Geld & Recht alle pijlers

Eigen verklaring cbr

27-06-2016 17:57 289 berichten
Ruim zeven weken geleden heb ik een 'eigen verklaring' aangevraagd bij het CBR. Dat is bedoeld om examen te doen.



Ik heb bij alle vragen 'nee' in gevuld, dus in principe zou er niks aan de hand moeten zijn. Officieel zou ik bij 1 vraag ja moeten invullen, maar goed, dan werk je jezelf alleen maar in nesten.

Toch heb ik nog steeds geen reactie ontvangen, terwijl de termijn van vier weken al lang verstreken is.



Iemand hier ervaring mee? Mijn praktijkexamen komt snel dichterbij en voor die tijd moet ik hem wel binnen hebben..

De klantenservice wil daar ook geen uitspraken over doen.
quote:Geronimo2 schreef op 29 juni 2016 @ 08:09:

[...]

De wet gaat uit van eigen inzicht dus als je een ongeluk veroorzaakt, je raakt gewond en in het ziekenhuis vinden ze deze medicijnen in je bloed ben je alsnog het haasje. Iemand invalide rijden betekent een levenslang schuldgevoel en een leven lang betalen. Je weet ook dat je niet moet gaan rijden met meer dan 2 borrels achter je kiezen omdat je dan strafbaar bent en die straffen worden gelukkiger ook steeds zwaarder.Daar gaat het hier helemaal niet om.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel verband houd, hoewel het inderdaad niet precies hetzelfde is.



Maar ook bij (bepaald) medicatiegebruik en wel rijden overtreed je de wet (wat net als frauderen niet mag) en zal de verzekering ook het geld op je verhalen als ze dat weten.



Afijn, dat is niet wat TO vroeg. En op haar oorspronkelijke vraag is maar minimaal gereageerd. Nogmaals TO, dat moet je even navragen bij je rijinstructeur of CBR bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:juliaaana schreef op 28 juni 2016 @ 22:51:

[...]

Nou, kijk eens hoe er hier alleen al gereageerd wordt met vooroordelen en invullingen omdat TO geschreven heeft over haar problematiek.

Ik kijk, maar zie niet wat je bedoelt Juliaaana. Met haar problematiek is niets mis, wel met bewust liegen op je Eigen verklaring. Vreemd dat je dat verschil niet ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 29 juni 2016 @ 12:10:

[...]





Ik kijk, maar zie niet wat je bedoelt Juliaaana. Met haar problematiek is niets mis, wel met bewust liegen op je Eigen verklaring. Vreemd dat je dat verschil niet ziet.



Ik lees naast de reacties over liegen op de eigen verklaring ook reacties dat mensen met psychiatrische ziektes niet zouden mogen autorijden of men wil er niet bij in de auto etc.

En het liegen wordt ook onderdeel van haar psychische problematiek, terwijl ik me daarbij wel afvraag of we allemaal niet soms gunstiger iets invullen/ niet vertellen om te voorkomen dat het veel geld kost. En nogmaals, ik zeg niet dat ze moet liegen, maar ik begrijp het dilemma wel en ook dat mensen in het algemeen er wel voor kiezen om niet helemaal naar waarheid in te vullen (waarmee ik het nogmaals niet perse goedkeur).



Maar blijkbaar tref ik juist hier allemaal mensen die het wel keurig invullen en het geen dilemma vinden.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch ook mensen met psychiatrische problematiek die je echt niet in een auto wilt zien? Mijn zus is schizofreen en tijdens een psychose is het echt, echt onverantwoord dat zij in een auto stapt. Door haar medicatie is ze altijd wat warrig en ook dan stap ik liever niet bij haar in de auto. En dat zou ik dan niet mogen zeggen of denken? Omdat dat stigmatiserend is voor de mens met de psychiatrische problematiek?



Er zijn vast genoeg mensen die frauderen. Jij noemt het gunstiger invullen of iets niet vertellen, dat klinkt natuurlijk een stuk minder erg, maar het is simpelweg fraude. Ja, ik was degene die het liegen meenam in haar psychiatrische problematiek en gezien al haar topics denk ik dat ik daar niet heel erg ver naast zit. En nee, ik zou nooit frauderen in dit soort gevallen. Ik ben me namelijk bewust van het enorme risico dat ik daarmee loop. Dan maar een moraalridder. Ik heb dat ding dan ook naar waarheid ingevuld, hoewel ik ook "ja" moest invullen, omdat ik me er van bewust ben wat de risico's zijn. En hulpverleners die hun patiënten adviseren "gewoon" nee in te vullen vind ik dan ook idioot. Kwetsbare mensen zo'n advies geven, in de wetenschap dat ze wellicht de consequenties niet kunnen overzien, hoe haal je het in je hoofd.
Is dat een eigen verklaring voor een praktijk examen? Want dat vraag je namelijk niet zelf aan dat vraagt je rij instructeur aan tijdens het vast stellen van je examen
quote:LaFleurNoire schreef op 29 juni 2016 @ 16:19:



Er zijn vast genoeg mensen die frauderen. Jij noemt het gunstiger invullen of iets niet vertellen, dat klinkt natuurlijk een stuk minder erg, maar het is simpelweg fraude. Ja, ik was degene die het liegen meenam in haar psychiatrische problematiek en gezien al haar topics denk ik dat ik daar niet heel erg ver naast zit. En nee, ik zou nooit frauderen in dit soort gevallen. Ik ben me namelijk bewust van het enorme risico dat ik daarmee loop. Dan maar een moraalridder. Ik heb dat ding dan ook naar waarheid ingevuld, hoewel ik ook "ja" moest invullen, omdat ik me er van bewust ben wat de risico's zijn. En hulpverleners die hun patiënten adviseren "gewoon" nee in te vullen vind ik dan ook idioot. Kwetsbare mensen zo'n advies geven, in de wetenschap dat ze wellicht de consequenties niet kunnen overzien, hoe haal je het in je hoofd.+10 hoe je het ook wendt of keert, het blijft fraude. En als je in dit geval de gevolgen hiervan bewust niet wilt zien, is er iets grondig mis met je.
quote:juliaaana schreef op 29 juni 2016 @ 15:33:

[...]





Ik lees naast de reacties over liegen op de eigen verklaring ook reacties dat mensen met psychiatrische ziektes niet zouden mogen autorijden of men wil er niet bij in de auto etc.

En het liegen wordt ook onderdeel van haar psychische problematiek, terwijl ik me daarbij wel afvraag of we allemaal niet soms gunstiger iets invullen/ niet vertellen om te voorkomen dat het veel geld kost. En nogmaals, ik zeg niet dat ze moet liegen, maar ik begrijp het dilemma wel en ook dat mensen in het algemeen er wel voor kiezen om niet helemaal naar waarheid in te vullen (waarmee ik het nogmaals niet perse goedkeur).



Maar blijkbaar tref ik juist hier allemaal mensen die het wel keurig invullen en het geen dilemma vinden.



Wat is nu het dilemma?

Je vult het naar waarheid in, betaalt ca. 250 euro voor dat onderzoek, kunt vervolgens afrijden en verzekerd rondrijden.

Of... je pleegt fraude, bespaart ca. 250 euro voor dat onderzoek, kunt vervolgens afrijden en blijft altijd risico lopen op een strafblad, boete en een schuld die je je leven lang niet kan afbetalen.



Nou, wat een dilemma zeg. Hoe kun je daar ooit een goede keuze in maken...
Alle reacties Link kopieren
Rebecca heb je het cbr al gebeld?
Ik heb het cbr gebeld, maar na een half uur in de wacht te hebben gestaan, moest ik echt na mijn werk toe. Helaas niemand kunnen spreken, het duurde bizar lang. De wachttijd zou 4 (!) minuten zijn. Gisteren precies hetzelfde probleem.



Dus het is er niet meer van gekomen, ze waren ook maar tot half 6 bereikbaar en toen was ik nog aan het werk.

Wel heb ik een mail gekregen, dat mijn EV is goedgekeurd. Dat heb ik namelijk een paar dagen geleden gemaild. Je krijgt daar nooit een bevestiging van per post.



Verder heb ik nog meer mensen hierover gesproken die een eetstoornis hebben. Gevraagd hoe zij dat hebben aangepakt.

Stuk voor stuk, hebben zij ook 'nee' ingevuld op de EV. Ik wil mezelf niet goedpraten, maar zij zaten met exact hetzelfde dilemma. Sommigen hebben het zelfs besproken met hun therapeut.Soms is een leugentje om bestwil beter, was de algemene tendens.



Maar goed, ik durf zelf het risico niet te nemen, afgaande op jullie reacties. Ik ben al iemand die altijd van doemscenario's uitgaat en moet er niet aan denken dat ik ooit een ernstig ongeluk veroorzaak en mezelf in de schulden stort.. Het is wel heel zuur, ik baal er van. Het is net alsof ik dubbel wordt gestraft.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 29 juni 2016 @ 19:43:

Ik heb het cbr gebeld, maar na een half uur in de wacht te hebben gestaan, moest ik echt na mijn werk toe. Helaas niemand kunnen spreken, het duurde bizar lang. De wachttijd zou 4 (!) minuten zijn. Gisteren precies hetzelfde probleem.



Dus het is er niet meer van gekomen, ze waren ook maar tot half 6 bereikbaar en toen was ik nog aan het werk.

Wel heb ik een mail gekregen, dat mijn EV is goedgekeurd. Dat heb ik namelijk een paar dagen geleden gemaild. Je krijgt daar nooit een bevestiging van per post.



Verder heb ik nog meer mensen hierover gesproken die een eetstoornis hebben. Gevraagd hoe zij dat hebben aangepakt.

Stuk voor stuk, hebben zij ook 'nee' ingevuld op de EV. Ik wil mezelf niet goedpraten, maar zij zaten met exact hetzelfde dilemma. Sommigen hebben het zelfs besproken met hun therapeut.Soms is een leugentje om bestwil beter, was de algemene tendens.



Maar goed, ik durf zelf het risico niet te nemen, afgaande op jullie reacties. Ik ben al iemand die altijd van doemscenario's uitgaat en moet er niet aan denken dat ik ooit een ernstig ongeluk veroorzaak en mezelf in de schulden stort.. Het is wel heel zuur, ik baal er van. Het is net alsof ik dubbel wordt gestraft.Ik lees dat er bij jou meer speelt dan alleen een eetstoornis, is dat ook zo voor de mensen aan wie je het hebt gevraagd? Anders is dat toch niet te vergelijken? Daarnaast verschillen mensen onderling enorm. Dat de een iets heeft en zich op een bepaalde manier daaronder voelt betekent niet dat iedereen zich zo voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 28 juni 2016 @ 21:21:

Hoezo excuses, ik heb toch al gezegd dat ik mijn eigen verklaring ga aanpassen.

Omdat dit nogal stress oplevert, maakte ik het bespreekbaar bij de hulpverlener. En kwam zij met die opmerking.



Ik vind dat sommige van jullie onnodig hard reageren.

Jullie schilderen mij af als iemand die heel bewust fraudeert, dat terwijl ik gewoon twijfelde of ik ja of nee moest invullen!

De een zegt van wel, de ander van niet etc. En op de site van het CBR wordt een heel aantal stoornissen genoemd, maar geen eetstoornis.



Waarom blijf je nou zo liegen?



quote:rebecca_90 schreef op 28 juni 2016 @ 22:19:

Ik heb al bedacht dat ik aan ga geven dat ik niet kan rijden, vanwege medische redenen.

Dat komt wel bij de waarheid in de buurt.



Tot nu toe doe ik veel met ov, voor afspraken die echt te ver zijn, vraag ik of ik kan ruilen met een collega.

Soms leidt dat wel tot irritaties, zo kreeg ik laatst de opmerking naar mijn hoofd dat het wel een ' flinke handicap' is dat ik geen rijbewijs heb, waardoor ik mij weer rot voelde en wat voor mij de druk verhoogde om z.s.m. dat rijbewijs te halen.quote:rebecca_90 schreef op 28 juni 2016 @ 22:55:

Bedankt voor je reactie. Precies, ik schrik er gewoon van hoe mensen reageren. als dat hier al zo is, hoe is dat dan in het echte leven?

Sommigen doen net alsof ik een of andere gestoorde, ongelukken veroorzakende gek ben, terwijl ik het cognitief gezien prima op een rijtje heb, los van mijn problemen. Ik wil niet dat mijn werkgever het weet, absoluut niet. Ik heb ook enig recht op privacy. Tijdens mijn stage heb ik het wel ooit verteld, maar toen heb ik mijn stage bijna niet gehaald, puur omdat ik 'zo onzeker' was. Daar dus geen positieve ervaringen mee.



Je gaat het vertellen, je gaat het niet vertellen; je gaat weer liegen dus. Bewust. Tegen je werkgever. Die echt wel achter die leugen gaat komen.

Hoe? Nou, denk eens aan de gevolgen die het liegen heeft en de manieren waarop je door de mand kunt vallen door uitval met al die shit van je. Of gewoon heel simpel omdat het op gaat vallen dat je continu liegt en ze dus aan alles gaan twijfelen.



Doe eens gek en vertel eens een halve dag de waarheid over dingen. Ik ben benieuwd of dat je lukt. Ik gok van niet.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Nou sorry hoor, maar waarom zou ik mijn werkgever moeten inlichten over mijn psychische problemen?!



@RennieGirl: eetstoornissen gaan vrijwel altijd samen met andere stoornissen, zoals borderline, depressies, autisme etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 29 juni 2016 @ 19:43:

Ik heb het cbr gebeld, maar na een half uur in de wacht te hebben gestaan, moest ik echt na mijn werk toe. Helaas niemand kunnen spreken, het duurde bizar lang. De wachttijd zou 4 (!) minuten zijn. Gisteren precies hetzelfde probleem.



Dus het is er niet meer van gekomen, ze waren ook maar tot half 6 bereikbaar en toen was ik nog aan het werk.

Wel heb ik een mail gekregen, dat mijn EV is goedgekeurd. Dat heb ik namelijk een paar dagen geleden gemaild. Je krijgt daar nooit een bevestiging van per post.



Verder heb ik nog meer mensen hierover gesproken die een eetstoornis hebben. Gevraagd hoe zij dat hebben aangepakt.

Stuk voor stuk, hebben zij ook 'nee' ingevuld op de EV. Ik wil mezelf niet goedpraten, maar zij zaten met exact hetzelfde dilemma. Sommigen hebben het zelfs besproken met hun therapeut.Soms is een leugentje om bestwil beter, was de algemene tendens.



Maar goed, ik durf zelf het risico niet te nemen, afgaande op jullie reacties. Ik ben al iemand die altijd van doemscenario's uitgaat en moet er niet aan denken dat ik ooit een ernstig ongeluk veroorzaak en mezelf in de schulden stort.. Het is wel heel zuur, ik baal er van. Het is net alsof ik dubbel wordt gestraft.Je kunt online een contactformulier invullen, misschien is dat handiger: https://www.cbr.nl/contactformulier.pp
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 29 juni 2016 @ 20:57:

Nou sorry hoor, maar waarom zou ik mijn werkgever moeten inlichten over mijn psychische problemen?!



@RennieGirl: eetstoornissen gaan vrijwel altijd samen met andere stoornissen, zoals borderline, depressies, autisme etc.



Je hoeft je werkgever hierover niets te vertellen.



En als je zelf zegt dat "eetstoornissen vrijwel altijd samengaan met andere stoornissen", denk je dan niet dat het vreemd is dat je eigenlijk nee wilde invullen? (Die vraag hoef je niet te beantwoorden, maar misschien wel iets om over na te denken)
Ja, maar bij mij is het niet officieel gediagnostiseerd. Alleen eetstoornis en milde vorm van depressie.

Nja, achteraf heb ik ook wel mijn kop in het zand gestoken.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 29 juni 2016 @ 20:57:

Nou sorry hoor, maar waarom zou ik mijn werkgever moeten inlichten over mijn psychische problemen?!



@RennieGirl: eetstoornissen gaan vrijwel altijd samen met andere stoornissen, zoals borderline, depressies, autisme etc.



Jij hebt het over inlichten.

Jij hebt het over ruilen met collega's.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 05 juni 2016 @ 10:00:quote:rebecca_90 schreef op 22 juni 2016 @ 18:44:

.quote:rebecca_90 schreef op 24 juni 2016 @ 08:21:

.quote:rebecca_90 schreef op 29 juni 2016 @ 21:06:

Ja, maar bij mij is het niet officieel gediagnostiseerd. Alleen eetstoornis en milde vorm van depressie.

Nja, achteraf heb ik ook wel mijn kop in het zand gestoken.



Goh, ik weet echt niet meer wat ik moet geloven.

Is je laatste quote niet waar? Of was al die eerdere tekst niet waar?
anoniem_289061 wijzigde dit bericht op 29-06-2016 21:49
Reden: tekst weggehaald, weet niet hoe ik een link moet plaatsen.
% gewijzigd
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 29 juni 2016 @ 21:06:

Ja, maar bij mij is het niet officieel gediagnostiseerd. Alleen eetstoornis en milde vorm van depressie.

Nja, achteraf heb ik ook wel mijn kop in het zand gestoken.Misschien is het je manier van schrijven hoor, maar hier spreek je jezelf toch tegen? Of lees ik het verkeerd? Want je bent gediagnosticeerd met een eetstoornis en milde depressie, dan is het toch wel officieel?
Terechte reactie. dysthyme stoornis = milde, chronische depressie.

persoonlijkheidsproblematiek is vermoeden van, niet officieel vastgesteld.
quote:chocolol schreef op 29 juni 2016 @ 21:12:

[...]





Misschien is het je manier van schrijven hoor, maar hier spreek je jezelf toch tegen? Of lees ik het verkeerd? Want je bent gediagnosticeerd met een eetstoornis en milde depressie, dan is het toch wel officieel?Ik bedoel dat ik 'alleen maar' een eetstoornis en milde, chronische depressie heb.
Alle reacties Link kopieren
@Castle_Witch Ik snap dat je die quotes plakt om je punt te maken, maar volgens mij kun je daar wel een ban/waarschuwing voor krijgen. (Iets plakken uit een ander topic)
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 29 juni 2016 @ 21:15:

@Castle_Witch Ik snap dat je die quotes plakt om je punt te maken, maar volgens mij kun je daar wel een ban/waarschuwing voor krijgen. (Iets plakken uit een ander topic)Oh dat wist ik niet, dat zal ik dan maar niet meer doen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Je mag wel een link naar die berichten plakken, maar niet de tekst.
quote:Lovely7 schreef op 29 juni 2016 @ 16:25:

Is dat een eigen verklaring voor een praktijk examen? Want dat vraag je namelijk niet zelf aan dat vraagt je rij instructeur aan tijdens het vast stellen van je examenSorry ik snap het hele gebeuren niet. Als het een eigen verklaring is voor een praktijk examen rijbewijs B moet je je rijschool machtigen en die vraagt jouw examen aan samen met een eigen verklaring. Ik doe dit dagelijks is mijn beroep. Of heb je wat anders aangevraagd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven