Bewust geen kinderen en voordelen voor jou

21-10-2014 13:57 717 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik ben nieuw hier en heb eigenlijk nooit een kinderwens gehad, zie mezelf niet als moeder. In mijn omgeving zie ik juist zussen/broers en vrienden wel kinderen krijgen.

Heb jij bewust geen kinderen en heb je hier ooit aan getwijfeld? Wat zijn voor jou de voordelen?

Alvast bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 04 december 2014 @ 16:59:

[...]



Is dat dorps ja? Oke, als jij het zegt. Dus moeders uit de stad worden niet voor al die onzin benaderd?

Mevrouw Poet is nog heel erg in de veronderstelling dat het leven met een kind net zo maakbaar is als zonder kind....



Maar in de stad (Amsterdam) is dat net zo erg.... op nagenoeg elke basisschool is de gewenste ouderparticipatie tegenwoordig vrij hoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 04 december 2014 @ 17:04:

[...]



Mevrouw Poet is nog heel erg in de veronderstelling dat het leven met een kind net zo maakbaar is als zonder kind....



Maar in de stad (Amsterdam) is dat net zo erg.... op nagenoeg elke basisschool is de gewenste ouderparticipatie tegenwoordig vrij hoog.Verschrikkelijk! Wat is dat toch? Waarom konden kinderen vroeger gewoon naar school gaan zonder ouder participatie en nu niet meer?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 04 december 2014 @ 17:23:

[...]



Verschrikkelijk! Wat is dat toch? Waarom konden kinderen vroeger gewoon naar school gaan zonder ouder participatie en nu niet meer?

Omdat de wereld een beetje gekker is geworden, gewoon is niet goed genoeg meer...



De afgelopen weken zijn we oa gevraagd om fruit mee te nemen voor (volgens mij) wereld fruit dag, eten voor een festiviteit, voorlezen, biebouders, helpen met sinterklaasversieringen en kerst, opruimen, schoonmaken na een verbouwing, pietenpakken herstellen, helpen sminken.... en dat alleen de afgelopen twee maanden!



En wij hebben vrienden door de hele stad met kleine kinderen, voor elke basisschool geldt min of meer hetzelfde....
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben tegenwoordig geen relativatievermogen meer als je het mij vraagt. Al die drukdoenerij, overal aan mee moeten doen....

Dat is zó níet mij he!
Snap ook niet dat ze juist in 'n tijd van tweeverdieners zoveel van ouders vragen. In mijn kindertijd waren de meeste moeders thuis, maar die hoefden niet voor elke scheet op te komen draven op school. Toen losten de leraren en school het nog zelf op.

Ik zou daar ook helemaal geen trek in hebben, al had ik kinderen geadoreerd. Hou er niet van geleefd te worden door 'n agenda en verplichtingen, dus dat alleen al is 'n zwaarwegende reden om nooit een kind te willen.
Alle reacties Link kopieren
foutje
Alle reacties Link kopieren
Elninjo, je grijpt alles aan als reden om het feit goed te praten dat je geen kinderen wil.... we weten het nu wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:natasha_poet schreef op 25 november 2014 @ 22:35:

[...]



Ook weer zo dorps. Vrouwen werken gewoon en worden niet lastig gevallen met dit soort ouderwets gezeik.Rare opmerking. Alsof vrouwen in dorpen niet werken....
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 18:35:

Snap ook niet dat ze juist in 'n tijd van tweeverdieners zoveel van ouders vragen. In mijn kindertijd waren de meeste moeders thuis, maar die hoefden niet voor elke scheet op te komen draven op school. Toen losten de leraren en school het nog zelf op.

Ik zou daar ook helemaal geen trek in hebben, al had ik kinderen geadoreerd. Hou er niet van geleefd te worden door 'n agenda en verplichtingen, dus dat alleen al is 'n zwaarwegende reden om nooit een kind te willen.Ik hoef ook niet voor iedere scheet op te draven hoor....en de druk is niet alleen bij de ouders zo hoog maar ook bij de leraren en onderwijzers. Die moeten het doen met een bepaald aantal onderwijsuren waardoor er geen tijd laat staan geld is voor andere activiteiten....logisch dat ze dan ouders benaderen voor assistentie. Trouwens: vroeger had je ook de leesgroepjes hè? Daar zaten ook ouders in....
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 04 december 2014 @ 17:23:

[...]



Verschrikkelijk! Wat is dat toch? Waarom konden kinderen vroeger gewoon naar school gaan zonder ouder participatie en nu niet meer?Omdat het huidige onderwijssysteem allang niet meer zoals vroeger is....mijn dochter - groep 3 - krijgt al Engelse les....
Alle reacties Link kopieren
De normen die opgelegd worden, zijn voor iedereen steeds zwaarder. Alles moet altijd beter. Het is sneu als je niet mee kunt komen. Niet als volwassene en niet als kind zijnde. Al dat gedoe.....
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 04 december 2014 @ 19:26:

Elninjo, je grijpt alles aan als reden om het feit goed te praten dat je geen kinderen wil.... we weten het nu wel!



Daar gaat dit topic toch juist over?



Ik zou er net als EN niet aan moeten denken, ik doe ook graag wat ik zelf wil, wanneer ik dat zelf wil.



Dat is voor mij een voordeel van geen kinderen hebben.



Nou ben ik ook niet in de positie dat ik nu al wel kinderen zou kunnen hebben met het leven wat ik tot nu toe geleid heb, dus ik kan niet zeggen dat ik bewust kindvrij ben.

Maar toch weet ik voor mezelf hoeft het niet, hoe dat in de toekomst gaat zijn, zien we dan wel weer.
Don't know, don't care
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 04 december 2014 @ 19:35:

[...]





Omdat het huidige onderwijssysteem allang niet meer zoals vroeger is....mijn dochter - groep 3 - krijgt al Engelse les....Daar had ik al eens over gelezen. Dat vind ik wel ver gaan. Een kind moet ook kind kunnen zijn. Het schijnt dat ze op sommige basisscholen in Nederland al in de kleuterklas Engels krijgen. "Jong geleerd, oud gedaan". Ik kreeg in groep 7 pas Engels, was eind jaren '90. Als ik hoor wat kinderen al zo vroeg moeten kunnen, ben ik blij dat ik geen kind ben in deze tijd.
quote:hondenmens schreef op 05 december 2014 @ 20:07:

[...]

Als ik hoor wat kinderen al zo vroeg moeten kunnen, ben ik blij dat ik geen kind ben in deze tijd.



Wij moesten weer andere dingen, stampen stampen stampen. Werkwoordvervoegingen (als ik nu zie hoe de gemiddelde 20-er schrijft is om te huilen) en hoofdrekenen.

Wat ze nu moeten is misschien veel maar wordt wel op een veel leukere manier gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Voordelen voor mij:



Rust en stilte om me heen

Doen waar ik zin in heb

Tijd, geld en energie aan mezelf spenderen

Geen 'kindergedoe' waar ik niks mee heb (kinderliedjes, tv-programma's, activiteiten, speelgoed, hun leefwereld)

Zelf minder kans hopelijk om psychisch ziek te worden

Geen erfelijke ziektes doorgeven aan een kind
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 21 oktober 2014 @ 14:17:

Ik

ben erg dol op kinderen en ben ook wel een moederlijk type. Ik hou

ervan om voor anderen te zorgen. Toch heb ik bewust geen kinderen. Ik

ben niet geschikt om moeder te zijn, om veel redenen. Ik zal ze niet

allemaal noemen maar mijn psychische problemen zijn de voornaamste. Ik

wil liever niet dat een kind dat mee moet maken, een moeder die

depressief is of erg angstig.



Ik denk dat anderen het veel beter kunnen doen, kinderen op de wereld

zetten. Ik heb ook zo mijn kwaliteiten dus ik voel me er niet minder om.

Ik kan erg goed voor dieren zorgen bijvoorbeeld. Ik ken mijn sterke en

zwakke kanten goed en wil niet dat ik bepaalde dingen aan mijn kinderen

door zou geven. Ik zou ook zeker de hele tijd het gevoel hebben

jammerlijk te falen en ik zou me steeds vreselijk zorgen maken. Nu hoef

ik dat niet. Ik kan een kind niet de stabiliteit geven die ik nodig vind

voor een kind, daar komt het op neer. Dan begin ik er liever niet aan.

Dat scheelt een boel verdriet en zorgen.Heel wijs en verstandig maar vast ook moeilijk... respect!
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:ketller schreef op 21 oktober 2014 @ 14:33:

Lekker op zondag tot 1 uur in mijn bed liggen series kijken met man en afbakbroodjes eten!nou dat kan mét kinderen ook hoor
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 25 november 2014 @ 19:46:

[...]



Vind Iones anders realistischer beeld schetsen dan jij. Hoe wil jij spontaan je huis uit lopen? Je zult dan toch iemand moeten hebben die op je kinderen past of ze met je mee moeten zeulen (na een heel aankleed ritueel)Newsflash... na een jaar of drie/vier kunnen zij zich zelf aankleden hoor. Maarre iedereen mag lekker zelf de keus maken. Ik ben heel gelukkig met mijn, inmiddels volwassen, kinderen maar als ik geen kinderen had mogen/kunnen krijgen was ik vast ook heel gelukkig geworden.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:chick28 schreef op 04 december 2014 @ 16:57:

Tja...echt alles heeft z'n voordelen en nadelen! Met kind kan het leven vast leuk zijn, maar ik zal nooit een poging wagen om te kijken of het zo is. Ik ben te gehecht aan 'mijn' leven waar alles in kan en mag. Niks moet bij mij! Met kinderen word je dat gewoon verplicht. Kan echt nog wel 1001 redenen verzinnen om ze niet op de wereld te zetten, maar dat zal ik maar niet doen. Laat mijn hoofdreden zijn dat ik m'n vrijheid en onbezorgdheid niet kwijt wil en geen vaste verplichtingen wil in het leven. Iedereen kan en mag die keuze zelf maken, wat een geluk Zonder kinderen zijn er dingen die soms moeten, ook al heb je er geen zin in. En andersom; met kinderen moet niet ineens van alles. Het is echt hoe je in het leven staat, en dat blijft overeind, ook met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 04 december 2014 @ 15:23:

[...]



Dat dacht je.... onze oudste dochter zit in Amsterdam op school en wij krijgen bijna wekelijks mailtjes of we willen helpen met voorlezen/versieren/schoonmaken/knutselen/etcetcetc....



En geloof me dat je de druk wel voelt, want vroeg of laat word je er op aangesproken als je nooit wat doet. Plus dat je kind het ook gaat merken dat het je niet interesseert, en dat is wellicht nog wel het belangrijkste.Het gaat niet om je niet interesseren, maar om het feit dat je een baan hebt en je niet op de school van je kind werkt. Gelukkig herken ik dit, wonend in Amsterdam, totaal niet. Er zijn wel meer werkende ouders die geen tijd hebben voor schoonmaakklussen op school.
Alle reacties Link kopieren
Nogal logisch dat je het niet herkend, maar daar kom je vanzelf achter over 4 jaar.... De instelling geen tijd voor of zin in moet je met kinderen toch wat bijstellen
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 18:35:

Snap ook niet dat ze juist in 'n tijd van tweeverdieners zoveel van ouders vragen. In mijn kindertijd waren de meeste moeders thuis, maar die hoefden niet voor elke scheet op te komen draven op school. Toen losten de leraren en school het nog zelf op.

Ik zou daar ook helemaal geen trek in hebben, al had ik kinderen geadoreerd. Hou er niet van geleefd te worden door 'n agenda en verplichtingen, dus dat alleen al is 'n zwaarwegende reden om nooit een kind te willen.



In mijn lagereschooltijd, toch alweer zo'n 40 jaar terug, werkten zowel mijn vader als mijn moeder fulltime. Toch werd er een beroep gedaan op ouders hoor. Mijn moeder nam daarvoor vrij, omdat ze het leuk vond en omdat haar toen nog regelmatig een schuldgevoel aangepraat werd, dat ze er niet was voor haar kinderen. Zij zat daar dus met ons te knutselen met kerst, helpen met sportdag en ze ging mee met schoolreis (mijn vader ook, trouwens, en ja.. ik vond dat nog leuk ook)



De thuisblijfmoeders uit die tijd hadden daar (ook) geen tijd voor, op hun manier. Net als tegenwoordig, kennelijk. Want waar ik meehielp met sportdag en schooltuintjes, werd ik zelfs gevraagd om mee te gaan naar musea, omdat andere (thuisblijf!) moeders daar geen tijd voor hadden. En ja.. ik deed deze dingen omdat ik het leuk vond, net als m'n moeder.



Nu kun je dus gaan beargumenteren dat thuisblijfmoeders niet per se op school hoeven te gaan helpen, als ze daar geen zin in hebben, maar het argument voor thuisblijven is vaak wel dat ze er willen zijn voor hun kind. En als school dan een beroep op ze doet, 'kunnen ze niet'. Jammer.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij overstijgt het wel of niet hebben van een kinderwens al die praktische en emotionele bezwaren. Het is niet alsof Elninjoo wel kinderen wil als dat vanaf baby af aan supermakkelijk is, er een nanny bij komt, ze nooit krijsen in een restaurant, ze zichzelf kunnen aankleden en ze niet hoeft te helpen op school.



Je wil het wel of je wil het niet, en voor sommige is daar een duidelijke doorslaggevende factor in, bijvoorbeeld een erfelijke ziekte die je niet wil doorgeven, of psychische problemen. Voor anderen is het gewoon een heel duidelijk dat ze niet bestemd zijn voor het krijgen van kinderen, erg genieten van hun leven zoals t is en daar niets aan willen veranderen. Maar al die kleine praktische dingen die genoemd worden houden je echt niet tegen als je een sterke kinderwens hebt. Dan los je het wel op met die school, sterker nog, misschien heb je er zelfs wel plezier in om mee te gaan op kamp of een keer ergens mee te helpen.



Als je samen probeert om een kind te krijgen neem je bewust hele grote risico's, op een kind met een beperking, op stress in je relatie door heftige eerste weken na de bevalling, het minimale wat je gaat overkomen is een levensgrote verandering. Want vanaf het moment dat je een kind hebt, ben jij moeder of vader voor de rest van je leven. Het is niet iets wat je even uit kunt zetten, ook niet als ze het huis uit zijn. Ieder kind verdient ouders die voor hem of haar gekozen hebben en hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om bieden wat dat kind nodig heeft.



En als je samen kinderen krijgt omdat je daar bewust voor gekozen hebt kan het echt het mooiste op de hele wereld zijn. Dan kan alles nog zo klote gaan, maar als je 's avonds nog even bij je slapende kinderen kijkt is er heel veel wat er niet toe doet zolang het met hen maar goed gaat. Ik leer veel van mijn kleine kinderen, om echt te genieten van hele kleine dingen en te leven in het moment, in plassen stampen, simpele oplossingen zoals uit gewoon even uit je vel stappen als je er niet lekker in zit, warme chocolademelk drinken in de zelf gebouwde hut naast de bank als t regent enz.



Ik zie ook ouders die er niet van genieten, die wensen dat ze er niet aan begonnen waren omdat het perfecte plaatje verre van perfect bleek te zijn. Die te pas en te onpas hun omgeving opzadelen met de zorg voor hun kind, die mensen zijn er ook. Dus ik ben blij dat iedereen er voor kan kiezen om het wel of niet te doen en ik hoop dat niemand kinderen krijgt omdat het nou eenmaal zo hoort.
Alle reacties Link kopieren
@nataschapoet

met kinderen moet wel ineens van alles. Juist zonder kinderen niet

Snap je zelf ook vast wel...
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 06 december 2014 @ 07:50:

Nogal logisch dat je het niet herkend, maar daar kom je vanzelf achter over 4 jaar.... De instelling geen tijd voor of zin in moet je met kinderen toch wat bijstellen Ik herken het niet bij de kinderen van mijn broer, die hier wonen. En al mijn vriendinnen. die met kinderen op de basisschool in Amsterdam wonen. Dus nee ik verwacht dit soort gezeur niet, scholen weten bij wie ze niet moeten zeuren omdat de ouders werken en ze toch bot vangen. Ik zou me er ook geen seconde schuldig over voelen. Ook niet naar kind. In mijn familie en vriendenkring is het geen probleem, waarom bij jou altijd wel, heel typisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven