Gezondheid alle pijlers

Stoppen met alcohol

05-05-2023 21:44 621 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of eigenlijk moet de titel zijn: Gestopt met alcohol.
Dit is namelijk dag 5 dat ik geen alcohol drink en ik heb het zwaar vanavond. Normaal is de vrijdag mijn ‘drinkavondje’.

Er gaan alweer gedachten door mijn hoofd: 1 avond per week moet wel kunnen, toch? Maar ik heb het laatste jaar wel bewezen dat ik dat niet kan. Er volgt altijd nóg een avond, en nog een.

Dus ik wil helemaal stoppen en gestopt blijven. En ik ben ook wel echt gemotiveerd en verwacht dat mijn leven op termijn alleen maar prettiger kan worden. Maar op dit moment vind ik er echt geen reet aan.

Meer mensen die radicaal gestopt zijn met alcohol? Of anderen die ook willen stoppen? Ik kan wel wat steun gebruiken. :flag:
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een nieuw account aangemaakt; mijn oude deed het niet meer.

Zeer ervaringsdeskundig hier. Na twee keer een detox en in december 2022 opname in een kliniek ben ik vandaag precies 84 dagen clean. Ik ben ernstig alcoholverslaafd en zal dat de rest van m’n leven blijven.

Verslaving is een hersenziekte die blijvend iets in je hersenen veranderd. Ik kan nooit meer 1 drankje drinken, want de verslaving ligt gelijk op de loer.

Ik heb meer kapot gemaakt dan me lief is. Ik heb m’n huwelijk verkloot, ben m’n baan verloren, m’n rijbewijs is ingevorderd en ik heb zo veel afstand gecreëerd tussen mij en mijn familie en vrienden dat sommigen me nooit meer willen zien en ik van anderen vervreemd ben. Ik heb zó veel verkloot dat de mensen om me heen niet meer wilden trekken aan een dood paard. En ik kan ze alleen maar gelijk geven.

Ik begin nu langzaam weer op te krabbelen en ben blij met elke nuchtere dag. Ik voel me veel fitter, slaap goed, er komt weer wat uit m’n handen, ik eet goed en heb weer zin om dingen te ondernemen.

De spiraal van verslaving is een lijdensweg. Met behulp van therapie, medicatie en steun van de AA heb ik voor het eerst het gevoel dat ik nu goed op weg ben. In plaats van ‘ik mág niet meer drinken’ kan ik eindelijk denken en voelen ‘ik wíl niet meer drinken’.

Laat het niet zo ver komen. Zoek steun als je het moeilijk hebt. En weet dat je echt bij lange na niet de enige bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
De post van m-april is overigens een hele goede. Dit diagram wordt ook gebruikt binnen de verslavingszorg.
Wat goed van Je, hou vol! Steunt je partner jou hier in?

(Is ook beter niet te drinken mocht je kind ziek worden en je onverwachts de deur uit moet)
Alle reacties Link kopieren Quote
Knap dat je de beslissing hebt genomen!

Ik ben ruim 9 jaar geleden (vlak voor mijn 30e) gestopt omdat ik zwanger wilde worden. Na mijn zwangerschap bewust niet meer begonnen omdat ik héél moeilijk maat kan houden. Ik ben gewoon (ik denk genetisch) heel verslavingsgevoelig voor zo’n beetje alles. We dronken bijna elke avond 2-3 glazen wijn.

Vriendinnen weten inmiddels niet beter dan dat ik niet drink. Alternatieven genoeg. En ‘gezellig’: mooi longdrink glas met Spa rood/sapje, beetje fruit erop, rietje erin, schaal hapjes op tafel. Zit je evengoed ook ‘gezellig’.
Alle reacties Link kopieren Quote
Plinkie schreef:
06-05-2023 08:11
Alternatieven buiten de deur gaan eigenlijk niet. Mijn vriend heeft zijn vaste kroegavond op vrijdag dus ik blijf thuis met onze dochter. Tot nu toe bestonden mijn vrijdagen uit halfslachtig een simpele serie kijken, ondertussen een spelletje doen op mijn telefoon en naar bed gaan zodra mijn drankjes op waren (ik kocht altijd precies genoeg, zodat ik genoeg had voor een roes maar niet door kon drinken waardoor ik lam zou raken).

Mijn ideale vrijdagavond zou zijn: telefoon weg, een góeie film of serie kijken, hapje erbij en na die film naar bed. Maar vooralsnog heb ik daar de concentratie nog niet voor..
Maar dat betekent dus eigenlijk dat jij in geval van nood niet veilig met je dochter naar het ziekenhuis zou kunnen
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee mensen die reageren over eventuele nood/naar het ziekenhuis moeten.

Dat is het dus helemaal… en daar schaam ik me ook voor. Toen ik zwanger was, heb ik geen druppel gedronken. Goddank, want ik moet toegeven dat ik me daar vooraf wel zorgen over maakte: kán ik wel stoppen met drinken als ik zwanger ben? Gelukkig koste het me geen enkele moeite. Ik had een hele goede reden, en dat werkte blijkbaar.

Tijdens de zwangerschap dacht ik: dadelijk ben ik moeder, dan drink ik vast automatisch minder. Nou, het scheelt wel wát, maar ik drink nog steeds te veel. Ik kon geen borstvoeding geven (wist ik vooraf al) en 3 dagen na de bevalling was ik zelf jarig, dus kon ik wel weer proosten met iets vond ik. Zo zonde…

En dat ging dus van kwaad tot erger. Ik had wel een modus gevonden qua hoeveelheden dat ik niet helemaal lam was, maar verantwoord was het zeker niet.
Mijn dochter is vorige week 1 geworden en 3 dagen later was ik zelf dus jarig. Dat was voor mij het moment om te weten: ik kán dus niet af en toe een glaasje drinken, dus ik geef mezelf stoppen met drinken cadeau.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chloe15 schreef:
06-05-2023 08:45
Wat goed van Je, hou vol! Steunt je partner jou hier in?

(Is ook beter niet te drinken mocht je kind ziek worden en je onverwachts de deur uit moet)
Mijn partner steunt me wel en is zelf ook veel minder gaan drinken. Uiteindelijk wil hij ook helemaal stoppen, maar hij is nog niet zo ver. (Is er wel bewust mee bezig, maar er speelt van alles waardoor het hem nu nog niet lukt).

Dat probeer ik ook te accepteren trouwens. Ik vond altijd dat we het samen moesten doen, maar inmiddels weet ik dat ik ook voor mezelf kan kiezen en zelf in elk geval alvast kan stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caramelfudge schreef:
06-05-2023 08:59
Knap dat je de beslissing hebt genomen!

Ik ben ruim 9 jaar geleden (vlak voor mijn 30e) gestopt omdat ik zwanger wilde worden. Na mijn zwangerschap bewust niet meer begonnen omdat ik héél moeilijk maat kan houden. Ik ben gewoon (ik denk genetisch) heel verslavingsgevoelig voor zo’n beetje alles. We dronken bijna elke avond 2-3 glazen wijn.

Vriendinnen weten inmiddels niet beter dan dat ik niet drink. Alternatieven genoeg. En ‘gezellig’: mooi longdrink glas met Spa rood/sapje, beetje fruit erop, rietje erin, schaal hapjes op tafel. Zit je evengoed ook ‘gezellig’.
Dank je! Goed van jou ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik drink al 7jaar geen alcohol meer. Ben gestopt toen ik een positieve zwangerschapstest in handen had en daarna nooit meer gedronken. Ook geen behoefte aan gehad en nog niet. Ik was altijd bang dat m'n kind ziek zou worden ofzo en ik dan niet naar de hap zou kunnen. M'n ex werd in die tijd een steeds stevigere drinker dus ik was de enige die in de auto kon stappen.

Ik heb wel regelmatig als ik nieuwe mensen leer kennen dat ze het vreemd vinden dat ik geen alcohol drink, waarom kan dat niet geaccepteerd worden? Geen koffie drinken is bijna meer geaccepteerd dan geen wijntje. Ik ben gestopt met uitleggen, de reden wordt ook niet geaccepteerd dus tegenwoordig zeg ik dat ik het niet lekker vind of er migraine van krijg. Probleem opgelost. Maar ik blijf het wel jammer vinden dat het niet willen niet gelijk wordt geaccepteerd.

Veel succes met stoppen! Blijf je bewust van je redenen en laat je niet ompraten dat je saai bent of dat soort ongein

Migraine is eigenlijk de beste reden, anders krijg je vaak de opmerking dat je niet de goeie wijn hebf gehad. 'Probeer deze eens, echt goeie, zo lekker' accepteer gewoon de nee! Ik word altijd beetje boos op mensen die gewoon doorgaan :hamer:
vollemaan wijzigde dit bericht op 06-05-2023 09:36
Reden: Edit
11.32% gewijzigd
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is irritant hè, als mensen aan blijven dringen.

Ik heb jaren geleden eens geblogd voor IkPas. Toen ging ik alcoholvrij op stap. Iemand vroeg toen: “Geen alcohol? Wil je dan misschien een lijntje coke?”
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier dag 17 inmiddels. Ik lees elke dag een half uurtje in https://www.reddit.com/r/stopdrinking/. Is wel in het Engels maar zo veel herkenning. De gevleugelde uitspraak daar is: IWNDWYT oftewel: I will not drink with you today.

Tot nu toe valt het mij erg mee.
Gaat u anders ondertussen even wat voor u zelf doen. (Viktor)
Even een dik compliment voor jou!
Wat lijkt dit me moeilijk, alleen de keuze maken al. En je doet het al 6 dagen!!
Held!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed van je Plinkie!! Ik heb zelf geen verslaving, maar ben wel erg van het emotie eten. Wat me heel erg heeft geholpen dit sterk te minderen is te beseffen dat stoppen met je verslaving niet betekent dat je terug moet gaan naar dat grauwe middelmatige bestaan waaraan je via je verslaving probeerde te ontstnappen. Dat grauwe middelmatige bestaan is juist het kenmerk van verslaafd zijn. De verslaving voorbij van Jan Geurtzen is een heel fijn boek om te lezen. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig TO. De eerste stap is gezet. Ik ben afgelopen zomer gestopt met drinken (zie mijn eerste topic). Eerste 3 maanden geen druppel gedronken en herken de lastige momenten heel erg. Mezelf op die momenten gaan afleiden hielp echt. Al heb ik soms wel eens een uur in besluiteloosheid op de bank gezeten zal ik wel/ niet/ wel/ niet enz. Het is zo makkelijk om de Flink app even te open voor een gekoelde fles wijn binnen 10 minuten. Killing was het, die tweestrijd. Mij hielp het om alle redenen waarom ik niet meer wil drinken dan te blijven herhalen in mijn hoofd. Gelukkig heb ik dat nu niet meer nodig. Ik drink nu alleen nog bij etentjes, ongeveer om de 3 weken, en dan max 2 glazen en heel bewust soms ook niet. Tussendoor ben ik er echt niet meer mee bezig. Ik zag ook op tegen reacties van mijn omgeving, maar uiteindelijk viel dat heel erg mee. Net als bij stoppen met roken en afvallen denk ik dat het anderen ongewild soms te bewust maakt van hun eigen slechte gewoonten.

Dus houd moed, je bent al 5 dagen onderweg, die zijn het allermoeilijkst. Je mag trots zijn op jezelf!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik drink nu al een dikke 10 jaar geen alcohol meer. Was niet heel lastig want voor die tijd dronk ik ook nauwelijks. Reden is dat mijn vader alcoholist was en ik mijn hele jeugd heb gezien wat voor schade alcohol toebrengt zowel fysiek als mentaal. Dus TO volhouden het is de moeite zeker waard en je niks aantrekken van “de norm”. Over tig jaar is het zoals nu is met roken, dan ben je een outcast als je nog drinkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Plinkie Goed bezig!

Ik drink nu 8 maanden geen alcohol meer en het bevalt me prima, ik heb Allen Carr (stoppen met alcohol) gelezen en nadat het boek uit was zonder moeite gestopt en ook niet echt moeilijke momenten gehad tot nu toe.

Ik dronk eigenlijk elke dag tot ik dat niet meer wilde, ik had er last van in de zin van hoofdpijn, duf (enz).....en zo bleek na het stoppen dat ik er erg slecht van sliep.

Alleen al het feit dat ik nu zoveel beter slaap is iets waar ik elke dag heel blij mee ben.Ik voel me weer fit en uitgerust in de ochtend ipv moe en uitgeblust.

Ik drink nu bij een feestje, borrel, op het terras etc een alcoholvrij biertje of als het er is een alcoholvrij wijntje of iets van fris.

Nu ik zelf niet meer drink valt me pas op hoe sociaal geaccepteerd alcohol drinken is en hoeveel mensen best veel alcohol drinken.

Succes Plinkie!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik drink zelf nauwelijks, maar heb er beroepsmatig wel iets mee te maken. Ik heb onlangs op Spotify naar de podcast "Wat wil je drinken?" geluisterd, van een man en een vrouw die nu een jaar of 6 gestopt zijn. Worden denk ik heel herkenbare en nuttige dingen gezegd, ook valkuilen etc. En ik zie dat er nog meer podcasts over gaan, ik zou daar zeker naar luisteren als ik jou was.

Heel veel succes, het is vast niet makkelijk (ook met alle sociale druk), maar je kunt het!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat het voor mij heel makkelijk maakt is dat ik heel slecht slaap als ik heb gedronken. 2 wijntjes en ik val gewoon niet in slaap en als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb is het slecht slapen. En alcohol is bij gelijk aan niet slapen. Veel mensen vallen prima in slaap maar ik val dus gewoon echt niet in slaap. Dat maakt niet drinken wel echt heel makkelijk hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn om veel ervaringen te lezen van mensen die al een tijdje of al veel langer niet meer drinken.
Ik begin steeds meer te denken dat een alcoholvrij leven misschien ook wel voor mij weggelegd kan zijn.

Maar ik moet me ook realiseren dat goede voornemens in het begin vaak prima gaan en dat het later toch lastiger kan worden. Moet me er bewust van blijven denk ik.

Vandaag lekker gefietst en op een terrasje aan het water gezeten met een cola zero :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Berend schreef:
06-05-2023 11:19
Ik drink nu al een dikke 10 jaar geen alcohol meer. Was niet heel lastig want voor die tijd dronk ik ook nauwelijks. Reden is dat mijn vader alcoholist was en ik mijn hele jeugd heb gezien wat voor schade alcohol toebrengt zowel fysiek als mentaal. Dus TO volhouden het is de moeite zeker waard en je niks aantrekken van “de norm”. Over tig jaar is het zoals nu is met roken, dan ben je een outcast als je nog drinkt.
Dat help ik je hopen!
Alcohol maakt veel meer kapot dan de meeste mensen beseffen..

Ikzelf geef weinig om alcohol, maar dat betekent wel dat ik meestal na 2 uur na aanvang van een groepsborrel weer vertrek ,want dan worden mensen aangeschoten , agressief of lachen om niks :-(
Alle reacties Link kopieren Quote
MirDB schreef:
06-05-2023 08:37
Even een nieuw account aangemaakt; mijn oude deed het niet meer.

Zeer ervaringsdeskundig hier. Na twee keer een detox en in december 2022 opname in een kliniek ben ik vandaag precies 84 dagen clean. Ik ben ernstig alcoholverslaafd en zal dat de rest van m’n leven blijven.

Verslaving is een hersenziekte die blijvend iets in je hersenen veranderd. Ik kan nooit meer 1 drankje drinken, want de verslaving ligt gelijk op de loer.

Ik heb meer kapot gemaakt dan me lief is. Ik heb m’n huwelijk verkloot, ben m’n baan verloren, m’n rijbewijs is ingevorderd en ik heb zo veel afstand gecreëerd tussen mij en mijn familie en vrienden dat sommigen me nooit meer willen zien en ik van anderen vervreemd ben. Ik heb zó veel verkloot dat de mensen om me heen niet meer wilden trekken aan een dood paard. En ik kan ze alleen maar gelijk geven.

Ik begin nu langzaam weer op te krabbelen en ben blij met elke nuchtere dag. Ik voel me veel fitter, slaap goed, er komt weer wat uit m’n handen, ik eet goed en heb weer zin om dingen te ondernemen.

De spiraal van verslaving is een lijdensweg. Met behulp van therapie, medicatie en steun van de AA heb ik voor het eerst het gevoel dat ik nu goed op weg ben. In plaats van ‘ik mág niet meer drinken’ kan ik eindelijk denken en voelen ‘ik wíl niet meer drinken’.

Laat het niet zo ver komen. Zoek steun als je het moeilijk hebt. En weet dat je echt bij lange na niet de enige bent.
Dank je voor je openhartige post. Ik zie hem nu pas staan. Wat goed dat je dit traject bent aangegaan!

Het is inderdaad ‘fijn’ om te lezen dat ik niet de enige ben…
Alle reacties Link kopieren Quote
kerst71 schreef:
06-05-2023 21:18
Dat help ik je hopen!
Alcohol maakt veel meer kapot dan de meeste mensen beseffen..

Ikzelf geef weinig om alcohol, maar dat betekent wel dat ik meestal na 2 uur na aanvang van een groepsborrel weer vertrek ,want dan worden mensen aangeschoten , agressief of lachen om niks :-(
Dit laatste vind ik het meest lastig. De alcohol zelf kan ik makkelijk missen, ik ben ook meestal de Bob omdat ik toch niet zo nodig hoef te drinken terwijl anderen dat wel willen. Maar er komt altijd een moment dat ik andere mensen heel irritant begin te vinden en dan wil ik naar huis, terwijl het vroeger (toen ik zelf regelmatig dronken was) dan pas net begon. En dat is echt niet leuk…

Aan de andere kant ben ik blij dat ik niet degene ben die irritant is. En ik besef heel goed dat drank dus helemaal niet zo leuk is, als je dat nodig hebt om het leuk te hebben. Ik ken iemand die laatst op vakantie was en het maar saai was omdat de twee mensen met wie ze was niet dronken. Tja, dat vind ik best wel triest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ik veel aan gehad heb:
  • de blog van sober mommy Clare Pooley. Haar ebook is trouwens maar 99 cent, daar staan de blogs verzameld.
  • Naked mind en The Alcohol Experiment van Annie Grace
  • Sinds ik niet meer drink van Evi Hansen
Ik vond het in begin echt wel wennen, maar het wordt steeds makkelijker. Ben begonnen 30 dagen, daarna 3 maanden en nu richting een jaar.
Ik slaap zooo lekker nu. Dat is ook meteen mijn reden in gezelschap, samen met hoofdpijn of migraine. Ik ben niemand uitleg verschuldigd. Daarnaast veel mooiere huid en haren, slanker, frisse oogopslag, blijer, fitter, etc. Dat maakt het ook de moeite waard niet te drinken. Als ik daar aan denk, wil ik niet.

O ja en lekker AV bier en GT met een lekker hapje erbij zijn mijn treats in het weekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je wel voor het delen van je ervaringen Oscha!

Het slapen merk ik ook, nu al. Heerlijk. We moeten er ‘s nachts nogal eens uit voor onze kleine, maar dat is nu ook veel beter te doen.

Soms ben ik zo hyper dat ik wel van de daken zou willen schreeuwen dat ik (inmiddels) al 8 dagen niet gedronken heb 😁

Ik heb nu Desperado’s 0.0. Da’s wel echt een lekker fris drankje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Blackstar schreef:
07-05-2023 03:58
Dit laatste vind ik het meest lastig. De alcohol zelf kan ik makkelijk missen, ik ben ook meestal de Bob omdat ik toch niet zo nodig hoef te drinken terwijl anderen dat wel willen. Maar er komt altijd een moment dat ik andere mensen heel irritant begin te vinden en dan wil ik naar huis, terwijl het vroeger (toen ik zelf regelmatig dronken was) dan pas net begon. En dat is echt niet leuk…

Aan de andere kant ben ik blij dat ik niet degene ben die irritant is. En ik besef heel goed dat drank dus helemaal niet zo leuk is, als je dat nodig hebt om het leuk te hebben. Ik ken iemand die laatst op vakantie was en het maar saai was omdat de twee mensen met wie ze was niet dronken. Tja, dat vind ik best wel triest.
Herkenbaar. Sinds ik niet meer drink vind ik alcohol ook steeds stommer eigenlijk. Waarom hebben mensen het nodig ? Waarom is het zo geaccepteerd ?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven