Cito Dé uitslag 2013

05-03-2013 15:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten er al ouders in spanning ? Ik wel...



Ik heb een ingewikkeld kind (HB, asperger , klas overgeslagen en faalangstig).. Zijn cito kan dus alle kanten op.. Hij heeft een laag zelfbeeld.. dus voor hém zou het zo fijn zijn als de score is wat hij graag wil (VWO)..



Voor óns maakt het niets uit, de school zijn we nog niet uit en hij is toch voor ons al een kanjer.. Maar ja.. dat kan ik wel zeggen, hij ziet dat anders..



Hoe is het bij jullie ? Ook in spanning en is de score wat jullie er van hadden gehoopt / verwacht ?
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 07 maart 2013 @ 13:51:

Ik ben destijds met 543 toch op het gymnasium aangenomen, ook al was de ondergrens 545. Het kan soms dus wel dat een school afwijkt.Dus mijn nichtje zou naar het gymnasium kunnen? Daar vind ik haar nou helemaal geen type voor. Maar nu zit ik me af te vragen wat ik dan wel zoal niet versta onder een ´gymnasium type´. Niet mijn dromerige, niet erg streberige nichtje in elk geval.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook niet gehaald hoor Tonkje.

Ik blijk geen type die zin heeft om hard te werken voor schoolcijfers. Dus het gym had toch gelijk
Alle reacties Link kopieren
Bah daar kan ik boos om worden, scholen die hun advies baseren op zo'n toets. Dat is vaak gewoon een momentopname en kinderen met faalangst zijn de klos.



Ik vind het nooit zoveel zeggen eerlijk gezegd. Mijn basisschoolperiode ging niet echt van een leien dakje en mijn score was ook maar 529. Toen VMBO gaan doen en uiteindelijk op mijn sloffen de HAVO gedaan.
Ik heb dit topic mee zitten lezen



@poldervrouw: goed om te lezen dat jullie eruit zijn gekomen en dat je zoon naar de HAVO gaat op basis van hoe hij nu is.



Ik heb zelf geen kinderen en verbaas me over hoe het belang van CITO score is veranderd in de jaren. Ik had (jaren 90) geen flauw benul van het belang van die score. De leerkracht liet bij een aantal kinderen uit de klas ook een IQ test afnemen. In mijn tijd was het gymnasium een vergaarbak van vreemde, bijzondere kinderen. Maar goed dat is misschien mijn beleving.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 07 maart 2013 @ 09:26:

[...]





Ook als hij naar het regulier voortgezet onderwijs gaat?Ja, want dat neemt niet weg dat hij Asperger heeft. Hij kan immers ook vervoer van en naar een manege krijgen, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:samova schreef op 09 maart 2013 @ 17:06:

Ik heb zelf geen kinderen en verbaas me over hoe het belang van CITO score is veranderd in de jaren. I

Op het moment dat een VO school kinderen puur en alleen weigert op een te lage eind cito score (terwijl advies en leerresultaten tot groep 8 laten zien dat dit dus niet klopt) krijg je dit vanzelf maar natuurlijk geven ze dat niet toe. En waarom meldt een VO school dan niet vooraf dat wanneer ze genoeg kinderen hebben,zij de gelederen (door hoge eisen te stellen) onherroepelijk sluiten?



Maar volgens mij is het proces van uitsluiten van kinderen tot onderwijs dat uitdaagt, meer en meer gaande en ik vind dat echt een zeer kwalijke zaak. Vermoedelijk komt dit ook door invloed van de inspectie want die rekent zoals ik het ooit begreep, de VO scholen af op totaal cijfers en slagingspercentages. Daarom willen VO scholen volgens mij dus het liefst op de HAVO, de voorheen VWO kinderen hebben want dan tikken de eindresultaten zo lekker aan(of dat hoopt men dan).



Dit alles vanzelfsprekend onder de mom:Als hij/zij het kan laat hij/zij het wel zien en kan hij/zij alsnog door . Maar hier niet eerlijk bij vermelden dat men per schooljaar de overgangseisen (vaak omhoog) bijstelt en dat stapsgewijs hogerop klimmen voor velen dus niet is weggelegd ook al wordt dit vooraf wel zo voorgespiegeld. Dus willen ouders steeds vaker hun kinderen direct op het hoogst mogelijke niveau geplaatst zien want dan kan een kind wel door naar een volgende klas met bijvoorbeeld een gemiddeld cijfer 6. Zonder aan die hoge overstap niveaus te moeten voldoen. (Voorbeeld: VMBO-T klas 1 naar HAVO 2 moet je een gemiddeld volle 7 hebben). En die ouders worden dan ook nog gerust weggezet omdat ze hun kinderen zouden overschatten. Die ouders zijn in mijn ogen juist slim want ze snappen het systeem waarin hun kinderen zitten en zorgen voor de beste slagingskansen van hun kinderen. Vanzelfsprekend zal ieder kind het zelf moeten laten zien maar als ouder weten hoe het systeem werkt als je eenmaal binnen bent op een VO school is wel handig.



Voor de duidelijkheid: Mijn kinderen fietsen hier tot op dit moment zonder problemen door heen en heb dus geen persoonlijke frustratie in deze. Maar ik vind het jaarlijks omhoog bijstellen van normen (van bijvoorbeeld eind citoscores voor de nieuwe aanmeldingen en het opschroeven van overgangseisen voor de zittende leerlingen) een zeer opmerkelijk proces te noemen.



Waarom gebeurt dit? Hoe komt het dat ik de indruk heb dat steeds meer kinderen geen kansen meer lijken krijgen? Wellicht is het alleen mijn perceptie, dat kan. Maar mócht er wel iets van die perceptie kloppen, dan vind ik dat wel een kwalijke ontwikkeling die ik niet in Nederland vind passen.



@ Samoa, een kind direct op het juiste plekje hebben lijkt dus direct afhankelijk te zijn van de eind cito score. En als dit niet lukt door een te lage score lijkt stapsgewijs opklimmen binnen het VO (door hoge eisen) dus best een uitdaging. Als je direct op het juiste niveau zit, worden de eisen dus anders gesteld. Dit maakt in mijn ogen dus dat het belang van die (klote) eindscore helaas compleet is veranderd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn, buiten wat je nu ter discussie stelt (waar ik mij in kan vinden) vind ik op zich de overgangseis van vmbo-tl naar Havo niet raar. Ik ga er daarbij vanuit dat een 7 op vmbo ongeveer overeenkomt met een 6 op Havo niveau. Dan zijn de eisen toch hetzelfde als voor een havo leerling om over te gaan? Of zie ik wat over het hoofd?
quote:kelso schreef op 09 maart 2013 @ 22:58:

[...]





Ja, want dat neemt niet weg dat hij Asperger heeft. Hij kan immers ook vervoer van en naar een manege krijgen, bijvoorbeeld.Tsja, geen idee. We hebben ook geen PGB of whatsoever voor hem. Komen we allemaal niet voor in aanmerking want zijn problematiek is daar niet groot genoeg voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven