Geld & Recht alle pijlers

hoe zit dat met kindsdeel?

28-08-2011 08:28 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
3 jaar geleden ( vandaag toevallig) is mijn moeder overleden.

Mijn ouders waren in gemeenschap van goederen getrouwd en en alles stond op de langst levende.



Inmiddels is mijn vader hertrouwd wederom in gemeenschap van goederen, ook hebben zij alles op de langstlevende gezet.



Mijn vader heeft het huis nog wat hij met mijn moeder had , maar het staat in de verkoop ze wonen in "haar" huis, hun plan is om beide huizen te gaan verkopen en van de opbrengst van het huis ( ik noem het voor het gemak het huis van mijn moeder) van mijn moeder iets kleiners terug te kopen en van de opbrengst van" haar "huis te gaan "leven".



Mijn vraag is hoe zit het met mijn kindsdeel?

Bij mijn weten heeft mijn vader geen testament.

De zoon van zijn huidige vrouw is "veilggesteld " hij heeft onlangs een praktijk voortgezet ( zij had 2 praktijken in een paramedisch vakgebied) hulp bij aankoop woning enz.....



Nu is het wel zo dat zijn huidige vrouw meer geld heeft dan mijn vader, maar dan nog er isdan toch altijd een kindsdeel ?



Ik kreeg onlangs een mail van haar waarin ze vertelde over hun verkoop plannen en dat mijn vader volledig akkoord is met alles ( verkoop woning mijn moeder , aankoop nieuwe woning van die opbrengst)



Met mijn vader valt

niet te praten die is helemaal in de ban en zooooooo gelukkig enz enz......hij zit ook min of meer in een financieel afhankelijke positie zij heeft veel meer inkomsten dan hem en bekostigt al zijn/hun pleziertjes .

Zij beantwoordt zijn mail en sms ik kan niks persoonlijks meer sturen want zij beantwoordt alles.



Inmiddels is eea uit de hand aan het lopen en helaas mijn vader laat het gebeuren, enerzijds doet het mij pijn anderzijds het is zijn keuze .



Mijn broer interesseert het niks hij heeft na het overlijden toen mijn vader deze relatie aanging alle contact verbroken ook met mij want ik hoopte dat mijn vader gelukkig werd en gunde hem dat , inmiddels heeft zijn vrouw zich ontpopt in een minder aardig persoon , maar goed dat terzijde.



Sorry voor het lange verhaal de vraag is eigenlijk kort heb ik recht op mijn kindsdeel of heb ik het nakijken en hoe zit het mocht mijn vader overlijden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 28 augustus 2011 @ 08:28:

Inmiddels is mijn vader hertrouwd wederom in gemeenschap van goederen, ook hebben zij alles op de langstlevende gezet.

Dus de kans bestaat ook dat de nieuwe vrouw eerder dood gaat en dat jij de jackpot hebt. Dus zorg maar goed voor je vader en bezorg hem geen stress want hij moet haar dus overleven.
Zie QR
haha
Alle reacties Link kopieren
Nummerzoveel,



Dat zou kunnen inderdaad, iets dergelijks haalde mijn partner ook al aan.



Ik ben me er ook van bewust dat ik nu vooral emotioneel reageer , en daar ook naar handel en denk.



Ik laat het even los en ga bij een notaris informeren , de kans is groter dat ik niks dan wel iets mee doe, als ik wel recht zou hebben op iets van nalatenschap, het is wat ik al eerder zei niet eens het geld , maar de emotie , die nu helemaal opspeelt omdat het de sterf dag van mijn moeder is.



Ik ga vandaag lekker harde muziek draaien beetje janken mijn huiskamer behangen en de ratio modus weer aanzetten.
Alle reacties Link kopieren
Kaasfondue hahahahaha, tenzij zij voor zoonlief wél een testament heeft......
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat een nare situatie. Vooral het zomaar naar de kringloop doen van alle spullen van je moeder zou ik heel pijnlijk vinden. voor deze dag.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar dit voor je. Ik begrijp je gevoel over je moeder.

Ik zou je het volgende aanraden; praat met je vader. Uit je gevoelens zoals je dat hier hebt gedaan. Je vraagt niets geks toch? Leg het hem uit en wellicht heeft hij al lang iets voor je geregeld...
Alle reacties Link kopieren
Reglisse ,



Dat was het ook heel erg zelfs, maar heb gelukkig een ring die ooit van mijn oma was daarna van mijn moeder nu van mij .

Daarin zit voor mij een enorme waarde die eigenlijk de rest te niet doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 28 augustus 2011 @ 10:10:

Reglisse ,



Dat was het ook heel erg zelfs, maar heb gelukkig een ring die ooit van mijn oma was daarna van mijn moeder nu van mij .

Daarin zit voor mij een enorme waarde die eigenlijk de rest te niet doet.

Het gaat je ook eigenlijk niet om het geld, als ik het zo lees.

Maar om het feit dat je moeder helemaal vergeten en weggegooid (met haar spullen) lijkt te zijn door je vader.

Kun je hier over praten met je vader? Dat het soms lijkt of hij nooit meer aan je moeder denkt. Want dat is vast niet zo. Een open gesprek waarin je er achter komt hoe je vader om gaat met het verlies van je moeder zal waarschijnlijk al flink helpen.
Alle reacties Link kopieren
Maak een afspraak met je vader ( zonder 2e vrouw) en zeg hem wat je op je hart hebt, ook dat je het vervelend vind dat zij jouw mails aan hem beantwoord, dat je iets aan je vader mailt wat voor je vader bestemd is en niet voor haar.
Ik zou het ook echt niet leuk vinden als er voor mijn stiefbroer wel gezorgd word en niet voor mij, snap je gevoel daarin. En dan natuurlijk al die dingen over je moeder.



Ik zou het een paar jaar laten rusten, dan is die ws een stuk minder verliefd en jij wat minder emotioneel, dan kan alles wat beter besproken worden.
Alle reacties Link kopieren
In onze familie was iets vergelijkbaars, maar wij wilden juist GEEN erfgenaam zijn. Gelukkig waren we dat niet!



Tante van mijn moeder ( bloedverwant, zus van mijn oma) is 15 jaar geleden overleden. Oom waarmee zij getrouwd was is pas overleden. Niets bijzonders te erven, alleen een huis vol rommel ( man was een verzamelaar, huis puilde echt uit).



Omdat eerst tante, bloedverwant, eerst overleden is, is alles naar oom gegaan. Nu hij dood is, is de erfenis dus alleen voor ZIJN bloedverwanten.



Ik weet niet in hoeverre dit opgaat voor kinderen, maar ik kan me zo voorstellen dat het idd de jackpot is of niets, afhankelijk van wie er eerst overlijdt. Kan je je jvader niet vragen of hij testamentair iets vastgelegd heeft? Zo niet, en zij trouwen in gemeenschap van goederen, dan denk ik dat je of heel veel pech, of heel veel geluk kan hebben....
om wat Danayla zegt, vind ik eigenlijk dat het wel net van je vader zou zijn als hij apart iets voor jullie regelt. Want ergens is het toch heel krom dat je helemaal niks kan erven als je vader eerst zou overlijden.

Niet eens alleen vanwege geld, maar ook vanwege spullen met emotionele waarde. Stel nou dat je vader de oude fotoalbums in huis heeft? Hij overlijdt en alles gaat naar zijn nieuwe vrouw. Dan overlijdt zij en dan zit je stiefbroer ineens met jullie fotoalbums, die hij gewoon wegmietert, omdat hij niks met jullie heeft...

En andersom natuurlijk ook, dan zouden jullie met persoonlijk spullen van je stiefmoeder zitten en staat haar zoon met lege handen.

Ik zou dit toch eens aankaarten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 28 augustus 2011 @ 10:10:

Reglisse ,



Dat was het ook heel erg zelfs, maar heb gelukkig een ring die ooit van mijn oma was daarna van mijn moeder nu van mij .

Daarin zit voor mij een enorme waarde die eigenlijk de rest te niet doet.Wat fijn, gelukkig dat je toch iets hebt dat door je moeder is gedragen.
quote:Danayla schreef op 28 augustus 2011 @ 12:24:

In onze familie was iets vergelijkbaars, maar wij wilden juist GEEN erfgenaam zijn. Gelukkig waren we dat niet!



Tante van mijn moeder ( bloedverwant, zus van mijn oma) is 15 jaar geleden overleden. Oom waarmee zij getrouwd was is pas overleden. Niets bijzonders te erven, alleen een huis vol rommel ( man was een verzamelaar, huis puilde echt uit).



Omdat eerst tante, bloedverwant, eerst overleden is, is alles naar oom gegaan. Nu hij dood is, is de erfenis dus alleen voor ZIJN bloedverwanten.



Ik weet niet in hoeverre dit opgaat voor kinderen, maar ik kan me zo voorstellen dat het idd de jackpot is of niets, afhankelijk van wie er eerst overlijdt. Kan je je jvader niet vragen of hij testamentair iets vastgelegd heeft? Zo niet, en zij trouwen in gemeenschap van goederen, dan denk ik dat je of heel veel pech, of heel veel geluk kan hebben....



Bij eigen kinderen ligt dit toch even anders. Kinderen hebben altijd recht op hun kindsdeel (of legitieme portie in geval de ouder het kind 'onterft'). Het is alleen niet op te eisen zolang er een langstlevende partner is, er blijft dan een vordering op die langstlevende. Zodra de langstlevende partner overlijdt is het kindsdeel (of de legitieme portie) opeisbaar en blijft buiten de erfenis van de laatst overledene.



TO, ik ben geen jurist of niks, dus het fijne kan ik je niet vertellen. Maar maak eens een afspraak met een notaris, die kan je de basics uitleggen, hier op het forum raak je enkel meer verward door de tegenstrijdige antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Is de vrouw gescheiden of weduwe?

Als ze weduwe is heeft ze misschien haar zoon door verkoop zijn erfdeel van zijn vader gegeven.



Als jouw vader zijn huis verkoopt kon hij ook van het daaruit komende eigen vermogen jullie erfdeel van jullie moeder aan jullie geven maar hij kiest dus niet daarvoor.Ik zou bij de notaris vragen hoe het daarmee zit,krijgt hij vruchtgebruik van jullie erfdeel en moet dat later betaald worden of kan hij het geheel opmaken en krijgen jullie uiteindelijk dus niets.
Alle reacties Link kopieren
ElleMichelle , nee ze is geen weduwe.



Ik ga inderdaad een afspraak maken bij een notaris.

Voorlopig voel er even niets voor om een afspraak met mijn vader te maken.



Iedereen heel erg bedankt voor de tips adviezen en de virtuele knuffels.
Alle reacties Link kopieren
In zelfde situatie gezeten: moeder jong overleden, vader hertrouwd. Kinderen een vordering op vader ivm erfdeel van moeder. Na jaren werd ouderlijk huis verkocht.



Toen werd situatie anders omdat mijn vader er toentertijd wel voor heeft gekozen het kindsdeel aan ons uit te betalen (gingen zelf naar huurwoning); maar dat had hij dus niet hoeven doen. Als hij (en zijn 2e vrouw) alles op zouden hebben gemaakt, hadden wij geen poot om op te staan gehad.

Notaris zei toen tegen ons dat zo'n vordering in feite niks voorstelt; want als achterblijvende ouder er alles doorheen draait, kan hij of zij dat straffeloos doen.



In ons testament hebben wij nu zelf een bepaling opgenomen dat als 1 van ons na overlijden van de ander hertrouwd in GvG, de achterblijvende ouder verplicht is het kindsdeel aan dochter uit te betalen. Zij heeft dan een direct opeisbare vordering.

Zal wel niet zo ver komen, omdat wij nu op HV zijn getrouwd en ik me niet voor kan stellen dat we dat in een voorkomend geval anders zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
TO: ik heb die linkjes niet bekeken, maar zie veel onjuiste info voorbij komen (niet alles gelukkig)



De nalatenschap van je moeder bestaat uit de helft van de gemeenschap tussen je ouders (de andere helft is van je vader). Van je moeders helft zijn jij, je broer en je vader erfgenaam. Je hebt dus wel degelijk recht op een kindsdeel. Je hebt echter een vordering op je vader.



Voor wat betreft de helft van je vader: die is opgegaan in de nieuwe gemeenschap met die vrouw. Daar geldt inderdaad dat je meer zult erven als hij als laatste van de twee overlijdt.



Een notaris kan je dit haarfijn uitleggen.



Aanspraak maken op jouw deel van de erfenis heeft niets met inhaligheid te maken. Je hebt er gewoon recht op.
Alle reacties Link kopieren
Ja Misschien formeel wel, alleen is het een vordering die je hebt en geen recht dat op een of andere manier af te dwingen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven