Geld & Recht alle pijlers

hoe hoog is jullie hypotheek in relatie tot je inkomsten?

17-08-2009 18:48 145 berichten
Ik ben heel benieuwd hoe bij anderen de verhoudingen liggen voor wat betreft het maandelijkes hypotheekbedrag in relatie tot je inkomsten. WIj verdienen samen rond de ¤ 3000 netto en zijn aan hypotheeklasten ¤ 450 (netto) kwijt. Op zich niet veel en we kunnen elke maand ook nog aardig sparen, maar wij leggen dan ook bijna ¤ 200 per maand opzij voor onze lijfrente, zodat we naast ons pension als we 65 zijn, lekker kunnen rondkomen en nog leuke dingen kunnen doen.

Hoe is bij julle de verdeling?
Met 2600 euro huishoudgeld (inkomen is hoger maar variabel) betalen we o.a. een hypotheek inc levensverzekering van 1450 euro bruto.



Na belastingteruggave en huurinkomsten betalen we netto 650 euro.



Het gaat om 280.000, 50% aflossingsvrij, 50% sparen, 30 jaar rente vast tegen 5.5%.
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek bruto incl spaardeel 1597,- (spaardeel 402,-), terruggave 567,- dus netto 1030,- (incl spaardeel). Hypotheek is 365.000,-



Gezamelijk inkomen 4300,-
De inkomens die ik voorbij zie komen..

Blijkbaar met twee studies hoger onderwijs en goede functie toch niet zo slim.



Inkomen ¤2.200,- netto en een aflossingsvrije hypotheek van ¤700.
Alle reacties Link kopieren
quote:queenie1 schreef op 17 augustus 2009 @ 20:40:

[...]





Dat lijkt me ook wel verstandig ja...



Maar is het nou altijd verstandig om te kopen?

Wij hebben gezamelijk 3150 euro en wonen in een huurhuis van 550 euro. Groot genoeg voor ons, gezin met 3 kinderen. Allemaal een eigen kamer en man heeft 2 linkerhanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:madamemicmac schreef op 20 september 2009 @ 17:52:

[...]





Maar is het nou altijd verstandig om te kopen?

Wij hebben gezamelijk 3150 euro en wonen in een huurhuis van 550 euro. Groot genoeg voor ons, gezin met 3 kinderen. Allemaal een eigen kamer en man heeft 2 linkerhanden. Jij betaald aan huur wat hier iedereen aan hypotheek betaald. Een huurhuis wordt nooit van jezelf en daar komt bij dat je vaak niet op kunt sparen tegen wat je huis in waarde stijgt. In deze tijd is dat wel wat lastiger, maar je ziet bijvoorbeeld mensen die de tijd hebben meegehad en die nu in een flink huis wonen omdat ze hun huis steeds met enorme winst hebben kunnen verkopen en zo dus heel veel hebben verdient.
...
Alle reacties Link kopieren
...dubbel...
...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat je gelijk kan hebben, mocht het allemaal meezitten. Maar ik zie ook (voor ons) voordeel in huren.

Wij wikken en wegen nog even...maar dank je.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen ca. 2800 euro.

Hypotheek: 90.500 euro, aflossingsvrij

rente: variabel

netto hypotheeklasten: 200 euro

verkoopwaarde huis ca. 230.000 (laag ingeschat)
Alle reacties Link kopieren
inkomen 3800, hypotheek 830 netto
Alle reacties Link kopieren
In de randstad is woonruimte een heel ander verhaal. Ben je zo in je eentje kwijt wat jullie met zijn 2en betalen....
Alle reacties Link kopieren
Inkomen 3200

Hypotheek 870



Maar ik moet nog gaan werken (want ik studeer nog), dus dan komt er nog zeker 800 bij!
quote:Vlindertjee schreef op 22 september 2009 @ 08:45:

Inkomen 3200

Hypotheek 870



Maar ik moet nog gaan werken (want ik studeer nog), dus dan komt er nog zeker 800 bij!800? Ga je gelijk parttimen?
@ madamemicmac



Ik vind het ook een voordeel van huren dat het onderhoud aan de buitenkant door de verhuurder wordt geregeld. Zaken als dak of kozijnen vernieuwen zijn best prijzig.

En mijn huurprijs ligt een stuk lager dan de hypotheek die ik zou moeten betalen voor iets soortgelijks in deze buurt.
Alle reacties Link kopieren
na relatiebreuk huisje gekocht, huren was niet echt een optie omdat ik qua inkomen niet in aanmerking kom voor sociale woninghuur en in de vrije sector kan je dan huurprijzen rekenen van rond de 700 800 euro. Daarom huisje gekocht,



hypotheek netto 640 inkomen 2150
Alle reacties Link kopieren
quote:wolletje schreef op 17 augustus 2009 @ 19:52:

[...]





wat dachten jullie dat de zorg goed verdiend? vergeet het maar...helaas pindakaas



Ik werk ook in de zorg maar verdien voor 28 uur netto 1500 euro.

Wij hebben samen ongeveer 3500 netto en onze hypotheek is netto 850 euro.



Valt me op dat sommige weinig hypotheek betalen. Hebben jullie zo'n lage rente? Wij hebben een half jaar terug onze hypotheek afgesloten en onze rente is 5.8%
quote:madamemicmac schreef op 20 september 2009 @ 17:52:

[...]





Maar is het nou altijd verstandig om te kopen?

Wij hebben gezamelijk 3150 euro en wonen in een huurhuis van 550 euro. Groot genoeg voor ons, gezin met 3 kinderen. Allemaal een eigen kamer en man heeft 2 linkerhanden. Klopt het, dat als je komt te overlijden, de kinderen het huis niet niet kunnen erfen?
Alle reacties Link kopieren
Anderhalf jaar terug gaan samenwonen. Ik werk ook in de zorg en ben nog jong, verdien voor 80% 1200 netto.

Inkomen van ons beide is 3000. Hypotheek 500 euro en helaas hele hoge servicekosten van 236 euro :S.
Alle reacties Link kopieren
hoe bedoel je dit viva2009?

Kinderen erven het huis alleen als het is afgelost. Is er nog hypotheek op dan word het huis verkocht ( al dan niet aan eigen kinderen )

Of bedoel je dit niet?
quote:love2dance schreef op 29 september 2009 @ 16:21:

hoe bedoel je dit viva2009?

Kinderen erven het huis alleen als het is afgelost. Is er nog hypotheek op dan word het huis verkocht ( al dan niet aan eigen kinderen )

Of bedoel je dit niet?



Dit is inderdaad het geen wat ik bedoel love2dance.



THX,
Alle reacties Link kopieren
ik werk ook in de zorg hoor, maar toch best een leuk salaris alleen werk ik wel fulltime. Hypotheek rente 5,25 dacht ik en 50% aflossingsvrij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven