Gezondheid alle pijlers

Bloed bij ontlasting

09-12-2016 09:49 460 berichten
Ik heb nogal een eigenwijze man..

Sinds een week of 2 bloed bij zijn ontlasting. Hij vertelde het pas deze week. Op aandringen van mij is hij naar de huisarts geweest, die gekeken heeft en niets geks kon vinden (in de zin van aambeien / scheurtje of iets dergelijks).

Huisarts schreef movicolon voor en bij kramp/koorts terug komen.



Na een paar dagen movicolon is er nog niets veranderd. Net zegt hij dat er weer een hoop bloed is, echt in de ontlasting. Wel helderrood.

Hij wil na het weekend bellen naar de huisarts, ik heb liever dat 'ie vandaag nog gaat. Ben ik nou overbezorgd, of is man zo verschrikkelijk eigenwijs?

(moet ik zelf eens een klachtje hebben, dan brengt 'ie me het liefst persoonlijk naar de huisarts )
Wat kan het lang duren die medische molen, he... Hoe gaat het met jou, houd je het een beetje vol?

Ik sluit me helemaal aan bij de adviezen die hier gegeven worden wbt de assertieve houding die je als patient moet aannemen. Al helemaal als je man blijkbaar zo'n bikkel met hoge pijngrens is. Mocht je man zijn klachten relativeren en slecht tonen/benoemen dan ligt daar voor jou wel een rol om de ernst van mans klachten en jouw zorgen duidelijk te maken aan de artsen die je spreekt. En idd: in een UMC is vaak meer (actuele) kennis én zijn er soms meer diagnostische mogelijkheden. Ik zou niet lang meer wachten om daar de overstap naar te maken. Niet braaf om vragen, maar onderbouwd mededelen dat je dat wilt en dan voet bij stuk houden. Is helemaal geen vreemde eis na een jaar ziekte zonder dat enige oorzaak gevonden is.

Het verhaal van de hevige ontsteking die men niet verwacht had komt me trouwens bekend voor, hoor. Dat soort ontstekingen kunnen heel geleidelijk erger worden. Je groeit dan mee met je klachten en gaat je langzaam steeds ietsje slechter voelen. Doordat het zo geleidelijk gaat verschuift de grens van wat je normaal vindt zonder dat je het door hebt. Als je dan een beetje een doorzetter bent die z'n lichaam niet heel goed in acht neemt en klachten wegrelativeert kan je ongemerkt flink ziek worden.
Maar weer eens een update hier. Man heeft vorige week bloedgeprikt en kreeg afgelopen maandag de uitslag. Ontstekingswaarden weer verhoogd, maar man voelt zich goed (heel goed eigenlijk).
Toen zei de arts, 'oja, in oktober doen we weer een echo voor de poliep in je galblaas. Als deze gegroeid is halen we de galblaas er uit'. Eh, poliep?! Man had dus als uitslag van de echo maanden geleden gehoord dat er geen afwijkingen zichtbaar waren. Loopt ie al die tijd dus al met een poliep in z'n galblaas waar we niets vanaf wisten.

Momenteel zijn we op vakantie, maar volgende week wil man zich meteen laten doorverwijzen naar het EMC. Dan moet er maar eens opnieuw helemaal goed gecheckt worden wat er mis is.
Alle reacties Link kopieren
Wat slecht, zeg.
Gewoon de uitslag verkeerd doorgegeven...

Is dit ook de oorzaak van alle klachten?
Of is dit een bijwerking ofzo, van de klachten?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het Lilyjo?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
En nu?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
En nu?
Oh wat stom, dit topic komt helemaal niet boven bij nieuwe berichten! Sorry, helemaal niet gezien dus dat er nog gereageerd was (dank V-C!)

Het gaat eigenlijk wel redelijk goed. Af en toe wat bloed bij ontlasting en dan moet man 2 weken Salofalk nemen. Verder moet hij standaard 2 pillen maagzuurremmers per dag voor de ontsteking van zijn slokdarm. Voor de spierpijn slikt hij vitamine B12 in hoge dosering en dat werkt goed. Klachten zijn niet weg maar wel flink verminderd.

Op de echo bleek dat hij een galblaaspoliep heeft (was de arts in het ziekenhuis hier vergeten door te geven) en na controle bleek dat deze nog te klein is om te verwijderen maar die moet wel opgevolgd worden.

Dus we rommelen zo maar een beetje aan, alles lijkt tot nu toe wel onder controle te zijn :) Hij heeft ook weer energie om te fietsen de meeste dagen, dus dat is fijn!
Overigens nu via het EMC, die volgt de galblaaspoliep op en kwam ook op het idee B12 te prikken. Arts hier vond second opinion niet echt nodig ('kunnen toch niets vinden' zei hij letterlijk) maar voorlopig heeft die B12 alleen al voor een hele verbetering gezorgd.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof hij goed in de smiezen wordt gehouden! Fijn.
En gelukkig zijn de klachten afgenomen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven