Geld & Recht alle pijlers

huis overnemen/erven van mijn ouders

06-01-2009 21:41 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn al wat ouder en aan het kwakkelen met hun gezondheid de laatste jaren Zeg maar gerust: het gaat slecht met ze, vooral met mijn moeder.



Nu hadden we het er onlangs over dat zij niet graag hun huis zouden willen verkopen, ookal past het niet echt meer bij hun leefstijl. Ze gebruiken maar 3 kamers ofzo, terwijl het een enorm huis is.



Mijn vader heeft alles zelf gerestaureerd en opgebouwd, ik ben er opgegroeid tussen het zaagsel..... kortom: ook ik zou het vreselijk vinden om het "zomaar", koud en klinisch te verkopen.

Dus ik dacht (en mijn ouders willen dit ook graag, voor de duidelijkheid ) : misschien kunnen ze het mij nalaten/ verkopen. De hypotheek is afbetaald, dus dat scheelt. Maar het is natuurlijk wel een groot en oud huis met de nodige onderhoudskosten. Misschien te groot voor mij en mijn man (willen wel kinderen)... Maar wie weet hebben mijn ouders nog jaren voor zich en zijn ze goed genoeg om daar te blijven wonen, ik hoop het, hoewel weinig realistisch helaas.



Hoe kan ik dit het beste met mijn ouders regelen? Via een erfenis gaat er 1/3 naar de belasting ofzo en qua schenking belastingvrij is het teveel.



En momenteel heb ik nog geen eigen huis met man en we zaten wel te denken aan kopen in 2009 (op zich verdienen we genoeg, puur door verblijf in buitenland langer uitgesteld). Verstandig? Ik kan niet goed inschatten of dat zinvol is in deze situatie.



Al met al nogal wat twijfels hierover.
Alle reacties Link kopieren
Ernie mag geen advies meer geven ivm permaban angel 2 en doet dat dus ook niet meer
Alle reacties Link kopieren
quote:ernie12 schreef op 06 januari 2009 @ 22:29:

[...]



Ernie heeft nog geen mail ontvangen

Waar wacht bermuda op verkeerde adres: ernie@telfort.nl doet het niet , ik zal eens forumnaam voor telfort proberen
quote:ernie12 schreef op 06 januari 2009 @ 22:28:

[...]



Die zijn dus gelijk

Daarom Ernie even mailen die is fiscaal jurist en vermogensplanner





Je hebt gelijk heb ik inmiddels gezien. Maar dat is toch niet altijd zo geweest?



Nou, aangezien haar ouders nog in dat huis willen blijven wonen en de tarieven voor erven en schenken gelijk zijn, hoevn er toch geen ingewikkelde consructies bedacht te worden? Als TO onder de 35 is, zou ik iig overwegen het heffingsvrije bedrag te laten schenken.
Alle reacties Link kopieren
Ehhh....Bergamot....je hebt helemaal gelijk wat bedragen betreft!



Ook al hebben je ouders de gehele hypotheek afbetaald, jij wordt gezien als nieuwe koper en zal dus opnieuw een hypotheek er voor moeten afsluiten. Dan kunnen je ouders zeggen dat ze maar een minimale verkoopprijs willen, maar die mag maar een bepaald percentage onder de taxatiewaarde/verkoopwaarde?? zijn omdat je er anders belasting over dient te betalen!



Als dat zoveel meer is als dat jullie eigenlijk willen kopen, dan vraag ik mij eerlijk gezegd of het reeel is.....



Ik hoop dat Ernie je verder kan helpen. Misschien is de oplossing (als je nog geen 35 bent) dat je de maximale belastingvrije schenking krijgt en de komende jaren ook, dat opzij zetten op een veilige spaarrekening, zodat je eigen geld heb en als het zover is je dat potje kan aanwenden voor de aankoop van het huis??
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet nu een ander huis kopen, wat meer bij jullie inkomens past daar vermogen in opbouwen zodat je eigen kapitaal hebt als je ouders hun huis willen verkopen en je ouders jaarlijks (op papier) laten schenken?

Verder gaan (waarschijnlijk) de tarieven voor erven en schenken in 2010 fors naar beneden; het lijkt dus sowieso raadzaam dat nog even af te wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkie schreef op 06 januari 2009 @ 21:48:

Volgens mij mogen ze het maar voor een bepaald percentage onder de verkoopprijs verkopen omdat er anders belasting over heen gaat. Weet niet precies hoe het helemaal in elkaar steekt!



Voor je 35e mogen je ouders je iets van max. 4300 euro belastingvrij schenken, daarna per jaar max. iets van 4300 euro. (bedragen zijn bij benadering! Ff uit mijn hoofd gezegd)



Maar buiten dat.....Weet je wat de taxatiewaarde zou zijn? Kunnen je man en jij dat bedrag opbrengen? Als je weet wat je aan hypotheek zou kunnen krijgen kan je inschatten of je plan realistisch is.... Daarnaast: zou je man het willen, lijkt mij ook niet geheel onbelangrijk!



Succes! Al hoop ik dat je je ouders nog lang bij je heb!



Je moet inderdaad weten wat de taxatiewaarde is, want een huis mag niet onder de prijs worden verkocht, ook niet aan eigen kinderen.

Is het de bedoeling dat je ouders er wel in blijven zitten als jullie het kopen?

Ik kan me voorstellen dat je het niet "koud en klinisch"wilt verkopen, maar wil jouw man/vriend het net zo graag als jij?

Ik zou me als vrouw van denk ik toch op bezoek in mijn eigen huis voelen als wij in zijn ouderlijk huis zouden wonen.

Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde dus dat de belastingdienst anders bij je aanklopt omdat je het huis voor veel minder hebt overgenomen, dat is een schenking.
Alle reacties Link kopieren
Zo,n 12 jaar geleden hebben wij het huis van mijn schoonmoeder gekocht. Ik weet niet meer precies hoe het allemaal zit maar weet nog wel dat er een taxatie van het huis moest worden gemaakt en dat het niet onder de taxatieprijs mocht worden verkocht!

En omdat mijn schoonvader al was overleden moesten we bij de notaris vast laten leggen dat we (voorlopig) af zouden zien van ons kindsdeel, maar dat was omdat schoonmoeder zelf weer een ander huis ging kopen.

Verder was er nog het voordeel dat we (geloof ik) minder overdrachtsbelasting moesten betalen.

Maar zoals ik in het begin al vermelde, het is al lang geleden,
Alle reacties Link kopieren
Ik weet uiteraard niet om welke bedragen het gaat, Bermuda, maar een optie zou kunnen zijn om:

- zelf een hypotheek te nemen op de woning voor bedrag x, wat valt binnen jullie mogelijkheden

- een aanvullende hypotheek te verkrijgen van je ouders.



De rente is dan volledig fiscaal verrekenbaar (aftrekbaar) en je ouders kunnen de netto hypotheekrente aan jou compenseren middels de jaarlijks toegestane schenking (2009: EUR 4556 en evt aan je partner: EUR 2734).

Je krijgt dus een hypothecaire lening van je ouders, die hoeven namelijk minder goed te kijken naar het risico van de lening dan een bankinstelling. Je betaalt je ouders een rentevergoeding. Die rente trek je af van de belasting en alleen het bedrag dat je daadwerkelijk (netto) moet betalen, krijg je middels een schenking terug van je ouders. Zo betaal je feitelijk alleen de commerciële hypotheek (en de extra lasten van een groter huis, als de WOZ, eigenwoningforfait, waterschapslasten, verzekering, etc.)
Alle reacties Link kopieren
Tot je 35e mogen je ouders een keer een groot bedrag (21.500 meen ik) schenken, daarnaast jaarlijks rond de 4400 euro. Precieze bedragen weet ik niet zo uit mijn hoofd.



Een volgende constructie is mogelijk: jouw ouders schenken jou het grote bedrag, en lenen dat op papier terug. Jij hebt daarmee een vordering op je ouders. Voorwaarde is wel dat er jaarlijks een bedrag aan rente betaald wordt, met een percentage die marktconform is.



Wanneer je ouders komen te overlijden, wordt de balans opgemaakt. De waarde van het huis wordt bepaald, over het deel dat al geschonken is heb jij een vordering, dus dat wordt van de waarde afgetrokken. Over het resterende bedrag moeten dan nog successierechten betaald worden.



Nadeel is dus wel dat er jaarlijks een bedrag overgemaakt moet worden door je ouders (dit moeten ze dus wel hebben), en ze moeten jaarlijks naar de notaris toe om op papier die schenking te doen.
Alle reacties Link kopieren
@ tieger, uuuh....ik denk dat hier iets mis gaat lopen. Haar ouders hebben het geld (zo te lezen) vooral in de eigen woning - niet belast met hypotheek - zitten.



Er dus geen bedrag dat ze kunnen schenken en weer terug kunnen lenen, of het moet allemaal op papier zijn. Als ze het direct weer terug lenen, dan kan Bermuda het niet gebruiken om de woning aan te kopen, en heeft ze dus alsnog een probleem....



Voor de jaarlijkse schenkingen aan kinderen van ¤ 4556 hoeven de ouders overigens niet naar de notaris, dat moet alleen voor het eenmalige bedrag van ¤ 22.760 (2009) voor kinderen tussen de 18 en 35 jaar.
Alle reacties Link kopieren
@ Gizzy: het gaat allemaal op papier. Dus het schenken, en het teruglenen van dat bedrag.



Dus jaar 1: ouders schenken op papier maximale bedrag (neem voor het gemak even 21000 euro). Lenen dit terug op papier. Aan eht einde van jaar 1 wordt er een marktconforme rente betaald aan TO. Dit moet dus wél gebeuren, en niet op papier.

jaar 2: ouders schenken op papier 4000 euro, en lenen dit op papier weer terug. Betalen aan het einde van jaar 2 een marktconforme rente aan TO over 25000 euro, wat ze geleend hebben. Dit moet dus ook op rekening van TO gestort worden.



Etc, tot het moment waarop ouders van TO overlijden. Dan wordt er gekeken: hoeveel heeft TO aan vordering op haar ouders? Als zij 10 jaar lang 4000 euro geschonken en teruggeleend heeft, en daarnaast 21000 euro geschonken en teruggeleend heeft, is dat in totaal 61000 euro. Dat wordt van de waarde van het huis afgetrokken, en eerst aan TO betaald. Vervolgens erft ze de rest, maar daar zal ze successierechten over moeten betalen.



TO kan de rente die ze van haar ouders ontvangt opzij zetten, en het inzetten om zelf een woning aan te kopen, of om te sparen of wat anders. Maar in dat geval moeten de ouders van TO dus wel de financiele middelen hebben om jaarlijks de rente van het op papier geschonken en teruggeleende bedrag te kunnen betalen.



Dit is in ieder geval een mogelijkheid zoals ik die ken. Het is dus puur een mogelijkheid om de successierechten te verlagen, omdat het te erven bedrag verlaagd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het huis kopen in bewoonde staat kan voor een lagere prijs, kan een notaris je wel uitleggen. Let wel, bij al die schenkingen, ook al zijn het papieren schenkingen moet je die volgens mij wel meenemen in box 3 dwz je moet over geld wat je nog niet hebt wel vermogensrendementsheffing betalen. Daarom schenken ouders ook minder vaak op papier aan kinderen, zoals een huis, omdat dit nu en voorheen dus niet belast wordt voor vermogensrendementsheffing boven de vrijstelling van ca . 20.000 pp. Ik zou een notaris wat dingen op papier laten zetten daar kun je vrijblijvend advies in winnen. Als je de hypotheek niet rond kunt krijgen bij een bank ivm inkomen dan zou je voor het deel wat je tekort komt evt. een hypotheek bij je ouders kunnen nemen en dat ze dan de verschuldigde rente aan je terugschenken middels een jaarlijkse schenking, die dan weer binnen de vrijstelling zou vallen? T is maar een idee.
Alle reacties Link kopieren
@ tieger, ik ben heel benieuwd of de belastingdienst dit zal accepteren...



Met de jaarlijkse vrije schenking aan kinderen schiet je echter niet echt heel hard op in geval van de overwaarde van een woning...maar goed alle beetjes helpen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven