Gezondheid alle pijlers

Schildklier: Thyrax maar doodeng

12-09-2007 07:17 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik loop al jaren rond met klachten (vermoeidheid, kouwelijkheid, spierzwakte, lusteloosheid). Zo'n 8 jaar geleden ben ik geprikt, niet op schildklier maar op Hb, deze was toen te laag en is behandeld, maar dat veranderde feitelijk maar weinig aan de klachten. Nu anderhalf jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan met weer dezelfde klachten: ik was het zat om niet gewoon de trap op te kunnen lopen zonder te hoeven uitrusten en niet gewoon een avondje uit te kunnen zonder daarvoor twee weken te boeten. Hij gooide het eerst op stress, uiteraard het zat tussen de oren, en ik heb toen nog aardig moeten zeuren om toch een prik te krijgen. Ik wist toen nog niks van de schildklier af, dus mijn waardes van toen (TSH 6.2 en FT4 16.7) zeiden me niet zo heel veel. De huisarts gaf aan dat dit weliswaar niet goed was, maar dat ik over een jaar maar moest terugkomen. Enfin, vorige week weer geprikt, waardes zijn verslechterd (TSH 7.6 bij FT4 14.5) en ik ben vanochtend begonnen met 1 tablet Thyrax, die ik over twee weken zou moeten ophogen naar 2 tabletten.

Ik vind het DOODENG!! De huisarts schreef dit voor in een telefonisch consult, alsof het niets bijzonders is. Maar nadat ik op internet informatie heb gezocht over hypothyreoïdie en medicatie heb ik een potje zitten brullen. Ik voel me nu weliswaar al jaren niet fit, maar omdat dit er zo geleidelijk aan is ingeslopen ben ik eraan gewend. Ik ben zo bang dat deze Thyrax alles gaat veranderen! Dat ik ben overgedoseerd, of dat ik me nu juist voor het eerst sinds mijn volwassen leven goed ga voelen (en me moet realiseren dat ik me dus al die tijd met een REDEN zo slecht heb gevoeld). HELP! De afspraak is dat ik over 3 maanden terugkom om bloed te prikken, en ik heb me sowieso voorgenomen om dan een dubbele afspraak te maken om e.e.a. op een rijtje te zetten, maar in de tussentijd...

Wie heeft er nog meer een te traag werkende schildklier en wil daar met me over praten??
Alle reacties Link kopieren
@Titanic, jeetje wat een verhaal zeg.. Fijn dat het goed gaat met je zoontje. Je bent inmiddels een ervaringsdeskundige. Om die reden wil ik je iets vragen.



Ik slikte al jaren 75mcg thyrax. Na een miskraam vorig jaar bleek mijn TSH te hoog te zijn en ben ik bij de internist belandt. Hij (en de schildklierstichting) vertelde dat een TSH rond 1 het meest ideaal is voor een zwangerschap. Na een half jaar bloed prikken en medicatie aanpassen blijkt dat ik mij het best voel bij 112,5mcg, TSH is nu 0,25. Nu weet ik sinds een week dat ik zwanger ben. De internist heeft mij geadviseerd een halve blauwe bij te slikken en over 4 weken bloed te prikken. Enerzijds ben ik bang dat ik te veel slik en de TSH alleen maar lager wordt (de internist zegt beter te laag dan te hoog, mits ik mij goed voel). Anderzijds ben ik bang voor weer een miskraam doordat ik misschien wel te weinig Thyrax slik. Ik zat er zelf aan te denken om volgende week al bloed te prikken. Dan slik ik een week die extra halve. Of is dat dan nog niet in je bloed te zien?



Omdat je zoveel ervaring hebt met Thyrax en zwangerschap hoor ik graag jouw idee hierover..
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vera,



Met zwangerschap moet je hoog zitten met je schildklier. Bij mijn eerste hebben ze ook zitten klieren aan de thyrax. Dan hoog dan laag.

Hij is dan ook te vroeg geboren en altijd problemen.

De andere 3 zwangerschappen heb ik het zelf in de hand gehouden en voorbeeldige zwangerschappen en volledig uitgedragen.



groetjes en succes met je zwangerschap



Beppe
Alle reacties Link kopieren
Sinds vandaag ben ik ook een schildklier "patient". Na een hele hoop vage klachten zoals onder andere: aankomen zonder reden, slechte stofwisseling, erg onregelmatige cyclus, blauwe plekken en spierpijn, ...... bij de HA geweest om bloed te laten prikken. Resultaat: TSH waarde van 20. Te hoog dus. T4 was overigens wel min of meer ok, die was 12,5. Mijn behandelplan ligt in dezelfde lijn als van de mensen hierboven: morgen beginnen met Thyrax, de eerste 2 weken 1 pilletje per dag en na 2 weken ophogen naar 2 pilletjes per dag. Daarna weer bloed laten prikken en de waardes checken. Bij die bloedcheck zal ik ook meteen getest worden op Hashimoto (ik hoop ZO dat ik dat niet heb!).

Ik heb een erg dubbel gevoel hierover: aan de ene kant zal ik straks blij zijn als mijn klachten afnemen / verdwijnen en ik me weer thuis voel in het eigen lijf. Aan de andere kant vind ik het idee om de rest van mijn leven wellicht een pilletje te moeten slikken niet zo heel erg aanlokkelijk. Maar goed, er zijn ergere dingen in het leven. Ik vroeg mij af of er nog andere meiden in een soortgelijke situatie zitten als ik en met mij hierover van gedachten willen wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik ben Jels en nieuw op deze side ...maar heb ook een te trage schildklier...ik heb de waardes van sommige van jullie gelezen en mijn tsh is 37.05 eb de ft4 is 7.40 ik vind het vreemd dat deze weer anders en vooral de tsh erg hoog is ...ik heb het ook nooit koud wel altijd erg warm en soms ben ik verhit tenminste zo voel ik me ....heb ook veel energie...als ik vertel dat mijn huisarts zegt na het bloeprikken dat ik een te trage schildklier heb dan zegt iedereen het lijkt meer op een te snelle dan een te trage ...wie herkent dit??? ik slik nu al 2 maanden 1 duotablet van 0.025mg en ben afgelopen week weer wezen prikken en de waardens waren wat gedaald ...mijn huisarts wil dat ik doorgaat met 1 tablet per dag en over 2 maanden moet ik weer prikken.....
Alle reacties Link kopieren
even uppen.



Vraagje voor de mensen die er verstand van hebben.



Ik ben via de huisart door gestuurd naar het ziekenhuis omdat de waardes van mijn schildklier net wel en niet kunnen. Mijn TSH is 4,5 en mijn FT 4 is 10.9.



Wat zeggen deze waardes nu helemaal. Wat is goed/niet goed? Wanneer voel je je optimaal of is dat persoon afhankelijk? De huisarts begon al voorzichtig over medicijnen te praten omdat het erop wees dat mijn schildklier te traag is gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:takeesja schreef op 15 mei 2012 @ 13:17:

even uppen.



Vraagje voor de mensen die er verstand van hebben.



Ik ben via de huisart door gestuurd naar het ziekenhuis omdat de waardes van mijn schildklier net wel en niet kunnen. Mijn TSH is 4,5 en mijn FT 4 is 10.9.



Wat zeggen deze waardes nu helemaal. Wat is goed/niet goed? Wanneer voel je je optimaal of is dat persoon afhankelijk? De huisarts begon al voorzichtig over medicijnen te praten omdat het erop wees dat mijn schildklier te traag is gaan werken.Vraag het aan de internist ,die heeft er verstand van, je bent tenslotte niet voor niks doorverwezen.
Alle reacties Link kopieren
..
r00sje1986 wijzigde dit bericht op 02-11-2012 13:20
Reden: Heb het al gevonden
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:VIVAfeelfree schreef op 12 september 2007 @ 07:17:

Hoi allemaal,



Ik loop al jaren rond met klachten (vermoeidheid, kouwelijkheid, spierzwakte, lusteloosheid). Zo'n 8 jaar geleden ben ik geprikt, niet op schildklier maar op Hb, deze was toen te laag en is behandeld, maar dat veranderde feitelijk maar weinig aan de klachten. Nu anderhalf jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan met weer dezelfde klachten: ik was het zat om niet gewoon de trap op te kunnen lopen zonder te hoeven uitrusten en niet gewoon een avondje uit te kunnen zonder daarvoor twee weken te boeten. Hij gooide het eerst op stress, uiteraard het zat tussen de oren, en ik heb toen nog aardig moeten zeuren om toch een prik te krijgen. Ik wist toen nog niks van de schildklier af, dus mijn waardes van toen (TSH 6.2 en FT4 16.7) zeiden me niet zo heel veel. De huisarts gaf aan dat dit weliswaar niet goed was, maar dat ik over een jaar maar moest terugkomen. Enfin, vorige week weer geprikt, waardes zijn verslechterd (TSH 7.6 bij FT4 14.5) en ik ben vanochtend begonnen met 1 tablet Thyrax, die ik over twee weken zou moeten ophogen naar 2 tabletten.

Ik vind het DOODENG!! De huisarts schreef dit voor in een telefonisch consult, alsof het niets bijzonders is. Maar nadat ik op internet informatie heb gezocht over hypothyreoïdie en medicatie heb ik een potje zitten brullen. Ik voel me nu weliswaar al jaren niet fit, maar omdat dit er zo geleidelijk aan is ingeslopen ben ik eraan gewend. Ik ben zo bang dat deze Thyrax alles gaat veranderen! Dat ik ben overgedoseerd, of dat ik me nu juist voor het eerst sinds mijn volwassen leven goed ga voelen (en me moet realiseren dat ik me dus al die tijd met een REDEN zo slecht heb gevoeld). HELP! De afspraak is dat ik over 3 maanden terugkom om bloed te prikken, en ik heb me sowieso voorgenomen om dan een dubbele afspraak te maken om e.e.a. op een rijtje te zetten, maar in de tussentijd...

Wie heeft er nog meer een te traag werkende schildklier en wil daar met me over praten?? ja ik heb een te traag werkende schildklier! Je hoeft niet bang te zijn, dat wat de dokter zegt ,dat je in moet nemen, niet goed is!? de arts kent dit! maar je voelt je niet serieus genomen, helaas doen artsen dat ook weinig bij schildklier

patienten, omdat je verder niks aan ze ziet! maar neem ze maar gerust in, ik gebruik nu al 2 jaar thyrax, 75mcg, maar laat je goed voorlichten! want het heeft wel wisselwerkingen met andere medicijnen.Sterkte
Harriet, zet even je leesbril op. Je reageert op een topic van 2007 wat al niet meer actief is sinds 2012



Alle reacties Link kopieren
hallo kinke,

Je tsh waarde is prachtig. 035, t4 14? dat weet ik niet? Maar ik zou idd wel met je klachten naar de endocrino gaan! Bij mij gaat het op en neer dan weer mooi laag ,dan weer hoge waardes, ik voelde me eerst goed! maar langzaam aan, weer steeds moeier,kom ook aan in gewicht nu! Ik denk ook om de thyrax wat op te hogen,ivm mijn klachten en moeheid,en kouwelijkheid!,

wat in het begin zo goed was, Ik moet as dinsdag weer terug naar de endocrino, helaas warenn ze de scan uitslagen kwijtgeraakt, en moet er nu een andere afspraak voor gemaakt worden,i.v.m. een adenoom die groter is geworden,geen idee wat dit is? Maar zo zie je je staat niet alleen , met je schildklier klachten, sterkte meid.
Alle reacties Link kopieren
quote:single-lady schreef op 22 maart 2014 @ 15:25:

Harriet, zet even je leesbril op. Je reageert op een topic van 2007 wat al niet meer actief is sinds 2012



oke sorry
Alle reacties Link kopieren
quote:harriet07 schreef op 22 maart 2014 @ 16:02:

[...]

oke sorryJa zie het nu! had er niet op gelet! bedankt voor je tip
quote:harriet07 schreef op 22 maart 2014 @ 16:04:

[...]



Ja zie het nu! had er niet op gelet! bedankt voor je tip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven