5.45 uur, je moet je bed uitkomen...

19-09-2014 12:09 110 berichten
... je kleuter staat te schreeuwen op de gang... (Zo, alle bejaarden onder ons hebben nu de rest van de dag Frizzle Sizzle in hun hoofd.)



Dit is het probleem. Kleuter (4) wordt elke dag vroeger wakker. Afgelopen week elke dag om kwart voor zes. Dan ligt hij nog even in zijn bed, maar vanaf half zeven wil hij naar beneden.

Mag dat niet, dan zet hij het op een huilen. Lang en hard. Totdat ook zijn kleine zusje gaat huilen en het helemaal gezellig wordt.



Spelen in zijn bed/kamer wil hij niet. Hij heeft zo'n kidssleep wekker maar die negeert hij. (Volgens hem is die kapot). Later naar bed brengen, heeft geen zin. Hij is alsnog vroeg wakker.



Mijn vaste methode bij drammen (trucje uit het beroemde komkommertopic) is hem op de gang zetten. Maar hij wil juist uit bed, dus dat zou een beloning zijn.



Het is vooral een probleem omdat hij sinds een maand naar school gaat en daar erg moe van is. Hij heeft zijn slaap hard nodig. En ik trouwens ook. Ik ga tegenwoordig om tien uur naar bed, maar echt slapen lukt dan niet. Dus ik ben bekaf.



Iemand tips?
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 12:32:

@kirikou: van mij mag hij om half zeven naar beneden. Door de week sta ik vaak rond die tijd ook op. Maar hij wil niet alleen, ik moet mee. En de computer moet aan.



Het probleem daarmee is dat hij de hele tijd alles wil afdwingen. Ik moet me gewoon aankleden en dan boterhammen smeren. Zoveel tijd heb ik niet 's ochtend niet om alles rond te krijgen.



Maar omdat hij eigenlijk nog moe is, heeft hij een rothumeur. Hij wil elke drie seconden een ander filmpje op de computer, en graag melk. Nee, niet in die beker, die andere. Wééh, wééh, wééh.

Uiteindelijk ben ik nonstop met hem bezig. Terwijl die boterhammen ook nog gesmeerd moeten worden. Daar heb ik geen zin in.



Eh... Ik zou bijna zeggen; lever hem hier eens een weekje af. Gezeur om computer, om beker, brullen om niks?? Die mocht van mij op de gang brullen. Ja, dan is de rest ook wakker, het zij zo. ´s Avonds vroeg naar bed? Neuh, dat zou ik dus echt een half uurtje verschuiven. Houd hem maar wakker.



En echt, stop met hem ´s ochtends zo te verwennen, over pakweg 5 weken gaat de klok om. Dan sta je niet om half zeven, maar om half zés in de ochtend te bakkeleien om een beker.



Aan mij had hij in elk geval een verkeerde. Maar ik heb dan ook zelf een ochtendhumeur.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 19 september 2014 @ 12:57:

Als je kind al om 19:00 slaapt dan is het volkomen logisch dat hij om 5:45 klaar wakker is dan is hij gewoon uitgeslapen.



Als jij uitgeslapen bent dan wil je toch ook geen uur meer klaar wakker in bed liggen. Dat wil hij dus ook niet.



Dus het is of later naar bed zodat hij 's morgens langer door slaapt.

Of zelf ook vroeg opstaan.

Of hem toch die filmpjes laten kijken zodat hij rustig blijft.



Meer smaken zijn er niet.



Tenzij je een hoop gehuil en gestress wil s morgens.





Mee eens.



Die van ons gaan vrij laat naar bed (20;30 uur), maar die komen er echt niet uit voordat ze echt moeten opstaan (half acht). In het weekend gaan ze later en dan slapen ze lekker lang uit. Al vanaf baby af aan.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 19 september 2014 @ 13:01:

[...]





Eh... Ik zou bijna zeggen; lever hem hier eens een weekje af. Gezeur om computer, om beker, brullen om niks?? Die mocht van mij op de gang brullen. Ja, dan is de rest ook wakker, het zij zo. ´s Avonds vroeg naar bed? Neuh, dat zou ik dus echt een half uurtje verschuiven. Houd hem maar wakker.



En echt, stop met hem ´s ochtends zo te verwennen, over pakweg 5 weken gaat de klok om. Dan sta je niet om half zeven, maar om half zés in de ochtend te bakkeleien om een beker.



Aan mij had hij in elk geval een verkeerde. Maar ik heb dan ook zelf een ochtendhumeur.+1
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Hier staan we voor onze kinderen om 6.30 op. Tja, het hoort erbij: kinderen is werken. Wissel af met je partner, als je die hebt.



Voordeel: wij hebben nooit haast 's ochtends, altijd op tijd op school, rustig ontbijten. In het weekend zet ik de kinderen achter een DVD en ga zelf lekker rustig werken/mail doen. Heerlijke ochtenden zijn dat. Ik heb echt van de nood een deugd gemaakt
Zonder oorzaak geen gevolg
Lekker die filmpjes laten kijken. Als ik echt wakker ben heb ik ook gen zin om nog 1,5 uur voor me uit te staren of in m'n slaapkamer te rommelen.



Hij blij, jullie blij, zusje blij, allemaal blij. Je kan er ook voor kiezen om de in de ochtend de strijd aan te gaan, chagrijnige kinderen te hebben rondlopen en dan ook nog is je zoon moet corrigeren omdat hij de boel op stelten zet. Wat ik meer onpedagogisch vind is de onnodige strijd aangaan waardoor je tegenstribbelen uitlokt en daar dan vervolgens hem voor moet corrigeren. Maar dat is dan weer hoe ik het zie..



Succes in iedergeval!
quote:florita schreef op 19 september 2014 @ 12:38:

Wij zijn gezegd met redelijke uitslapers (wel vaak 's avonds nog/weer wakkere kinderen), maar de oudste (3.5) mag in het weekend zelf naar beneden om op de ipad filmpjes te kijken. Ze komt wel altijd melden dat ze wakker is, waarna we haar naar beneden sturen. Is dat geen optie, dan kan je zelf nog even blijven liggen. Verder is hier elke dag voor half 7 nog 'midden in de nacht' en worden ze dus terug gelegd in hun bed met een kus en weltrusten. Maar goed, kan me voorstellen dat dat makkelijker gezegd dat gedaan is als ze klaarwakker zijn.



dat mocht mijn dochter ook een tijdje. Maar op een keer kwam ik beneden, zat ze omringd door broodkorsten in haar pyjama met een zelf ingeschonken glas water (bierglas van papa, plus knoeiboel in het toilet bij het kraantje)...

en helemaal koud, ik had ook geen idee hoelang ze daar zat.

ik vond dat wat sneu. Dus dat mocht niet meer.



To, heeft jouw zoontje niet gewoon een ochtendhumeur?

Vaste afspraken maken en duidelijke routine 's ochtends, dus een keer s avonds met hem afspraken maken (hier ik meld hoe ik het wil en geef in 1 dingetje een keuze ) met de planning zoals het jou uitkomt?

Hier een tijdje steeds strijd over keuze kleding en langdradig ontbijten. De avond ervoor samen klaarleggen en afspraken maken wat wanneer (nouja, mededelen dus) hielp al. En die afspraken steeds herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Och wat jammer. Ik had DE tip voor je. Maar omdat je me bejaard noemt hou ik hem voor me
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 19 september 2014 @ 12:57:

Als je kind al om 19:00 slaapt dan is het volkomen logisch dat hij om 5:45 klaar wakker is dan is hij gewoon uitgeslapen.s.



19.00 uur is een prima bedtijd voor 4-jarigen.

5.45 is wel veels te vroeg! Brrrr.

Gelukkig ben ik gezegend met langslapers maar waarschijnlijk zou ik

Ook filmpje laten kijken op eigen kamer.
quote:redchili schreef op 19 september 2014 @ 13:42:

[...]

19.00 uur is een prima bedtijd voor 4-jarigen.

5.45 is wel veels te vroeg! Brrrr.

Gelukkig ben ik gezegend met langslapers maar waarschijnlijk zou ik

Ook filmpje laten kijken op eigen kamer.

Dat is duidelijk.

Maar niet alle kinderen slapen de klok rond he?
Alle reacties Link kopieren
Het vergt even wat omdenken, maar je kan ook gewoon accepteren dat de dag om 5 uur begint. Zet je wekker om 5 uur, geniet nog even van een momentje alleen, zet een kop koffie of thee en dek de ontbijttafel. Tegen de tijd dat je kleuter wakker is, is jouw dag al lang begonnen. En ja, dan moet je wel wat eerder naar bed. Is dat heel erg?



Wij sporten voor het werken (om en om, de ene sport en de ander doet de kinderen) dus dan gaat de wekker om 04:15. Op niet-sport dagen gaat de wekker om 05:30. Tot 07:00 uitslapen staat ongeveer gelijk aan "onmenselijk lang uitslapen".
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je zoontje op dat tijdstip nog heel moe is eigenlijk maar toch al wakker wordt. Is het misschien zo dat hij filmpjes kijken via youtube zo geweldig leuk vindt dat hij het liefst zijn dag zo vlug mogelijk wil beginnen? Ik zou het hele filmpjes kijken 's ochtends afschaffen. Ja, dat wordt dan een weekje drama maar dat is maar zo. 's ochtends geen youtube zorgt er misschien ook wel voor dat hij niet zo'n haast heeft om de dag te beginnen. Verder zou ik een lichtje op zijn kamer zetten met een timer en als die afgaat mag hij pas van de kamer af. Tot die tijd mag hij wel (rustig) op zijn kamer spelen. Bij veel lawaai kom je gewoon binenn en geef je hem een korte time-out op een saaie plaats (trap of zo) zodat rustig spelen in zijn kamer duidelijk leuker is dan time out. Jij geeft hem dan ook geen aandacht en zit hem alleen op de trap dus daar is weinig aan voor hem.

Ik zou de tijd wel opbouwen dus lampje de eerste twee weken om 6:00 uur, dan om 6:15 en dan om 6:30.





Het kan wel zijn dat het de eerste weken drama wordt maar misschien is dat nodig om de controle weer te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zeg ik nu iets geks, maar 6.30 is toch helemaal niet zo vroeg? Ik ben niet anders gewend dan dat de kinderen vroeg wakker zijn. Juist als ze rond 7 uur naar bed gaan is het normaal dat ze rond die tijd wakker zijn. Daarnaast vind ik vroeg opstaan ook gewoon heel normaal en gezond. En geloof me dat ook ik niet altijd even wakker ben in de ochtend. Kinderen gaan hier nog niet naar school maar wel naar de opvang of naar oma. Bij ons gaat sowieso tussen 6 en half 7 de wekker. Dan is er tijd om te ontbijten, kinderen kunnen nog even spelen en rond 8 uur (soms zelfs iets eerder) gaan we op mijn werkdagen fris de deur uit. De dagen dat ik niet werk lopen we gewoon allemaal ietsje langer in pyjama ;). Ik zou zelfs niet eens weten hoe ik anders kan zorgen dat iedereen schoon en gevoed de deur uitgaat als we langer in bed zouden blijven liggen.
quote:Uggla schreef op 19 september 2014 @ 13:47:

Het vergt even wat omdenken, maar je kan ook gewoon accepteren dat de dag om 5 uur begint. Zet je wekker om 5 uur, geniet nog even van een momentje alleen, zet een kop koffie of thee en dek de ontbijttafel. Tegen de tijd dat je kleuter wakker is, is jouw dag al lang begonnen. En ja, dan moet je wel wat eerder naar bed. Is dat heel erg?



Wij sporten voor het werken (om en om, de ene sport en de ander doet de kinderen) dus dan gaat de wekker om 04:15. Op niet-sport dagen gaat de wekker om 05:30. Tot 07:00 uitslapen staat ongeveer gelijk aan "onmenselijk lang uitslapen".



Wat knap.

Als ik voor 6.30 opsta ben ik echt de hele dag van slag. Misselijk enzo. Ben daar echt niet op gebouwd.
Uitgeslapen of niet moe of niet, van 19.00 tot 7.00 zit je op je eigen kamer.



Toch naar beneden? Prima, maar tot 7.00 is alles uit, is er geen speelgoed beschikbaar, kunnen er geen filmpjes gekeken worden en het ontbijt wordt ook pas om 7.00 geserveerd. Dus tot 7.00 kun je zitten en niets doen of in je bed blijven of zachtjes op je kamer spelen. Daar had ik wel een paar ochtenden gegil voor over. Daarbij, je laat je 4 jarige toch niet alles bij elkaar gillen? Wie is er dan in godsnaam de baas, als je maar gaat toegeven vanwege het gegil. Nee, je mag niet naar beneden, het is nog geen ochtend, en nee, je mag niet gillen ,er wonen hier meer mensen en die willen slapen. Je mag een boekje lezen in je bed of slapen.



Ik snap hem wel, ik zou ook rellen schoppen als dat inhoudt dat ik mijn zin krijg. En 'hij is nou eenmaal uitgeslapen' ja, vet jammer, hij hoeft ook niet te slapen, hij mag alleen zijn bed niet uit. Dat argument gaat ook niet op bij bedtijden s avonds 'ik ben nog niet moe'. Nou, dat hoeft ook niet, maar je gaat wel naar je kamer.



Maar maak het zo saai mogelijk. Tv uit, YouTube uit, nieuwe regel 'alles gaat pas om 7.00 aan' en tot die tijd is het speelgoed niet beschikbaar ook .
quote:tanteslankie schreef op 19 september 2014 @ 13:37:

Och wat jammer. Ik had DE tip voor je. Maar omdat je me bejaard noemt hou ik hem voor me



Néééé, ik trek het terug. Ik ben bejaard, jij kent als frisse twintiger heel toevallig dat nummer.



Ik zie hier een aantal opties waarvan laten jammeren, strenger zijn en geen youtube meer voorlopig de belangrijkste zijn. En ik overweeg om hem later naar bed te doen. Maar ik vraag me af of een half uurtje later (half acht) wel zoden aan de dijk zet.



Acht uur vind ik heel erg laat voor een vierjarige. Zo laat ging ik op mijn twaalfde naar bed. En voor de vakantie sliep hij wel altijd nog lekker tot half acht. Ik snap niet waarom dat niet meer kan.
Hier was tv enzo ook een reden om vroeg voor op te staan. Dus was de regel dat de tv 's ochtends niet meer aan ging. Na 17.00 's middags mag de tv aan, daarvoor niet (in de zomer vooral, ga maar buitenspelen ipv tv kijken) want ze lieten echt dingen schieten om maar tv te kunnen kijken. Waar ze normaal nog even zouden omdraaien was het nu 'snel wakker worden, dan kan de tv aan'.



En ik ga echt voor niemand accepteren dat mijn dag om 5 uur begint. Mijn kinderen accepteren maar dat de dag niet voor 7.00 begint, lijkt me voor iedereen beter.
quote:Kirikou schreef op 19 september 2014 @ 13:45:

[...]



Dat is duidelijk.

Maar niet alle kinderen slapen de klok rond he?En dat hoeft ook niet. Je kunt een kind niet dwingen te slapen. Je mag alleen wel verwachten dat ze zich aan regels houden waardoor ze wel de klok rond op hun kamer blijven en rekening houden met de andere mensen in huis.
Thordis: daar zou je wel eens een punt kunnen hebben. Maar ik moet eerlijk toegeven dat er ook wat slappe-hap-moederschap aan mijn kant bij zit. Als hij achter de computer zit, zanikt hij in elk geval niet zo.



Kunnen ze geen zeurvrije kleuters maken? (Oftewel: waarom heb ik geen zeurvrije kleuter gemaakt...)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Je kind slaapt de hele nacht door, blijft 's ochtends nog drie kwartier wakker in bed liggen en wil om halfzeven naar beneden. Wat is daar mis mee?

Als je het echt te vroeg vindt, zou je hem eens wat later naar bed kunnen brengen. Misschien zorgt dat voor een verschuiving.



Ik vind halfzeven met kleine kinderen een heel acceptabele tijd om op te staan. In het weekend kun je toch om beurten met hem opstaan?

Ik vind het eigenlijk wel knus om samen met mijn oudste 's ochtends vroeg in pyjama op de bank te zitten en filmpjes te kijken.
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 15:17:

Thordis: daar zou je wel eens een punt kunnen hebben. Maar ik moet eerlijk toegeven dat er ook wat slappe-hap-moederschap aan mijn kant bij zit. Als hij achter de computer zit, zanikt hij in elk geval niet zo.



Kunnen ze geen zeurvrije kleuters maken? (Oftewel: waarom heb ik geen zeurvrije kleuter gemaakt...)

Waar is je man in dit verhaal?



En joh, mijn standvastigheid is 's ochtends ook niet altijd op z'n hoogtepunt. Maar ik lees vooral dat hij doet wat werkt: als hij iets niet wil dan gaat hij gillen. Tot het werkt. En hij heeft heus door dat jij gillen vervelend vindt. En volgens mij is hij op een leeftijd dat je echt al wel afspraken kunt maken. Over dat het niet de bedoeling is dat jullie zo vroeg uit bed komen. Dat grote jongens best even alleen op hun kamer kunnen spelen, maar dat andere mensen graag nog even willen slapen. Dat de leuke, aardige moeder pas wakker wordt na 7 uur 's ochtends en de zeurderige, snauwerige moeder vóór 7 uur 's ochtends. Dat moet je niet s ochtends bespreken, maar op een ander moment. En daar kun je hem aan herinneren lijkt me, 's ochtends.



En gewoon zeggen dat je niet wilt dat hij zo gilt omdat mensen daar last van hebben.
Waar mijn man is in dit verhaal? Goede vraag... Die verandert zelf in een gillende kleuter als hij voor 7.30 uur wakker wordt.

Echt, echt, echt, het is een keurige geëmancipeerde man die vijftig procent van het huishouden en de kinderen doet. Behalve 's ochtends vroeg. Wist ik voordat we kinderen kregen. Eigen schuld.



Mijn probleem is dat ik nooit een ochtendhumeur heb. Ik reageer altijd rustig en lief op mijn jengelende kleuter. Terwijl soms onaardig doen misschien best effect heeft. Goed. Dat gaan we morgen dus trainen...
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 vroege vogels van 5 en 6 jaar. 9 van de 10 keer rond 6 uur wakker. Ik laat ze gewoon bij ons in bed kruipen. Wakker ben ik toch, tv zachtjes aan en mn man en ik doen onze ogen nog even dicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 19 september 2014 @ 13:24:

[...]





dat mocht mijn dochter ook een tijdje. Maar op een keer kwam ik beneden, zat ze omringd door broodkorsten in haar pyjama met een zelf ingeschonken glas water (bierglas van papa, plus knoeiboel in het toilet bij het kraantje)...

en helemaal koud, ik had ook geen idee hoelang ze daar zat.

ik vond dat wat sneu. Dus dat mocht niet meer.



.Kind had dus dorst en honger. Zielig.

Wat dacht je van kachel aan laten en een bordje klaarzetten?
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 15:38:

Waar mijn man is in dit verhaal? Goede vraag... Die verandert zelf in een gillende kleuter als hij voor 7.30 uur wakker wordt.

Echt, echt, echt, het is een keurige geëmancipeerde man die vijftig procent van het huishouden en de kinderen doet. Behalve 's ochtends vroeg. Wist ik voordat we kinderen kregen. Eigen schuld.



Mijn probleem is dat ik nooit een ochtendhumeur heb. Ik reageer altijd rustig en lief op mijn jengelende kleuter. Terwijl soms onaardig doen misschien best effect heeft. Goed. Dat gaan we morgen dus trainen...

Je man of je kleuter?



Ik zou gewoon eens blijven liggen. Laat hem het maar opknappen voor een keer. Leert je kleuter het vanzelf af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 15:10:

Uitgeslapen of niet moe of niet, van 19.00 tot 7.00 zit je op je eigen kamer.



Toch naar beneden? Prima, maar tot 7.00 is alles uit, is er geen speelgoed beschikbaar, kunnen er geen filmpjes gekeken worden en het ontbijt wordt ook pas om 7.00 geserveerd. .Tjonge. Van duitschen bloed soms?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven