Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof en feestdagen

25-02-2017 18:05 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vraagje over ouderschapsverlof. Volgende maand ga ik drie maanden met ouderschapsverlof. Nu ging ik ervan uit dat je geen ouderschapsverlof hoeft op te nemen op feestdagen, maar dit ligt schijnbaar toch anders. M.a.w.: het ouderschapsverlof wordt niet opgeschort. Nu vallen er in deze periode van drie maanden zes feestdagen (En in de andere negen maanden zijn dit er maar twee). Ik vind dit een buitenproportioneel nadeel en ben benieuwd of er manieren zijn om hierin te middelen danwel of er flexibele oplossingen zijn. Hoor het graag.
Nee ik krijg alles terug volgens de nieuwe cao van 2015.

Er zit zelfs een vrije maandag in mijn zwangerschapsverlof en die krijg ik er aan het eind aan vast. En de herfstvakantie ook. En met osv hoefde ik ook in vakanties/vrije dagen geen uren te gebruiken waardoor ik dus langer osv had
quote:Sosa85 schreef op 26 februari 2017 @ 20:56:

Nee ik krijg alles terug volgens de nieuwe cao van 2015.

Er zit zelfs een vrije maandag in mijn zwangerschapsverlof en die krijg ik er aan het eind aan vast. En de herfstvakantie ook. En met osv hoefde ik ook in vakanties/vrije dagen geen uren te gebruiken waardoor ik dus langer osv hadJij werkt in het onderwijs zeker? Dat is niet te vergelijken met het bedrijfsleven.
Ja klopt dat schreef ik er ook bij. Qua bedrijfsleven weet ik idd niet wat de rechten zijn, ik vertel alleen wat ik weet vanuit m'n eigen situatie. Misschien valt er eea te onderhandelen als er niets vastgelegd is in een CAO?
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor het reageren.

Over de stress-periode (een half jaar) dit: ik heb hard (150% qua uren denk ik) gewerkt om de doelen (ondanks overmacht, vandaar het incidentele karakter) van mijn organisatie te realiseren. In complexe omstandigheden en met weinig steun en ondersteuning. Ik zit op het randje. Ik verwacht dat een bedrijfsarts preventief een aantal weken rust zou voorschrijven. Het is mijn keuze om dat pad niet op te gaan.



En dan over die zes dagen: de een doet het af als gemiep, ik zie het als een een periode van anderhalve week op een totaal van dertien weken. Dat is meer dan 10% en ik vind dat veel. In mijn CAO staat beschreven hoe met feestdagen om te gaan (niet opschorten), flexibele oplossingen lijken er niet te zijn. Dus ik denk dat het inderdaad niet anders is.



Ik ga eens nadenken of en hoe ik het gesprek zal insteken. Want dat levert me deze discussie op. Dat je het een niet met het ander moet verwarren. En het ook als zodanig moet bespreken.



Dank daarvoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 27 februari 2017 @ 05:03:

En dan over die zes dagen: de een doet het af als gemiep, ik zie het als een een periode van anderhalve week op een totaal van dertien weken. Dat is meer dan 10% en ik vind dat veel. In mijn CAO staat beschreven hoe met feestdagen om te gaan (niet opschorten), flexibele oplossingen lijken er niet te zijn. Dus ik denk dat het inderdaad niet anders is. Volgens mij maak je een issue van iets onbenulligs. Het doel van je ouderschapsverlof is dat je drie maanden vrij bent. Je bent drie maanden vrij. Wat is dan het probleem?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
TO, ga je ook iets doen om het gevoel van weinig steun weg te nemen. Kun je daar niet beter je energie in steken?



En zou je niet eerst spreken met de Arboarts voor dat je een conclusie trekt? Is ouderschapsverlof echt de oplossing?



Sterkte!
Tja als het in de CAO staat lijkt het me duidelijk.

Ik zou geen osv opnemen omdat je tegen het randje van overspannenheid aanzit maar dáár het gesprek over aangaan. Heb je dit al eens aangekaart?

En als er dan rust wordt voorgeschreven, so be it. Kun je eventueel ouderschapsverlof mooi bewaren waar het voor bedoeld is
Alle reacties Link kopieren
Dit staat helemaal los van ouderschapsverlof. Je krijgt een maandsalaris en een maand is de ene keer langer of korter dan een andere keer. Als kerst in het weekend valt, werk je in december meer dan als kerst doordeweeks valt, maar je krijgt toch hetzelfde salaris.
Alle reacties Link kopieren
Ouderschapsverlof is bedoeld om een periode bij je kind(eren) te kunnen zijn. Dit is in veel gevallen onbetaald. Het enige voordeel dat je hebt tov bewuste thuisblijfmoeders is dat je een baangarantie hebt na afloop van het verlof.



Het is eigenlijk heel simpel. Normaal reserveert een werkgever over ieder uur dat je werkt een aantal dingen. Vakantieuren, vakantiegeld en verlof voor feestdagen. Dat zie je niet in je salaris omdat dat alleen administratief gedaan wordt maar het is wel zo.

Je hebt over deze periode geen inkomen. Je bouwt over deze periode echter ook geen vakantieuren, vakantiegeld en andere verlofsoorten op. Dus daar heb je ook geen recht op.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Biol: het is geen onbetaald verlof.volgens mij betaalt de werkgever wel wat salaris uit.
quote:ardni schreef op 26 februari 2017 @ 20:43:

[...]



Het gaat wel degelijk om uren!

Ik heb bijv. recht op 1030 uur en wel onderhandeld over feestdagen, dus zo gek is het niet.

Wat er met feestdagen gebeurd is niet wettelijk vastgelegd dat is iets tussen jou en je werkgever of anders bepaald door de CAO.Ik heb twee keer ouderschapsverlof opgenomen en ik zag het inderdaad ook als x-uren, niet x-weken. Tijdens mijn eerste ouderschapsverlof werd ik opnieuw zwanger (ik nam 1 dag per week op) en ik heb het ouderschapsverlof toen laten stilzetten omdat ik het zonde vond om het te laten doorlopen tijdens mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof. Dat snapte mijn werkgever ook wel, dus dat ik niet ging betalen voor uren die hij toch al gecompenseerd kreeg.
Oh ik snap het eigenlijk wel, dat het wrang voelt. TO werkt dus op maandag, dinsdag en donderdag? Stel de kerst valt op maandag en dinsdag en TO wil die week vakantie (en heeft geen ouderschapsverlof opgenomen). Dan heeft zij die week maar 1x 8 uur op te nemen, en dan betaalt de werkgever haar toch gewoon de volle 3 dagen uit. Dus 8 uur vakantieverlof, 24 uur salaris.



Stel dat zij in diezelfde periode op maandag en dinsdag al ouderschapsverlof nam. Dan zou zij voor hetzelfde plaatje 16 uur ouderschapsverlof + 8 uur vakantieverlof moeten opnemen. En dan krijgt ze ook maar 8 uur salaris voor terug.



Ik zou het ook logisch vinden als je op die twee dagen geen ouderschapsverlof hoeft in te leveren (maar ook geen salaris ontvangen uiteraard). Maar TO, het is blijkbaar nou eenmaal niet zo geregeld.

Ik zou mijn energie er niet aan verspillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 27 februari 2017 @ 08:43:

Biol: het is geen onbetaald verlof.volgens mij betaalt de werkgever wel wat salaris uit.Niet overal, het is in principe onbetaald verlof, tenzij de CAO anders bepaald
quote:belle123 schreef op 27 februari 2017 @ 05:03:

Dank allemaal voor het reageren.

Over de stress-periode (een half jaar) dit: ik heb hard (150% qua uren denk ik) gewerkt om de doelen (ondanks overmacht, vandaar het incidentele karakter) van mijn organisatie te realiseren. In complexe omstandigheden en met weinig steun en ondersteuning. Ik zit op het randje. Ik verwacht dat een bedrijfsarts preventief een aantal weken rust zou voorschrijven. Het is mijn keuze om dat pad niet op te gaan.





Maar ik snap dus met de beste wil van de wereld niet waarom je voor osv hebt gekozen ipv traject via de bedrijfsarts als de issues volledig door je werk veroorzaakt zijn?

Iemand zonder osv gaat toch ook geen maanden ontbetaald verlof nemen in zo'n situatie?

Ik snap dat het dan extra wrang voelt van die uren maar volgens mij moet je het echte probleem bespreken met je werkgever: je bent overbelast en hebt niets teruggekregen voor maanden heel hard werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem op maandag ouderschapsverlof op. In december kostte me dat maar 3 maandagen want kerst werd niet meegeteld. Bij ons (rijksoverheid) wordt er dus kennelijk wel rekening mee gehouden. Ik wist het vantevoren niet, viel me alleen op dat ik meer loon had die maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 27 februari 2017 @ 08:43:

Biol: het is geen onbetaald verlof.volgens mij betaalt de werkgever wel wat salaris uit.



Dat ligt aan de CAO.

De premies voor bv pensioen moeten overigens wel betaald worden, dus kan goed dat TO over die drie maanden nog geld moet betalen aan werkgever.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt osv aan voor een bepaalde periode. Wil je niet dat het "opgaat" aan feestdagen, zou je daar met die periodes moeten gaan schuiven, maar dat is een administratief drama natuurlijk.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:Wintertime16 schreef op 27 februari 2017 @ 09:34:

Ik neem op maandag ouderschapsverlof op. In december kostte me dat maar 3 maandagen want kerst werd niet meegeteld. Bij ons (rijksoverheid) wordt er dus kennelijk wel rekening mee gehouden. Ik wist het vantevoren niet, viel me alleen op dat ik meer loon had die maand.Precies, gewoon goed afspreken van te voren als dat niet vanzelf gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven