Carnaval op school

09-02-2010 08:44 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag een school de leerlingen verplichten om mee te doen aan een carnavalsfeest dat buiten schooltijd ('s avonds) wordt georganiseerd? Mogen ze, indien het betreffende kind niet aanwezig is (vanwege morele bezwaren), een sanctie opleggen??

Deze sanctie houdt overigens in dat deze kinderen de school de volgende dag (na het feest dus) moeten poetsen.
quote:dangeensuus schreef op 09 februari 2010 @ 09:21:

[...]ware het niet dat carnaval een religieus feest is, geen uitspatting of studentenfeest.Het enige religieuze moment is op aswoensdag
quote:delphicat schreef op 09 februari 2010 @ 09:21:

[...]



Dan zitten jouw kinderen vast niet op een christelijke school. Anders zou dat juist weer hypocriet zijn van jou, toch?dat zitten ze wel en dat heeft puur als reden dat de openbare school hier in de buurt een onderwijsvorm heeft waar ik me niet in kan vinden.
quote:2Italy2 schreef op 09 februari 2010 @ 09:17:

[...]





Raar, ik zie die niet (en nee ik ben dan niet dronken).

Bovendien...als je de hele tijd dronken bent haal je dinsdagavond nooit!! Vinnik altijd zo'n fabeltjes van boven de rivieren.Sorry, maar ik woon onder de rivieren en men leeft hier in deze tijd op alcohol en heeft na dinsdag de rest van de week nog nodig om te herstellen van de chronische kater. Zit hier overigens wel in westbrabant, waar ze niet aan originele verkleedpartijen doen zoals in het oosten. (boerenkiel, stofjas volgehangen met zooi, zakdoek is hier de standaard klederdracht) Misschien dat ze daar op 'n leukere manier feestvieren?
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 09 februari 2010 @ 09:21:

[...]





ware het niet dat carnaval een religieus feest is, geen uitspatting of studentenfeest.Juist!
quote:dangeensuus schreef op 09 februari 2010 @ 09:21:

En 2italy2 bij mijn weten word niemand verplicht om te komen op een bruiloft of studentenfeest, en worden er sancties gelegd op het niet komen opdagen....



Nee, het ging over het alcoholgebruik en de gevolgen daavan.



-en misschien een ban van de schoonfamilie
Alle reacties Link kopieren
Uit je posts begrijp ik dat de schooltijd voor dit feest verplaatst wordt van vrijdagochtend naar donderdagavond. Eerlijk gezegd weet ik niet of een school een kind kan verplichten om te komen op gewijzigde schooltijden, maar persoonlijk zou ik er bij mijn kind op aandringen om gewoon maar mee te doen, of bij volledig geen zin inderdaad dan maar poetsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 09 februari 2010 @ 09:22:

[...]





dat zitten ze wel en dat heeft puur als reden dat de openbare school hier in de buurt een onderwijsvorm heeft waar ik me niet in kan vinden.Tja, het is kiezen of delen. Je kunt niet bij een christelijke school gaan zeuren omdat er kerst gevierd wordt. Maar je schrijft gelukkig ook niet dat je dat doet
quote:De oorsprong van het woord is onbekend[1]. Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke.



Op vette dinsdag (voor de vasten) werd al het vet wat er in huis was opgemaakt omdat het anders zou bederven. De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens tot bezinning op de christelijke kernwaarden.



Waarschijnlijk bestond het feest al langer dan de christelijke traditie, en heeft de Kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen. Dit is overigens ook met andere voorchristelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een 'heidens' midwinterfeest was.



In die betekenis wordt de term afgeleid van het Latijn: carne vale (= vaarwel aan het vlees). Een andere mogelijke verklaring voor de term is het eveneens Latijnse carrus navalis: scheepswagen, hetgeen zou verwijzen naar rondtrekkende groepen in een als een schip ogende wagen of kar, het zogenaamde narrenschip, maar ook kan slaan op het schip waarmee de god van de zee der Kelten/Germanen uit het noorden kwam om deel te nemen aan de winterfeesten[bron?].



De Romeinen vierden het feest van de saturnaliën dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink- en eetgelagen, een soort prins carnaval, vermommingen en optochten door de straten.



Het 'heidense' carnaval werd in heel Europa gevierd. Bijvoorbeeld in Rusland is dit feest bekend onder de naam maslenitsa (vrij vertaald: boterfeest). Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen over gewenst gedrag worden opgeschort.het is wel ietsje omvangrijker dan alleen aswoensdag. Dat het tegenwoordig een groot zuipfest is inclusief confetti en ongewenste zwangerschappen is toch niet het oorspronkelijke doel van carnaval
Alle reacties Link kopieren
quote:mamzelle schreef op 09 februari 2010 @ 09:24:

maar persoonlijk zou ik er bij mijn kind op aandringen om gewoon maar mee te doen, of bij volledig geen zin inderdaad dan maar poetsen.





Echt waar?







Waarom?
quote:elninjoo schreef op 09 februari 2010 @ 09:23:

[...]



Sorry, maar ik woon onder de rivieren en men leeft hier in deze tijd op alcohol en heeft na dinsdag de rest van de week nog nodig om te herstellen van de chronische kater. Zit hier overigens wel in westbrabant, waar ze niet aan originele verkleedpartijen doen zoals in het oosten. (boerenkiel, stofjas volgehangen met zooi, zakdoek is hier de standaard klederdracht) Misschien dat ze daar op 'n leukere manier feestvieren?Hoe leuker uitgedost hoe beter. Je kan er zelfs prijzen mee winnen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 09 februari 2010 @ 09:22:

[...]





Het enige religieuze moment is op aswoensdag Dat bedoel ik. Officieel volgt daarna een periode van vasten. Ik geloof niet dat iemand dat nog doet! Niet dat ze het van mij moeten hoor, maar toch!
quote:dangeensuus schreef op 09 februari 2010 @ 09:24:

[...]





het is wel ietsje omvangrijker dan alleen aswoensdag. Dat het tegenwoordig een groot zuipfest is inclusief confetti en ongewenste zwangerschappen is toch niet het oorspronkelijke doel van carnaval
quote:delphicat schreef op 09 februari 2010 @ 09:24:

[...]



Tja, het is kiezen of delen. Je kunt niet bij een christelijke school gaan zeuren omdat er kerst gevierd wordt. Maar je schrijft gelukkig ook niet dat je dat doet Mijn kinderen gaan braaf mee naar de kerstviering in de kerk. Dat ik het hypocriet vind wil niet zeggen dat ik mijn kinderen de ervaring en de vrije keuze hierin wil ontnemen. Mijn oudste zoon heeft een tijd lang op een badhandoek naar Allah zitten bidden, had ie gezien bij de buren. Nou hartstikke mooi, moet ie lekker doen
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 09 februari 2010 @ 09:26:

Mijn oudste zoon heeft een tijd lang op een badhandoek naar Allah zitten bidden, had ie gezien bij de buren. Nou hartstikke mooi, moet ie lekker doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 09 februari 2010 @ 09:11:

[...]





Yvette! Dat straffen de volgende dag mag ook?

Volgens mij bepaalt de school welke sanctie er staat op ongeoorloofd verzuim. Je kan als je goede argumenten hebt, natuurlijk wel vragen om een andere straf. De meeste scholen zullen daar wel naar willen luisteren.



Ik zou er niet teveel toestanden van maken. Liever een straf of het inhalen van de uren, dan het inschakelen van de leerplichtambtenaar. Die geeft je waarschijnlijk ongelijk. Strikt genomen is niet naar het feest gaan namelijk spijbelen en daarvoor kan je dus een boete krijgen.
Yette, dan zou de vraagstelling eigenlijk zo moeten zijn: mag een school zomaar de schooltijden verleggen?
quote:yette schreef op 09 februari 2010 @ 09:29:

[...]



Volgens mij bepaalt de school welke sanctie er staat op ongeoorloofd verzuim. Je kan als je goede argumenten hebt, natuurlijk wel vragen om een andere straf. De meeste scholen zullen daar wel naar willen luisteren.



Ik zou er niet teveel toestanden van maken. Liever een straf of het inhalen van de uren, dan het inschakelen van de leerplichtambtenaar. Die geeft je waarschijnlijk ongelijk. Strikt genomen is niet naar het feest gaan namelijk spijbelen en daarvoor kan je dus een boete krijgen.Die jongen heeft 'n baan op donderdagavond, dus zou toch van de zotte zijn dat je moet vrijnemen van je baan om 'n schoolactiviteit waar je geen ene hol aan vindt bij te kunnen wonen?
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 09 februari 2010 @ 09:29:

[...]



Volgens mij bepaalt de school welke sanctie er staat op ongeoorloofd verzuim. Je kan als je goede argumenten hebt, natuurlijk wel vragen om een andere straf. De meeste scholen zullen daar wel naar willen luisteren.



Ik zou er niet teveel toestanden van maken. Liever een straf of het inhalen van de uren, dan het inschakelen van de leerplichtambtenaar. Die geeft je waarschijnlijk ongelijk. Strikt genomen is niet naar het feest gaan namelijk spijbelen en daarvoor kan je dus een boete krijgen.OK, vooropgesteld dat je gelijk hebt en dat een school het kind mag verplichten een feest te vieren buiten schooltijd!!! Mag de school vervolgens ook de lessen op vrijdag schrappen?? Kunnen ouders de school niet verplichten om les te geven en, indien er geen les is, het kind thuis laten?
Alle reacties Link kopieren
quote:delphicat schreef op 09 februari 2010 @ 09:24:

[...]



Tja, het is kiezen of delen. Je kunt niet bij een christelijke school gaan zeuren omdat er kerst gevierd wordt. Maar je schrijft gelukkig ook niet dat je dat doet





Ik heb ze juist op een christelijke school gedaan, zodat ze het een en ander meekrijgen.



Maar waar ik niet op zit te wachten dat er 's avonds ipv onder schooltijden, de kerstviering wordt gevierd to 21.00 en dat jij dan geacht wordt met je kleuter daar aanwezig te zijn.

Daar gaat het mij om, iemand verplichten vervoer te regelen, wan tniet dichtbij huis, een oppas, want andere kinderen onder de 4 mogen niet mee en ik of mijn man moeten ons werk aanpassen of vrij nemen omdat dit niet gewoon onder schooltijd valt.



Ik zeur daar over, ga er wel gewoon heen trouwens, maar echt netjes van de school vind ik het niet en heb me daar ook over uitgesproken.

Volgende kerst wordt het onder schooltijd, in de school gevierd.

Ik was blijkbaar niet de enige.
Alle reacties Link kopieren
Ben het eens met Elninjoo, die jongen werkt normaal op de donderdagavond. Ik vind het echt stom om mensen te verplichten aan zoiets mee te doen. Het is nou niet bepaald onwijs leerzaam ofzo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 09 februari 2010 @ 09:29:

[...]



Volgens mij bepaalt de school welke sanctie er staat op ongeoorloofd verzuim. Je kan als je goede argumenten hebt, natuurlijk wel vragen om een andere straf. De meeste scholen zullen daar wel naar willen luisteren.



Ik zou er niet teveel toestanden van maken. Liever een straf of het inhalen van de uren, dan het inschakelen van de leerplichtambtenaar. Die geeft je waarschijnlijk ongelijk. Strikt genomen is niet naar het feest gaan namelijk spijbelen en daarvoor kan je dus een boete krijgen.Strikt genomen ben ik van mening dat scholen het ook allemaal niet zo nauw nemen. Als je ziet hoe er met lesuitval wordt omgegaan, of met studieuren (tijdens lesuren) voor de leraren. Toevallig heeft mijn dochter al 3 maanden geen biologieles gehad..... de leraar is overspannen en er is geen vervanger. Strikt genomen heeft ze toch recht op die lessen?
Alle reacties Link kopieren
Dus ik vind dat school, verplichte feesten, onder schooltijden moet geven en alles daar buiten, vrijwillig moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar op zich maakt het niet uit wat wij vinden, maar wat de wet er van zegt. Ik zou dus gewoon de leerplichtambtenaar bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zusenzo schreef op 09 februari 2010 @ 09:37:

[...]



Ik heb ze juist op een christelijke school gedaan, zodat ze het een en ander meekrijgen.



Ik respecteer ieders keuze maar dit klinkt me raar in de oren! Naar een Christelijke school zodat ze "het een en ander" meekrijgen?

Dan kun je je kind toch veel beter naar een openbare school doen. Die van mij zijn daar beiden geweest en hebben alles opgesnoven. Kerstmis, carnaval, sinterklaas maar ook Ramadan, offerfeest en suikerfeest.
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 09 februari 2010 @ 09:30:

Yette, dan zou de vraagstelling eigenlijk zo moeten zijn: mag een school zomaar de schooltijden verleggen?Inderdaad. En ook dat mag. Ik geloof wel dat de MR het ermee eens moet zijn, dat geldt in elk geval bij permanente wijzigingen van de schooltijden (bijvoorbeeld als er op een basisschool op een continurooster wordt overgestapt). Misschien zijn ze met incidentele wijziging wat makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven