Geld & Recht alle pijlers

Wie bepaalt uiteindelijk over de erfafscheiding?

21-09-2014 13:52 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



mijn buurvrouw wil de heg die precies op de erfgrens loopt als scheiding tussen onze tuinen weghalen, zodat zij meer plek heeft voor het bouwen van een schuur.



Nu zie ik het plan op zich niet zo hard zitten, vanwege lichtwegval en een constant blaffende hond (die in die schuur moet gaan wonen, nu binnen hoor ik het beest nog niet zo). Maar goed, feit is net dat de buuf compleet uit haar plaat is gegaan tegen mij en dat mijn zin om mee te werken niet heeft vergroot.



Maar wie beslist over een heg die er al stond voordat ik er kwam wonen (en waar ik in principe blij mee was) en er dus ook al stond toen zij daar kwam wonen? Ik woon er dus een aantal jaar langer dan de buurvrouw, maar heb de heg nooit zelf geplaatst.



Wie weet hoe dit werkt?
Edit. Mosterd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 21 september 2014 @ 15:37:

Bestpittig, we spreken hier over een koopwoning neem ik aan?

Nee, een huurwoning. Ik denk niet dat de schuur 10m2 wordt, want dat zullen ze wel niet doen. Dan valt de schuur volledig over hun ramen en deur in de woonkamer en hebben ze zelf ook geen licht meer. Maar het zal wel tegen zo´n 8 m2 worden ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 21 september 2014 @ 15:45:

http://www.geldenrecht.nl ... lussen-denk-aan-de-regelsIk had dit inderdaad al gevonden. Een uitbouw aan de woning mag tot 2,5 meter diep en zo hoog als de begane grond. Maar het moet wel als doel zijn om woongenot toe te voegen. Ik weet niet of het stallen van je huisdier daar onder valt?
Alle reacties Link kopieren
quote:foeksia204 schreef op 21 september 2014 @ 16:05:

Er gelden landelijke regels voor vergunningsvrij bouwen. Bepalend voor de eisen is of de schuur meer of minder dan 2,5 meter van het hoofdgebouw zal worden gebouwd.



Als het binnen 2,5 meter is dan mag het bouwwerk niet hoger zijn dan 4 meter en niet hoger dan de eventuele tweede laag van het hoofdgebouw.



Als het meer dan 2,5 meter is dan mag het bouwwerk niet hoger zijn dan 3 meter, mag er maar 10m2 binnen een strook van een meter tov de erfgrens staan, mag de totale oppervlakte van vergunningsvrije bouwwerken niet meer zijn dan 30m2 en het bouwwerk moet functionerl ondergeschikt zijn.



Als er in de situatie wordt voldaan aan de geldende eisen, dan kom je niet eens toe aan de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmingsplan.



Mocht er niet voldaan worden aan bovenstaande, dan kan het eventueel alsnog vergunningsvrij. Het bouwwerk mag dan niet hoger zijn dan 5 meter en moet voldoen aan de voorschriften van het ter plaatste geldende bestemmingsplan (dus ook de maximale hoogte als dat lager is dan 5 meter).



Bovenstaande kan anders worden, als de buurvrouw op een hoekperceel woont. Maar dit zijn de algemene regels voor het bouwen van een bijbehorend bouwwerk.Ik probeer het te visualiseren wat je beschrijft, maar zoals ik het lees, mag je een behoorlijk hoog bouwwerk bouwen aan je huis, zonder dat anderen daar bezwaar tegen kunnen maken. Ergo, het mag dus gewoon, zij het dat ze niet 4 meter diep mogen bouwen, maar 2,5 meter max.
Alle reacties Link kopieren
Een aanbouw aan een huis mag niet meer zijn dan 2,5 meter.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Even een update, ik krijg allerlei zeer vriendelijke berichtjes via de app van buurvrouw en ze gaat ons ook melden bij de woningbouw, omdat wij een veranda hebben. Zij wil nu weten of dat wat wij hebben wel mag ofzo. Nou ja, ze doet haar best maar.



Verder schrijft ze dat ze de heg laat staan, maar meteen achter de heg begint met bouwen. Nogmaals, het gaat me niet om de heg, maar wel om de hoogte van het bouwwerk. Nl. de zon die ik dan kwijt ben.



Ik vrees dat ik de gemeente of woningbouw moet gaan bellen met deze vragen.
TO, een raam uitkijkend op jouw grond is aan regels gebonden. Maar denk ook aan de afwatering: het water mag niet van het dak op jouw grond komen. Komt er een goot, dan moet die vanaf hun grond schoon gehouden kunnen worden.

Wordt er gemetseld? Moeten ze dan op jouw grond om de voegen netjes te maken?
quote:bestpittig schreef op 21 september 2014 @ 16:26:

[...]





Nee, een huurwoning. Ik denk niet dat de schuur 10m2 wordt, want dat zullen ze wel niet doen. Dan valt de schuur volledig over hun ramen en deur in de woonkamer en hebben ze zelf ook geen licht meer. Maar het zal wel tegen zo´n 8 m2 worden ja.



Huur... Volgens mij mag je dan die heg helemaal niet weg halen, die is officieel eigendom van de verhuurder.

(Maar die info komt uit Eigen huis en Tuin en is zo´n tien jaar oud).



Ik denk dat je uiteindelijk bij de verhuurder moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een schuur is geen aanbouw. Ik ga er vanuit dat de schuur los komt te staan van de woning. Dan mag deze wel op meer dan 2,5 meter staan, mits er wordt voldaan de geldende eisen.



Ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met de afdeling bouwen en wonen (of vergunningen, toezicht en handhaving) van de gemeente. Zij zullen het concrete geval voor je kunnen toetsen aan de geldende wet- en regelgeving. Indien nodig, kunnen zij ook kijken naar de voorschriften van het bestemmingsplan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het inderdaad maar navragen, want even google-en levert mij geen duidelijke informatie op. Toch vaag hoor dat je dat niet zo makkelijk kan terugvinden.
Zorg dat je de communicatie met de buurvrouw zwart op wit hebt, dan hou je ook zo veel mogelijk de controle over de zaak in eigen handen.

Vrienden van mij heeft dit veel opgeleverd bij een soortgelijke zaak. In hun geval was het de buurman die ineens nooit een reactie had gekregen, dus maar was gaan bouwen. Gelukkig hadden vrienden de brieven aangetekend opgestuurd en konden dus bewijzen dat er wel degelijk constructieve communicatie van hun kant was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel erg afhankelijk van de concrete omstandigheden van het geval. In het geval van een hoekperceel bijvoorbeeld mag je niet overal op het perceel zonder vergunning bouwen.



Als je contact opneemt met de gemeente, zorg dan dat je in ieder geval de volgende informatie hebt:

- locatie van het perceel;

- afmetingen van het te plaatsen bouwwerk (lxbxh)

- beoogde locatie van het te plaatsen bouwwerk op het perceel;

- eventuele andere bouwwerken (tuinhuisje ofzo) op het perceel.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Bizar hoor, ik heb de omgevingsvergunningcheck gedaan. Voor een schutting mag je max. 2 meter de hoogte in, maar als je een aanbouw aan je woning plaatst, mag je gelijk zo hoog gaan als de begane grond hoog is. Dat is bij ons wel een flink stuk hoger dan 2 meter (2,5 meter dus).
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik onderhand mosterd. Maar je kan ook op ruimtelijkeplannen.nl vaak het bestemmingsplan vinden van jouw buurt.
En wat zeggen de gemeente en de woningbouwvereniging? Jammer dat buuf zo communiceert...
Alle reacties Link kopieren
heeft buuf wel toestemming van de verhuurder? (http://www.eerstehulpbijr ... chuur-bouwen-bij-huurhuis)
Alle reacties Link kopieren
Lilalinda, ik denk dat ze (nog) geen toestemming heeft gevraagd. Weet ook niet of ze dat van plan is en in hoeverre de woningbouw zich ermee bemoeit.



Qua omgevingsvergunning is me al vrij duidelijk geworden dat je behoorlijke bouwwerken in je achtererf mag bouwen, zonder dat je daar een vergunning voor nodig hebt. Wil je echter een iets hoger dan 2 meter hoge schutting, dan moet je daar wel een vergunning voor hebben. Krom hoor. Trek die lijn dan ook door naar bouwwerken. Wat is anders de zinvolheid van het een of ander.



Maar goed, wb weet ik dus nog niet. Heb ze wel de vraag voorgelegd, maar nog geen antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Lees ook dit eens:





http://www.omgevingsweb.nl/forum/forum_ ... p?TID=2308



http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 0-3-13.pdf
Alle reacties Link kopieren
quote:honnieponnie schreef op 22 september 2014 @ 20:16:

Lees ook dit eens:





http://www.omgevingsweb.nl/forum/forum_ ... p?TID=2308



http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... nnieponnie, dat zijn allemaal nadelige regels voor mij vrees ik. Mijn buren mogen dus veel en hoog bouwen helaas. Of de woningbouw dat ook goedkeurt weet ik niet en ik weet ook niet of een woningbouw iets mag weigeren als er een gemeentelijke regeling is dat het wel mag. Wie heeft er dan de uiteindelijke stem. Tot nu toe ziet het ernaar uit dat ik aan het kortste eind ga trekken en mijn buren me bijkans dicht mogen bouwen
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je nog een uitweg. In veel gemeentes mag je wel redelijk veel plaatsen in je tuin maar mag het dan geen fundering hebben. Dus wel zo'n standaard tuinhuisje maar geen gemetselde schuur. Een grote schuur stort zonder fundering in, standaard tuinhuisjes zijn niet zo hoog. Daarnaast laten veel woningbouwvereningen alleen schuurtjes toe die weer makkelijk weg te halen zijn vanwege een mogelijk volgende huurder. Je mag in een woningbouwhuis echt niet zomaar vaste bouwwerken plaatsen zonder toestemming.

Ik hoop voor je dat je snel antwoord krijgt van de woningbouw en gemeente.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Het wordt gewoon een 2,5 meter hoog houtgetimmerd hondenhok annex berging Teedeekaa. Mijn buren kennende gaat daar echt geen fundament in (en is ook niet nodig). Ze hebben nu ook een zelfgebouwde terrasoverkapping in hun tuin die 7 meter breed is en dat heeft ook geen fundament. Van het laatste bouwwerk heb ik echter geen last, want dat neemt bij mij geen licht weg.
Volgens mij zijn ze bij een huurwoning toch verplicht toestemming te vragen bij de woningbouwvereniging. Ik zou het bij daar zeker navragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 22 september 2014 @ 22:25:

[...]





Honnieponnie, dat zijn allemaal nadelige regels voor mij vrees ik. Mijn buren mogen dus veel en hoog bouwen helaas. Of de woningbouw dat ook goedkeurt weet ik niet en ik weet ook niet of een woningbouw iets mag weigeren als er een gemeentelijke regeling is dat het wel mag. Wie heeft er dan de uiteindelijke stem. Tot nu toe ziet het ernaar uit dat ik aan het kortste eind ga trekken en mijn buren me bijkans dicht mogen bouwen

bel de woningbouw

jouw leefgenot wordt meegenomen in dit verhaal, echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven