Gezondheid alle pijlers

Rare smaak op tong en mond

27-12-2012 08:43 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eind juli heb ik last van een vreemde smaak in mijn mond, afwisselend op mijn tong, dan weer in mijn keel. Ik ben naar de tandarts geweest, naar de mondhygieniste, naar de huisarts, maar niemand weet wat er aan de hand kan zijn. Ik heb geen nieuwe medicatie sinds eind juli, ik ben niet ziek geweest, geen ander eet- of drinkpatroon. Ik had zelf het vermoeden dat het aan de spalkjes achter mijn tanden kon liggen, die ik heb gekregen nadat ik een beugel heb gedragen in mijn tienertijd. Die dingen zitten er nu alweer bijna 14 jaar in dus ik dacht misschien aan een soort van corrosie. Maar de tandarts zei dat dit niet kon, en ook de orthodontist die ze destijds heeft geplaatst, zei nog nooit van deze klachten gehoord te hebben.



Ik ben momenteel 15 weken zwanger, en ik weet dat deze klachten bij zwangerschap voorkomen. Maar de klachten bestaan dus al sinds eind juli, en ik raakte pas half september zwanger. Ik heb half juni een miskraam gehad, dus misschien dat er toch nog iets aan hormonen in mijn lijf rondwaarde, maar ik heb nog nooit een dergelijk verhaal gehoord. Mijn zwangerschapstesten werden ook meteen weer wit, twee weken na de miskraam.



Ik heb al van alles geprobeerd: homeopatische middeltjes, spoelen met zout water, tig keer per dag tandenpoetsen, mondspoelmiddel, noem maar op. Maar niks lijkt te helpen. Het gekke is dat ik er bij het eten geen last van heb, mijn eten smaakt niet anders ofzo.

Ik word er wanhopig van. Mijn zwangerschap verloopt tot nu toe al niet heel makkelijk, ben al sinds week 6 continue misselijk, en dat begint nu een beetje bij te trekken, maar door die smaak kan ik er niet echt van genieten...Wie heeft dit ook gehad, of wie wil met me meedenken?
Alle reacties Link kopieren
En TO, nog iets.. Ik heb toen maanden geleden aardig wat gelezen over de klachten. En in de info die ik van de KNO arts kreeg stond ook dat tongbranden relatief vaak voorkomt bij mensen die gevoelig zijn voor angst/depressie klachten. ik heb helaas een genetische aanleg voor deze klachten maar verder wel nuchter en nu ook een goede periode waarin ik er weinig last van heb. Maar dus wel die irritante smaak en prikkels.



Ze weten niet hoe dit verband komt (iets neurologisch misschien waardoor je dus die verkeerde prikkels in je mond voelt) maar is opvallend. Herken je je daarin?
Alle reacties Link kopieren
Anno, dat is wel interessant, ik ben in het verleden depressief geweest. Ik ben daarvoor behandeld en nu gaat het alweer 2 jaar heel goed.

Ik weet dat er hoogstwaarschijnlijk geen oorzaak gevonden zal worden, maar ik wil gewoon dingen uitsluiten. Bij mij concentreert de smaak c.q. gevoel zich het meest op het puntje van mijn tong, alsof ik voortdurend aan een batterij zit te likken En daarom zitten die spalkjes mij niet lekker, ook al zegt iedereen dat het daar niet aan kan liggen. Mijn tong ligt toch voortdurend tegen de achterkant van mijn tanden aan, waar die dingen zitten. Ook heb ik geen klachten wat betreft maagzuur, mijn reuk of algehele smaak. Mijn eten en drinken smaakt echt niet anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:RoAn1981 schreef op 28 december 2012 @ 08:39:

En daarom zitten die spalkjes mij niet lekker, ook al zegt iedereen dat het daar niet aan kan liggen. Mijn tong ligt toch voortdurend tegen de achterkant van mijn tanden aan, waar die dingen zitten.

Hoewel het mij dus ook onwaarschijnlijk lijkt, is niets natuurlijk onmogelijk.

Voor patiënten die allergisch zijn voor nikkel (want dat zit in die spalkjes), gebruiken wij ander draad (witgoud). Nu heb ik echt totaal geen verstand van allergieën, en weet dus ook niet of een nikkelallergie spontaan kan ontstaan, of misschien kan worden aangewakkerd door de hormonen van een zwangerschap (gefeliciteerd trouwens, daarmee).
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook en nu ik net mijn tanden heb gepoest merk ik dat het wel degelijk door mijn draad komt

ik ga morgen de ortho bellen om hem eruit te laten halen
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi. Ik loop met hetzelfde rond. Exact dezelfde klachten. Een zurige metalen smaak op het puntje van mijn tong. Ik heb ook spalkjes achter mijn tanden van een beugel. Weet zeker dat het hieraan ligt!!! Ik ben een man dus het is zeker niet zwangerschaps geralateerd en dit ligt ook niet aan je bloed zit eraan te denken om een nachtbeugel te nemen en dan de spalkjes te laten verwijderen!!! Hoe is het nu afgelopen met je klachten by the way??? We zijn inmiddels vier jaar verder hahaha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven