Een flinke tik voor de billen!

05-08-2012 01:08 531 berichten
Iemand vroeg in een topic naar interessante documentaires op pedagogisch gebied, ik heb er een paar van gekeken, onder andere over kleuters met gedragsproblemen, en oh echt, als het mijn kind was had ik die ALLANG een paar flinke tikken voor de billen gegeven. Wat een soft gedoe zeg, natuurlijk, je moet een grens trekken, niet echt pijn doen ( ik zou dat niet eens kunnen) en beschikken over zelfbeheersing. Maar als je geen zelfbeheersing hebt moet je sowieso niet aan kinderen beginnen, maar zo af en toe vind ik echt dat een paar flinke tikken voor de billen nodig is, bij sommige kinderen dan, sommige kinderen hebben dat net zo hard nodig als een boterham!
Alle reacties Link kopieren
quote:italie_meisje schreef op 06 augustus 2012 @ 11:01:

Meerdies jij werkt zeker bij de bouwmarkt. Wat heb jij een betonplaat voor je kop zeg. Niet normaal.



En laf en gemeen hoe je tegen oriane doet. Bah. Weet je mijn pa was geen lieve man ( zachtjes uitgedrukt). Maar toch ben ik voor een corricerende tik indien nodig ( zoals met vuur en gevaar). Maar he, dat zal er dan volgens jou wel ingeslagen zijn he.

Heb je eigenlijk kinderen? Of verstand van kinderen?Ze heeft geen kinderen. Is allemaal boekenwijsheid. Helaas niet zulke goede boeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op maandag 06 augustus 2012 09:55 Waarschijnlijk is alles al gezegd, maar toch:

Ik begrijp dat sommige mensen die vroeger weleens een tik kregen en daar geen problemen mee hebben deze vorm van opvoeden verdedigen. Er zijn echter veel kinderen die dit wel als trauma meedragen, omdat het meestal een teken van onmacht is van de ouder uit. Grenzen raken al snel zoek en het is moeilijk om wel lijfelijk te straffen, maar geen pijn te doen. Mijn vader zei altijd 'ik wil dit eigenlijk niet doen maar..', of 'dit doet mij meer pijn dan jou'. Beide zijn grote bullshit. Dankzij voortschrijdend inzicht en een veranderende maatschappij is mijn broertje nauwelijks en mijn zusje niet geslagen. Niet omdat ze nooit een tik 'verdiende', maar omdat het zinloos en kwetsend is. Er zijn genoeg opvoedingstechnieken om het een tik om de oren of op de billen volledig overbodig te maken. Waarom zou je er dan alsnog voor kiezen dat bij je kind te doen? Er is wat mij betreft geen enkel excuus voor, niets dat je kind kan doen om dat te rechtvaardigen.

Gelukkig denkt onze regering er ook zo over en is het bij wet verboden. Ik zal niet aarzelen om het AMK in te schakelen als ik in mijn buurt merk dat ouders het nodig vinden om lijfelijke straffen te gebruiken in hun opvoeding. Weer iemand die niet weet wat de verschil is tussen een tik en mishandeling ...
Alle reacties Link kopieren
@ miffy, ik bedoel met indien nodig ( klinkt idd beetje raar) vooral als je het kind als 6 keer gewaarschuwd hebt en het steeds weer probeerd aan de hete pan of zoiets te komen, of thee. Als het dus zichzelf anders in gevaar brengt op welke manier dan ook.

Niet omdat het kind niet luistert.



@ soley, dat verklaart idd een hoop. Verkeerde boeken kennis dus, geen ervaring.

Ik heb zelf ook nog geen kinderen, maar heb jaren als pedagogisch werker op een kdv gewerkt ( nu helaas werkloos).
quote:mrsstanleywalker schreef op 06 augustus 2012 @ 09:47:

[...]





Waardeloos verhaal in die link. Geen ondersteunend bewijs voor de stelling dat criminaliteit is toegenomen door de wet die de corrigerende tik verbied. Een verhaal over een waardeloze opvoeding die echt wel op andere punten verbeterd kan worden zonder corrigerende tik. Dus waar je met deze link naar toe wil is mij onduidelijk. Het is voor mij in ieder geval géén reden om over te stappen naar de corrigerende tik als opvoedingsmethode.



Volkomen mee eens. Een artikeltje van een voorstander, zonder enig bewijs van wat er beweerd wordt. Geen enkele reden om over te gaan op corrigerend tikken.



Toen mijn dochter vijf was heb ik haar een keer op haar billen gepetst. Ik heb er nog spijt van. Pure onmacht en geslagen uit woede, dus niet eens weloverwogen. Stom van mezelf vind ik nog steeds.
Italië-meisje, waarom denk je dat een tik wél een effectief middel is in zo'n situatie?



Lislislis, die corrigerende tik is net als mishandeling verboden, dus misschien moet je de wetgever ook eens gaan inlichten over het verschil..,
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet alles lezen, en waarschijnlijk is het mosterd... maar wat ik wel weet, in theorie mee maak, is dat belonen beter werkt dan straffen.... straffen werkt altijd averechts. Tuurlijk kan je niet altijd zonder straffen, maar de meest grote straf is negeren. De meest grote beloning is aandacht, vanuit jou zelf...en niet door het kind/ de verstandelijk beperkte client (in mijn geval) opgeist.

Op de lange duur, weet de persoon/kind dat het fijner is om de aandacht te krijgen dan genegeerd te worden.

En duidelijkheid! Als iets niet mag, vertel waarom het niet mag, anders worden er geen verbanden gelegd door het kind/de persoon. Ook als je een beloning geeft/compliment geeft.
quote:lislislislis schreef op 06 augustus 2012 @ 11:15:

[...]



Weer iemand die niet weet wat de verschil is tussen een tik en mishandeling ...



Waar maak je dat uit op?

Niet slaan is niet slaan. Als je dat principe als opvoeder handteert dan is ook de corrigerende tik geen optie. Heeft niks te maken met het verschil wel of niet weten tussen mishandeling en corrigerende tikken geven.
Alle reacties Link kopieren
@ miffy, omdat ze anders in gevaar komt of zich vebrand. Lijkt mij toch duidelijk in zo'n situatie.

Daarom ook alleen dan. Wel uitleggen waarom je daar dan voor kiest natuurlijk.

Je laat je kind.toch niet haar handen branden omdat je geen corricerende tik wil geven?
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 06 augustus 2012 @ 11:30:

[...]





Volkomen mee eens. Een artikeltje van een voorstander, zonder enig bewijs van wat er beweerd wordt. Geen enkele reden om over te gaan op corrigerend tikken.



Toen mijn dochter vijf was heb ik haar een keer op haar billen gepetst. Ik heb er nog spijt van. Pure onmacht en geslagen uit woede, dus niet eens weloverwogen. Stom van mezelf vind ik nog steeds.



Nooit zelf een tik gekregen vroeger? Zo ja, blijvend beschadigd gebleven?



Ik ben niet pro-tik ofzo maar wat hebben wij er van over gehouden toen het heel normaal was? En kinderen kunnen soms heeeeel lastig zijn. Ouders zijn ook maar mensen. Deze generatie is eerder monsters aan het creeeren....
Italië-meisje, je begrijpt volgens mij mijn vraag niet goed: je zegt dat een corrigerende tik van jou wel mag als het nodig is, met een voorbeeld erbij. Daaruit krijg ik het idee dat je vindt dat een corrigerende tik een onplezierig middel is, maar uiteindelijk wel het meest effectieve wat er is. Ik vraag me af waarom je dat denkt.
De (weinige) klappen die ik kreeg kan ik me nog goed herinneren inderdaad. Erg vernederend vond ik ze. Slechte zaak dat slaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkelot schreef op 06 augustus 2012 @ 11:35:

[...]





Nooit zelf een tik gekregen vroeger? Zo ja, blijvend beschadigd gebleven?



Ik ben niet pro-tik ofzo maar wat hebben wij er van over gehouden toen het heel normaal was? En kinderen kunnen soms heeeeel lastig zijn. Ouders zijn ook maar mensen. Deze generatie is eerder monsters aan het creeeren....



Zoals ik al eerder zei,de keren dat wij een tik kregen van mijn moeder dan hadden mijn broers en ik die ook meer dan verdiend.

En nee daar hebben we niets aan overgehouden.
Bij de weg: ik heb een zeer gehoorzaam en bijzonder zachtaardig kind wat nooit het bloed onder mijn nagels vandaan haalt van stoutigheid. Die kinderen bestaan ook.

Dat ze een boek verscheurd had, verblind door de mooie plaatjes er in, had geen reden moeten zijn om haar te slaan. Een pittig gesprek was genoeg geweest.

Mijn domme drift neem ik mezelf dus kwalijk ja.

En ik heb geen monster in huis.
Alle reacties Link kopieren
Miffy, ik zeg helemaal niet dat dat het meest effectief is. Ja in die situatie. Dat leg ik toch ook uit?

Snap niet wat nou onduidelijk is?

Natuurlijk is het onplezierig. Daarom zou ik het ook alleen in dat soort situaties doen. Waarin het kind dus gevaar loopt.



Zoals jij het beschrijft lijkt het wel alsof ik pro slaan en, laat even duidelijk zijn dat dit niet zo is! Genoeg van mee gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een (voor mij) ingrijpende ervaring als getuige van fysiek geweld tegen een jong kind meegemaakt en wil over dit onderwerp graag schrijven met mensen die dat niet bagatelliseren en belachelijk maken. Ik voel meer sympathie voor forummers als natonco, mrsstanleywalker, mariekkk etc en ga liever topics opzoeken waar meer van zulke mensen actief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit is dan wel weer een opmerkelijk stukje uit het artikel:



Een tik op de billen, daar zal niemand van opkijken. Tot nu toe is er nog geen enkele ouder hiervoor bestraft. Ook is er geen politieagent die een bon komt uitschrijven wanneer er ergens een kind een tik voor de billen krijgt. De corrigerende tik en het verbod hierop is opgenomen in het burgerlijk wetboek, niet in het strafrecht. In hoeverre deze wet dus ook waar te maken is, is tot nu toe nog niet gebleken.
Alle reacties Link kopieren
En ook dit staat duidelijk in het artikel:



Goed of kwaad

Het is moeilijk te zeggen of de corrigerende tik goed of kwaad doet. Wie het op het juiste moment doet en met de juiste redenen, kan er niet veel kwaad mee aanrichten. Maar wanneer deze tik te vaak voorkomt, kan het respect naar de ouders toe ook juist omslaan. Het kind ziet in de ouders dan alleen maar een schreeuwend en slaande monster. Een tik is vaak het uiterste van een straf en zal dus zo min mogelijk gebruikt moeten worden.



Let wel op dat teveel tikken ook agressief gedrag kan uitlokken. Kinderen gaan het nadoen en zo elkaar slaan.
Ik vind het niet goed....

Maar ik kan me best voorstellen dat een ouder het niet meer trekt en dan het verkeerde besluit neemt.

Wat niet helpt, en de boel alleen maar erger maakt.

Maar een klets op de reet kan ik me best voorstellen.

Een kind in elkaar beuken trouwens niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolores007 schreef op 06 augustus 2012 @ 11:47:

Ik vind het niet goed....

Maar ik kan me best voorstellen dat een ouder het niet meer trekt en dan het verkeerde besluit neemt.

Wat niet helpt, en de boel alleen maar erger maakt.

Maar een klets op de reet kan ik me best voorstellen.

Een kind in elkaar beuken trouwens niet.Een kind in elkaar beuken is ook het andere uiterste en gewoon mishandeling.
quote:eleonora schreef op 06 augustus 2012 @ 11:38:

De (weinige) klappen die ik kreeg kan ik me nog goed herinneren inderdaad. Erg vernederend vond ik ze. Slechte zaak dat slaan.

Ik heb mijn portie wel gehad.

Maar er niks van geleerd.

Zelf heb ik de boosheid in me, maar komt het er nooit echt uit.

Ik wed dat dat daar wel door komt.
Alle reacties Link kopieren
@ Lislislis: misschien moet je even wat beter lezen.

Wat mij betreft geldt het volgende,



Geen mishandeling (maar beter anders oplossing):

- Tik op vingertjes bij gevaarlijk gedrag en te klein om het anders te begrijpen.

- Eenmalige tik op bedekte billen

- Stevig arm vastpakken om duidelijk te maken dat het ernst is. Natuurlijk niet knijpen met bedoeling pijn te veroorzaken.



Mishandeling:

- Slaan in gezicht/op hoofd (draai om oren)

- Gericht en herhaaldelijk op billen slaan

- Gebruik van riem/stok om een kind te corrigeren



Een kind moet zich veilig kunnen voelen bij zijn/haar ouders. Slaan hoort daar niet bij en is een slecht voorbeeld. Het is een teken van onmacht en is strafbaar. Ik snap niet waarom iemand het pijn doen van een kind überhaupt wil verdedigen.
Alle reacties Link kopieren
Maar meerdies de reacties hier komen omdat jij echt alles als mishandeling ziet, ook even op de gang.

Je kant een kind niet opvoeden zonder corrigeren en af en toe straf. Daar krijg je verwende rot kinderen van die alles mogen/ hun zin door drijven.



Jou wijsheid komt uit boeken. Ben heel benieuwd hoe jij er over gaat denken als je zelf kinderen hebt of met kinderen in aanraking gaat komen met oppassen ofzo en deze kinderen halen het bloed onder je nagels van daan.

Zeg je dan ook: dat is jou mening/ doe maar mag allemaal best.



Denk dat je je idee dan nog wel bij schaafd hier en daar.
quote:teardrop-viva schreef op 06 augustus 2012 @ 11:48:

[...]





Een kind in elkaar beuken is ook het andere uiterste en gewoon mishandeling.

Vind ik ook, en daar ben ik wel fel op tegen.

Maar ik heb wel eens kinderen gezien met ernstige gedragsproblemen, dat ik dan denk van als het mijn kind was....

En dat ligt dan vast niet aan het kind, maar aan mijn geduld.

Dat heb ik namelijk niet zo veel..

En als je als ouder zijnde daar dagelijks in zit, en ongeveer mijn gedult hebt... dan kan ik me voorstellen dat je ze eens op hun reet slaat.

Ik keur het niet goed, maar ik begrijp dat wel.

Misschien klinkt dat alsof ik mishandelen goed keur.

Maar dat is niet zo.

Ik kan me alleen aan beide kanten goed inleven.
Alle reacties Link kopieren
@meerdies

Maar komt dat dan misschien niet doordat je veel dingen tot in het extreme door trekt?

Dat je tegen een tik (hoe hard of zacht dan ook, waar dan ook) bent, daar hoor je de meesten niet over.



Je hoort hen wel over het feit dat je hen wel even vertelt hoe hun jeugd geweest is, hoe slecht 'de vader van' is, dat mensen hun kinderen mishandelen, dat je bij een tik op de vingers direct 112 belt en een AMK-melding doet...

Je wordt echt niet belachelijk gemaakt vanwege het feit dat jij een tik niet vindt kunnen, maar wel om de manier waarop jij hier de discussie voert.



Er zijn hier in dit topic inderdaad meer mensen die een tik niet vinden kunnen, en die worden anders aangesproken dan jij...
quote:italie_meisje schreef op 06 augustus 2012 @ 11:51:

Maar meerdies de reacties hier komen omdat jij echt alles als mishandeling ziet, ook even op de gang.

Je kant een kind niet opvoeden zonder corrigeren en af en toe straf. Daar krijg je verwende rot kinderen van die alles mogen/ hun zin door drijven.



Jou wijsheid komt uit boeken. Ben heel benieuwd hoe jij er over gaat denken als je zelf kinderen hebt of met kinderen in aanraking gaat komen met oppassen ofzo en deze kinderen halen het bloed onder je nagels van daan.

Zeg je dan ook: dat is jou mening/ doe maar mag allemaal best.



Denk dat je je idee dan nog wel bij schaafd hier en daar.Dan mishandel ik ze ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven