Geld & Recht alle pijlers

Uren inleveren?

26-12-2012 10:22 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt parttime (32 uur per week) in een zorginstelling. Zijn vaste vrije dag is altijd op woensdag. Ze hebben in de CAO geregeld dat ze voor feestdagen die ze vrij zijn, verlof in moeten leveren, en hebben daarom meer vakantiedagen gekregen op jaarbasis.

Nu is mijn man vandaag dus vrij maar het is woensdag. Volgens zijn baas moet hij nu uren inleveren. Ik kan niets vinden in de CAO maar vind het vreemd. Hij mag zijn vaste vrije dag ook niet op een andere dag nemen.

Hij maakt dus zijn gewone uren deze week maar moet ook nog 1 dag verlof afgeven, dat kan toch niet?



Weet iemand hier hoe dit zit?

Alvast bedankt.
Ik heb CAO ziekenhuizen, bij ons werkt het zo:



Indien een feestdag een vaste werkdag is moeten we compensatie feestdagen inleven ( op fulltime basis is dit voor het jaar 2012: 44 uur) Hier voor hebben we een aparte code, en deze wordt dan ingevuld op de dienstlijst. Indien ik deze dag toch wil gaan werken moet ik elders in die week een dag vrij nemen doormiddel van deze code in te vullen ( we mogen ze niet opsparen)



Stel dat ik Partime zou werken, en de feestdag is een vaste vrije dag, dan is dit gewoon rooster vrij, maar ik moet wel elders in dezelfde week de dag vrij opnemen met de feestdagen code. Dus dan heb ik in die week 2 dagen vrij, eenmaal roostervrij, en een dag met de code.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, en het voorbeeld dat Sorrel schetst is dus volgens mij precies hoe het niet bedoeld is:dat maakt de boek alleen maar ingewikkelder dan het gehele systeem bedoeld is.
@ snothof, Hoezo ingewikkeld? is toch helder?



Vaste werkdag op een feestdag : inleveren uren inleveren dmv feestdagen compensatie uren.



vrije dag is gewoon roostervrij op een feesdag, wel elders in die week nog vrij opnemen via feestdagen compensatie uren.



Wat is hier nu ingewikkeld aan?

kan zijn dat ik het niet zie..
Alle reacties Link kopieren
Hoi Moontje,



als het god is heb je het over de CAO VVT.

Ik heb ook deze CAO.

Mijn ocllega is altijd de maandag vrij. als een feestdag op maandag valt (zoals pasen of pinksteren elk jaar), hoeft hij dara iig niet vakantie-uren op in te leveren. Het is immers geen geroosterde dag waarop hij normaal gesproken uren maakt. de baas verliest er dus niets mee en dus tellen die dagen niet mee al svakantie uren.

Anders zou het wel heel erg oneerlijk worden he...je werkt nooit op die dag maar moet tocfh uren inleveren? zo is het niet bedoeld...

neem anders eens contact op met de vakbond...

HEt is wel zo dat als je bijvoorbeeld 2 of 3 dagen werkt en je werkt altijd op maandag en dta is dan een feestdag, dat je dan je dag een niet-feestdag kunt gaan werken om zo te voorkomen dat je in verhouding minder vakantiedagen overhoudt.

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd.



Als ik je man/vriend was zou ik contact opnemen met de leidinggevende of met P&O.
Alle reacties Link kopieren
De man van to valt onder het cao vvt, verlof zit in het verlof mandje. Had hij moeten werken , maar is hij vrij met een feestdag dan zijn het verlof uren. Had hij niet moeten werken dan kost het ook geen verlof.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens als de uren wel als verlof worden in geroosterd gaan ze wel van het verlof af, maar komen ze in het rooster er als gewone uren bij.



Hij heeft dan bv i.p.v 32 uur deze week 40 uur gewerkt, de uren worden dan bij het saldo van de " plus uren" geteld.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:sorrell schreef op 26 december 2012 @ 12:12:

@ snothof, Hoezo ingewikkeld? is toch helder?



Vaste werkdag op een feestdag : inleveren uren inleveren dmv feestdagen compensatie uren.



vrije dag is gewoon roostervrij op een feesdag, wel elders in die week nog vrij opnemen via feestdagen compensatie uren.

Dat zou toch erg onterecht zijn? Dan werkt de beste man die week zijn volledige contracturen, namelijk 32 uur, op de voor hem vaste dagen, en dan zou hij ook nog eens 8 uur verlof moeten inleveren? Dat zou m.i. nergens op slaan.
quote:Francelle schreef op 26 december 2012 @ 13:07:

Trouwens als de uren wel als verlof worden in geroosterd gaan ze wel van het verlof af, maar komen ze in het rooster er als gewone uren bij.



Hij heeft dan bv i.p.v 32 uur deze week 40 uur gewerkt, de uren worden dan bij het saldo van de " plus uren" geteld.Dan zou je idd weer op het juiste aantal uren uitkomen, maar als ik de OP lees is dat niet zoals de werkgever het bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Branwen, dat gaat dan automatisch met het inroosteren, verlof uren inroosteren wil zeggen dat deze uren bij het saldo plus/ minuten komt.



Een dag vrij kost geen " gewone" uren zeg maar.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:_Branwen_ schreef op 26 december 2012 @ 13:11:

[...]





Dat zou toch erg onterecht zijn? Dan werkt de beste man die week zijn volledige contracturen, namelijk 32 uur, op de voor hem vaste dagen, en dan zou hij ook nog eens 8 uur verlof moeten inleveren? Dat zou m.i. nergens op slaan.Voor die 8 uur feestdagen compensatie uren verlof krijg je toch ook 8 uur vrij? dus geen 32 uur werken maar 24 uur werken in die week. De feestdag vrij (zonder uren in te leveren) , en een dag extra vrij dmv compensatie feestdagen uren.
Uren inleveren: dat kloipt niet tenzij zo aangegeven in CAO/arbeidscontract. Hij is vrij, dat is dan een parttime dag, toch?



En nee als het je vaste parttime dag is dan heb je niet ineens recht om op een andere dag vrij te zijn. Dat is nou het principe van een vaste parttime dag.... Helaas pindakaas.
quote:sorrell schreef op 26 december 2012 @ 13:17:

Voor die 8 uur feestdagen compensatie uren verlof krijg je toch ook 8 uur vrij? dus geen 32 uur werken maar 24 uur werken in die week. De feestdag vrij (zonder uren in te leveren) , en een dag extra vrij dmv compensatie feestdagen uren.Het klinkt als een erg omslachtig systeem.
Alle reacties Link kopieren
Wat doen velen hier toch ingewikkeld over terwijl het zo simpel is. Woensdag is voor hem geen werkdag, hij wordt er ook niet voor betaald. Als kerst dus op een woensdag valt, hoeft hij geen verlof op te nemen. Hij heeft ook deze week de normale 32 uur gewerkt, dus daaruit blijkt ook al dat hij geen verlof heeft opgenomen.



Personeelszaken zit hier echt helemaal fout!
quote:moontje371 schreef op 26 december 2012 @ 10:22:

Mijn man werkt parttime (32 uur per week) in een zorginstelling. Zijn vaste vrije dag is altijd op woensdag. Ze hebben in de CAO geregeld dat ze voor feestdagen die ze vrij zijn, verlof in moeten leveren, en hebben daarom meer vakantiedagen gekregen op jaarbasis.

Heeft hij die extra vakantiedagen naar rato gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, extra vakantie is naar rato.



Bedankt voor jullie reacties. Hij is al naar P&O geweest maar die waren vrij :-)
Alle reacties Link kopieren
De compensatieregelingen noemden wij de 'naam collega die maandag en woensdag werkte' regeling.

Zij was altijd de mazzelaar omdat Pasen, carnaval, Pinksteren op haar werkdagen vielen. Sinds JUS moest zij dat compenseren. Er wordt bepaald hoeveel uren je per jaar moet werken (uit mijn hoofd 1640 fulltime). Daar gaan de feestdagen vanaf. Als je maandag en woensdag werkt had je meer vrij dan iemand die dinsdag en donderdag werkt. Met JUS niet meer.

Jouw man is vrij, P&O kan hem niet extra aftrek geven. Als ze menen van wél zou ik een schriftelijke uitleg vragen. De compensatie is juist voor mensen die zouden moeten werken die dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:norma_jeane schreef op 26 december 2012 @ 10:37:

K las urine inleveren hahaIk dus ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven