Waarom is de naam zo geheim?

17-11-2014 10:55 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet om tegen de gevestigde orde te schoppen of om heel principieel te gaan doen, gewoon uit pure nieuwsgierigheid. Ik ben 16 weken zwanger en sinds een paar dagen weten we dat we een zoon krijgen. Omdat we de jongensnaam al eerder hadden gekozen, weten we nu dus ook hoe het kindje in mijn buik heet. En moeten we nu dus allebei op onze lip bijten als we over de baby praten, om ons niet te verspreken en zijn naam te verraden.

Maar in veel andere landen is het juist helemaal geen geheim, als je weet wat je krijgt en de naam gekozen hebt, is dat gewoon open en bloot en wordt er nergens een geheim van gemaakt. Waarom wordt daar in Nederland zo angstvallig over gedaan, waarom is het zo'n staatsgeheim? Ik vraag me oprecht af waar dat gebruik vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Het is alleen maar logisch en verstandig om de naam geheim te houden. Na de geboorte is de naam een vaststaand feit. Niemand zal daar meer opmerkingen over maken.



Als je vooraf de naam bekend maakt stel je daarmee anderen in de gelegenheid om hun mening kenbaar te maken (zou je dat wel doen, wat een lelijke naam, past niet bij de achternaam, waarom geen vernoeming etc). Een naam die eenmaal (na de geboorte) is gegeven kan je niet meer veranderen. Buitenstaanders weten dat ook en het heeft dus geen zin de ouders hier over aan te spreken.



In veel andere landen is het geven van een naam niet altijd volledig voorbehouden aan de ouders. Vaak hebben directe familieleden ook een bepaalde mate van invloed (meedenken is heel normaal). Dat komt ook mede door de wij- of familiecultuur in sommige landen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben na de 20 weken echo het geslacht aan iedereen verteld, ik vond het wel leuk om de naam dan nog wel geheim te houden. Ook vanwege het feit wat NYC zegt, straks krijg je allemaal dat soort opmerkingen. Als het kind eenmaal zo heet, zal dat minder gebeuren denk ik. En ik vond het wel grappig dat de hele familie begon te raden, maar niemand had het goed
In Amerika is het volgens mij heel normaal om de nog ongeboren baby alvast bij zijn naam te noemen. "Als Olivia straks geboren is" enzo. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten, de één wil het geslacht pas bij de geboorte weten, de ander weet het d.m.v. de echo wel maar wil het geheim houden en de volgende vertelt het geslacht aan anderen wanneer ze het zelf ook weten. Namen idem dito. Maar als jij het geslacht en de naam weet hoef je je niet op je tong te bijten omdat het een sociale conventie is om het geheim te houden als jij het niet als geheim ziet.



Bij mijn oudste twee wist ik het geslacht niet en met namen was ik vrij laat (1x tijdens de bevalling besloten, 1x na de bevalling eerste en tweede naam omgedraaid), bij mijn tweeling wist ik het geslacht en nadat we de namen bedacht hadden hadden we het gewoon ook over B & M tegen de buitenwereld. En als ik dat nog had willen veranderen terwijl iedereen er al aan gewend was, had ik dat ook gedaan. Gezeur over de namen heb ik tijdens de zwangerschap wel gehad, maar ik bedenk maar dat mensen die kritiek hadden dat na de bevalling ook gehad hadden, maar het dan niet hadden durven zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Snoetepoet: hoe gaat jullie zoontje heten dan?
Alle reacties Link kopieren
ken iemand die heeft z'n kind edje genoemd serieus xD en is ook een beroemdheid die heeft d'r kind appel genoemd :P
its marlieszzz xx
Alle reacties Link kopieren
Nou er zijn wel heel wat ergere namen gegeven dan Edje en Appel Marliesje.....
Wat ik overigens veel vreemder vind is dat ik ook heb meegemaakt dat de a.s. ouders wel gewoon open wilden zijn over geslacht en naam, maar zodra ze het erover hadden de mensen in hun omgeving de vingers in hun oren stopten en riepen: "NEEEE, nog NIET verklappen, ik wil dat het voor mij een verrassing blijft tot aan de geboorte!!!" waar dus de ouders degenen waren die er op moesten letten zich niet te "verspreken" terwijl het voor henzelf geen enkel geheim was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 17 november 2014 @ 12:17:

Nou er zijn wel heel wat ergere namen gegeven dan Edje en Appel Marliesje..... voorbeeld? :D
its marlieszzz xx
Alle reacties Link kopieren
Ik kon niet van de linker baby zeggen dat zij jantientje was terwijl het misschien klaasje zou zijn



mijn tweeling kregen de namen toen ze eruit kwamen. Baby 1 was a, baby 2 was e. Dat terwijl we wel al de hele zwangerschap wisten dat de kinderen die namen zouden krijgen.

snappie?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk wat je zelf wil en niet wat anderen doen. Dus als jullie het geslacht en de naam willen delen lekker doen dan toch?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Maar saar, dan zou je toch gewoon in het algemeen over "A en E" kunnen praten zonder specifiek aan te duiden wie wie van de twee was. Zoals: "We gaan vandaag de ledikantjes uitzoeken voor A en E". Deden jullie dat zo wel of voelde dat dan onlogisch?
Alle reacties Link kopieren
NyC, ja, zo spastisch deed schoonmoeder ook... vreselijk.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Jawel hoor dat deden we wel. Alhoewel we weinig uit te zoeken hadden. Gewoon goedkoop en veel van wat we al hadden Maar vond het zo stom dat ik 2 kinderen in mijn buik had zonder hun precieze naam te weten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ja geen idee. Ik vind het ergens wel een prestatie dat wij een leuke naam hebben bedacht voor onze dochter. En ik vind het dan ook leuk om dat als ''verrassing'' te laten weten na de geboorte. Zo van kijk eens..hier is ze dan. Het is in mijn ogen heel speciaal om een kindje op de wereld te zetten maar ik vind het net zo speciaal om dat kindje een naam te geven die ze de rest van haar leven zal dragen. En daar hebben wij zorg aan besteed door hem uit te kiezen. Daarbij wordt ze vernoemd naar mijn tante en heeft de eerste naam ook een belangrijke betekenis dus dat maakt het dubbel zo leuk om dat na de bevalling mede te delen.
Alle reacties Link kopieren
De namen van mijn kinderen zijn uiteraard met net zoveel zorg uitgekozen.

En verrassing, ach, een puppy zal het toch niet worden
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, mijn schoonfamilie weet ook al de naam zodra ze het geslacht weten. Wij wilde niet eens het geslacht weten, dus dan blijft naam uiteraard ook geheim. Ik had zelf ook niet de behoefte om de naam te zeggen, en vind het nu ook een gezonde spanning om niet te weten hoe de zoon van m'n vriendin gaat heten.



Maar de antwoord op je vraag, waar het vandaan komt geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Hier in Engeland vertellen de meeste mensen van te voren wel het geslacht en vaak ook de naam. De naam wel minder vaak dan het geslacht maar dat heeft vaak ook te maken met dat mensen het soms helemaal nog niet weten. Ik ken meerdere mensen die uiteindelijk pas na de geboorte de naam hebben bedacht.

Zelf heb ik aan iedereen vertelt of het een jongetje of meisje was maar de naam hebben we alleen gedeeld met een paar mensen. Nu wisten we de definitieve naam in het geval van de oudste ook pas een week van te voren. Van de tweede wisten we het wel heel vlug (meisje en kreeg de naam die we bij de oudste al in gedachten hadden voor een meisje). Dat heb ik toen wel aan meer mensen vertelt. Vriendinnen wisten ook toen nog dat het onze meisjes naam bij de oudste was en dus toen ik vertelde dat het een meisje was vroegen ze of ze dan ook X ging heten. Ik had geen zin om te liegen dus gewoon gezegd dat ze inderdaad X ging heten. Bij de derde hebben we de naam pas na de geboorte bepaald (zoontje was te vroeg geboren). Bij de vierde hebben we lang getwijfeld tussen twee voornamen. Uiteindelijk beslissing gemaakt en een paar mensen wel vertelt van te voren (beste vriendin, schoonzusje...) maar voor de rest van de wereld was het een verassing. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ik vond het wel leuk om wat langer geheim te houden. En het is inderdaad lastiger om nog van naam te wisselen als iedereen al over X praat.
Alle reacties Link kopieren
Een wilde gok van mij is dat het nog afstamt van de tijd dat men dacht dat het kennen van de naam, macht over iemand gaf (Bij repelsteeltje kreeg de koningin macht over hem, toen ze zijn naam kende).

Dus je houdt die naam zo lang mogelijk geheim.

Van de andere kant kun je bij oudere families precies zien wie de oudste in het gezin is: Oudste zoon werd naar opa van vaderskant, 2de zoon naar vader van moederskant genoemd. Zo de dochters naar de oma's , daarna kwamen de ooms en tantes aan de beurt om vernoemd te worden, dus daar was het makkelijker raden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Tja cultuur dingetje denk ik. Hier in Italie zegt men het wel. Hebben wij ook gedaan en geen nare reacties gehad hoor. Zwanger van een jongen en hij gaat zo heten... Dat gaan wij dit keer weer zo doen. Geen zin om geheimzinnig daarover te doen.
Wij wisten al hoe we eventuele kinderen wilden noemen voordat er ook maar sprake van was dat die er zouden komen. We hadden daar ook nooit geheimzinnig over gedaan.



Toen ik zwanger was en we wisten welk geslacht de baby had was het dan ook voor niemand een verrassing wat de naam zou zijn



Nou moet ik er bij zeggen dat man en ik beiden erg onromantisch zijn wat dit soort dingen betreft, ik kan ook nooit zo goed begrijpen waarom het geslacht voor andere mensen een geheim moet blijven tot de geboorte.
Alle reacties Link kopieren
Die verklaring van het bijgeloof over het kennen van iemands naam, vind ik wel een heel goede! Vind het echt interessant om te zien hoe het verschilt per cultuur en hoe dat dan komt.



Mijn beste vriendinnen weten ook hoe onze zoon gaat heten, maar verder niemand. Op zich verheug ik me dan wel weer op de gokwedstrijden die mijn schoonfamilie gaat houden
Alle reacties Link kopieren
quote:xxxmarliesjexxx schreef op 17 november 2014 @ 12:22:

[...]



voorbeeld? :DGewoon even googlen, maar hier vind je er een paar... http://www.vernoeming.nl/bizarste-kindernamen-2013
Ik heb de naam ook niet vertelt wel hebben wel vertelt dat hij vernoemd ging worden. Daarnaast hebben wij mijn zwanger gevraagd of hij het verveeld vond of zijn neefje een naam kreeg die op die van hem leek.



Wij waren heel zeker van de naam, maar ik denk dat wij toch onzeker waren geworden als we hem vertelt hadden en iedereen zegt(zoals NYC hierboven netjes verwoorden) "GAT-VER-DEMME!!! Zo ga je je kind toch niet noemen??!?!?! Echt vréselijk, VRESELIJK, die naam."



Hadden vrienden, familie of kennissen hun kindje zo genoeg dan had onze zoon toch echt zo bleven heten als was de kans erop niet groot. Hij was vorig jaar de enige die zijn naam heeft gehad ondanks dat het een hele gewone naam is. Ik had het ook niet erg gevonden als iemand in mijn omgeving zijn kind hetzelfde had genoemd. Dit laatste moet je denk ik gewoon als een eer zien omdat de naam gewoon leuk is.



Inmiddels ben ik zwanger van de tweede en als het een meisje is krijgt deze de naam die we al in gedachten hadden. Het kan heel goed zijn dat in mijn familie deze naam nog een keer gegeven kan worden. Het is namelijk een vernoeming naar mijn oma. Veel van mijn nichten zijn ook ergens naar haar vernoemd soms als eerst en soms als tweede naam.
Ik ken trouwens wel een stel die er blij waren dat ze de naam gedeelt hadden met een bevriend stel. Deze hadden de naam Bente bedacht, maar hadden niet aan de achternaam gedacht(dikman). Je kan het dus uitlegen als Ben te dik man. Ze hebben dus snel een andere naam verzonnen.
De naam van mijn zoon is ook niet heel vaak gegeven en toch is het niet echt een hele aparte naam. Maar sommige mensen vinden het al 'gewaagd' als je buiten de top 10 durft te denken. Of sommige mensen krijgen misschien juist te horen waarom ze niet origineler durven te zijn, terwijl ook voor henzelf Emma of Daan de allermooiste naam is.



En daarom is het denk ik makkelijk te verklaren waarom in Nederland de naam (of geslacht) geheim wordt gehouden in tegenstelling tot Engeland, de VS of Italië. Nederlanders zijn over het algemeen enorm direct. Als ze de naam niet mooi vinden die jij voor je zoon of dochter in gedachten hebt dan zullen ze dat ongevraagd gewoon duidelijk maken. Of als je tweede kind weer een dochter of zoon is, zal men op de man af vragen of je dat niet jammer vindt. Of doorgaat voor een derde.



Wil je dus al die ongezouten meningen niet over je heen krijgen dan houd je wijselijk je mond. Dat Amerikanen of Italianen de naam wel al bekend maken heeft dan denk ik ook te maken met het verschil in reacties die de mensen daar verwachten. Of de reacties nu gemeend zijn of niet, ik vermoed dat er een stuk positiever wordt gereageerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven