Gezondheid alle pijlers

Hoe lang pijn/ongemak na plaatsen Mirena spiraal?

02-02-2009 20:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik weet dat er al veel topics zijn over de Mirena, maar het grootste gedeelte kan ik niet vinden (kan alle topics niet zien en ook niet ophalen) en ik heb best wel een specifieke vraag.

Ik heb een afspraak staan voor het plaatsen van de Mirena op 18 februari as. Nu stond de assistente vandaag op mijn voicemail met de mededeling dat mijn HA er dan niet is (had het nog speciaal nagevraagd ook). Of ik dus een andere afspraak wilde maken.

Dat ding moet dus tijdens de menstruatie geplaatst worden en ik had de 18 gekozen omdat ik de 13e een feest heb (groot verjaardagsfeest van mezelf) Ik zou dan de pil een weekje doorslikken zodat ik de 18e op de helft van mijn menstruatie zou zitten.

Ik ga dus morgen bellen voor een nieuwe afspraak en zie het al gebeuren dat de 17e niet kan of de 19e, omdat de HA op cursus is of zo.

Mijn vraag is nu, is het verstandig om op de di, woe, of do voor mijn feestje (een vrijdag) de Mirena te laten plaatsen? Ik slik de pil dan niet door zodat ik gewoon ongesteld wordt as zondag/maandag. Weet dat dit natuurlijk voor iedereen anders is, maar wil graag wat ervaringen.

Nog even extra info: 1e keer spiraaltje, heb 2 kinderen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Up voor madelief1!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu na te denken over de Mirena, maar lees vooral negatieve verhalen (wat logisch is, want de behoefte om een slechte ervaring te vertellen is vele malen groter).

Maar zijn er voor mijn gemoedsrust wat meer mensen met een positief verhaal? Ik ben die pil zóóó zat namelijk!
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
Alle reacties Link kopieren
Hoi vooroverdepasta,



Ik heb nu ruim een jaar een mirena spiraal en ik ben er erg positief over!

Ik wordt 1 keer in het half jaar één/twee dagen licht ongesteld. Inlegkruisje is dan voldoende en heb dan wel wat krampen. Verder merk ik helemaal niets van de mirena.

Wel was het plaatsen minder fijn, heb het bij de huisarts gedaan zonder verdoving. Dus dan lijkt het me logisch dat het pijnlijk is. (heb ook geen kinderen dus dan is je baarmoedermond smaller en is het volgens mij iets pijnlijker)

Als je twijfelt vanwege de pijn zou ik het door een gyneacoloog laten doen. Ik heb diezelfde dag na het plaatsen nog flink wat gebloed en buikpijn gehad, maar een aleve feminax (speciaal voor menstruatiepijn) hielp erg goed:)

Verder hoef je dus nooit meer te denken aan maandverband/tampons die je mee moet nemen of rekening houden met dingen plannen als je ongesteld bent. En natuurlijk hoef je niet elke dag meer de pil te slikken. En zo vind ik er nog veel meer voordelen aanzitten.

Maar iedere vrouw ervaart het hebben van een mirena spiraal natuurlijk anders.



Succes met je beslissing!
anoniem_102626 wijzigde dit bericht op 09-11-2010 17:41
Reden: De laatste zin een beetje dubbel geformuleerd:P
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Sealight,



ik neig er toch sterk na om er een te laten plaatsen. Ook omdat de betrouwbaarheid van de mirena groter is als die van de pil (volgens huisarts). Heb nog tweeënhalve pilstrip liggen, dus eerst die maar opmaken. Heb ik nog even tijd om goed na te denken.
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, mirena is nog betrouwbaarder dan de pil:)

Ook al scheelt het volgens mij maar 0,9% ofzo.

Je hebt zo te lezen nog genoeg tijd om erover na te denken inderdaad:) Je moet wel zeker van je beslissing zijn natuurlijk.



succes!
Alle reacties Link kopieren
Als ik niet zo'n last van mijn huid had gekregen, dan had ik 'm laten zitten.

Dat vloeien kan tot zes maanden aanhouden, dat is algemeen bekend.

Ja het is vervelend, maar je weet dat dat kan.

Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook een paar keer de huisarts heb geraadpleegd hoor in die tijd. Maar die zei dus dat je het echt zes maanden moet geven.

Nu dus sinds een paar dagen de Mirena er weer uit en ben gelijk weer ongesteld :-S

Ik was het de laatste maanden dus niet meer, heerlijk.

Ik geef mijn lichaam nu even de tijd, heb voor daarna de Diane pil liggen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ook ik heb mijn twijfels bij mijn mirena die ik vorig jaar in augustus heb laten plaatsen... Ik ken trouwens genoeg andere vrouwen die zweren bij de mirena!

Ik heb de mirena gekregen omdat ik erg heftige pijn/kramp aanvallen had in de endeldarm als ik ongesteld werd en wanneer het bijna over was (de ongesteldheid). Daarna had ik een dikke week spierpijn daar. Pil doorslikken hielp op het laatst niet meer en toen waren er nog 2 opties: prikpil of mirena proberen. Gekozen voor de mirena omdat ik nog kinderen wil en met de prikpil kan het een jaar duren voordat je weer vruchtbaar bent. Dit is niet ideaal ivm mijn leeftijd. Mirena plaatsen deed was pijnlijk en de maanden erna (lees dik half jaar) veel last gehad van buikkrampen, veel bloedverlies, spierpijn in de buik. Stond toen bijna op het punt 'm weer te verwijderen, maar toch doorgezet ivm eigenlijk geen keuze te hebben.... Bloedingen werden wat minder gelukkig. Toch zijn ze nooit weg geweest en in het begin van elke maand word ik ongesteld met veel buikkrampen e.d. dan paar dagen niets en dan ineens wel weer paar dagen. Ben al met al 2 weken ermee onder de pannen! Daarna 2 weken geen last en dan begint het weer op nieuw. Ik vindt de mirena geen succes bij mij, maar omdat ik bang ben dat mijn klachten terug komen wanneer ik 'm laat verwijderen, houd ik 'm nog er in. Maar steeds wanneer ik in deze 2 weken zit (zo als nu) wil ik'm er het liefst er uit hebben. Misschien toch weer de pil proberen..... maar ja ben ontzettend bang gewoon. Daarnaast is het vrijen ook gevoeliger geworden sinds ik de mirena heb. En soms gewoon het gevoel en pijn dat er 'iemand' aan de eierstokken zit te trekken... tsss Ik heb trouwens geen kinderen en dat kan ook een rol spelen dat het plaatsen pijnlijk was.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de Mirena nu 4 maanden en het vloeien is over! Eindelijk! Nog niet echt ongesteld geweest, maar ik geef ook nog steeds borstvoeding dus dat kan ook daar door komen.

Ook met mijn libido gaat het nu weer beter, ik was echt bang dat de mirena de zin in sex helemaal weg had genomen...

Na een bevalling liggen je hormonen natuurlijk toch al overhoop en dan de mirena er ook nog eens in om de boel te verstoren, eigenlijk niet gek dat mijn lichaam even tijd nodig had.



Het plaatsen zou ik trouwens omschrijven als: een rotgevoel, maar goed ik had 3 maanden ervoor een kind gebaard, dus dat lag nog vers in het geheugen....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn Mirena vandaag laten plaatsen en vond het een peace of cake. Heb wel al 1 kind.
Alle reacties Link kopieren
Hmm... heb wel ernstige krampen gehad rechtsonder, voelde echt niet goed (zakte ervan door de grond) en ik bloed ook nog steeds flink (week later bijna).

Hopelijk snel voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg positief over de Mirena en heb hem nu twee maanden. Weinig klachten, alleen af en toe nog het gevoel lichte weeën te hebben. (maar niet pijnlijk, meer alsof ik een harde buik heb zoals dat ook aan het eind van een zwangerschap voelt)



Weet iemand of de Mirena door weeën/samentrekkingen van de baarmoeder makkelijk af te stoten is? Of valt dat wel mee?



Mijn bloedingen worden steeds minder. Het is voor mij tot nu het toe het beste middel gebleken.
Alle reacties Link kopieren
Fijn, zo'n ervaringstopic



Hier (tot nu toe) een hele goeie ervaring!

Werd helemaal gek na een aantal jaar pilgebruik, merkte echt dat het in mn hoofd ging zitten.



Dus vorige week woensdag de Mirena laten plaatsen. Nog nooit zwanger geweest, dus werd automatisch naar de gyn doorgestuurd. En het ging super. Wel de avond ervoor 1 ibuprofen van 400mg gehad en 2 uur van tevoren ook.



Bij de gyn (prettige, ervaren vrouw): eerst een echo gehad om te kijken hoe mn baarmoeder lag. ('normaal', aan de voorkant) Beetje stugge baarmoedermond, maar het meten ging prima, plaatsen ging prima. Het deed eventjes zeer, maar verder ook niet. Een paar seconden licht in mn hoofd na de tijd, maar das een natuurlijke lichaamsreactie omdat je buikvlies aangeraakt is. Ook niet gebloed na afloop en nu dik een week later nog steeds niet. Wel af en toe een beetje buikkramp, alsof er een menstruatie aan zit te komen. (Menstruatie was trouwens voor/tijdens de pil altijd licht, dus dat verwacht ik ook nu niet anders.)



En over 5 weken de controle echo. Die nog even afwachten of alles inderdaad goed zit en dan over 5 jaar pas weer heen.



Dus zo zie je maar weer.. Bij iedereen kan het weer totaal anders lopen.



Maar goed, dat komt ook door de persoonlijke omstandigheden lijkt me. Zoals (ervaren!) gyn of HA, echo van tevoren of niet, ligging van de baarmoeder, stugheid van de baarmoedermond, mate van klachten bij ongesteldheid, pijngrens, of je lichaam dingen afstoot.. etc. etc.



Mijn gyn zei zelf nog; vorige week nog een vrouw mét kinderen die het uitgilde van de pijn. En dan weer eentje zonder kinderen die nergens last van heeft. Het zegt vrij weinig over het algemeen, kinderen of niet. En tegenwoordig hebben ze er (bij ons in de regio tenminste) totaal geen problemen meer mee om een spiraal te plaatsen als je nog nooit zwanger bent geweest. Dan wordt er gewoon standaard een echo voor de plaatsing gemaakt.



Hoop dat ik anderen met mn verhaal ook weer een hart onder de riem kan steken
anoniem_106435 wijzigde dit bericht op 02-12-2010 16:57
Reden: ibu vergeten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem afgelopen vrijdag laten zetten, bij mij was het wel pijnlijk! De hele dag heb ik nog pijn gehad en de dag erna waren het maar een paar krampjes.

Ik heb die hele dag totaal 6 aspirientjes binnen gekregen voor de pijn. Maar ze hebben het bij mij ook niet gedaan toen ik ongesteld was. Misschien dat het daardoor pijnlijker is.



Maar ik ben er wel 5 jaar vanaf !!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Dat hoop ik voor je Travellive. Ik was pad weer gelukkig nadat dat rotding er weer uit was.....
Alle reacties Link kopieren
Door wie wordt de Minerva geplaatst? ha of gyn.



Ik weet nauwelijks iets over de Minerva. Ik ben single, maagd en gebruik de pil enkel om mijn menstruatie onder controle te hebben. Ik slik de pil regelmatig door omdat ik altijd last heb van onwijze duizeligheid etc.



Ik ben slecht ter been, in de menstruatieperiode is dat altijd extra heftig vanaf de week ervoor tot ik de pil weer slik. Daarnaast heb ik geen kinderwens: heb een erfelijke ziekte die ik niet wil doorgeven.



Door de problemen met menstruatie wil ik de Minerva gaan nemen zodat mijn menstruatie stopt. Als ik de verhalen lees van mensen die toch ongesteld blijven, of pijn hebben etc. twijfel ik heel sterk.



Ik heb een aantal jaren geleden een uitstrijkje laten doen, dat was zo extreem pijnlijk dat ik huiver voor spiraaltje inbrengen.



Ik krijg steeds vaker het advies van vrienden,op fora's van mensen die zelf ernstige menstruatieproblemen hadden dit wel te doen.



Ben benieuwd naar recente ervaringen. Alles verandert immers. Medicatie wordt kleiner etc. wellicht is het spiraaltje inmiddels ook van andere kunststof dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
quote:arielz schreef op 16 oktober 2013 @ 14:00:

Door wie wordt de Minerva geplaatst? ha of gyn.



Ik weet nauwelijks iets over de Minerva. Ik ben single, maagd en gebruik de pil enkel om mijn menstruatie onder controle te hebben. Ik slik de pil regelmatig door omdat ik altijd last heb van onwijze duizeligheid etc.



Ik ben slecht ter been, in de menstruatieperiode is dat altijd extra heftig vanaf de week ervoor tot ik de pil weer slik. Daarnaast heb ik geen kinderwens: heb een erfelijke ziekte die ik niet wil doorgeven.



Door de problemen met menstruatie wil ik de Minerva gaan nemen zodat mijn menstruatie stopt. Als ik de verhalen lees van mensen die toch ongesteld blijven, of pijn hebben etc. twijfel ik heel sterk.



Ik heb een aantal jaren geleden een uitstrijkje laten doen, dat was zo extreem pijnlijk dat ik huiver voor spiraaltje inbrengen.



Ik krijg steeds vaker het advies van vrienden,op fora's van mensen die zelf ernstige menstruatieproblemen hadden dit wel te doen.



Ben benieuwd naar recente ervaringen. Alles verandert immers. Medicatie wordt kleiner etc. wellicht is het spiraaltje inmiddels ook van andere kunststof dan vroeger.



Ik heb zelf geen ervaring met Mirena, maar wel met menstruatieproblemen en duizeligheid daarbij.



Als je met het maken van een uitstrijkje al zoveel pijn hebt, is het misschien aan te raden om het plaatsen van de Mirena onder een roesje" in het ziekenhuis te laten doen .



Misschien nog een tip;

als je de pil slikt, hoef je in principe maar 4 pilloze dagen in te lassen.

Dus gewoon weer met de pil beginnen, ook al bloed je nog.

Dis scheelt mij veel in de ernst van de bloedingen en de duizeligheid.



Je kan ook de Cerazette nemen, dit is een pil zonder stopweek en werkt in principe hetzelfde als de Mirena.Dus dan wordt je na verloop van tijd meestal ook niet meer ongesteld. (Wel is de Mirena veiliger als anti-conceptie, maar dat maakt voor jou nu niet uit.)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip!. 4pilloze dagen? ik stop altijd een week met de pil. Na 4dagen stoppen wordt ik ongesteld. Ik stop altijd op vrijdag wordt op woensdag ongesteld en slik op zaterdag weer de pil.



Cerazette, klinkt goed. Ik ga het onthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven