Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
We zitten dus in hetzelfde schuitje, Beetje... Alleen heb jij de biopsie al achter de rug.

Ik zit ook ineens soms te janken als ik iets lees hier. Eigenlijk ook helemaal niet goed om op Internet te gaan zoeken; er staan ook veel verhalen op die niet goed aflopen. Positief blijven vind ik nu niet erg makkelijk.



Ik duim voor je dat je uitslag morgen meevalt!

Groetjes,

Hova
Hova, je hebt drie bevallingen doorstaan, jij sterke vrouw X-D

Ik nog niet één, maar ik hoop dat het nog wel een keer gaat gebeuren en tegen een bevalling zie ik duizend keer meer op dan nogmaals een laserbehandeling.



77Beetje28, sterke met de uitslag :hug:

Weet je wel dat de kans echt heel erg klein is dat de foute celletjes in het stadium van pap3a veranderen in kanker? Hou dat in gedachten hè. Want natuurlijk is het niet leuk om behandeld te moeten worden, maar in 90% van de gevallen is het een preventieve maatregel en zou er sowiezo geen kanker ontstaan zijn. Ze nemen gewoon het zekere voor het onzekere.
Alle reacties Link kopieren
Hova.. het blijft ook lastig te weten dat er iets onrustigs zit.. je er niets van merkt eigenlijk en dan ineens door een medische molen heenmoet.. ik bedoel.. ik ging naar de gyn met het idee van een soort gesprek iver hoe en wat.. ineens lag er daar een vreemde vent in mn doos te loeren en knipt ie er iets uit weg.. ja zonde rverdoving.. gewoon het idee dus...



Ik ben er wel redelijk positief onder.. 10 maandne terug ben ik bevallen van een dochter en ja.. dat is echt pijnlijker, maar daar heb ik zelf voor gekozen.. en bij dit niet :(



@naski.. ben ik het helemaal mee eens.. in mijn geval zei ik ook.. ach haal het er maar fijn uit meteen.. dat ging dan weer niet.. dus vrijdagmiddag weet ik meer..
Alle reacties Link kopieren
Naski, ik ben oprecht blij met je berichtjes! Je stelt me toch weer een beetje gerust! Dankjewel!! En eh... die bevallingen doen goed zeer ja, maar dat ben je echt heel snel vergeten X-D .



Beetje, inderdaad; je voelt of merkt niets, maar toch zit er blijkbaar iets niet goed! Dat is zo'n raar en eng idee.

Begrijp ik nu goed dat jij gewoon voor een gesprek ging en dat er toen meteen gekeken en een biopsie gedaan is? Ik schiet nu wel weer een beetje in de stress, want ik ga ervan uit dat ik morgenochtend gewoon een gesprek heb maar als ik jouw berichtje lees... 8-. Alhoewel ik ook zoiets heb van; als het dan toch eruit moet, doe het dan nu maar, dan ben ik ervan af!

Maar waarom moet dat dan zonder verdoving, dat snap ik gewoon niet. Is dat weer door mannen bedacht, dat zo'n stukje uit je baarmoederhals halen geen zeer doet of zo?!? (alhoewel zo'n inwendige verdovingsspuit me ook niet lekker lijkt :sigh:



Nou ja, ik heb in ieder geval mijn gesprek morgen en weet dan hopelijk iets meer. Daarna zal het wel weer afwachten worden...

Ik laat hier nog wel even van me horen in ieder geval.

Beetje, laat jij het ook horen als je meer hebt gehoord vrijdag? Misschien zijn alle cellen er wel uit bij jou en ben je ervan af!! Ik duim in ieder geval voor je!



Groetjes,

Hova
Alle reacties Link kopieren
heel veel succes morgenochtend!! laat je het weten hoe en wat?



liefs Beetje
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben geweest en inderdaad had ik net zoals jij Beetje, meteen een colposcopie (of zoiets?!). Hij heeft gelukkig geen stukjes weggehaald, dat niet. Hij zag wel gelijk het plekje zitten, maar het is een klein plekje volgens hem en is niet iets waarvan hij ''problemen' verwacht. Alleen als hij het laat zitten, bestaat er een 5% kans dat er toch bmhk uitgroeit, dus uit preventief oogpunt wil hij het toch weghalen.



Dat gebeurt dus volgende week vrijdag, de 5e, met een lis excisie. Hij doet het alleen onder volledige narcose, wat ik nogal vreemd vond omdat ik hier toch gelezen heb dat het onder plaatselijke verdoving was. Maar goed, hoef ik in ieder geval niet bang te zijn voor die plaatselijke verdoving, haha!



Ben toch wel een beetje opgelucht. Ben ook wel blij dat het volgende week al kon, ben ik er tenminste vanaf.

Daarna is het nog afwachten natuurlijk wat de uitslag is van de stukjes weefsel, dan weet je pas echt hoe of wat.



Jij nog heel veel succes morgen; ik duim voor je!!

Laat je de uitslag weten?



Groetjes,

Hova
Alle reacties Link kopieren
gelukkig dat het meevalt!!!! gek dat ze bij jouw dan wel onder volledige narcose doen.. heb ik leiver ook hahahah
Hova, succes en sterkte volgende week vrijdag! Je gaat er gelukkig niets van meemaken door de narcose. En voor je het weet is alles achter de rug.



Beetje, laat je morgen nog even weten wat de uitslag is?
Alle reacties Link kopieren
Beetje, succes vandaag!! Ik duim voor je!!



Groetjes,

Hova
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Allereerst sterkte aan iedereen die in dit rottige traject zit.



Misschien dat jullie het fijn vinden om wat extra achtergrondinformatie te krijgen dus zal proberen het simpel uit te leggen. Het bevolkingsonderzoek is er juist omdat je geen klachten hebt tot het echt kanker is en je dan voor moeilijker kan behandelen dus dat is niet verbazingwekkend dat je geen klachten hebt. Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door het HPV virus, hiervan bestaan meer dan 100 verschillende soorten waarvan een deel kanker kan veroorzaken en andere bijv alleen genitale wratten. Tegenwoordig worden soms de biopten getest op HPV maar omdat er geen behandeling voor het virus bestaat heeft dit geen consequenties en wordt niet overal gedaan, vandaar dat sommigen van jullie daar wel een uitslag van hebben en andere niet. HPV wordt via sexueel contact overgedragen, bij heel veel vrouwen wordt dit virus door het eigen immuunsysteem opgeruimd, bij sommigen niet, die kunnen over een periode van zo'n 15 jaar kanker ontwikkelen van de bekledende cellen van de baarmoederhals. Hier gaan echter een aantal stadia aan vooraf voor het daadwerkelijk kanker is. Dit heet dysplasie.

Voor het opsporen van die dysplasie zijn 2 methoden. De niet ingrijpende is het uitstrijkje, hierbij wordt met een borsteltje losse cellen van de baarmoederhals geschraapt, op een glaasje gedaan en in het laboratorium onder de microscoop gekeken of deze cellen afwijkend zijn. Hieruit volgt de PAP score, waarbij 1 staat voor normaal, 2 voor ziet er gek uit maar we weten het niet, 3A voor geringe tot matige dysplasie, 3B voor matige tot ernstige dysplasie, 4 voor bijna kanker en 5 voor echt kanker. Omdat het materiaal met een borsteltje wordt afgenomen kun je je voorstellen dat je niet alles te pakken hebt en de uitslag soms goed is terwijl er toch slechte cellen zitten.

De 2e methode is het nemen van een biopt, een hapje weefsel, hirbij kun je ook naar de samenhang van de cellen onderling kijken waardoor dit onderzoek veel betrouwebaarder is alleen is dit veel vervelender onderzoek voor de vrouw, vandaar dat het alleen op indicatie wordt gedaan. Die biopten worden geclassificeerd volgens CIN wat staat voor cervicale (baarmoederhals) intra (in) epitheliale maligniteit (onrust of dysplasie van de bekledende cellen) en je hebt 3 graderingen van I t/m III (gering tot ernstig) dus pap3 staat gelijk aan CIN waarbij 3a als het goed is cin 1 of 2 is en 3b cin 2 of 3. pap 4 staat gelijk aan CIS (carcinoma in situ, ziet eruit als kanker maar is het nog niet helemaal) en pap 5 daadwerkelijk kanker is.

Hopelijk is de informatie van de artsen zo wat beter te begrijpen, als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Hier even een hart onder de riem voor een aantal dames in de stress X-D Ik post normaliter niet zo veel persoonlijke info hier op het forum, maar nu dan even voor het goede doel;

Vier maanden geleden had ik nog pap 3a, en vorige week uitslag gehad, is weer gewoon pap1. Dus het kan zomaar weer ineens weg zijn, als je lijf een beetje meewerkt.

Verder is die biopsie (vaak gekoppeld aan een colposcopie) wat mij betreft echt een fluitje van een cent, ik voelde dus helemaal niks nada noppes. Echt niet.

Dus ladies, no worries, laat je niet gek maken door horrorverhalen, ieder lijf is weer anders, en dat van jou is geen mietje :-]
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
ben vanmiddag geweest, maar ze hebben een nieuw uitstrijkje gemaakt omdat de bioptie dus lager was dan het uitstrijkje.. dus voor de zekerheid het uitstrijkje overnieuw..kan over een maand bellen voor de uitslag... ben nog niets wijzer dus..
Alle reacties Link kopieren
Ok, maar dat is op zich goed nieuws, toch?
Beetje, bedoel je dat de biopsie een lagere waarde aangaf dan het uitsrijkje, bijv. nu pap1 ipv toen pap3? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,



Wat fijn dat deze pijler er is!



Heb afgelopen week gehoord dat ik pap 3 a heb (dit was mijn eerste uitstrijkje, ben pas 30 geworden).



Ik word nogal onzeker, als ik zo op internet lees. Bij elk relativerende relaas voel ik me opgelucht, maar bij een horrorverhaal word ik erg bang. Verwarrend, pfff.



Er is ook iets wat ik niet begrijp. Sommige vrouwen worden met pap 3a doorverwezen naar de gyn. Ik niet. Pas in februari een tweede uitstrijkje. Moet ik zelf aandringen op extra onderzoek? Wat denken jullie?



Er zijn momenten dat ik weet dat het wel goedkomt, maar af en toe zit ik toch erg in de rats.... :sigh:



Veel sterkte voor jullie :flower:

en vast bedankt voor advies



noammeke
Alle reacties Link kopieren
Beetje, alles goed met je? Het feit dat de uitslag nu lager is dan bij het uitstrijkje, is goed nieuws, toch? Of begrijp ik het nu verkeerd... Wel vervelend dat je nu weer zo lang moet wachten tot er verdere uitslagen zijn...



Hoi Noammeke,

Ik heb het ook pas vorige week maandag gehoord, maar inderdaad moest ik wel gelijk naar de gyn. Als ik het goed begrepen heb van mijn huisarts, ligt het niet alleen aan de pap-uitslag of je wel of niet doorverwezen wordt naar de gyn. Er is namelijk ook nog een copacb-uitslag, waaruit blijkt welke cellen afwijken en hoe sterk die afwijking is. Ik had een uitslag van 465111, waarbij de 4, 6 en de 1-en prima zijn, maar de 5 is dus afwijkend. (elk van de letters in copacb staat voor een bepaald woord, waarmee weer 1 van de cijfers van de uitslag correspondeert, snap je het nog X-D) De uitslag van de c en o zijn niet belangrijk volgens mijn ha, de andere cijfers wel. De 1-en zijn prima; is geen afwijking, maar van 5 t/m 9 wordt je doorverwezen naar de gyn.

Als jouw copacb-uitslag lager dan de 5 ligt (bijvoorbeeld op 3 of 4), hoef je niet naar de gyn, maar wordt er bijvoorbeeld (zoals bij jou) na een aantal maanden een nieuw uitstrijkje gemaakt.



Als je je echt erge zorgen maakt, zou ik gewoon teruggaan naar de ha en je vragen bij hem neerleggen! Het kan toch niet zo zijn dat je tot februari in de stress blijft zitten!

Maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Mijn gyn legde ook uit dat als hij mijn afwijkende cellen liet zitten, de cellen in 95% van de gevallen door het lichaam zelf worden opgeruimd. Slechts in 5% van de gevallen heb je dus kans dat de cellen blijven zitten en moeten ze alsnog worden weggehaald.

Mijn vriendin heeft een aantal jaar geleden ook pap3a gehad en die moest na een half jaar ook weer terug voor een uitstrijkje. Toen was haar pap-uitslag weer helemaal goed!



Maar zoals ik al zei, denk ik dat jouw copacb-uitslag gewoon beter was dan die van mij. Maar als je je toch zorgen blijft maken; gewoon weer terug naar de ha! Ik ben er ook nog steeds niet helemaal gerust op hoor; vrijdag worden de cellen bij mij weggehaald en dan over twee weken de uitslag; ben pas blij als mijn uitstrijkjes weer goed zijn!!



Jij ook sterkte!



Liefs, Hova
Alle reacties Link kopieren
meiden.. ik heb echt geen idee of dat goed of slecht is.. misschien naief, maar heb echt zoveel dingen aan mn hoofd op dit moment.. dat dit weer naar de achtergond schuift.



Het enige wat ik kan doen is over een maand bellen en dan hopen dat alles toch goed is...



keep you posted!!



liefs Beetje
Alle reacties Link kopieren
hova schreef op 01 september 2008 @ 10:06:

Beetje, alles goed met je? Het feit dat de uitslag nu lager is dan bij het uitstrijkje, is goed nieuws, toch? Of begrijp ik het nu verkeerd... Wel vervelend dat je nu weer zo lang moet wachten tot er verdere uitslagen zijn...



Hoi Noammeke,

Ik heb het ook pas vorige week maandag gehoord, maar inderdaad moest ik wel gelijk naar de gyn. Als ik het goed begrepen heb van mijn huisarts, ligt het niet alleen aan de pap-uitslag of je wel of niet doorverwezen wordt naar de gyn. Er is namelijk ook nog een copacb-uitslag, waaruit blijkt welke cellen afwijken en hoe sterk die afwijking is. Ik had een uitslag van 465111, waarbij de 4, 6 en de 1-en prima zijn, maar de 5 is dus afwijkend. (elk van de letters in copacb staat voor een bepaald woord, waarmee weer 1 van de cijfers van de uitslag correspondeert, snap je het nog X-D) De uitslag van de c en o zijn niet belangrijk volgens mijn ha, de andere cijfers wel. De 1-en zijn prima; is geen afwijking, maar van 5 t/m 9 wordt je doorverwezen naar de gyn.

Als jouw copacb-uitslag lager dan de 5 ligt (bijvoorbeeld op 3 of 4), hoef je niet naar de gyn, maar wordt er bijvoorbeeld (zoals bij jou) na een aantal maanden een nieuw uitstrijkje gemaakt.



Als je je echt erge zorgen maakt, zou ik gewoon teruggaan naar de ha en je vragen bij hem neerleggen! Het kan toch niet zo zijn dat je tot februari in de stress blijft zitten!

Maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Mijn gyn legde ook uit dat als hij mijn afwijkende cellen liet zitten, de cellen in 95% van de gevallen door het lichaam zelf worden opgeruimd. Slechts in 5% van de gevallen heb je dus kans dat de cellen blijven zitten en moeten ze alsnog worden weggehaald.

Mijn vriendin heeft een aantal jaar geleden ook pap3a gehad en die moest na een half jaar ook weer terug voor een uitstrijkje. Toen was haar pap-uitslag weer helemaal goed!



Maar zoals ik al zei, denk ik dat jouw copacb-uitslag gewoon beter was dan die van mij. Maar als je je toch zorgen blijft maken; gewoon weer terug naar de ha! Ik ben er ook nog steeds niet helemaal gerust op hoor; vrijdag worden de cellen bij mij weggehaald en dan over twee weken de uitslag; ben pas blij als mijn uitstrijkjes weer goed zijn!!



Jij ook sterkte!



Liefs, Hova






Hoi Hova,



Veel dank voor je geruststellende woorden! Dat helpt echt.

Ingewikkeld verhaal van die copacb-uitslag...is dat hetzelfde als die CIN? Ik begreep dat dat aangeeft hoe diep de cellen zitten?



Ik denk dat ik inderdaad morgen maar een afspraak maak met de ha, want ik heb nog zoveel vragen... en als ik nog zo lang moet wachten, is het wel goed om in ieder geval op die vragen een antwoord te hebben.



Wat een shittigheid allemaal...bah.



Zie je op tegen de ingreep Hova?



@ beetje: kan me voorstellen dat het soms wat naar de achtergrond verdwijnt, lijkt me goed, toch? Als je er de hele tijd mee bezig moet zijn, raak je uitgeput, lijkt me zo...

iig veeeeel sterkte en ik duim voor iedereen hier!



lfs,

Noammeke
Alle reacties Link kopieren
o, nee, sorry, ik zie nu ook dat CIN bepaald wordt na een biopsie, dus dat dat bij mij niet is vastgesteld en ook dus niet hoeft vanwege die copacb-uitslag.



tjemig...ik leer een hele nieuwe taal....
Alle reacties Link kopieren
Hoi Noammeke,



Inderdaad een ingewikkeld verhaal van die kopacb (het was met een k, zag ik later |-) . Het staat op de rivm-site goed uitgelegd, ik had daar veel aan. Hier de link:

www.rivm.nl/bevolkingsond...moederhalskanker/uitslag/

Ik hoop dat je je na je gesprek met de ha geruster voelt!



Ik zie wel een beetje op tegen de ingreep, ja. Maar eigenlijk niet zozeer vanwege de ingreep zelf; het gaat via de vagina dus geen littekens of zo. Wel zie ik op tegen de uitslag; ben pas gerust als alles er goed uit ziet. En ik zie erg op tegen de narcose, maar dat komt omdat ik de afgelopen drie jaar 5 keer onder narcose ben geweest en ik elke keer erg misselijk ervan wordt. Maar goed, wat moet dat moet, he! In ieder geval krijg ik weinig van de ingreep mee, want dan slaap ik 'lekker' ;-]



Laat je nog even weten wat de ha tegen je heeft gezegd??



Beetje, alles goed met je??



Groetjes,

Hova
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heb ik nog wel een paar vraagjes aan iemand die dit heeft meegemaakt.



Mijn gyn had mij verteld dat ik een lis-excisie zou ondergaan, maar na het e.e.a. gelezen te hebben op Internet ben ik ervan overtuigd dat ik een conisatie ga krijgen. Hij had namelijk verteld dat hij (onder narcose dus) een kegeltje uit de baarmoedermond gaat wegsnijden en dat is een conisatie, toch?

Nu lees ik op Internet dat dat toch wel wat ingrijpender is dan een lis-excisie. Ik weet ook niet waarom er bij mij dus een conisatie moet plaatsvinden en vind het raar dat de gyn me dat niet heeft uitgelegd. Nu ben ik toch wel weer erg ongerust.



Maar mijn vragen dus aan iemand die een conisatie heeft gehad:

- hoe is het herstel? (kun je bijvoorbeeld na een week weer voor de klas staan en paardrijden?)

- hoe voel je je de dagen daarna?

- hoe zit het met de afscheiding/bloed?

- waren jullie daarna 'klaar' of zijn er nog meer behandelingen geweest?



Kortom; wie kan er meer vertellen??

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!!



Groetjes,

Hova
Alle reacties Link kopieren
niemand??
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ook bezig. Pap 3b, Cin 3 en nu voor de conisatie.

Spannend hoor allemaal, ik ben heel benieuwd.

Zeker of je je nog rot voelt daarna. Gelukkig ben ik niet de enige, zie ik op dit forum...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hova,



Ik kan je helaas (of gelukkig voor mij?) niet vertellen hoe zo'n ingreep precies in zijn werk gaat. Hoop dat er iemand langsforumt die jou wat kan geruststellen.



Tuurlijk laat ik weten hoe het bij de ha was. Volgende week heb ik een afspraak. Enneh: dank voor de link, dat is een helder verhaal. Op gezondheidsplein heb ik overigens ook een heldere uitleg gevonden.



Sterkte vrijdag. En daarna in de aanloop naar de uitslag. Ik kom zeker hier kijken wat er uitkomt, als je dat wilt delen.



Noammeke
anoniem_9276 wijzigde dit bericht op 03-09-2008 17:38
Reden: typfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Ik werd vandaag gebeld door de huisarts. Uitstrijkje was niet goed:pap3b. Schrok me rot, je gaat toch meteen uit van het allerergste. Op internet kijken word je ook niet vrolijk van.....

Gelukkig zijn hier de reacties over het algemeen wat nuchterder.



Moet volgende week vrijdag naar de gyn. ben erg benieuwd wat hij zal gaan doen.



Sterkte voor iedereen!!



Ik heb trouwesn geen klachten. Ook bij mij was het bij het bevolkingsonderzoek. Had de brief al een tijdje liggen, maar stelde het steeds maar uit. In zo'n stoel liggen is niet bepaald mn hobby. Ben nu blij dat ik wel gegaan ben. En zal dus wel vaker in zo'n stoel terecht komen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven