Gezondheid alle pijlers

Constant obstipatie

18-01-2017 10:06 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, beetje awkward topic maar misschien hebben jullie tips?



Ik heb echt constant obstipatie en het is zó vervelend. En áls ik dan ga heb ik soms ook hevige buikpijn.



Ik drink voldoende, eet niet ongezond ofzo, ik neem zelfs vezeltabletten, lauw water op een nuchtere maag elke ochtend.. Maar het is waardeloos



Iemand tips?
Nothing worth having ever comes easy
quote:El0ise schreef op 18 januari 2017 @ 17:52:

[...]



Ah, letterlijk de naam.Ja daarom.
Alle reacties Link kopieren
Het is een bijwerking van bepaalde medicijnen, bijvoorbeeld opiaten en sommige antidepressiva. Je darmperistaltiek is dan veel minder en er is daardoor minder aandrang, waardoor je extra kracht moet zetten om de ingedroogde ontlasting gepasseerd te krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 18 januari 2017 @ 19:22:

Het is een bijwerking van bepaalde medicijnen, bijvoorbeeld opiaten en sommige antidepressiva. Je darmperistaltiek is dan veel minder en er is daardoor minder aandrang, waardoor je extra kracht moet zetten om de ingedroogde ontlasting gepasseerd te krijgen.Ga liever de halve dag op het toilet bivakkeren dan bovenstaande, want als je 't eenmaal kapot hebt geperst, wordt het niet meer zoals het geweest is.
Alle reacties Link kopieren
Dan doe je toch een klysma. Hebben ze beslist bij de apotheek. Dan duurt het twee minuten.



https://www.kruidvat.nl/microlax-klysma/p/1206360
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 18 januari 2017 @ 10:13:

[...]





Zal het? Ik neem 2 vezeltabletten per dag ( mogen er 6 zijn volgens het potje ) eet gemiddeld 4 volkoren boterhammen per dag, en meestal ook wel wat aardappels.Ik zou zeggen stop eens met brood en de tabletten , eet wat vaker een salade en gebruik voldoende vet.
quote:retrostar schreef op 18 januari 2017 @ 19:48:

Dan doe je toch een klysma. Hebben ze beslist bij de apotheek. Dan duurt het twee minuten.



https://www.kruidvat.nl/microlax-klysma/p/1206360



Die liggen hier voor noodgevallen ja.

Tijdens mijn werk heb ik ook wel eens manueel faeces moeten verwijderen, zelfs dat is beter dan te hard persen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook kan schelen is chiazaad. En natuurlijk ook rauwkost eten. Appelvezels kunnen ook helpen, die helpen de ontlasting wat zachter te maken. Op internet trouwens genoeg tips te vinden.

Koffie kan ook een nadelig effect hebben op de stoelgang..
Alle reacties Link kopieren
Als de ontlasting te droog is lijkt het mij logisch méér te drinken.

Annette mensen schrijven het ook al, maar TO lijkt vooral op de medicijnen te reageren.



TO, schrijf eens op wat je eet en drinkt.

Drink dan minimaal twee liter (al het drinken telt) en mocht je dat al halen dan een halve liter meer.

Geen hocuspocus, alleen gewoon drinken. Speciale thee is vaak niet alleen maar goed.

En dan elke dag een half uur (extra) lopen of fietsen.

Rustig zitten op de wc na het eten.

Maaltijden goed over de dag verdelen.



Als je dat allemaal hebt nagekeken en gedaan, dan pas pillen pakken.
@Madderijn, je weet toch de oorzaak niet?

Denk je ook niet dat de huisarts eerst tips geeft?

Daarbij, macrogol is hartstikke onschuldig, wordt niet opgenomen in je bloed.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend zeg!

Volgende vetten eten is naast vezels en vocht ook belangrijk, vet kan dienen als een soort smeermiddel voor de ontlasting.

Een dietist is misschien een idee, deze kan je meer tips geven toegespitst op jouw situatie.
Alle reacties Link kopieren
Macrogol is helemaal niet onschuldig. Het is een laxeermiddel. Ikzelf zou er niet snel aan beginnen in elk geval.
quote:Emma95 schreef op 19 januari 2017 @ 18:20:

Macrogol is helemaal niet onschuldig. Het is een laxeermiddel. Ikzelf zou er niet snel aan beginnen in elk geval.Als je fissuurtjes/ aambeien/ prolaps hebt, wens je dat je het wel had genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag eens op gelet hoeveel ik nou eigenlijk gemiddeld drink en denk dat ik ongeveer 1200 ml binnen krijg.. dacht dat ik voldoende dronk maar misschien is dit het wel dan..



Ik ga vanaf vandaag denk ik ook maar half zakje movicolon ga nemen inplaats van vezel pillen, misschien betert het dan.
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 19 januari 2017 @ 20:43:

Ik heb vandaag eens op gelet hoeveel ik nou eigenlijk gemiddeld drink en denk dat ik ongeveer 1200 ml binnen krijg.. dacht dat ik voldoende dronk maar misschien is dit het wel dan..



Ik ga vanaf vandaag denk ik ook maar half zakje movicolon ga nemen inplaats van vezel pillen, misschien betert het dan.Als je zoveel vezels binnenkrijgt via voeding en tabletten, is het met 1200 ml vocht heel begrijpelijk dat je deze klachten hebt! Allereerst moet je dus heel veel meer gaan drinken. En misschien in het begin, evt tijdelijk, gaan minderen met vezels. Vezels en water moeten met elkaar in verhouding zijn!
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
quote:Emma95 schreef op 19 januari 2017 @ 18:20:

Macrogol is helemaal niet onschuldig. Het is een laxeermiddel. Ikzelf zou er niet snel aan beginnen in elk geval.

Volgens mijn internist bevat het vooral extra vezels, waardoor de ontlasting zachter wordt.

Voelt toch een beetje anders dan een laxeermiddel, dat de darmen vooral stimuleert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 19 januari 2017 @ 21:20:

[...]



Volgens mijn internist bevat het vooral extra vezels, waardoor de ontlasting zachter wordt.

Voelt toch een beetje anders dan een laxeermiddel, dat de darmen vooral stimuleert.Precies, het trekt vocht aan waardoor de darminhoud uitzet. Het spul blijft ook bijna 100% in de darmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij psylliumvezels, te koop bij Kruidvat. Dit maakt de darmen niet lui. Je moet bij extra vezels wel ruim 1,5 ltr drinken, anders krijg je juist last van obstipatie.
Alle reacties Link kopieren
Macrogol onttrekt vocht aan de darmen waardoor de ontlasting zachter en volumineuzer wordt, het is een zgn bulkvormer.

Het is een laxeermiddel ja, maar is wel degelijk een heel stuk onschuldiger dan bijvoorbeeld bisacodyl of sennapeulen of zo. Die zijn sporadisch niet zo'n ramp, maar moet je niet te lang gebruiken. Macrgol maakt de darm niet lui.



Je drinkt inderdaad wel weinig, laat staan als je ook nog vezelpillen naar binnen werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 19 januari 2017 @ 21:33:

Macrogol onttrekt vocht aan de darmen waardoor de ontlasting zachter en volumineuzer wordt, het is een zgn bulkvormer.

Het is een laxeermiddel ja, maar is wel degelijk een heel stuk onschuldiger dan bijvoorbeeld bisacodyl of sennapeulen of zo. Die zijn sporadisch niet zo'n ramp, maar moet je niet te lang gebruiken. Macrgol maakt de darm niet lui.



Je drinkt inderdaad wel weinig, laat staan als je ook nog vezelpillen naar binnen werkt.Het tegenovergestelde juist.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sorry, het trekt vocht aan in de darm
Alle reacties Link kopieren
gebroken lijnzaad, volle eetlepel en dan met veel water doorslikken. Veel bewegen. Sporten, hardlopen. En ECHT genoeg groente en fruit.
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd last van mijn darmen had. Wat bij mij werkte was minder brood + sporten. Zodra ik minder ga sporten of meer brood ga eten is het weer mis.

En ook thee voor stoelgang ed bracht achteraf gezien alles meer van slag. Heeft heel lang geduurd voordat ik de oplossing had gevonden.
Q
anoniem_64351e0e5a990 wijzigde dit bericht op 21-05-2018 10:22
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat TO zelf zegt, meer drinken.

En daarna die vezels gebruiken om bij te sturen. Maar eerst genoeg drinken.

Droog lijnzaad is ook kneiterhard, daar moet vocht bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 19 januari 2017 @ 20:43:

Ik heb vandaag eens op gelet hoeveel ik nou eigenlijk gemiddeld drink en denk dat ik ongeveer 1200 ml binnen krijg.. dacht dat ik voldoende dronk maar misschien is dit het wel dan..



Ik ga vanaf vandaag denk ik ook maar half zakje movicolon ga nemen inplaats van vezel pillen, misschien betert het dan.TO, waarom reageer je niet op alle prima voedingsadviezen die je hier krijgt? Waarom blijf je de oplossing van je probleem zoeken in pillen, drankjes en poeders? Je gaf zelf eerder al aan dat je te weinig fruit eet ......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven