Gezondheid alle pijlers

Gezonder eten

03-04-2017 20:42 135 berichten
Het leek me leuk om een groepje met andere gelijk gestemde te zoeken die ook gezonder willen eten.

Dit topic is niet zo zeer bedoeld voor mensen die willen afvallen of aan willen komen maar mensen die tevreden zijn over hun uiterlijk & gewicht maar alleen (te veel) ongezonde dingen eten.

Ik hoop zo tips uit te kunnen wisselen met elkaar en elkaar te kunnen motiveren gezonder te gaan leven.



Stel jezelf voor en leg je probleem uit en dan kunnen we samen aan de slag!
quote:Lisa-1989 schreef op 22 april 2017 @ 21:42:

Owja ik las eerder in dit topic over spelt va tarwe. Spelt is een oertarwe soort een sterker ras dat beter tegen plagen kan, daardoor hoeft het minder/niet bespoten te worden. Omdat het minder oplevert per m2 zijn ze gaan veredelen, in dat proces is de gewone tarwe ook meer gluten gaan bevatten.



Ik heb de voedselzandloper liggen. Interessant boek. Hij is erg tegen dierlijke eiwitten en suikers omdat die het verouderingsproces versnellen. Veel verwijzingen naar onderzoeken, ook bij muizen enzo. Waarbij je je af kunt vragen of mensen dan gewoon zwaardere dieren zijn, of dat je het toch meer met een korreltje zout moet nemen.spelt bevat beslist niet minder gluten dan tarwe, eerder het tegendeel. spelt is gewoon familie van tarwe en niet gezonder of ongezonder. wel minder smakelijk
quote:S-Meds schreef op 22 april 2017 @ 22:15:

gezond eten gaat niet over speltbrood over havermoutpannenkoeken. het gaat over variatie variatie en nog eens variatie



Precies.



Ik zei dat ik mee wilde schrijven, maar dit topic motiveert me op de verkeerde manier. Ja, ik moet meer variatie aanbrengen in mijn tussendoortjes, maar op de een of andere manier zorgt het opschrijven van mijn eetgedrag er juist voor dat ik ga kijken wat ik kan skippen. En dat lukt me als de beste Niet helemaal de bedoeling dus...
quote:Cathelyne-- schreef op 22 april 2017 @ 22:41:

[...]





Precies.



Ik zei dat ik mee wilde schrijven, maar dit topic motiveert me op de verkeerde manier. Ja, ik moet meer variatie aanbrengen in mijn tussendoortjes, maar op de een of andere manier zorgt het opschrijven van mijn eetgedrag er juist voor dat ik ga kijken wat ik kan skippen. En dat lukt me als de beste Niet helemaal de bedoeling dus...ook je ontbijt, lunch en diner moeten altijd anders zijn. Elke dag ontbijten met havermout is eenzijdig en dus niet gezond
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 22 april 2017 @ 22:18:

[...]



spelt bevat beslist niet minder gluten dan tarwe, eerder het tegendeel.



Ik las net nog even na, stond inderdaad niet bij dat spelt minder gluten bevat. Kun je me vertellen hoe je aan de info komt dat spelt eerder meer gluten bevat?



Verder pretendeer ik nergens dat je de gezondste producten uit iedere catagerorie moet gaan zoeken om die iedere dag te gaan eten. Betekend niet dat je, je niet kunt verdiepen in de verschillen tussen producten.
quote:Lisa-1989 schreef op 23 april 2017 @ 08:47:

[...]





Ik las net nog even na, stond inderdaad niet bij dat spelt minder gluten bevat. Kun je me vertellen hoe je aan de info komt dat spelt eerder meer gluten bevat?



Verder pretendeer ik nergens dat je de gezondste producten uit iedere catagerorie moet gaan zoeken om die iedere dag te gaan eten. Betekend niet dat je, je niet kunt verdiepen in de verschillen tussen producten.verdiep je even in het graan. En dan niet bij niet wetenschappelijk wauwelaars zoals de voedselzandloper. https://www.google.nl/amp ... t-gezonder-dan-tarwe/amp/
quote:S-Meds schreef op 22 april 2017 @ 22:54:

[...]



ook je ontbijt, lunch en diner moeten altijd anders zijn. Elke dag ontbijten met havermout is eenzijdig en dus niet gezondDat doe ik sowieso wel, ik wilde hier meeschrijven in de hoop wat inspiratie op te doen voor tussendoor. Mijn ontbijt, lunch en diner zijn prima in orde wat variatie betreft.
quote:Cathelyne-- schreef op 23 april 2017 @ 10:17:

[...]





Dat doe ik sowieso wel, ik wilde hier meeschrijven in de hoop wat inspiratie op te doen voor tussendoor. Mijn ontbijt, lunch en diner zijn prima in orde wat variatie betreft.ik begrijp zelf die tussendoortjessystematiek niet. Als je genoeg eet kan je prima drie en vier uur tot de volgende maaltijd zonder gesnack
quote:S-Meds schreef op 23 april 2017 @ 10:34:

[...]



ik begrijp zelf die tussendoortjessystematiek niet. Als je genoeg eet kan je prima drie en vier uur tot de volgende maaltijd zonder gesnackNormaal ben ik dat helemaal met je eens, maar ik krijg zo'n verschrikkelijke honger tussendoor van die borstvoeding Zodra ik daarmee stop is het ook afgelopen met de tussendoortjes.
quote:Cathelyne-- schreef op 23 april 2017 @ 11:16:

[...]





Normaal ben ik dat helemaal met je eens, maar ik krijg zo'n verschrikkelijke honger tussendoor van die borstvoeding Zodra ik daarmee stop is het ook afgelopen met de tussendoortjes.

ah dan snap ik het.

beker karnemelk

fruit

noten

gedroogde vruchten

groentesap

boterham met beleg

yoghurt met granola

soepje



nou ja mogelijkheden genoeg toch?
Alle reacties Link kopieren
Variatie is zeker belangrijk!

Ik zou ook niet elke dag hetzelfde kunnen ontbijten of lunchen of avondeten. Ik varieer hierin enorm. Niet alleen omdat dat gezond is, maar ook omdat ik dat fijn en lekker vind.



Zelf kan ik niet zonder tussendoortjes, ben erg actief en red het gewoon weg niet van maaltijd naar maaltijd. Je zou natuurlijk de maaltijden groot kunnen maken, maar ik vind het niet fijn om mezelf vol te proppen. Ik eet liever wat vaker op een dag, daar voel ik me prettiger bij.



@Meds, je schrijft als je genoeg eet kan je prima drie en vier uur tot de volgende maaltijd. Maar dan eet je toch ook meer dan 3 maaltijden per dag? Of begin je pas laat aan je ontbijt (9 uur / 13 uur / 17 uur ofzo?) Ik ontbijt om 6 uur, lunch rond 12.15 uur en avondeten rond 18.30 uur. Hier zit dus ruim 6 uur tussen elke maaltijd, dat verklaart ook wel waarom ik tussendoortjes wel nodig heb.



Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat als je het wel met 3 maaltijden redt en dus geen/weinig tussendoortjes eet, je ook minder in de verleiding komt om ongezonde dingen te eten.
Alle reacties Link kopieren
@Nokie, knap dat je zo goed mate kon houden met al dat lekkers (woensdag) .. je hebt ook helemaal gelijk hoor.. al dat lekkers..en waar is het goed voor? Op het moment is het even smullen maar erna voel ik me niet veel beter.



Ik ben vanaf vrijdag weer wat gezonder bezig. Lekker naar de markt geweest en veel groente en fruit gekocht! Ik denk dat ik weer eens van die fruit smoothies ga maken, altijd lekker
ik eet 6 maaltijden om de 3-4 uur
Alle reacties Link kopieren
Fruitsmoothies zijn zeker lekker, maar smoothies met groenten erbij zijn gezonder... In eerste instantie leek mij dit ook niks, maar tegenwoordig doe ik bijna altijd groenten bij in de smoothie.

Eigenlijk moet zelfs 2/3 groenten zijn en dan 1/3 fruit (fruit mag, hoeft niet). Maar daar houd ik me ook (nog?) niet aan hoor. Langzaam ophogen van de groenten misschien een optie?

Groenten die ik wel eens bij in een smoothie doe: spinazie, witlof, sla, bleekselderij, andijvie. Maar er is nog veel meer mogelijk: komkommer, venkel, boerenkool, wortel, paprika en ga zo maar door.

Zelf gebruik ik als basis vaak ananassap (zonder toegevoegde suikers) en banaan of avocado en dan wat groenten erbij.



@Meds, met 6 maaltijden op een dag snap ik dat je geen behoefte hebt aan tussendoortjes. Maar het is (in Nederland) nogal gebruikelijk om 3 hoofdmaaltijden te eten, of sommigen zelfs 2 omdat ze het ontbijt overslaan. Dus dat er dan tussendoor ook gegeten wordt begrijp ik wel, of het nu een tussendoortje of een kleinere maaltijd is.
quote:S-Meds schreef op 23 april 2017 @ 11:25:

[...]



ah dan snap ik het.

beker karnemelk

fruit

noten

gedroogde vruchten

groentesap

boterham met beleg

yoghurt met granola

soepje



nou ja mogelijkheden genoeg toch?Inderdaad, ik staarde me teveel blind op koemelkvrij (ivm die borstvoeding dus) en geen groente of fruit. Gedroogde vruchten had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip!
Tja, ik ben nog niet zo lang hiermee bezig, dus ik ben wel blij dat je me hierop wijst, Meds! Mag ik vragen, wat eet jij eigenlijk regelmatig als ontbijt? Ik houd ook wel van een omeletje met groenten zo nu en dan, maar dan hoor ik weer dat eieren slecht zijn. Ik eet ze met mate. Speltbrood eet ik overigens op aanraden van een vriendin.



Kun je me misschien ook een goed boek/artikelen aanraden? Er is zo veel (tegenstrijdigs) te vinden dat ik het af en toe dus echt niet meer weet.
Alle reacties Link kopieren
@Nokie, groene smoothies! Ik had er al eens van gehoord, ga ik zeker eens uitproberen.



@bobobobo, ja tegenwoordig wordt er zo veel geroepen.. denk je goed bezig te zijn is er weer iemand die beweert dat dit of dat weer slecht is. Van eieren had ik ook begrepen dat je er zo'n 3 in de week van mocht eten .. maar er zal vast iemand zijn die het tegendeel bewijst
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeanine84 schreef op 24 april 2017 @ 12:53:

@Nokie, groene smoothies! Ik had er al eens van gehoord, ga ik zeker eens uitproberen.



@bobobobo, ja tegenwoordig wordt er zo veel geroepen.. denk je goed bezig te zijn is er weer iemand die beweert dat dit of dat weer slecht is. Van eieren had ik ook begrepen dat je er zo'n 3 in de week van mocht eten .. maar er zal vast iemand zijn die het tegendeel bewijst Zal ik die eer maar op me nemen dan?
Alle reacties Link kopieren
Ha dames!

Hoe gaat het bij jullie?

Beetje gezond bezig?

Mijn brocolisoepje staat te pruttelen



Tsja die eieren.. ik eet vaker als 3 keer per week een ei, dit is ontstaan toen ik ben gaan minderen met vlees.

Pas was er op televisie een vrouw van 117 die zei dat ze zo oud was geworden omdat ze elke dag een rauw ei at! Mij niet gezien haha
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het redelijk, ach valt wel mee.

O: 1 banaan, klein schaaltje rijstemelk met brinta

T: 2,5 volkoren boterhammen met chocoladepasta (ik had netjes tomaat en komkommer mee, maar toen zag ik dat ik nog een potje chocoladepasta had en daar had ik wel erg zin in)

L: 1 peer, 1 tosti van 2 volkoren boterhammen met kaas, curry

T: 5 haribo bananensnoepjes, 1 oranjebol (van de reclame van de Jumbo, oeps ben er speciaal voor naar de Jumbo gegaan, kwam er toch langs) Ik moet wel zeggen dat ie me een beetje tegenviel. Mierzoet, maar de slagroom/vulling was niet erg smaakvol.

A: Ik ben linzensoep aan het maken (1e keer, ben benieuwd), ongeveer volgens dit recept Linzensoep met kokosmelk

T: ?



Ja dat tegenstrijdige allemaal, daar maken ze het niet makkelijker mee.

Ik eet wel eieren, denk gemiddeld zo'n 4 per week. Een zachtgekookt eitje... of een gebakken ei, hmmmm!
quote:bobobobo schreef op 24 april 2017 @ 12:49:

Tja, ik ben nog niet zo lang hiermee bezig, dus ik ben wel blij dat je me hierop wijst, Meds! Mag ik vragen, wat eet jij eigenlijk regelmatig als ontbijt? Ik houd ook wel van een omeletje met groenten zo nu en dan, maar dan hoor ik weer dat eieren slecht zijn. Ik eet ze met mate. Speltbrood eet ik overigens op aanraden van een vriendin.



Kun je me misschien ook een goed boek/artikelen aanraden? Er is zo veel (tegenstrijdigs) te vinden dat ik het af en toe dus echt niet meer weet.

wat dacht je van het voedingscentrum. Daar is alle internationale kennis op het gebied van voeding gebundeld.

ontbijtideeen

boterhammen met kaas/ ei/ pindakaas

yoghurt met muesli en fruit

havermoutpap van melk met banaan en honing

kwark met noten, fruit en granola

mogelijkheden genoeg
Hee hallo dames,



Sorry voor de lange stilte! Ik moest opeens heel veel zaken in een keer regelen en had geen tijd voor een postje.



Hoe gaat het nu met jullie?

Mij lukt het nu steeds beter om te ontbijten. Ik eet nu voornamelijk fruit als ontbijt omdat het makkelijk mee te nemen is.

Ik heb laatst een hele hoop recepten van hellofresh site afgedrukt omdat ik geen gezonde gerechten zelf kon bedenken. De meeste smaken verrassend lekker.
Alle reacties Link kopieren
Hai Whitwolves,

Ik dacht al dat je het topic een tijdje terug al verlaten had. Eveneens als de rest nu eigenlijk (ik ook dus). Misschien dat de anderen nu ook weer mee gaan schrijven. Zou leuk zijn.



Op zich gaat het wel aardig. Maar het kan zeker een stuk beter. Door het alleen maar druk zijn (al 5 maanden) is het niet altijd gemakkelijk om gezond te eten. En zeker op stressvolle dagen eet ik sneller ongezond, ook tussendoor.

Ontbijt eet ik altijd gezond. Vaak fruit, af en toe iets van brinta (met rijstmelk) of magere yoghurt met muesli (zonder toegevoegde suikers), of een gezonde smoothie, soms noten. Lunch ook bijna altijd wel goed, een salade of volkoren brood met bijvoorbeeld sanchwichspread en komkommer/tomaat. Avondeten gaat ook best goed, maar op de één of andere manier houd ik niet echt van het avondeten, terwijl velen daar juist gek op zijn. Met het avondeten varieer ik ook wel. De laatste tijd eet ik wel minder vlees, wat me eigenlijk heel goed bevalt! En de tussendoortjes zijn soms fruit, brood, crackers, gedroogd fruit, dadelbrood (dadels met walnoten), noten, maar ook ongezonde dingen als koek, chocolade etc.



Ik vind koken ook gewoon niet leuk om te doen, dus misschien dat ik daardoor minder van mijn avondeten geniet. (?)
Herken het nokie, hoe drukker je bent, hoe ongezonder het word. Het kost ook meer tijd om iets gezonds te bedenken en klaar te maken bij mij.



Omdat je koken niet zo leuk vind, besteed je dan ook minder aandacht in een lekker recept uitzoeken en bereiden?
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat het hier weer een beetje actief word!

Ik heb de laatste tijd veel avond diensten gehad, waardoor ik pas laat uit bed kom en ontbijt en lunch in één doe. Merk bij dag drie dat dat toch niet ideaal is, in de avond sla ik dan namelijk aan het snoepen. En oh wat zijn chips dan verleidelijk.

Voor de rest gaat het bij mij wel redelijk, k heb ook het idee dat ik het aan mijn lichaam zie, maar misschien wil ik dat wel graag zien haha.

Nokie, Ik ga ook eens op de site kijken! Ik vind koken juist wel leuk. Maar herken wel wat je bedoeld, dat heb ik na een drukke dag of als ik geen zin heb. Als je dan geen zin hebt om te koken word het ook snel iets ongezonds. Omdat dat nou eenmaal sneller klaar is.

Krijg je niet mee zin als je ziet wat voor lekker resultaat het geeft?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een snaaidag gehad. Overdag veel chocoladedingen tussendoor en het avondeten was bami met saté.... lange werkdag en als ik dan om 18.30 uur nog moet gaan koken wordt me echt te laat. Gisteren was ook niet erg gezond trouwens. 's middags visite met wat chips enzo en avondeten was snackbar...

Extra reden om het morgen maar weer gezond te doen!!!



Weet je wat het ook is met het koken? Ik vind het wel leuk om nieuwe dingen uit te proberen, en vind ze dan ook altijd wel lekker eigenlijk. Vooral ook wel de gezonde recepten. Maar mijn vriend vind die dingen echt helemaal niets... Hij heeft het liefst vlees, groenten, en aardappeltjes (liefst gebakken, maar ook gewoon gekookt hoor). Dus ik maak ook nog wel eens 2 dingen tegelijk. Of dat ik dan een vega-ding neem in plaast van vlees of soms zoete aardappels in plaats van gewone of gebakken aardappeltjes. Nieuwe recepten proberen vind ik juist wel leuk, maar een lijstje aan benodigdheden voor een recept schrikt mij nog wel eens af. Ik wil niet te veel ingrediënten, het moet wel enigszins snel klaar te maken zijn.



Stom hè dat je van ongezond eten je slechter gaat voelen, maar daardoor juist meer zin krijgt in ongezond eten? Eigenlijk helemaal niet logisch, je zou dan juist meer motivatie moeten hebben om voor gezond te kiezen.. zo werkt het helaas niet

Nouja, zoals ik al zei, vanaf morgen maar weer op de gezonde toer. En dit minimaal 3 dagen volhouden, daarna is het weer makkelijker..!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven