Geld & Recht alle pijlers

Belastingvraag

20-10-2009 22:07 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn financiële situatie even aan het nakijken.



Op mijn afschriften staat vermeld dat ik van de belastingdienst elke 15e van de maand 54,00 euro heb ontvangen en daar staat bij: ib/pvv

Op i-net las ik dat dit staat voor gecombineerd tarief inkomsten belastingen en premies volksverzekering.

Maar ik begrijp eigenlijk niet wat dit precies inhoud?



Inmiddels woon ik samen. En ik zie dat ik dit bedrag ook niet meer ontvang.

Ipv belastingtelefoon bellen hoop ik eigenlijk heel graag dat iemand nu al iets meer weet wat dit is/inhoud?



Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
@liselore: Ik heb echt plots geen ib/pvv meer ontvangen. Voor de zekerheid ook andere rekeningen na gekeken.

Tevens heb ik onlangs wat terug betaald en daar stond dan niet de afkorting vermeld maar: inkomstenbelasting en premies volksverzekering. Lijkt me echt wel die ib/pvv dus..

Dus i.c.m wat nu híer is verteld lijkt het me dat dit iets van de alleenstaande ouderkorting is.

Zijn wel rap daar bij de b-dienst.
Alle reacties Link kopieren
@Gizz: klopt! Is ook zo. Mijn fout.
Alle reacties Link kopieren
Het is idd je voorlopige terruggave, maar het klopt niet dat het nu automatisch is stopgezet. Dat komt niet omdat je bent gaan samenwonen denk ik.

Misschien heb je nog een belastingschuld staan ergens??? Dat ze die nu verrekenen met die VT????

Want ook als je samenwoont heb je nog steeds recht op een VT, de inkomensafhankelijke combinatiekorting bijvoorbeeld.



Ik zou er even een belletje naar de bd tegenaan gooien, of zelf je VT over 2009 wijzigen naar je nieuwe omstandigheden
Wie wind zaait zal storm oogsten
Alle reacties Link kopieren
@Franka, bedankt voor je toelichting!

Ik moet inderdaad de Bd nu wel gaan bellen. Iig bedankt voor de hulp allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Het kan soms even duren, voordat de BD (op jouw verzoek) een toeslag stopzet. Zwieber kan daar meer over vertellen. Zet tot die tijd het teveel gestorte geld op een spaarrekening. Mocht je na een jaar het bericht krijgen van de BD dat je een bedrag van een paar honderd euro moet terugstorten (met rente!), dan heb je dit achter de hand en krijg je er ook daadwerkelijk rente over betaald van de spaarbank.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was de alleenstaande ouderkorting de eerste helft van 2009 ¤ 54,00 p/mnd. Misschien dat je dit al hebt aangepast toen je ging samenwonen en je het daarom niet meer ontvangt?
De alleenstaande ouderkorting bedraagt in 2009 ¤ 902, wat neer komt op ¤ 75 per maand. En daar heb je recht op als je langer dab 6 maanden alleenstaand bent in het betreffende jaar. Dus je krijgt in een jaar of wel of geen alleenstaande ouderkorting en niet naar rato, dus het wordt zeker niet automatisch stop gezet.



Maar je hebt pas een bedrag terug betaald. Dat is toch nav een bericht vd belastingdienst? Daar kun je toch op zien wat het oude bedrag van de voorlopige aanslag was en wat het nieuwe bedrag is en waar dit op gebaseerd is? Op de achterkant meestal. Ook staat er vaak vermeld waarom je nieuwe aanslag krijgt, bv naar aanleiding van een aangifte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gebeld..

Verassend antwoord!

De BD krijgt tóch via de gemeente informatie bij een wijziging! En zij bepalen of ik dan nog recht heb op bepaalde toeslagen e.d.

Dus het was tóch de alleenstaande ouderkorting. Ik was niet méér dan 6 maanden in 2009 alleen met kinderen. Dus: terug betalen. En dat heb ik afgelopen augustus volledig voldaan!



Hoewel ik 't zo'n vreemde regel vind ben ik blij dat het nu is geregeld!



Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ik kon hierdoor beter mijn vraag formuleren bij de Belasingdienst.
Alle reacties Link kopieren
Maar hierover ben je dan toch schriftelijk geïnformeerd door de belastingdienst. Dat noemen ze een voorlopige aanslag. Op zo'n voorlopige aanslag staan bijvoorbeeld de kortingen vermeld. Zodra er een wijziging is sturen ze je een gewijzigde aanslag.



Mocht je deze niet hebben ontvangen, dan kun je vast een kopie opvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven