Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
Alle reacties Link kopieren
Tssssss... Beeldig. Aansteller! Zit je hier een beetje te klagen met je stadium 1. Hoe durf je? (grapje)



Ik had in mijn ' eigen' topic een paar keer de tip gekregen om mee te doen aan over mijn lijk. Moet zeggen dat ik het programma nog nooit gezien heb, en dat ik zat te twijfelen of ik het zou gaan kijken. Meedoen wordt het seauiseau niet, hier kan ik nog net doen of ik een leuk persoon ben. Gaat me met met zo'n camera constant op m'n neus niet lukken natuurlijk! Ook man leek niet heel enthousiast en mompelde iets van over zijn lijk. En dat lijkt ( ) me dan ook weer zo sneu voor de kinderen. Gaan we maar niet doen dus.



Maar het idee van je eigen huilmoment plannen herken ik wel. Ik heb die jankbui ook liever gewoon in mijn eigen huis op een moment dat mijn kinderen er niet zijn. Heb hem 1 keer in het ziekenhuis gehad, toen de chemo niet volledig door kon gaan omdat ik echt te weinig bloedplaatjes had. Zag me zelf toen al echt meteen dood gaan, als zelfs de chemo niet meer ging lukken. Heb daar toen echt 3 uur(!) keihard zitten janken. Voelde me achteraf toch wel erg opgelaten .
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
quote:Pieps2016 schreef op 04 maart 2017 @ 17:42:

Waarom ging ik vandaag een heel seizoen over mijn lijk kijken? Ik lijk wel gek. Een jongen daar had maar stadium 2 en is gewoon dood, ik ben stadium 4!



Druk, druk, druk hier, maar ik wou hier toch even op reageren.



Pieps, het enige wat van belang is, is dat de kanker reageert op de behandeling. Je kan beter stadium 4 hebben die reageert op de chemo dan stadium 1 die niet reageert!
Wij zijn taart aan het bakken. Voor de botercrème moet de K-klopper in de keukenmachine.

"De kanker-klopper dus?" vraagt mijn man.



Hoe zit dat bij de mensen in jullie omgeving? Wordt het woord "kanker" gewoon genoemd? Of wordt er door sommige mensen toch omheen gepraat? Ik kreeg een sterkte-wens die over "mijn gezondheidssituatie" en "het slechte nieuws" ging. Lief hoor. Maar ik heb gewoon kanker. (Al viel het me nog mee dat het nog geen "K" genoemd is. Dan zou ik er ook echt iets van zeggen. )
quote:_Beeldig_ schreef op 05 maart 2017 @ 16:23:

Wij zijn taart aan het bakken. Voor de botercrème moet de K-klopper in de keukenmachine.

"De kanker-klopper dus?" vraagt mijn man.



Hoe zit dat bij de mensen in jullie omgeving? Wordt het woord "kanker" gewoon genoemd? Of wordt er door sommige mensen toch omheen gepraat? Ik kreeg een sterkte-wens die over "mijn gezondheidssituatie" en "het slechte nieuws" ging. Lief hoor. Maar ik heb gewoon kanker. (Al viel het me nog mee dat het nog geen "K" genoemd is. Dan zou ik er ook echt iets van zeggen. )



Gek genoeg noemde ik het vroeger ook niet gewoon bij naam maar lulde er altijd omheen.

Toen ikzelf eenmaal kanker bleek te hebben, ben ik het woord wel gewoon gaan gebruiken.

Misschien omdat het vroeger een soort taboe was of zo of het teveel als scheldwoord gebruikt werd? Geen idee. Allebei mijn ouders zijn aan kanker overleden, mijn schoonouders ook, en dat nog een hele kudde mensen die me dierbaar waren. Maar toch kon ik het dus pas zeggen toen ikzelf patiënt werd.
Dat is wel apart inderdaad, Grobbekuiken.



Ik moet eerlijk toegeven dat ik het na mijn diagnose wel eerst even een paar keer tegen mezelf heb moeten zeggen voordat het voelde alsof ik het over mezelf had in plaats van over een ander.



Oh en check mijn motto. Aangepast aan mijn stadium.
Goh, ben hier al even niet meer geweest. Het gaat relatief goed met me gelukkig. Zie wel dat er schrijfsters zijn bijgekomen. Voor jullie: hug: Ik zag behoorlijk heftige dingen voorbij komen. Voel me bijna schuldig dat het met mij dus best goed gaat



Volgende maand eerst een botdichtheidsonderzoek en de week erop de jaarlijkse tettenplettersessie.

Ben benieuwd of de anti-hormoontherapie invloed heeft op mijn skelet, en ook of de kalkspatten in de andere borst zich een beetje rustig houden.

Momenteel nogal wat jeuk aan de niet aangedane borst, vooral net onder de tepelhof, maar ik ga er vanuit dat dat niet persé iets betekend. Kan verder niks ontdekken of voelen.
quote:_Beeldig_ schreef op 05 maart 2017 @ 16:28:

Dat is wel apart inderdaad, Grobbekuiken.



Ik moet eerlijk toegeven dat ik het na mijn diagnose wel eerst even een paar keer tegen mezelf heb moeten zeggen voordat het voelde alsof ik het over mezelf had in plaats van over een ander.



Oh en check mijn motto. Aangepast aan mijn stadium.



Dat herken ik wel. Heb een dag of 5 na de diagnose een topic geopend (inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden) en zelfs dat was onwerkelijk. Het ging/gaat áltijd over een ander.....maar nu niet dus, hmpf!!



Je motto is geweldig! Ik hou wel van zelfspot.
Heerlijk toch, dat het goed gaat! Vind ik wel fijn om te lezen, lekker van genieten juist!



Botdichtheidsonderzoek stond voor mijn andere ziekte nog op de planning voor dit kwartaal. Kun je in jouw ziekenhuis meekijken? Vind ik altijd wel erg intrigerend. Ik neem aan dat je ook aan de calcichew zit? En ook alendroninezuur? Of dat nog niet? En de pletter doen ze dus jaarlijks? Jottem!

Kalkspatten hoeft niets te worden, toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Hopelijk is het inderdaad allemaal rustig gebleven. Je houding lijkt me de handigste, ook qua stress enzo.
Fijn dat het zo goed gaat met je grobbekuiken!



En ik noem mijn kanker altijd kanker of mijn gezwellen. Mijn omgeving noemt het mijn ziekte, K, kenkerrrr, kut situatie, de eh eh ja je nek uhm ja sorry pieps maar Uh ja eh die uhhh bulten..sorry maar Uh ja wil je niet kwetsen ( en ja dat is 1 zin). En als ik zelf dan zeg bedoel je mijn kanker? Dan zie je mensen schrikken. Mijn vriend durft het ook geen kanker te noemen waarom weet ik eigenlijk niet.



Mijn zoontje heeft de afgelopen weer alleen maar gezegd dat iedereen ziek is dus ik steeds leuk corrigeren tot ik het echt zat was. Ik een " grote" mond opgezet en gezegd neerheeeee niemand is ziek! Sindsdien heeft hij het niet meer gezegd.



Heb wel een enorme rotnacht gehad. Begon gisteravond met spugen ( gelukkig toen de kids net in bed lagen) en ben eigenlijk de hele nacht bezig geweest, leek geen einde aan te komen. Vanmorgen mijn medicatie ook echt niet kunnen slikken want alles bleef eruit komen en dus ook mijn chemo pillen niet kunnen slikken. Van het ziekenhuis kreeg ik nog een paar uur en als het dan niet beter zou gaan moest ik komen voor een opname. Ben toen maar buiten rond gaan lopen want het huis stinkt hier zo erg. Een kruising tussen smeerkaas en gras en mijn kinderen stinken, de hond stinkt en echt alles stinkt hier maar het buiten lopen heeft geholpen want heb daarna niet meer gespuugd en het stinkt hier ook niet meer en heb uiteindelijk toch nog mijn medicijnen kunnen slikken maar eten is niet meer gelukt vandaag maar dat vond het ziekenhuis gelukkig geen probleem maar als het echt aanhoudt wordt ik morgen opgenomen.



Ik zie er nu wel uit als een kankerpatiënt hoor, ben de afgelopen dagen wat afgevallen en dat is echt te zien in mijn gezicht en ben enorm bleek. Maar verder gaat het alweer goed en valt alles nog steeds reuze mee!
En misschien een gekke vraag hier hoor maar herkennen jullie dit misschien?



Vorige maand ben ik niet ongesteld geworden, deze maand ook niet wanneer het de bedoeling was maar nu loop ik ineens leeg..en heb nooit krampen gehad maar nu krijg ik soms ineens hele erge krampen ( zo erg dat ik echt even moet gaan liggen) en dan komt er wel een hele lading en dan weer een paar uur niks. Weet dat menstruatiestoornissen erbij horen maar er is mij meer verteld dat ik dan niet ongesteld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Even een snelle reactie: Pieps, dat laatste herken ik. Ik ben niet voor niks pas bij de gyn geweest. Hij vertelde dat omdat je nog jong bent (en jij bent nog veel jonger dan ik), je eierstokken het nog gewoon goed doen. Even simpel gezegd: Je maakt nog steeds elke maand extra baarmoederslijmvlies aan, maar door de chemo kan het gebeuren dat je niet ongesteld wordt. Als dat slijmvlies blijft zich dus ophopen, en op een gegeven moment 'breekt' dat er dan toch uit. En dat kan dan een paar weken duren als je pech hebt.

Denk dus dat jij hetzelfde hebt en je ke geen zorgen hoeft te maken, maar zou het voor de zekerheid wel even melden volgende keer als je in het ziekenhuis bent. Als het te erg wordt zullen ze dan de gyn even naar je laten kijken voor de zekerheid. En een tip: ga dan dus niet op de fiets!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
quote:_Beeldig_ schreef op 05 maart 2017 @ 18:20:

Heerlijk toch, dat het goed gaat! Vind ik wel fijn om te lezen, lekker van genieten juist!



Botdichtheidsonderzoek stond voor mijn andere ziekte nog op de planning voor dit kwartaal. Kun je in jouw ziekenhuis meekijken? Vind ik altijd wel erg intrigerend. Ik neem aan dat je ook aan de calcichew zit? En ook alendroninezuur? Of dat nog niet? En de pletter doen ze dus jaarlijks? Jottem!

Kalkspatten hoeft niets te worden, toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Hopelijk is het inderdaad allemaal rustig gebleven. Je houding lijkt me de handigste, ook qua stress enzo.



Geen idee of ik mee kan kijken, zou het best willen. Toch eens vragen.

Tot nu toe slik ik geen supplementen of zo. Alleen die antihormoonpillen, Tamoxifen. Als het goed is beschermen die ook tegen ontkalking.

Kalkspatten hoeven idd niks geks te doen, is meer nieuwsgierigheid.
Pieps
quote:AnnA_C schreef op 05 maart 2017 @ 21:04:

Even een snelle reactie: Pieps, dat laatste herken ik. Ik ben niet voor niks pas bij de gyn geweest. Hij vertelde dat omdat je nog jong bent (en jij bent nog veel jonger dan ik), je eierstokken het nog gewoon goed doen. Even simpel gezegd: Je maakt nog steeds elke maand extra baarmoederslijmvlies aan, maar door de chemo kan het gebeuren dat je niet ongesteld wordt. Als dat slijmvlies blijft zich dus ophopen, en op een gegeven moment 'breekt' dat er dan toch uit. En dat kan dan een paar weken duren als je pech hebt.

Denk dus dat jij hetzelfde hebt en je ke geen zorgen hoeft te maken, maar zou het voor de zekerheid wel even melden volgende keer als je in het ziekenhuis bent. Als het te erg wordt zullen ze dan de gyn even naar je laten kijken voor de zekerheid. En een tip: ga dan dus niet op de fiets! He bah! Hoop niet dat het weken gaat duren hoor. Vond het niet ongesteld worden wel lekker makkelijk. Heb mijn vriend wijsgemaakt dat ik zwanger was en dat heeft hem wel ff een zenuwinzinking bezorgd haha. En op de fiets naar het ziekenhuis kan ik niet eens, dan ben ik 4 uur onderweg haha.
quote:Grobbekuiken schreef op 05 maart 2017 @ 21:06:

[...]





Geen idee of ik mee kan kijken, zou het best willen. Toch eens vragen.

Tot nu toe slik ik geen supplementen of zo. Alleen die antihormoonpillen, Tamoxifen. Als het goed is beschermen die ook tegen ontkalking.

Dat laatste klopt niet hoor. Juist als je nog niet in de overgang bent en Tamoxifen slikt, dan heb je meer kans op botontkalking. Daarom houden ze de botontkalking in de gaten door om de paar jaar een scan te maken.
quote:mary57 schreef op 05 maart 2017 @ 21:58:

[...]





Dat laatste klopt niet hoor. Juist als je nog niet in de overgang bent en Tamoxifen slikt, dan heb je meer kans op botontkalking. Daarom houden ze de botontkalking in de gaten door om de paar jaar een scan te maken. nou ja zeg! Dat kreeg ik als antwoord op mijn vraag of ik zelf evt nog iets kon doen.
quote:Grobbekuiken schreef op 06 maart 2017 @ 09:23:

[...]



nou ja zeg! Dat kreeg ik als antwoord op mijn vraag of ik zelf evt nog iets kon doen.



Bij vrouwen die borstkanker kregen na de overgang en Tamoxifen slikken, schijnt het wel te helpen tegen botontkalking.

Ik neem aan dat ze, naar aanleiding van je scan, zelf wel met adviezen komen over extra calcium en vit. D als dat nodig mocht zijn. De ene arts is sneller met het geven van supplementen dan de andere overigens.
quote:mary57 schreef op 06 maart 2017 @ 09:46:

[...]





Bij vrouwen die borstkanker kregen na de overgang en Tamoxifen slikken, schijnt het wel te helpen tegen botontkalking.

Ik neem aan dat ze, naar aanleiding van je scan, zelf wel met adviezen komen over extra calcium en vit. D als dat nodig mocht zijn. De ene arts is sneller met het geven van supplementen dan de andere overigens.



Dan denk ik dat de onc. verpl.k. sprak vanuit het idee dat ik tijdens de chemo in de overgang ben geraakt. Gek, want ik heb het specifiek gevraagd.

Ik wacht gewoon het onderzoek af, misschien is er (nog) helemaal geen sprake van ontkalking. Maak me er ook geen zorgen over maar ben wel erg benieuwd.

Vorige week heeft mijn man me opgemeten. Óf er staat een verkeerde lengte in mijn paspoort, óf ik ben gekrompen
Dat komt door je nick, denk ik.



Ik heb wel botontkalking, daarom krijg is de hele riedel wel. Maar als je het niet hebt, lekker zo laten, toch?



Blègh, Pieps! Ook dat nog! Ik vind het al zo balen dat mijn Mirena er uit moet! Maar als ik jouw verhaal lees, hoop ik dat dat na de chemo mag.
quote:_Beeldig_ schreef op 06 maart 2017 @ 10:24:

Dat komt door je nick, denk ik.



Ik heb wel botontkalking, daarom krijg is de hele riedel wel. Maar als je het niet hebt, lekker zo laten, toch?



Blègh, Pieps! Ook dat nog! Ik vind het al zo balen dat mijn Mirena er uit moet! Maar als ik jouw verhaal lees, hoop ik dat dat na de chemo mag. Hah! Dát is vooralsnog de beste verklaring
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal!



Ik ben alweer terug uit het ziekenhuis (ik was per ongeluk een uur te vroeg, ik had er zin in blijkbaar ). Het prikken ging goed, geen speenvarkentje deze keer. Zwangerschapsbuikje komt door vocht, dus ik mag gewoon door blijven eten van de paaseitjes en het zijn gelukkig ook geen nieuwe uitzaaiingen (was ik stiekem toch wel beetje bang voor). Als ik er last van krijg gaan ze het aftappen (zo noemen ze het echt! ), en anders blijft het lekker zitten.

School is weer begonnen, dus lekker rustig hier in huis. En de zon schijnt!



Voor iedereen die nog moet vandaag: sterkte en ik hoop dat het bij jullie ook zo soepel gaat.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Wat fijn Anna!
Alle reacties Link kopieren
Beeldig, veel succes vandaag!
Thanks! Het viel me alleszins mee, heb helemaal geen last van bijwerkingen tot nu toe, behalve dan van de medicijnen tegen de allergische reactie. Maar daar valt allemaal wel mee te leven. Ik vond het wel een bijzondere ervaring om op zaal te synchroon-chemo-en.



Anna, lekker enthousiast!

Fijn dat je buik bol is van het vocht en niet van de dingen waar je bang voor was.

En leegzuigen, raar idee!
Alle reacties Link kopieren
Beeldig, je hebt Tavegyl gehad tegen de allergische reactie? En je kan je nog herinneren dat je naar huis bent gegaan? Klinkt goed dan! Dag na de chemo ben ik altijd beetje zweverig en sloom in mn hoofd, dag 2 meer lichamelijk "moe" ( alles voelt zwaar) en krijg ik rode vlekken in mn gezicht en dag 3 begint de botpijn. Soms 1 dag, soms 4. Ben benieuwd of dit een soort standaard bijwerkingen zijn bij deze chemo of dat jij ineens van hele andere dingen last krijgt. Wie weet groei je ineens een extra oor op dag 3 ofzo. Het blijft gif he.



Anna, fijn dat het alleen vocht is! Ik heb weleens op zaal gelegen met iemand met vocht. Die leek wel 8 maanden zwanger. Zag er indrukkendwekkend uit, maar was nog redelijk snel en makkelijk opgelost met een drain. Vond het toen zo jammer dat ze niet ook een drain voor buikvet hadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven