Geld & Recht alle pijlers

¤ 2.000 netto in de bijstand?!

24-09-2014 09:59 1059 berichten
Ik heb weinig verstand van toeslagen en uitkeringen, maar Annemarie van Gaal weet het vast beter. Zou haar voorbeeld echt kloppen? Zo ja, dan is het de hoogste tijd dat het toeslagencircus een keer wordt aangepakt. Geen wonder dat 19 van de 20 bijstandsmoeders die ze begeleidt helemaal geen zin hebben om te gaan werken.



http://fd.nl/ondernemen/e ... &fb_action_types=og.likes



De komende weken zullen de koopkrachtplaatjes ons weer om de oren vliegen. Ook in 2015 gaat de koopkracht van veel groepen er in procenten op achteruit, maar die van de alleenstaande bijstandsmoeder lijdt vrijwel nooit onder bezuinigingen en gaat er altijd op vooruit. Vreemd trouwens dat we koopkrachtplaatjes altijd in procenten stijging of daling communiceren, maar vrijwel nooit in bedragen.



Daardoor hebben we een soort nationale perceptie, dat de financieel meest ongelukkige groep in onze samenleving de alleenstaande moeders in de bijstand zijn. Maar is dat ook zo? Ik zal de laatste zijn die zegt dat zij het financieel gemakkelijk hebben, maar ik wil het beeld wel nuanceren.



Schouders eronder



Sinds begin dit jaar probeer ik een aantal alleenstaande moeders in de bijstand te begeleiden naar een toekomst met werk. Zoals Rutte tijdens de beschouwingen zei: ‘De snelste manier om uit deze situatie te komen, is een baan.’

Ik bied hen aan om samen met een coach te onderzoeken waar hun talenten liggen, vervolgens neem ik de kosten van een beroepsopleiding en kinderopvang voor mijn rekening en ben hun steun en toeverlaat op weg naar een toekomst zónder bijstandsuitkering. Het enige dat ik als tegenprestatie van de alleenstaande bijstandsmoeders vraag, is dat zij de schouders eronder zetten en werken aan hun eigen ontwikkeling.



Financiële stimulans



Twintig bijstandsmoeders heb ik inmiddels benaderd. Negentien van hen haakten af omdat ze het naar eigen zeggen ‘eigenlijk best goed’ hadden en het ‘niet nodig’ vonden. Van de twintig bijstandsmoeders is er welgeteld één die door mij aan een baan geholpen wilde worden. Eén. En die ene zat toevallig net in de schuldsanering, dus had financieel weinig te verliezen. Maar nu de cijfers. Reken even mee met het inkomen van een van de bijstandsmoeders met twee kinderen op de middelbare school: haar uitkering is ¤ 1083, daarnaast ontvangt ze huurtoeslag van ¤ 297, zorgtoeslag van ¤ 72, kindgebonden budget van ¤ 148, alleenstaande ouderkorting ¤ 79, bijzondere kinderbijstand van ¤ 60 en kindertoeslag die omgerekend ¤ 168 per maand is. Samen is dit ¤ 1907 netto per maand en met de gemeentelijke regelingen erbij heeft ze iedere maand meer dan ¤ 2000 netto. Sommige bijstandsmoeders ontvangen daarnaast nog kinderalimentatie van de vaders, maar dat geven ze niet op, want dan worden ze gekort op de uitkering. Ik vraag me af hoeveel bewindspersonen in Den Haag deze optelsom kennen.

Je hoort mij niet beweren dat het leven van een alleenstaande bijstandsmoeder een vetpot is. Zeker niet. Ik pleit er ook niet voor om bijstandsmoeders te korten, maar we moeten wel met spoed iets doen aan de belasting op arbeid, want de financiële stimulans om een betaalde baan als receptioniste, kapster of ziekenverzorgster te nemen is er zo niet en zal er zo ook nooit komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 24 september 2014 @ 10:47:

[...]



Ja die toeslagen gelden ook voor mensen met minimum loon, maar die moeten 40 uur per week werken tegen over mensen die NOOIT werken. Als je het dan berekent, dat je 160 uur per maand werkt voor 100 euro meer, dan snap je waar de woede vandaan komt.Daarnaast dragen mensen met een minimum loon ook nog belasting af, en dragen dus ook nog een steentje bij..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 10:50:

anders zouden ze er wel voor zorgen om in de bijstand te komen.Wat een domme reactie zeg. Mijn contract loopt binnenkort af, en dan beland ik in de ww (ik was boventallig bij mijn vorige werkgever, en mijn huidige werkgever heeft een vacaturestop dus ik ben al blij dat ik het hier al drie contracten heb kunnen uitzingen). Als ik niet snel genoeg ander werk vind heb ik niet eens recht op een bijstandsuitkering, omdat ik een koophuis met overwaarde heb. Dan zou ik dus mijn huis maar moeten verkopen, en in een véél duurder (!!!) huurhuis gaan zitten om een uitkering en allerlei toeslagen op te strijken? Ik geloof dat je niet helemaal goed bij je hoofd bent als je dat suggereert.
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 10:50:

[...]



Welke woede? van wie?

Er is woede op Viva, maar mensen die werken zouden vaak niet anders willen, anders zouden ze er wel voor zorgen om in de bijstand te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 10:50:

[...]



Welke woede? van wie?

Er is woede op Viva, maar mensen die werken zouden vaak niet anders willen, anders zouden ze er wel voor zorgen om in de bijstand te komen.De kwaadheid van de mensen die wel werken voor een minimum, belasting betalen en daardoor net zoveel overhouden of zelfs minder dan wanneer ze niet zouden werken.. Woedde op het systeem dat er voor zorgt dat in heel veel gevallen werken niet loont
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 10:51:

[...]



Gut, wat zijn we weer calvinistisch.

Calvinistisch? Om dat ik niet wil werken voor een ander z'n iPhone terwijl ik die zelf niet kan betalen want te duur?



Je moet zelf aan de ontvangende kant zitten, dat kan gewoon niet anders, elke gevoel van realiteit en moraal kwijt.
quote:Capibara_ schreef op 24 september 2014 @ 10:54:

[...]



Wat een domme reactie zeg. Mijn contract loopt binnenkort af, en dan beland ik in de ww (ik was boventallig bij mijn vorige werkgever, en mijn huidige werkgever heeft een vacaturestop dus ik ben al blij dat ik het hier al drie contracten heb kunnen uitzingen). Als ik niet snel genoeg ander werk vind heb ik niet eens recht op een bijstandsuitkering, omdat ik een koophuis met overwaarde heb. Dan zou ik dus mijn huis maar moeten verkopen, en in een véél duurder (!!!) huurhuis gaan zitten om een uitkering en allerlei toeslagen op te strijken? Ik geloof dat je niet helemaal goed bij je hoofd bent als je dat suggereert.

Ach ja, een koophuis. Er vanuit gaande dat mensen met een minimum loon dat ook hebben natuurlijk.

Je moet eens leren lezen en dan de hele post en niet het kleine zinnetje dat jou tegen de muren doet opvliegen.
quote:Sense-1970 schreef op 24 september 2014 @ 10:57:

[...]





De kwaadheid van de mensen die wel werken voor een minimum, belasting betalen en daardoor net zoveel overhouden of zelfs minder dan wanneer ze niet zouden werken.. Woedde op het systeem dat er voor zorgt dat in heel veel gevallen werken niet loontWaar is die woede te lezen of anderszins te registreren? Want ik weet nergens van.
quote:milna schreef op 24 september 2014 @ 10:42:

[...]





Gratis sport voor kinderen gaat sowieso niet stoppen vanuit de liefdadigheidsgedachte dat kinderen niet de dupe moeten worden van hun ouders. Dit geldt ook voor een gratis laptop en een gratis fiets e.d.



In bepaalde gemeenten kunnen bijstandsgerechtigden hun abonnement bij een fitnesscentrum of sportclub gedeeltelijk vergoed krijgen van de gemeente. Dit vanuit de gedachte dat hiermee voorkomen wordt dat bijstandsgerechtigden in een sociaal isolement raken.



Tja.



ik sta daar een beetje dubbel in. Eens dat kinderen niet de dupe moeten worden van hun ouders, maar het kan voor diezelfde ouders ook een stimulans kunnen zijn om wèl te gaan werken. Omdat je je kinderen die dingen gunt. Als je dat dan gratis krijgt, waarom zou je dan zelf eraan werken? want zodra je werkt, verdwijnt de subsidie.

Mijn kinderen kunnen uit financiële redenen maar 1 clubje erop nahouden en muziekles is al helemaal onbereikbaar zo duur als dat is. Dus in zekere zin zijn ze ook de dupe van mijn lage salaris. Maar ik krijg geen subsidies voor blokfluitles.

Ik probeer wel heel hard om hogerop te komen zodat het op een dag niet meer onbereikbaar is.
quote:nina1966 schreef op 24 september 2014 @ 10:43:

Wat ik trouwens wel vind, als ze fraude tegen willen gaan en het zo eerlijk mogelijk willen maken, maak het duidelijker. Geen vage toeslagen ed. Gewoon in natura de huur, gas en licht etc en een vast bedrag aan huishoudgeld. Het probleem is dan wel oa het gas en licht, hoe maak je iemand dan zuinig? Of het bedrag dat je de drie jaar daarvoor er aan uitgaf?Gewoon net als vroegah, muntjes voor gas en elektra. Je krijgt er X per maand en daar doe je het maar mee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaspenning
Alle reacties Link kopieren
Zo, het is bijna jammer dat ik wel een man en geen kinderen heb.

Het gedeelte 'geen werk' lijkt op korte termijn wel te lukken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:sofi2010 schreef op 24 september 2014 @ 10:28:Waarom zo'n rits kinderen nemen als je ze niet kunt betalen????
quote:strikjemetstippels schreef op 24 september 2014 @ 10:57:

[...]



Calvinistisch? Om dat ik niet wil werken voor een ander z'n iPhone terwijl ik die zelf niet kan betalen want te duur?



Je moet zelf aan de ontvangende kant zitten, dat kan gewoon niet anders, elke gevoel van realiteit en moraal kwijt.

Ik gun een ieder alles, stom hè?

Jij komt aanzetten met een i phone 6, een ander met een koophuis. Het is nu wachten tot de BMW's voor de dag getoverd worden en dan val ik helemaal van m'n stoel van het lachen.



Het is maar geld en het zijn maar spullen. Wat een druk gedoe toch weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 11:01:

[...]



Ach ja, een koophuis. Er vanuit gaande dat mensen met een minimum loon dat ook hebben natuurlijk.

Je moet eens leren lezen en dan de hele post en niet het kleine zinnetje dat jou tegen de muren doet opvliegen.Als je verder denkt dan je neus lang is zou je kunnen bedenken dat deze mensen waarschijnlijk al een lange tijd in hun koopwoning wonen.. Vanuit de tijd dat je met het minimum nog wel een huisje kon kopen.. Lonen zijn gelijk gebleven.. Maar de ongelijkheid is groter geworden
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:Starshine schreef op 24 september 2014 @ 11:04:

[...]



Gewoon net als vroegah, muntjes voor gas en elektra. Je krijgt er X per maand en daar doe je het maar mee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaspenning
quote:Solomio schreef op 24 september 2014 @ 10:31:

Dus de mensen die al op het absolute minimum zitten gaan er nog weer een paar honderd euro per maand op achteruit, dat zal ze leren.

Nee lieverd, er wordt wat gerepareerd om de armoedeval te beperken. Aan het toeslagencircus wordt voorlopig nog niks gedaan. De grote belastingherziening staat pas voor over twee jaar op de rol.
quote:Sense-1970 schreef op 24 september 2014 @ 11:05:

[...]





Als je verder denkt dan je neus lang is zou je kunnen bedenken dat deze mensen waarschijnlijk al een lange tijd in hun koopwoning wonen.. Vanuit de tijd dat je met het minimum nog wel een huisje kon kopen.. Lonen zijn gelijk gebleven.. Maar de ongelijkheid is groter gewordenMensen die 1400 euro netto verdienen hebben geen koophuis, niet. Nu niet, toen niet.
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 11:01:

Ach ja, een koophuis. Er vanuit gaande dat mensen met een minimum loon dat ook hebben natuurlijk.

Je moet eens leren lezen en dan de hele post en niet het kleine zinnetje dat jou tegen de muren doet opvliegen.

Je zegt toch letterlijk dat mensen 'anders zouden ze er wel voor zorgen om in de bijstand te komen'? Dat kan ik niet anders dan als dom bestempelen.

En hoezo 'ach ja, een koophuis'? Ook met een minimumloon kun/kon je een huis kopen hoor. Ik werkte na mijn studie als kassière toen ik mijn eerste huis kocht. Inmiddels verdien ik allang veel meer dan toen, maar dat ik een koophuis heb zegt echt helemaal niets. Zoals ik net al aangaf: ik heb in mijn koophuizen altijd goedkoper gewoond dan de gemiddelde huurder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 11:05:

[...]

Ik gun een ieder alles, stom hè?

Jij komt aanzetten met een i phone 6, een ander met een koophuis. Het is nu wachten tot de BMW's voor de dag getoverd worden en dan val ik helemaal van m'n stoel van het lachen.



Het is maar geld en het zijn maar spullen. Wat een druk gedoe toch weer.En voor dat geld en die spullen moet je werken. En kun je dat niet, dan is er hier in Nederland een vangnet waardoor je onderdak hebt, kleding kunt kopen en brood op de plank krijgt. Wil je meer, dan moet je daar iets voor doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 11:02:

[...]



Waar is die woede te lezen of anderszins te registreren? Want ik weet nergens van.



Dat is een aparte constatering.. Lees dit topic nog eens aandachtig door.. En zo kan ik me nog een topic van ongeveer 8 maanden geleden herinneren..



Begeef je eens onder mensen die het minimum verdienen nadat ze in de bijstand hebben gezeten.. Er zal een wereld voor je open gaan
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:Sense-1970 schreef op 24 september 2014 @ 11:05:

[...]





Als je verder denkt dan je neus lang is zou je kunnen bedenken dat deze mensen waarschijnlijk al een lange tijd in hun koopwoning wonen.. Vanuit de tijd dat je met het minimum nog wel een huisje kon kopen.. Lonen zijn gelijk gebleven.. Maar de ongelijkheid is groter gewordenDat is voor heel veel mensen toch een hele opgave (lees: niet te doen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 24 september 2014 @ 11:05:

[...]





Waarom zo'n rits kinderen nemen als je ze niet kunt betalen????EHM zei ik niet dat ik net 3 maanden in de bijstand zit (daarvoor een koophuis etc??) had ik een scheiding gewild? nee, had ik dit voor zien ? nee. dus niet oordelen zonder te lezen.
Puck
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 september 2014 @ 10:26:

[...]



Klopt niet helemaal. Die 951 moet 904 zijn, is incl vakantie geld. Die alleenstaande korting zit daar ook bij in. Wat er wel bij komt, maar dat is niet alleen voor de bijstand is zorgtoeslag, kindgebonden budget. Je kunt wel via de belasting alleenstaande ouderkorting aanvragen. Dat is volgens een site ruim 900 maar daar gaven ze ook teveel huurtoeslag aan (is 55 maar ze gaven 113 aan. )



hier haal ik het vandaan



http://www.rijksoverheid. ... agen-per-1-juli-2014.html



En voor zover ik het zie is het 951 en 271 samen per maand. Die laatste is namelijk een gemeentelijke toeslag.

Had het er een keer over met een vriendin (bijstandsmoeder) en zij kreeg dit bedrag
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 24 september 2014 @ 11:05[/message]:

[...]





Als je verder denkt dan je neus lang is zou je kunnen bedenken dat deze mensen waarschijnlijk al een lange tijd in hun koopwoning wonen.. Vanuit de tijd dat je met het minimum nog wel een huisje kon kopen.. Lonen zijn gelijk gebleven.. Maar de ongelijkheid is groter gewordenof al die mensen die voorheen modaal verdienden en na ontslag het minimum.
wij slapen nooit.
In ieder geval. De bijstand kost per ingezetenen veel minder dan een euro per maand, dus dat werken voor een ander vind ik een hilarische insteek.
quote:Cateautje schreef op 24 september 2014 @ 11:05:

[...]



Ik gun een ieder alles, stom hè?

Jij komt aanzetten met een i phone 6, een ander met een koophuis. Het is nu wachten tot de BMW's voor de dag getoverd worden en dan val ik helemaal van m'n stoel van het lachen.



Het is maar geld en het zijn maar spullen. Wat een druk gedoe toch weer.

Waar om hebben mensen die geen werk hebben dan 2000 euro netto nodig? Voor het eten en onderdak kan het niet zijn he, daar ben je voor 1000 euro wel mee klaar. Jij bent dus ook voor korten begrijp ik.



Het is niet 'maar geld' als je moet werken om je eten en onderdak te voorzien en wat luxe als beloning voor elke dag werken. Het zal ongetwijfeld wel 'maar geld' zijn als een ANDER dat voor je op hoest maar daar kan jij ons vast meer over vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven