneer je medewerker een andere baan aangeboden krijgt met veel betere arbeidsvoorwaarden.



Een kleine duit uit het zakje:

35% bruto per uur meer

13e maand

Betaalde opleiding

Vaste uren

Uitzicht vast contract.



Tegenbod van bedrijf X, "de kennis dat wij erg blij met je zijn en je niet kwijt willen"
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf A weet ook heel goed dat dit zo niet hoort. Je moet je afvragen hoe betrouwbaar bedrijf A is als ze op deze manier afspraken met bedrijf x proberen te omzeilen. Zegt ook wel iets over hoe ze met de afspraken die ze met jou maken zullen omgaan.



Ga je dit doorzetten reken er dan niet op dat je de komende jaren weer via bedrijf x aan de slag kan.
Ik zou het het payroll bedrijf waarvoor je werkt bespreken. Bedrijf X kan zoveel willen maar bedrijf X kan je ook volgende week buiten gooien als er geen werk meer is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven