Geld & Recht alle pijlers

Openingsbod huis

07-07-2015 10:34 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een woning gezien dat inmiddels al 5 jaar te koop staat.

Ooit te koop gezet voor 337 maar inmiddels te koop voor 249. Huis is van 1991 en zit nog steeds de standaard wc/douche en keuken in. Er moeten muren verwijderd worden en opgefrist worden van binnen. Wat zou een geschikt bod zijn om mee te beginnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:apiejapie schreef op 07 juli 2015 @ 11:25:

[...]



Wat wil je eraan doen en hoe kom je op dit bedrag? Mensen denken namelijk gauw dat bij een verbouwing hun euro ineens drie keer zoveel waard is, vaak hebben ze echt geen idee van de kosten.... Ben benieuwd wat jij denkt te kunnen doen voor 10.000 euro

Mja en mensen denken ook snel dat ze ineens van alles zelf kunnen doen



En wat denk je overigens dat een keuken kost?
Wat een zure reacties en conclusies. Gaat wel ver om op basis van de weinige informatie die TO heeft gegeven te concluderen dat het huis te duur voor ze is...



Op de vraag valt geen zinnig antwoord te geven, aangezien dat van zoveel factoren afhankelijk is. Het huis staat echter al lang te koop, dat biedt mogelijkheden. Waarom zou je niet laag inzetten? Het ergste wat je kan overkomen is dat ze het bod meteen afwijzen. Dan kun je alsnog hoger gaan zitten als je dat zou willen. Hoeveel onderhandelingsruimte er is valt in ieder geval niet eenduidig te zeggen. Ter illustratie: ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht dat voor 335.000 op de markt is gekomen en na 3 jaar is gezakt tot 270.000. Ik heb er 235.000 voor betaald terwijl de vraagprijs dus nog 270.000 was. Zo zie je maar, alles kan.
Er wordt volgens mij niet gezegd dat TO het huis niet kan betalen. Er wordt alleen gezegd dat ze waarschijnlijk op hogere bedragen moet rekenen, voor de aanschaf en de verbouwing. Niemand zegt dat ze dat geld dus wel niet zal kunnen lenen? Gewoon een beetje realisme, best handig als je jezelf verliest in dromen over een huis.
Als een huis al 5 jaar te koop staat, dan lijkt me dat de koper er niet perse vanaf moet, anders waren ze al lang verder gezakt. Ik denk dus dat er niet al teveel onderhandelingsruimte is, want deze mensen willen misschien verhuizen, maar hoeven kennelijk niet perse. Ik denk dus niet dat je nu nog veel van de vraagprijs af krijgt, maar je makelaar heeft daar echt heel veel meer verstand van. En ja een aankoopmakelaar is duur, maar juist in dit soort situaties het geld meer dan waard.

Er waarom zou je eigenlijk dit huis dan willen en niet een van die 2-onder-een-kappers waar je volgens jou zo in kan?
Alle reacties Link kopieren
We hebben ons huidige huis voorzien van verf en vliesbehand, nieuwe draagbalken, nieuw vloer, muur verwijderd keuken, muur verwijder douche, nieuwe douche toilet en keuken dit voor 10000 dus verwachten dit nu ook ongeveer kwijt te zijn aangezien het ongeveer de zelfde klussen zijn. De huidige bewoners wonen er intussen beetje tegen hun zin zijn aardig op leeftijd en kunnen nog amper boven komen dus verwacht dat ze nog wel beetje zakken.. Aankoopmakelaar is 1250 incl btw en geen winstmarge hij heeft ons huidige huis net voor ons verkocht. Dus die kosten vallen wel mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:forumfossiel schreef op 07 juli 2015 @ 13:28:

Als een huis al 5 jaar te koop staat, dan lijkt me dat de koper er niet perse vanaf moet, anders waren ze al lang verder gezakt. Ik denk dus dat er niet al teveel onderhandelingsruimte is, want deze mensen willen misschien verhuizen, maar hoeven kennelijk niet perse. Ik denk dus niet dat je nu nog veel van de vraagprijs af krijgt, maar je makelaar heeft daar echt heel veel meer verstand van. En ja een aankoopmakelaar is duur, maar juist in dit soort situaties het geld meer dan waard.

Er waarom zou je eigenlijk dit huis dan willen en niet een van die 2-onder-een-kappers waar je volgens jou zo in kan?We kunnen op deze woning onze stempel Nog drukken wat onze voorkeur heeft! Tweede optie is een van de twee onder een kap die ook in onze smaak valt!
Alle reacties Link kopieren
quote:DeJongR schreef op 07 juli 2015 @ 13:37:

We hebben ons huidige huis voorzien van verf en vliesbehand, nieuwe draagbalken, nieuw vloer, muur verwijderd keuken, muur verwijder douche, nieuwe douche toilet en keuken dit voor 10000 dus verwachten dit nu ook ongeveer kwijt te zijn aangezien het ongeveer de zelfde klussen zijn.



Als het ongeveer hetzelfde is als wat je ooit gedaan hebt, dan heb je er inderdaad vast kijk op. Gelukkig maar.

Veel mensen beseffen niet wat verbouwen kost. Nieuwe elektriciteit voor een huis: reken maar op 10,000 euro. Dan moet er stukwerk op de muren, voor een heel huis al gauw 7.000 euro. Sommigen denken dat ze dat samen voor tweeduizend euro hebben. Kom je toch toch lullig uit. Dan wordt je droomhuis al gauw een nachtmerrie. Zou zonde zijn! Succes bij jullie keuze, onderhandelingen en vooral veel woonplezier gewenst!
Alle reacties Link kopieren
quote:apiejapie schreef op 07 juli 2015 @ 14:39:

[...]





Als het ongeveer hetzelfde is als wat je ooit gedaan hebt, dan heb je er inderdaad vast kijk op. Gelukkig maar.

Veel mensen beseffen niet wat verbouwen kost. Nieuwe elektriciteit voor een huis: reken maar op 10,000 euro. Dan moet er stukwerk op de muren, voor een heel huis al gauw 7.000 euro. Sommigen denken dat ze dat samen voor tweeduizend euro hebben. Kom je toch toch lullig uit. Dan wordt je droomhuis al gauw een nachtmerrie. Zou zonde zijn! Succes bij jullie keuze, onderhandelingen en vooral veel woonplezier gewenst!

10k voor nieuwe electriciteit? Welnee.... wij hebben ons vorige huis van boven tot onder opnieuw laten bedraden incl groepen voor een kleine 5.500e (door een erkende elektricien).



Stuc en schilderwerk zit je weer vrij laag
Alle reacties Link kopieren
Ik zou buurtonderzoek doen.

Kijk naar wat de verkoopprijzen van verkochte en nog te koop staande vergelijkbare huizen in de buurt.

Tip: lid worden van vereniging Eigen Huis.

Via vereniging eigen huis een bouwkundige keuring laten uitvoeren....je krijgt dan een goed overzicht van je nog te maken kosten van onderhoud en opknappen voor de komende 10 jaar. Hebben wij bv 10 jaar geleden ook gedaan en daardoor van de betreffende woning afgezien...er kwamen toen meer reparatie- en onderhoudskosten bij dan we ingeschat hadden en ze wilden (of konden) niet ver genoeg met de vraagprijs zakken.

Na zo'n rapport kan je pas goed bekijken welke prijs jij wil en kan betalen voor dat huis.

Hoeveel onderhandelingsruimte er nog is, is ook afhankelijk van hoeveel hypotheek er nog op het huis rust. Als de huidige eigenaren een hoge hypotheek op het huis hebben dan heb je kans dat de bank bij verkoop tegen een hele lage prijs gaat steigeren, want die wil wel dat die lening bij verkoop wordt afgelost.

Succes met je onderhandelingen.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben twee jaar geleden in een vergelijkbare situatie (huis langer te koop, net gezakt) meteen heel duidleijk gezegd dat we het nog veel te duur vonden en na ons eerste bod (wat 1,5 ton onder de vraagprijs lag) direct gezegd dat het volgende bod meteen ons eindbod zou zijn (een ton onder vraagprijs). Dat is toen gelukt, dus je kunt geluk hebben, mensen kunnen ook na verlaging zakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 07 juli 2015 @ 14:41:

[...]



10k voor nieuwe electriciteit? Welnee.... wij hebben ons vorige huis van boven tot onder opnieuw laten bedraden incl groepen voor een kleine 5.500e (door een erkende elektricien).



Stuc en schilderwerk zit je weer vrij laag ligt eraan hoe groot je huis is he. bij ons was het bijna 20 k ;(
Alle reacties Link kopieren
Het is een opknapper dus, die zijn niet erg in trek .

Ik zou beginnen met 200000
Alle reacties Link kopieren
quote:rosekapje schreef op 07 juli 2015 @ 10:37:

[...]





dit kan te weinig zijn om in onderhandeling te gaan, mede omdat men al erg in prijs is gedaald.



Precies de vraagprijs is erg gedaald,en nog is er geen belangstelling.

Ik zou beginnen met 200000,omhoog kan altijd nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven