Gezondheid alle pijlers

Mirena spiraaltje

30-01-2008 16:39 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Over een maand ga ik voor langere tijd naar het buitenland. Om verschillende redenen lijkt het mij prettig om een mirena spiraaltje te laten plaatsen. Echter, ik heb enkele "angsten". Nu weet ik dat ik pas weet wat voor effect een spiraaltje bij mij heeft als ik het heb laten plaatsen, maar aangezien het kort dag is voor mijn vertrek, wil ik toch mee informatie/ervaringen inwinnen.

Op dit moment slik ik de Diane 35, tegen acne op mijn 16e mee begonnen (zo'n 7 jaar geleden). Ik ben bang dat als ik stop met de Diane en begin met het spiraaltje, mijn huid weer slechter wordt. Hoe is jullie ervaring? Verder heb ik begrepen dat je flinke buikpijnen kan krijgen na het plaatsen. Wat is jullie ervaring met hoelang je daar last van hebt? Een dag of een week? En last but not least: aankomen! Van de pil komen vrouwen over het algemeen ook al aan, wat zijn jullie ervaring met gewichtstoename bij het hebben van een spiraaltje (na het slikken van de pil)?



Alvast hartelijk dank voor alle ervaringen! :-]
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 3 weken een Mirena en het valt me tot nu toe allerzins mee. De pijn tijdens het meten en plaatsen valt te vergelijken met een fikse mentruatiekramppijn en is weer snel weg... heb daarna nog twee van die aanvallen gehad en toen was het over. Wel wat meer afscheiding als normaal, ook wat spotting maar ik verwacht dat dat ook verdwijnt. Tot slot twee flinke pukkels in mijn gezicht gehad... soort onderhuidse ontstekingen, maar die trekken al weer weg. Dus.. so far, so good!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu alweer meer dan twee maanden aan de Microginon ipv van de Diane, en mijn huid is er niet slechter op geworden. Dus exporiment 1 is geslaagd: ik word geen pukkel monster (meer) zonder de Diane. Ik ben hier nog een paar maanden, maar zodra ik terug kom in NL laat ik een spiraaltje plaatsen, het lijkt mij erg prettig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in augustus vorig jaar een mirena spiraal laten zetten. Het zetten heb ik als erg pijnlijk ervaren en ben twee keer buiten bewust zijn geraakt. Vervolgens ben ik drie weken non stop ongesteld geweest en daarna helemaal niet meer. Dus dat is heerlijk natuurlijk! Maar de buien die bij het ongesteld zijn horen, die gaan gewoon door. Na een maand krijg je een echo en dan kijkt de gynacoloog of hij goed op zijn plek zit. Dat zat hij gelukkig! Alleen mijn vriend heeft tijdens de seks last van de draadjes die uit de baarmoedermond steken. Het is een beetje pijnlijk dus ben ik terug gegaan naar het ziekenhuis en heb er nog een stukje af laten knippen. Dat heeft helaas ook niet geholpen. Last van puistjes of iets heb ik gelukkig niet gekregen. Wel is mijn huid gevoeliger geworden.



Ik weeg al vanaf mijn 17e 65 kilo (ik ben 1.75) En heb nooit gewichts problemen of iets gehad. Kon alles eten. Sinds ik een spiraal heb is daar duidelijk verschil in gekomen en er zat binnen een half jaar 7 kilo bij. Ik sport veel, eet gezond en ben nu ook minder gaan eten en fanatieker gaan sporten. Het gaat er gewoon niet meer af, sterker nog er komt alleen maar bij! Ik ben er over na aan het denken om hem er weer uit te laten halen en gewoon weer aan de pil te gaan. Dan ben ik wel weer elke maand ongesteld maar kan ik tenminste weer lekker eten wat ik wil en wanneer ik er zin in heb! (hoop ik!)
Alle reacties Link kopieren
ik heb al 8 jaar een mirena en wordt nog steeds om de paar maanden een periode ongesteld en heb nu ook LS (lichen Sclerosus. De mirena werkt ca. 5 jaar en is dan aan vervanging toe. Ook ik heb geen last gehad van het plaatsen wat gebeurd is tijdens de menstruatie. Wel heb ik periodes gehad, dat ik zere en zware borsten had en een opgezette buik als ik weer ongesteld werd. Vooal tijdens perioden van lichte stress, dan vloei ik veel......drukte voor een vakantie e.d.

Of dat er mee te maken heeft????

Nu dacht ik dat ik in de overgang kwam, (ben 50) maar dat is nog niet zo volgens de gynaecoloog. Ik heb vleesbomen en de mirena heeft daar wel een goede invloed op. Toen ik met die klacht naar de arts ging, vloeide ik zoveel dat het niet meer normaal was en pijn in de buik. Ik heb ook eens zoveel pijn in mijn onderbuik gehad dat ik flauw viel, maar zowel de huisarts als de gyneacoloog dachten niet dat het aan de spiraal lag.

Ook heb ik geen last gehad van gewichtstoename.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mirena gehad voor 4 jaar. niet ongesteld maar wel zware acné gehad.

het verwijderen is onder narcose gegaan omdat het anders niet doen was zo veel pijn. De draadjes waren te kort afgeknipt en de baarmoeder lag te ver naar achter.

Ik heb nu sinds 6 maanden de microgynon 20 en das de laagste dosis hormoon. ik slik hem door dus wordt ik ook niet ongesteld. ik ben blij dat de mirena eruit is. echt het gevoel of er iets uit lichaam is wat er niet in hoorde ook is de sex beter!
Alle reacties Link kopieren
hoi ik heb de mirena nu al ong6,5 jaar (dwz dit is de tweede)

Ik spreek ook niks meer dan lof!!! niet meer ongesteld!!!!! (ik las hierboven dat je dan niet weet of je dan evt zwanger zou kunnen zijn maar als je de pil gewoon slikt word je ongesteld OOK als je dan zwanger bent)dus voor mij niet zo n verschil.

Alleen het plaatsen en die dag erna BBRRRR geen aanrader dat deed mij echt pijn !! Maar na die twee dagen niks (ja af en toe verkeerdebeweging ofzo dat ik wat voelde maar verder helemaal geweldig dus!!

En mijn gewicht is er niks door veranderd! (ja door mijn eigen gesnaai soms! En ik hoor niks van mijn vriend over de touwtjes hij weet dat ze er zitten maar qwa sex geen verandering
Alle reacties Link kopieren
Hoi El_lebel,



Ik denk dat het sowieso verstandig is om de overweging van het al dan niet nemen van een Mirena te overleggen met je huisarts.

Na een positieve ervaring met Mirena van een vriendin van mij wist ik het zeker,ik wilde ook Mirena.

Heb een afspraak met mijn huisarts gemaaktn en was overtuigd,ik moest en zou ém ook hebben.

Echter na een goed en eerlijke gesprek met mijn arts ( die zeer regelmatig Mirena plaatst),heb ik toch besloten er geen te nemen en het lekker bij mijn vertrouwde pil te houden (Microgynon)

Mijn huisarts vroeg terecht wat mijn reden en motivatie was voor het evt.nemen van een Mirena.

Had ik klachten,beviel de pil mij niet etc?!!.

Dit alles was niet het geval,slik al jaren de pil heb nooit klachten,maar Mirena leek mij gewoon makkelijk,nergens meer aan denken,en bovendien waarschijnlijk ook nogeens minder/geen bloedverlies meer...het leek mij dus ideaal.

Mijn huisarts vertelde dat zij in dit soort gevallen niet heel erg enthousiast te zijn over de Mirena.

Ze vertelde dat Mirena opzich een prima middel is,maar in de situatie van mij,geen kinderen en geen enkele probleem met de pil,ze de mirena er meer uithaalt dan dat ze ze inbrengt.

Vaak brengt het in deze situaties toch meer overlast met zich mee,sowieso het pijnlijke plaatsen maar ook gewichtstoename,stemmingswisselingen,depressieve gevoelens,pukkels,(meer) buikklachten etc.

Dit hoeft natuurlijk niet,maar zij liet mij vakliteratuur zien waarin een onderzoek staat die dit aantoont.

Ze liet mij bedenktijd nemen en als ik het dan alsnog wilde,zou ze het alsnog voor mij plaatsen.

Ik had niet zo lang nodig,waarom zou ik dit risico nemen als ik eigenlijk best wel heel erg tevreden ben met de pil?

En ach....wat voor moeite is dat nou eigenlijk,dat innemen van de pil,als je verder geen klachten en problemen met de pil hebt.

Bij mij (voorlopig) dus toch maar geen Mirena.



Kortom,bekijk met je huisarts jouw situatie en motivatie voor het al dan niet nemen van de Mirena...heel verhelderend!



Groetjes Linos
Alle reacties Link kopieren
Hey wat grappig dat dit topic weer leeft, ik heb de Mirena namelijk in november 2008 laten plaatsen! Wel ben ik elke maand lang ongesteld, het is niet veel, maar wel 8 dagen ofzo, dat vind ik minder. Dus ik hoop sterk dat dat nog over gaat..

Qua huid: die is toch slechter geworden, maar ik kan er mee leven.

Qua gewicht: ik merk geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:El_lebel schreef op 16 maart 2009 @ 17:39:

Hey wat grappig dat dit topic weer leeft, ik heb de Mirena namelijk in november 2008 laten plaatsen! Wel ben ik elke maand lang ongesteld, het is niet veel, maar wel 8 dagen ofzo, dat vind ik minder. Dus ik hoop sterk dat dat nog over gaat..

Qua huid: die is toch slechter geworden, maar ik kan er mee leven.

Qua gewicht: ik merk geen verschil.

mag ik vragen welke huid klachten je dan hebt?

ik heb last van buldjes/puistjes zou dat daar van komen?

(dat aan een tweede pubertijd hihi)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind em ook ideaal die Mirena. Ik heb ook jaren de pil geslikt (marvelon) en vond dat ook prima maar mee gestopt vanwege kinderwens.

Toen heb ik na de geboorte van mn zoontje de mirena laten plaatsen, leek me wel zo makkelijk. Ik heb het ongeveer 3 maanden na mn bevalling gedaan, vond alleen die eendebek niet zo fijn, maar dat had voornamelijk te maken met flink litteken van een knip tijdens mn bevalling.

Geen last gehad tijdens de plaatsing, wel door de huisarts laten doen, maar zij had er ook al veel geplaatst en ik heb een erg leuke vrouwelijke ha dus voelde me op mn gemak, ook niet onbelangrijk.

Lichte krampjes gehad erna maar was met 1 paracetamol ook zo over.

Nu niet tot nauwelijks ongesteld ideaal.



Ik heb hormonaal gezien meer last gehad van het ontwennen van mn pil, dus mss is het in dat opzicht niet zo handig om dit vlak voor je reis te doen. Dan zou ik eerder 2 tot 3 maanden voor de reis al stoppen met de pil en dan even later de mirena laten plaatsen.

Of als je daar geen tijd meer voor hebt, idd voor daarna kiezen. Zeker met een zwaardere pil kan je best even moeten ontpillen en daar zit je niet op te wachten tijdens een lange vliegreis of in een warm land.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo blij met mijn mirena. Heb dat ding nu dik 5 maanden en nog steeds een hoop gedoe. Veel buikpijn, mijn lijf die schreeuwt om menstruatie maar wat steeds op zich laat wachten en dan in volle hevigheid doorzet, zere borsten, hormonen, ongewild vers bloed na vrijen.. officieel is er wel enige verbetering t.o.v. de pil en de nuvaring maar ik had er meer van verwacht. Misschien moet ik toch meer geduld hebben maar ik ga over 2 weken toch terug naar de gyn. Misschien moet ik eens een topic openen voor vrouwen met enorme menstruatieklachten en waar weinig aan gedaan wordt, zal er eens overna denken!
Alle reacties Link kopieren
ML1981, hier precies hetzelfde. Ik ken mijn lichaam niet meer. Voor de mirena (6 jaar geleden) wist ik precies welk pijntje wat betekende (menstruatie, eisprong), maar nu heb ik zo vaak pijntjes; kramp, pijnlijke borsten dat ik gewoon niet meer weet. En inderdaad bloed bij het vrijen, heel vervelend.



Ik heb met name voor het inbrengen van de 2e mirena erover nagedacht om te stoppen met de mirena, maar de andere opties (die ik ook bijna allemaal gehad heb) zijn ook niet veel soeps dus dan toch maar weer Mirena.



Mirena heeft voor mijn gewicht trouwens wel voordelen gehad; ik ben ontzettend afgevallen!
Alle reacties Link kopieren
Dat afvallen..ja misschien wel. Ik ben al een kleintje en ook erg slank dus ik heb niet zo veel reserves maar ik heb ook het gevoel dat ik door de mirena nóg gevoeliger ben voor afvallen. Dat kan ik me, met mijn 43 kg, eigenlijk niet permitteren.



Paris_rose; heb jij hier al met je Gyn over gepraat en wat had hij erop te zeggen?



Mijn ervaring is dat artsen zo luchtig doen over serieuze menstruatieklachten en dat frusteert me. Alsof ik niet serieus genomen wordt en het zorgt ervoor dat ik me een zeur of aanstelster voel, maar ik zit er mooi wel mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het er al meerdere malen over gehad. Maar verder dan "het hoort erbij" en "het is normaal" kom je niet.



Toen ik twaalf was en erg veel menstrueerde (eieren zoals de huisarts dat mooi noemde ) lag het aan de leeftijd.

Ik heb een schoolonderzoek verknalt op de middelbare school, maar mocht het niet overnieuw doen want ik was "maar" ongesteld. Hoe achterlijk, ja ik kan nog steeds boos worden over hoe erg menstruatieklachten onderschat worden. Terwijl ik een hoge pijngrens heb en dus absoluut geen piepert ben. Maar ja volgens mij ga ik nu wel ver offtopic met mijn frustraties .
Alle reacties Link kopieren
Heb er zelf ook een. Plaatsen zou ik omschrijven als onprettig, het deed niet heel veel pijn, had van tevoren twee asprines genomen.



Plaatsen heb ik laten doen bij mijn huisartsen praktijk. Zij heeft me na plaatsing een verwijzing meegegeven voor de gynaecoloog. Die hebben een echo gemaakt om te checken of alles ook echt goed op zijn plaats zit. Helemaal perfect. Ben er nu een tijdje vanaf en zou nooit meer anders willen.



Mijn huid is er zelfs veel rustiger van geworden.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven