Gezondheid alle pijlers

Slaapritme kwijt

16-04-2024 04:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds ik op vakantie ben geweest, ben ik door de jetlag mijn slaapritme kwijt. Nou ja, niet alleen door de jetlag maar daarna feestjes gehad tot de late uurtjes.

Maar nu begint het mij op te breken. Op mijn werk kan ik mij niet meer concentreren, sociale bezigheden lukt me net aan, ik wordt niet wakker meer smorgens van mijn wekker. Zodra ik thuis kom, val ik in slaap om vervolgens weer om 23:30 klaar wakker te zijn! Het duurt dan uren voordat ik weer eens moe wordt.

Dit is al weken zo en ik weet niet meer hoe ik het moet doorbreken.

Wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zelf wakker houden tot een normale bedtijd. Zorg dat je niet in slaap kunt vallen voor 22:00 à 23:00 uur, ook niet als je doodmoe bent.

Zodra je weer op een normale tijd gaat slapen, zul je weer op een normale tijd wakker gaan worden.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jezelf dwingen zo lang mogelijk wakker te blijven, zodat je je ritme verschuift.
Desnoods 1 of 2x een slaappil nemen midden in de nacht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat doe je overdag als je moe bent en wat doe je ‘s nachts als je wakker ligt? Toen mijn ritme (door een andere oorzaak) naar de knoppen was waardoor ik veel te vroeg wakker werd en uren wakker lag hielp het volgende:

Overdag inderdaad niet slapen, op z’n hoogst een dutje < 30 min op het begin van de dag maar meer echt niet

Als ik wakker werd in bed blijven liggen en niks doen, hoogstens even naar de wc en wat slaapmeditaties luisteren. Maar niet eruit, geen licht aan en zeker niet gaan scrollen op je telefoon. En wel je lichaam en hoofd vertellen: tot de wekker gaat is het slaaptijd/rusttijd. Het hielp mij ook om niet op te klok te kijken tot m’n wekker ging, dat frustreerde alleen maar.

Een goede avondroutine/slaaphygiene hielp mij ook om minder “aan” te gaan en minder te piekeren als ik ‘s nachts wakker werd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Proberen zoveel mogelijk je normale slaaptijden aan te houden. Ga dus niet overdag slapen. Hooguit een sleutelslaaptje van 20 minuten.

Ga een stukje wandelen wanneer je van je werk thuis komt of een (koude) douche. Of spreek af met iemand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bovenstaande tips plus echt goede magnesiumpillen
Alle reacties Link kopieren Quote
je komt weer in een ritme, door een ritme te gaan volgen. Dus als je héél moe thuis komt, tóch wakker blijven totdat het bedtijd is. Half uurtje voordat je naar bed gaat een magnesium pil nemen (https://www.kruidvat.nl/kruidvat-magnes ... /p/3547692).

Elke dag om hetzelfde tijdstip opstaan, zodat je weer gaat wennen aan je wekker. Na het ontwaken lekker naar buiten gaan, daglicht opzuigen. Voldoende bewegen, voldoende drinken, gezond eten. Alcohol ff niet, tot laat opblijven ook ff niet. Totdat je weer in je ritme zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet gaan slapen als het nog geen bedtijd is, zo simpel is het. Je zult zelf weer in dat ritme moeten gaan zitten, dat gaat niet vanzelf. Het is logisch dat wanneer je de hele avond slaapt, je ‘s nachts niet meer slaapt. Dus zoals iedereen hier al zegt: blijf wakker tot je normale bedtijd en slaap ‘s nachts. Zelfs als je in het begin alsnog niet goed slaapt, moet je pas naar bed gaan als het bedtijd is. Niet eerder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
16-04-2024 09:17
je komt weer in een ritme, door een ritme te gaan volgen. Dus als je héél moe thuis komt, tóch wakker blijven totdat het bedtijd is. Half uurtje voordat je naar bed gaat een magnesium pil nemen (https://www.kruidvat.nl/kruidvat-magnes ... /p/3547692).

Elke dag om hetzelfde tijdstip opstaan, zodat je weer gaat wennen aan je wekker. Na het ontwaken lekker naar buiten gaan, daglicht opzuigen. Voldoende bewegen, voldoende drinken, gezond eten. Alcohol ff niet, tot laat opblijven ook ff niet. Totdat je weer in je ritme zit.

Interessant. Ik dacht dat er vast melatonine bij zou zitten omdat het specifiek voor de nacht is maar dat is dus niet zo. Waarom zou deze magnesium helpen bij het slapen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit werkt bij mij meestal wel.

https://www.cosmopolitan.com/nl/health- ... -in-slaap/

En bedsokken want het kan best nog koud zijn 's nachts.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Was t maar zo makkelijk als niet gaan slapen tot het bed tijd is.
Vandaag bijna in slaap gevallen achter het stuur.
Moment dat ik mijn huis in stapte, wilde ik alleen nog maar slapen. Ik kan niet een zitten zonder dat ik in slaap val.
Maar ook niet gek, al weken met max 4 uur slaap per nacht.

Slaappil heb ik nog niet geprobeerd. Van de drogist of via de huisarts?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven