eisen woning gastouder

30-08-2012 12:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik zoekende naar een leuke (bij)baan waar ik mijn ei in kwijt kan. Ik ben dol op kleine kinderen en het lijkt me leuk om oppas/gastouder te worden. I.v.m. mijn zeer gevoelige jongste zoon waar we toch af en toe wat licht autistische trekjes in herkennen, is het momenteel onze keuze dat ik thuis blijf. Omdat beide kinderen nu op school zitten, wil ik overdag weer wat om handen hebben. Voor zowel sociale als economische redenen.



Heb geprobeerd om via via aan oppaskinderen te komen maar dat loopt nog niet zo'n vaart. Meerdere gastouderbureau's geven aan graag extra gastouders te willen en dat er waarschijnlijk snel een match zal zijn. Ik weet dat ik dan kinder EHBO en een opleiding moet volgen en dat vind ik geen probleem.



In een ander onderwerp las ik de lijst met eisen aan de woning van de gastouder. Sommige eisen vind ik heel reëel maar ik krijg een beetje het idee dat mijn kamer wel heel erg op af en toe een kind ingericht moet worden. Natuurlijk is het hier veilig en staan de flessen bleekmiddel niet voor het oprapen. Ik wil ook best weer een traphekje plaatsen en een beveiliging op de bovenramen doen. Maar moet ik nu echt veiligheidsglas in mijn ramen gaan zetten en op elk hoekje van mijn nieuwe tafel van die plastic hoekjes gaan plakken of valt dat in de praktijk wel mee.



Ik wil wel gewoon in huis kunnen leven en blij zijn dat mijn jongens oud genoeg zijn dat er niet meer constant een box e.d. in de woonkamer staat. Wie weet hoeveel impact het zijn van gastouder in de praktijk heeft op hoe je leeft. Is de lijst die ik gelezen heb op internet echt bindend of zijn het richtlijnen?



En nogmaals, uiteraard vind ik veiligheid heel belangrijk, maar ik wil wel graag weten hoe het te combineren is met gewoon lekker in je huis kunnen wonen.
Kun je ook gastouder worden als je een huisdier hebt? Hond, kat of konijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:rianne323 schreef op 30 augustus 2012 @ 13:39:

Kun je ook gastouder worden als je een huisdier hebt? Hond, kat of konijn?



Natuurlijk, als je wel kan aantonen dat de kinderen vrij kunnen spelen zonder dier in de buurt en je aan de hygiëne eisen voldoet.



(dus bench voor hond en kat naar buiten of een aparte kamer, zo iets denk ik.)
Alle reacties Link kopieren
fruit en brood is ook inclusief bij ons. Wij brengen een keer in de zoveel tijd een doos luiers naar de gastouder (is net zo makkelijk)



onze gastouder heeft twee katten dus het kan denk ik wel. Je moet het dan wel treffen met ouders die huisdieren geen probleem vinden. Wij hebben zelf katten en zijn dus misschien wat makkelijker
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Even een vraagje... is een gastouder 100% flexibel? Plofhaantje en ik werken beiden onregelmatig, nog geen kinderen. Is een gastouder dan zo flexibel dat we onze rooster door kunnen geven? Of zit je toch aan vaste dagen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet flexibel, maar ik zit dan ook vol en er is geen plek, mijn voorkeur gaat naar vaste uren omdat dat meer inkomen kan generen ivm de kind plaatsen.



Maar er zijn meer dan voldoende leuke GO die flexibel werken, ook qua uren, gewoon eens rond neuzen.
En bijvoorbeeld een vast aantal uren per maand? Zodat je zelf kan indelen? Is dat ook mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Bij een GO is meestal van alles bespreekbaar, ligt er maar net aan hoeveel kinderen ze opvangt en op welke dagen.



Gewoon eens een GOB bellen of eens rondneuzen op marktplaats.
Ah okee! Dank je wel! Vraag me dit gewoon af omdat regelmatig werken niet mogelijk is, maar we willen ooit misschien wel kinderen..
Alle reacties Link kopieren
alles kan haha

je bent baas over je eigen huis en wensen.



Zo ben ik ook ooit begonnen, nee maar 2 kindjes. Maar in een jonge nieuwbouwwijk diende de ene na de andere aanvraag zich aan en met 3 maanden zat ik vol. Nu werk ik met een wachtlijst zelfs. En ik vind het zo gaaf!



Inmiddels zit ik in een luxepositie, dat ik inderdaad nee kan zeggen en kan kiezen. Dus ik zal minder snel tegen een baby ja zeggen, omdat ik de vrijheid qua slaaptijden met iets oudere kindjes (die nog 1x slapen per dag) fijner vindt.



Huisdieren hebben, dat is afhankelijk van wat voor huisdieren en ook wat de ouders van het kindje wenselijk vinden.



Als je minder kindjes opvangt, wordt het ook inkomsten uit andere activiteiten, ik voorzie volledig in mijn inkomen en ben daarom ZZP 'er geworden, voldoe aan de ureneis van ondernemers en heb daarom meer belastingvoordeel.



Ik zelf werk met een vast (iets hoger dan gemiddeld) uurtarief, maar ouders krijgen alles behalve flesvoeding hier. Ik koop de luiers en doekjes etc. Maar werk wel weer samen met een GOB wat een zeer laagmaandtarief heeft.

GOB die 100 euro of meer per kind aan bemiddelingskosten durven te vragen, schandalig.



Vriendjes van je eigen kind mee naar huis, die tellen op dat moment ook mee.



wat hou je werkelijk per kind per uur over?

Sja als je maar 2 kindjes per week zou opvangen houdt dat niet echt over. Reken op 5 euro bruto per kind per uur.



Maar, ik vang nu 9 kindjes op over een week en ik moet zeggen dat ik ene riant bruto maandsalaris heb.

Neemt niet weg dat ik daar keihard voor werk en werkweken van 65 uur van maak soms (6:00 uur eerste opvangkindje, 17:30 en soms 1900 de laatste weg)

Het is over de hele linie gezien hard werken, in die zin, 5 peuters kosten veel energie. Je boekhouding, voorbereiding activiteiten en daarnaast je huishouden en eigen gezin nog.



anderszijds, zou ik niet anders willen en kunnen.

Mijn jongste komt halverwege de middag thuis ivm continurooster, en een dag per week al vroeg. Mijn oudste gaat met busje naar school en komt einde middag thuis, en op woensdag vroeg.

ik zou niet weten hoe ik een kantoorbaan, met deze wisselende vage tijden zou moeten combineren, kinderopvang voor ze zou moeten regelen en dan ook zelf nog iets over zou moeten houden en mijn kids zou kunnen zien.



Het is, de meest ideale baan die ik me kan wensen.

En oja.... mijn hart ligt bij kleine kinderen



want dat is ook een voorwaarde, als je het voor het geld doet, dan wordt je binnen de kortste keren gek. Je moet het met hart en ziel doen, en dat geldt voor het hele gezin. Ook voor de papa en je eigen kids, anders gaat het niet werken. Je hele gezin wordt ermee geconfronteerd. het heeft impact op iedereen, die 'vreemde' kids in je huis.
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt mijn man van 7.00 tot 19.00 dus hoeft de kinderen niet eens te zien, wel als hij ziek is, dat is lastig, ook als je eigen kroost ziek is, je kan niet zo maar afbellen bij ieder wissewasje, je bent uiteindelijk gewoon een kinderopvang en ouders moeten op je kunnen rekenen.



Ik heb dus een achterwacht ( die ook gewoon papieren heeft), die ik ook in kan zetten als ik ziek ben bijv, dan is er wel opvang in mijn huis, maar ik kan gewoon op bed liggen, dit alles in overleg met de ouders natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Naast RIE en je diploma's heb je ook een registratie nodig bij de gemeente. Daar wordt gecheckt ( samen met de GGD) of alles klopt en je verklaring omtrent het gedrag klopt enz. Hou er ook rekening mee dat je ook voor meerderjarige huisgenoten ( je partner in jou geval, maar ook evt. Meerderjarige kinderen) een verklaring omtrent het gedrag nodig hebt. Waarschijnlijk net zo min een probleem als voor jezelf maar wel weer dertig euro per stuk. Voor de registratie moet je in sommige gemeenten betalen en dat kan flink oplopen. Niet alle gemeenten brengen daarvoor kosten in rekening, maar je moet registreren bij de gemeente waar je opvangt ( dus in je eigen gemeente als je bij jou thuis opvangt, in de gemeente van je vraagouders zou je bij hen thuis gaan opvangen, maar dat zal in jou geval niet zo zijn want dan is het voordeel voor je eigen kinderen er niet meer)



Er zijn lokaal/ regionaal werkende GOB's maar ook landelijk werkende GOBs. Je kan een gob altijd opzoeken in het landelijk register kinderopvang, hier kan je ook inspectierapporten van de. GGD vinden. Het loont de moeite even te Zoeken naar een bureau dat je bevalt, het verschilt enorm wat ze vragen aan bemiddelingskosten, welke voorzieningen ze hebben voor gastouders ( opleiding, materialen) en wat je er qua verdienste aan over houdt.
Alle reacties Link kopieren
quote:plofkipje84 schreef op 30 augustus 2012 @ 13:49:

En bijvoorbeeld een vast aantal uren per maand? Zodat je zelf kan indelen? Is dat ook mogelijk?dat doen wij nu. Wel op redelijk vaste dagen omdat we beiden een dag vrij zijn in de week. Maar het kan dus wel
Je moet soms vallen om weer leren op te staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven