Geld & Recht alle pijlers

Rechten vader.

23-06-2015 10:03 1153 berichten
Tijdens de zwangerschap van mijn kind, kreeg de vader van mijn kind koudwatervrees en is "sigaretten" gaan halen. Nu is er contact geweest 5 weken geleden en wil hij graag omgangsregeling. Namelijk om de 2 weken een weekend bij hem. Voor mij is dat op dit moment geen optie. Hij heeft heel lang geen enkele interesse getoond. En nu het hem uitkomt moet ik er mee akkoord gaan. Hij mag langskomen wanneer hij wil maar wil maar daar neemt hij geen genoegen mee en heeft aangegeven hier een rechtszaak over te maken.



Zijn er ervaringsdeskundigen die me meer kunnen vertellen? Hij heeft zijn kind niet erkend.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:41:

[...]





Dat half uurtje kwam van zijn kant en uitbreiden werkt hij nu tegen omdat ik niet mee ga in zijn voorstel.Alarmbellen! Hij wil dus gewoon zijn zin doordrammen... Fijn vadermateriaal, heeft hij jou uitgelegd waarom hij nu zijn kind wel wil zien? Want het klinkt niet als oprechte interesse.
En laat hem met dochter alleen in de kamer. Ga zelf op je slaapkamer een boek lezen ofzo. Ik kan me voorstellen dat dat voor hem al prettiger voelt.
quote:feeks schreef op 23 juni 2015 @ 10:30:

[...]





Dat is niet aan jou; het kind is van jullie, niet jouw eigendom. Gelukkig kijkt de rechter naar het belang van het kind en niet van de verongelijkte moederNope, vader heeft niet erkend en geen ouderlijk gezag. Moeder staat volledig in haar recht om kind niet mee te geven. Denk je echt dat het in het belang van het kind is om met een wildvreemde mee te moeten, zonder dat er een periode van leren kennen aan vooraf gaat? Ik denk het niet, en de rechter vast ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:35:

[...]





Dit komt tzt zeker wel aan de orde. Ik zorg zelf voor haar en ik vind het geen kijk en luister geld. Bovendien gun ik het hem niet dat alimentatie een machtmiddel wordt.



Ik zou zorgen dat je alles in een keer regelt. Dus, alimentatie, omgangsregeling alles op een hoop en samen daar een goede verdeling van maken. Als hij toch erkenning en gezag gaat vragen bij de rechter worden jullie sowieso verplicht tot het maken van een ouderschapsplan.



Wat betreft allimentatie, dat bepaal jij zelf of het een machtsmiddel wordt. Je hebt het dit eerste jaar ook gered zonder. Zet (een deel) van het geld weg op een spaarrekening. Hij is niet heel erg betrouwbaar gebleken tot nu toe, dus ga daar zeker wat betreft geld voorlopig maar vanuit. Mocht hij ineens niet meer betalen ben je er niet van afhankelijk en kan hij daar dus ook niet mee dreigen als jij niet doet wat hij wil.
Alle reacties Link kopieren
Precies Damocles, dat bedoelde ik dus ook.

Vanwaar die plotselinge interesse?

Dat zou ik echt eerst willen weten.,
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 23 juni 2015 @ 10:49:

[...]

Alarmbellen! Hij wil dus gewoon zijn zin doordrammen... Fijn vadermateriaal, heeft hij jou uitgelegd waarom hij nu zijn kind wel wil zien? Want het klinkt niet als oprechte interesse.Wat wil jij nou insinueren?
quote:cellista schreef op 23 juni 2015 @ 10:50:

[...]



Nope, vader heeft niet erkend en geen ouderlijk gezag. Moeder staat volledig in haar recht om kind niet mee te geven. Denk je echt dat het in het belang van het kind is om met een wildvreemde mee te moeten, zonder dat er een periode van leren kennen aan vooraf gaat? Ik denk het niet, en de rechter vast ook niet.De rechter zal er vast ook niet blij mee zijn dat pa drinkt.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik raad je aan om een kinderpsycholoog oid mee te laten denken in het opbouw-schema. Een kind van 1 jaar, die als vaste verzorger enkel moeder heeft gekend, heeft andere behoeften dan een kind van bijvoorbeeld 5 jaar.



Kijk of je bijvoorbeeld dit boekje op de kop kan tikken:

http://www.bol.com/nl/p/e ... n-maken/1001004005935266/



Verder zou ik eerst op neutraal terrein met vader afspreken, om eerst eens goed samen te praten over de verwachtingen.
quote:mary57 schreef op 23 juni 2015 @ 10:52:

[...]





De rechter zal er vast ook niet blij mee zijn dat pa drinkt.

O ja, want zodra er een kind is wordt er nooit meer wat gedronken?

Kom op, TO schrijft nergens dat hij dagelijks laveloos is en dat hij prima niet kan drinken.
quote:nessemeisje schreef op 23 juni 2015 @ 10:52:

[...]



Wat wil jij nou insinueren?Lees nu eens wat ze schrijft, ik hoef niets te insinueren.
Ik vraag me ernstig af hoe veel rechten er zijn zonder erkenning. Hij is namelijk juridisch niet de vader.

Hij zal wel wat toegewezen krijgen maar strengere eisen.



Erkennen kan met TO toestemming of via de rechter. Maar erkennen heeft rechten en plichten. Er is een informatie en omgangsrecht maar direct ook een alimentatieplicht.

Ik vind het op zn zachts gezegd vreemd dat hij dus wel elke 2 weken het kind wilt maar geen alimentatie. Zo werkt het niet en hij zal zich moeten realiseren dat het opeisen van omgang ook als gevolg heeft dat er alimentatie komt.

Er zijn 2 mensen die dit kindje verwekt hebben en dus beide verantwoordelijk ook op financieel gebied.



Overigens daarbuiten heeft een kind recht om beide ouders te leren kennen. Hij is teruggekomen en zowel hij als kind zouden tijd moeten krijgen elkaar te leren kennen. Of dit direct patsboem elke 2 weken een heel weekend moet zijn vind ik wat overdreven. Opbouwen is voor beide partijen het beste. Het kind went aan zijn vader maar andersom ook. Gezien hij niet eerder betrokken is geweest is het voor hem ook wennen.
Alle reacties Link kopieren
Als hij rechten wil krijgt hij er ook plichten bij.

Als jij in de bijstand belandt krijgt hij nog meer plichten.



Is hij Nederlands of buitenlands? Bestaat er kans dat als hij buitenlands is dat er culturele dingetjes meespelen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik zelf die man een mail zou sturen met daarin mijn voorstel tot rustig opbouwen en dan kijken hoe hij daar op reageert. Als hij afwijzend reageert in zijn antwoord zou ik die mails goed bewaren zodat je bij een eventuele rechtszaak aan kan tonen dat jouw bedoelingen goed zijn, niet tegengewerkt hebt maar dat je het langzaam opbouwen van een band tussen vader en kind belangrijk acht en dat 'pa' dus duidelijk een andere mening heeft...
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 23 juni 2015 @ 10:52:

[...]

De rechter zal er vast ook niet blij mee zijn dat pa drinkt.Oh alsjeblieft zeg, doe niet zo idioot. TO zegt nergens dat hij een alcoholist is. Effe realistisch blijven hoor. Zit TO niet zo op te stoken met rare adviezen en idiote aannames.
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor. Je hebt te maken met iemand die zijn verantwoordelijkheid niet genomen heeft, sterker nog, de benen heeft genomen.

Aan de andere kant, hij blijft wel de vader. (Al heeft hij zich nog niet zo gedragen) .



Bedenk je wel dat je kind het je ook kwalijk kan gaan nemen dat jij tussen het contact met vader instond.



Aan de andere kant moet vader zich realiseren dat hij ook alimentatie moet gaan betalen. Iets met lusten en lasten...

1jaar vind ik nog wel jong om wen heel weekend te logeren. Ik zal het opbouwen. En ik zal wel ervoor zorgen dat vader zich realiseert dat hij niet zomaar meer kan vertrekken. Dat hij een stabiele factor moet zijn.

Hoe is het contact met je ex schoonouders. Kunnen die nog iets betekenen?
Alle reacties Link kopieren
quote:dwarsmaarnietlazy schreef op 23 juni 2015 @ 11:02:

Ik geloof dat ik zelf die man een mail zou sturen met daarin mijn voorstel tot rustig opbouwen en dan kijken hoe hij daar op reageert. Als hij afwijzend reageert in zijn antwoord zou ik die mails goed bewaren zodat je bij een eventuele rechtszaak aan kan tonen dat jouw bedoelingen goed zijn, niet tegengewerkt hebt maar dat je het langzaam opbouwen van een band tussen vader en kind belangrijk acht en dat 'pa' dus duidelijk een andere mening heeft...+1 heel verstandig om te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 23 juni 2015 @ 10:54:

[...]

Lees nu eens wat ze schrijft, ik hoef niets te insinueren. Joh, jij bent niet wijs met je advies over een DNA-test om de boel te traineren. Jij zit gewoon te stoken voor je eigen plezier.
Alle reacties Link kopieren
Als hij geen alimentatie betaalt heeft hij ook geen rechten.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
En eens met dwarsmaarnietlazy.
Alle reacties Link kopieren
Quote Fame:





Is hij Nederlands of buitenlands? Bestaat er kans dat als hij buitenlands is dat er culturele dingetjes meespelen?





Dat was het eerste wat mij te binnen schoot.
quote:nessemeisje schreef op 23 juni 2015 @ 11:06:

[...]



Joh, jij bent niet wijs met je advies over een DNA-test om de boel te traineren. Jij zit gewoon te stoken voor je eigen plezier.





Wat zwets jij nou? Wie heeft het hier over een DNA test?

Muts.
quote:Zwartvlekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:50:

[...]





Ik zou zorgen dat je alles in een keer regelt. Dus, alimentatie, omgangsregeling alles op een hoop en samen daar een goede verdeling van maken. Als hij toch erkenning en gezag gaat vragen bij de rechter worden jullie sowieso verplicht tot het maken van een ouderschapsplan.



Wat betreft allimentatie, dat bepaal jij zelf of het een machtsmiddel wordt. Je hebt het dit eerste jaar ook gered zonder. Zet (een deel) van het geld weg op een spaarrekening. Hij is niet heel erg betrouwbaar gebleken tot nu toe, dus ga daar zeker wat betreft geld voorlopig maar vanuit. Mocht hij ineens niet meer betalen ben je er niet van afhankelijk en kan hij daar dus ook niet mee dreigen als jij niet doet wat hij wil.Ik ben absoluut van plan alles goed te regelen, inclusief de alimentatie. Ik ben vooral bang dat hij het als machtsmiddel kan gebruiken.
quote:ronniemitchel schreef op 23 juni 2015 @ 11:07:

Quote Fame:





Is hij Nederlands of buitenlands? Bestaat er kans dat als hij buitenlands is dat er culturele dingetjes meespelen?





Dat was het eerste wat mij te binnen schoot.Er spelen bij hem geen culturele achtergronden mee.
Waar blijft Amand toch?



Staan zijn 'alimentatie/gratis geld' sensoren uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 23 juni 2015 @ 10:17:

[...]

= een aanname, je wee niet hoeveel tijd pa in de afgelopen 5 weken met zijn kind heeft doorgebracht.

Nou dat blijkt inmiddels 2x een half uur in de afgelopen 5 weken te zijn geweest.



Een wildvreemde? Het is de vader van het kind!

En dan voelt het voor het kind automatisch niet als een wildvreemde? Nou ik zie dat anders. Vermoedelijk kent hij de bakker nog beter dan zijn eigen vader.



TO moet veel geld uit gaan geven aan een rechtszaak, terwijl de uitkomst vooraf al duidelijk is? Wat een slecht advies!

Ik denk dat de uitkomst zeker niet zo zal zijn als de vader wil, namelijk vanuit het niets gelijk een heel weekend. Een rechter zal ook een opbouwschema opleggen.



Dat hoeft hij helemaal niet aan te tonen, want TO bevestigt het.

Ja tegenover ons, maar het is nergens officieel vast gelegd.



Natuurlijk! Wat dat allemaal voor het kind betekent, maakt jou echt geen reet uit he?



Ik probeer juist voor het kind een teleurstelling te voorkomen. Als de vader echt zo'n lange adem heeft om rechtzaken aan te gaan enzo, dan is hij misschien een volhouder. Nu zou ik toch altijd bang zijn dat hij het opeens weer zat is. Ik ken een volwassene die door een ouder is verlaten als kind en afgewezen worden door je eigen ouders is verschrikkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven