Ervaring met boek 'Help! Mijn kind wil niet eten!'?

14-08-2013 13:03 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is bijna 3 en eet al zo'n anderhalf jaar geen avondeten. En met geen bedoel ik dus ook echt geen groenten/pasta/aardappel/vlees.



Fruit eet ze alleen gepureerd en onder lichte dwang - blijven zitten totdat het op is.



Ze eet wel: Brinta met melk, brood, crackers, koek (geen taart), chips (geen patat). Qua beleg alleen zoet, geen vleeswaren of kaas.



Ik heb echt alles geprobeerd. Alle tips van vriendinnen/CB/Google werken niet. Ze probeert absoluut niks nieuws. Als ik het af en toe weer eens probeer met avondeten-onder-dwang en ze eet een hapje, vertrekt haar gezicht al voordat ze de smaak geproefd kan hebben.



Nu lees ik over het boek van Marieke ten Cate en een paar positieve reacties, op haar eigen site. Ik kan me niet voorstellen dat er iets in staat wat ik niet heb geprobeerd en het kost ¤ 27,-. Dus voordat ik het koop, zou ik graag willen weten of iemand er ervaring mee heeft.



Ze is verder keurig op gewicht, vrolijk en gezond, dus ik maak me geen grote zorgen, maar ik zou zo graag willen dat ze leert eten of iig leert proeven zonder afkeer.
Alle reacties Link kopieren
Echt, ik meen als ik zeg dat het allemaal heel vervelend is, maar ik (zeg niet dat jij ook zo'n ouder bent) ken heel veel mensen die zeggen dat hun kind niks uit. Daar kan ik zo boos over worden. Want als je doorvraagt blijkt dat ze wel vanalles eten, maar gewoon erg kieskeurig zijn.



Nou geloof me: ik heb een kind dat NIKS eet. Hij leeft al 5 jaar op sondevoeding. Vanwege zijn aangeboren ziekte heeft hij niet geleerd om te eten. En daar zijn de meeste andere problemen niks bij.



Zo lang een kind nog groeit krijgt hij/zij genoeg eten binnen. Klaar! Dit zullen alle artsen en CB's je ook meedelen.
quote:odi schreef op 14 augustus 2013 @ 13:50:



Proeft jouw dochter wel?Dat is het enige wat ze wel moet; proeven. En heel heel heel soms valt het haar mee en eet ze twee happen (lees: theelepel formaat)
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het als je haar bij het hele proces van boodschappen doen, eten uitzoeken, eten bereiden etc. betrekt. Haar dingen laten kiezen en laten helpen bij het bereiden, mooi op bordjes serveren etc. Maak er eventueel een spelletje van (restaurantje spelen ofzo)



Is het mogelijk te achterhalen waarom ze niet wil eten? (achter iedere uiting van gedrag zit een oorzaak, misschien is er wel iets op het KDV waarom ze niet meer wil eten, misschien heeft ze het gevoel geen controle te hebben op dingen en probeert ze op deze manier nog ergens controle op uit te kunnen voeren).



Ik zou in ieder geval niets proberen op te dringen (en ook niet dwingen te eten, daar komen vaak lange termijn problemen van, een kind weet heel goed of ze willen eten of niet en of ze honger hebben of niet.). Uitleggen dat het je heel verdrietig maakt dat ze niet wil eten. Dat je graag lekker voor haar wil koken, maar niet meer wat wat te doen (en of ze misschien wil helpen bedenken wat ze dan wel wil eten). Dat het belangrijk is gevarieerd te eten etc.



Ik doe maar een suggestie hoor, geen ervaring mee verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 14 augustus 2013 @ 13:41:

[...]





Hou toch op. Wat weet jij er nu van wat ze allemaal al geprobeerd heeft.



Het maakt ook niet uit wat ze allemaal geprobeerd heeft. Je kan 100.00 dingen proberen. Je kind gaat niet eten omdat jij dat wil.

Het kind gaat alleen eten als ze dat zelf wil.



Alle dingen die je probeert geeft het kind gelegenheid om er tegenin te gaan en niet te eten. Dus je moet eigenlijk gewoon helemaal niets proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:odi schreef op 14 augustus 2013 @ 13:51:

Klopt CBH (ik kort het even af hoor)!

Het gaat ongetwijfeld goed komen, ze gaat natuurlijk echt wel een keer erwten en bloemkool (en Macdonalds) eten voordat ze 18 is.





Hij is nu 8 en lust nog niet veel hoor.

Geen pasta's, rijst etc.

Alleen aardappels, groenten erdoor geprakt en dan alleen maar sperzieboontjes, worteltjes, bloemkool, andijvie of boerenkoolstampot. Soms kom ik ermee weg om brocolli erdoor te prakken en te zeggen dat het spinazie is( eet hij inmiddels wel weer) Hij eet ook niet alle soorten vlees, ook heel sumier maar is dan wel weer dol op vis.



Hij heeft nooit veel gegeten en is daar overigens heel consequent in , of het nu gezonde hap of friet is hij eet niet veel. (zelfs als baby zijnde dronk hij te weinig melk)

Het laatste jaar gaat het pas beter, meer brood enzo maar ik heb hem echt op gewicht moeten houden met verborgen calorieen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jusa schreef op 14 augustus 2013 @ 13:56:

CBH, die van mij at van de week geroosterde kokos. Ik rook m'n kans en gooide er wat rijstkorrels doorheen. Maar helaas, dat bliefde hij niet, en toen de kokos ook niet meer.hahahaha!, oh zo herkenbaar dat je denkt een truuk te pakken te hebben en vervolgens zelf alles verpest.
quote:Nellebelletje schreef op 14 augustus 2013 @ 13:56:

Echt, ik meen als ik zeg dat het allemaal heel vervelend is, maar ik (zeg niet dat jij ook zo'n ouder bent) ken heel veel mensen die zeggen dat hun kind niks uit. Daar kan ik zo boos over worden. Want als je doorvraagt blijkt dat ze wel vanalles eten, maar gewoon erg kieskeurig zijn.



Nou geloof me: ik heb een kind dat NIKS eet. Hij leeft al 5 jaar op sondevoeding. Vanwege zijn aangeboren ziekte heeft hij niet geleerd om te eten. En daar zijn de meeste andere problemen niks bij.



Zo lang een kind nog groeit krijgt hij/zij genoeg eten binnen. Klaar! Dit zullen alle artsen en CB's je ook meedelen.Dat is natuurlijk heel vervelend en heel zielig voor je zoon, maar deze reactie is natuurlijk wel een beetje in dezelfde richting als een reactie op een abortus-topic gaan schrijven als je zelf geen kinderen kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 14 augustus 2013 @ 14:05:

[...]





Dat is natuurlijk heel vervelend en heel zielig voor je zoon, maar deze reactie is natuurlijk wel een beetje in dezelfde richting als een reactie op een abortus-topic gaan schrijven als je zelf geen kinderen kan krijgen.Eens. Vind het vrij ongepast eigenlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 14 augustus 2013 @ 14:00:

[...]





Het maakt ook niet uit wat ze allemaal geprobeerd heeft. Je kan 100.00 dingen proberen. Je kind gaat niet eten omdat jij dat wil.

Het kind gaat alleen eten als ze dat zelf wil.



Alle dingen die je probeert geeft het kind gelegenheid om er tegenin te gaan en niet te eten. Dus je moet eigenlijk gewoon helemaal niets proberen.Heeft ze ook al geprobeerd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nellebelletje, dan valt mijn 'probleem' natuurlijk volledig in het niets! Daar ben ik me van bewust, het gaat me ook alleen om het avondeten (dat schrijf ik ook in de OP) en het gebrek aan nieuwsgierigheid naar iets nieuws. En dus het boek daarover met wellicht de Gouden Tip.

Veel sterkte, wat zal het moeilijk zijn!!



Star, hoe krijg je haar zo ver dat ze proeft? En eet ze het dan de volgende keer weer, als het meevalt (en dan mss wel 3 theelepels )?



Biebeltje, bedankt voor het meedenken. Het betrekken bij koken doe ik vaak, vindt ze ook onwijs leuk. Geen trek is het niet, want als we pannenkoeken eten (oja, dat lust ze), eet ze er zo 3 op, terwijl ze de avond ervoor en erna alleen een toetje eet. Als ik haar brood zou geven, zou ze het absoluut ook eten. Op het kdv eet ze sinds mijn dwingen tot fruit ook weer gewoon (gepureerd) fruit. Het controle-ding zou het kunnen zijn, erover praten (buiten etenstijd) doe ik ook regelmatig, ook in de trant van 'lekker groot worden, dat gaat heel snel als je bijv. macaroni eet'. Ze wil graag groot worden (en ik maar opzien tegen mijn verjaardag volgende maand haha).
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 14 augustus 2013 @ 14:07:

[...]





Heeft ze ook al geprobeerd.







En dat zal uiteindelijk ook wel de consequentie zijn, dat ik dat voortzet.
Alle reacties Link kopieren
Weet je? Het komt goed. Echt waar. Ik was ook zo'n kind. Ik heb 18 jaar lang alleen maar brood en frikadellen gegeten. En kaas. En chips. Dat was het. Echt waar.



Toen ging ik ergens werken waar ik verplicht met de clienten mee moest eten. En dan kun je niet meer elke dag zeggen dat je iets niet lust. Dan komt het vanzelf. Het moet je kind iets opleveren.



No pressure, je bent goed bezig! Echt waar!
Ik krijg er een punthoofd van!
Alle reacties Link kopieren
Thanks Ode. Andere dames: Zo was het niet bedoeld. Ik bedoelde te zeggen dat het meestal wel meevalt met het "niet-eten". Ik heb thuis (naast mijn zoon) ook een lastige eter en dat is heel vervelend. Ik weet het...maar ik denk niet dat er oplossingen in boeken te vinden zijn. Dat er uberhaupt oplossingen zijn.



Accepteren en weten dat het wel goed zit als hij/zij groeit. Dat was een beetje mijn tip/idee om te schrijven.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Heb je haar al laten spelen met haar eten, dus dat ze het met haar vingers eet en er lekker doorheen gaat met haar handen.

Kinderen stoppen van nature veel in hun mond, onverwachts.



Verder geen tips, mijn kind verdomde het om thuis te eten, maar bij tante en oma at ze wel. Het waarom zal ik nooit weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nellebelletje schreef op 14 augustus 2013 @ 13:56:

Echt, ik meen als ik zeg dat het allemaal heel vervelend is, maar ik (zeg niet dat jij ook zo'n ouder bent) ken heel veel mensen die zeggen dat hun kind niks uit. Daar kan ik zo boos over worden. Want als je doorvraagt blijkt dat ze wel vanalles eten, maar gewoon erg kieskeurig zijn.



Nou geloof me: ik heb een kind dat NIKS eet. Hij leeft al 5 jaar op sondevoeding. Vanwege zijn aangeboren ziekte heeft hij niet geleerd om te eten. En daar zijn de meeste andere problemen niks bij.



Zo lang een kind nog groeit krijgt hij/zij genoeg eten binnen. Klaar! Dit zullen alle artsen en CB's je ook meedelen.



Dat is absoluut een ernstig probleem wat jouw kind heeft. Maar niet te vergelijken met de problematiek die hier besproken wordt.

Jouw kind heeft een ziekte, wij moeilijke eters.

Ander probleem, andere zorgen.

En idd, hoe dan ook at mijn kind wel iets, hij heeft wel tot 7 jaar op ondergewicht geleefd en heb ik alle zeilen bij moeten zetten om dit te bevechten. Ik heb vaak mijn tranen weg moeten slikken als ik dat zielige lijfje onder de douche zag.

Sinds dit jaar zit hij op gezond gewicht en ziet hij er goed uit en "mama ik heb honger, wanneer gaan we eten "heb ik 7 jaar lang niet gehoord en klinkt nu als muziek in mijn oren.



Ik wil hiermee niet zeggen dat mijn probleem van dermate ernst is als jouw probleem, maar mag ik mijn eigen zorgen ook gehad hebben?
quote:odi schreef op 14 augustus 2013 @ 14:08:



Star, hoe krijg je haar zo ver dat ze proeft? En eet ze het dan de volgende keer weer, als het meevalt (en dan mss wel 3 theelepels )?

Beloven dat ze er jus of ketchup op mag
Alle reacties Link kopieren
Lastig Odi, hopelijk is het een fase...



Mhm, misschien pannenkoeken/brood maken van gezondere ingredienten? Een draai geven aan de dingen die ze wel wil eten.



Of bijvoorbeeld bananen-appelmuffins (suikervrij) proberen? Die hebben een wat vastere structuur dan de standaard muffins (recept is mega simpel).
Alle reacties Link kopieren
Had ook 18 jaar een kieskeurige eter, hij is nu 20. Hij at wèl boerenkool, spinazie en aardappels, pasta's, brinta en brood, pannenkoeken en vlees bij de warme maaltijd, maar geen verdere groente en geen fruit, ja af en toe een appel. hij lustte geen melk, ook geen chocolademelk. ooit liet ik hem een hapje verse rode kool proeven en ik zag de rillingen over z'n rug gaan toen hij het doorslikte.

tot mijn stomme verbazing kocht hij n paar weken geleden n zak gemengde groenten 400 gr voor pasta en wokte die met krieltjes.

ik heb me er nog nèt niet schuldig over gevoeld dat ik van de maaltijden geen drama wilde maken. Hij groeide gewoon en is nu 1.86m en 80 kilo. fanatieke sporter. Plotseling heeft hij al n paar maanden koek, snoep en frisdrank afgezworen. Had ik in mijn stoutste dromen niet verwacht. Dat ik dit heb neergepend is bedoeld ter geruststelling haha...
Alle reacties Link kopieren
Thanks Plokkie, goed om te horen (en bedankt, heb nu trek en een frikadel)! Ik zal erop aansturen dat ze een baan zoekt waarbij ze uit eten moet van de baas haha! Man en ik waren ook beiden slechte eters, maar niet zó slecht. En inmiddels hebben we het ruim goed gemaakt.



Galadriel, ze stopt niks in haar mond, nooit gedaan ook. We hebben nu een jongetje van vier maanden en ik bedacht me dat we over een tijdje het huis kind-proof moeten maken, aangezien hij wellicht wel een 'echt' kind is en dingen gaat onderzoeken/opeten/doorslikken. En heeft een hekel aan vieze handen, vingerverven o.i.d. is echt een proces (wat ik wel doe, want van mij hoeft ze juist niet zo hygiënisch te zijn natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Dank Happyhawaii, goed nieuws!

Ik wilde dat ik net zo'n discipline had als jouw zoon (ik ben even lang en weeg hetzelfde, maar daar mogen nog wel 5 zws kilo's vanaf)!



Ik heb wel een keer een broccoli pannenkoek gemaakt, maar die werd echt groen en was dus uiteraard geen succes . Nu bedacht ik me laatst wel dat een omelet natuurlijk ook niet heel afwijkend smaakt. Hoewel een ei met stroop nu niet echt veel gezonder is dan niks...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ja had ik al gezien, en het is dus ook nergens anders te koop. Daarom durf ik te betwijfelen of het vernieuwend is.



En ik geloof nooit zo in 'niet goed geld terug'.
Mijn neefje at bij mijn vader, zijn opa, wel en bij zijn ouders erg slecht. Verschillen?



Bij zijn opa mocht mijn neefje met zijn handjes eten en spelen met zijn eten, Hierdoor kon hij het eten voelen en ervaren en ging er ongemerkt toch nog heel wat in zijn mondje.

En bij opa mocht bij op een krukje staan bij het aanrecht en zo het hele eetproces meemaken. Hij kreeg dan een bot mesje in zijn handjes en mocht makkelijk te snijden dingen snijden. Of het nou wel in het eten ging of niet. Mijn vader duwde hem tijdens het koken dan al af en toe wat in zijn mondje. Ging prima.



Thuis moest ie met zijn lepel of vork eten en dat werkte niet. Nu is ie 5 en eet ie ook bij opa meestal met mes en vork. Als ie moe is met zijn handjes. Maar ach, dat komt wel.

Als ie bij mij is eet ie dus ook met zijn handjes, dan eet ie veel meer dan met vork of lepel.
Alle reacties Link kopieren
Dat nonchalant in de mond stoppen is nou juist het punt, ik vraag regelmatig heel luchtig ook of ze dingen wil proeven tijdens het koken/die ik eet, of desnoods eraan likken, maar nee hoor...
Mijn tip: boek verbranden (meteen "oei ik groei" erachteraan) en je gezonde verstand gaan gebruiken. Gewoon eten blijven aanbieden, geen alternatieven geven. Graag of niet. Tenzij ze een allergie heeft oid is er geen enkele reden waarom ze niet normaal zou eten. Maar dan moet je wel consequent zijn en volhouden. En ja, ik weet dat dat veel makkelijker klinkt dan het is, maar het is de enige manier. (Ik spreek uit ervaring.) Ze snapt op een gegeven moment echt wel dat ze gewoon moet eten, maak er vooral geen 'gedoe' van, maar probeer het ontspannen te houden. Dek de tafel, kaarsje aan, gezellig praten en kijk maar hoe ver ze komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven