Examens 2024

26-03-2024 11:39 210 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog een paar schoolweken en dan is het zover: de eindexamens! Heeft je zoon/dochter ook examens en heb je zin om mee te kletsen hierover?

(Ik zie momenteel nog niet een soortgelijk topic. Mocht deze er wel al zijn, dan hoor ik het graag.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter doet momenteel examen VWO. Zij vond natuurkunde heel moeilijk. Ze had het niet af en baalde daarvan. Nederlands en Grieks vond ze ook lastig. Ze kan wel vaker wat negatief zijn over de toetsen die ze gemaakt heeft, dus ik hoop voor haar dat het meevalt.
Ze had deze week 3 examens. Volgende week heeft ze er 4 en dan de week erop nog Engels. 1 x heeft ze 2 examens op 1 dag: economie en Latijn. Daar ziet ze enorm tegenop.
Voor het vak Wiskunde D is geen landelijk eindexamen, dus dat scheelt weer voor haar 👍. Ze heeft wel last van exanenstress en kwam heel slecht of zelfs niet tot leren. Gelukkig staat ze er wel goed voor, dus ze kan wat hebben.

Heel veel succes voor jullie kinderen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat balen van het VWO examen natuurkunde zeg. Hopelijk straks een flinke N waarde, en vallen de cijfers een beetje mee.

Hier was vandaag scheikunde aan de beurt. Hij kwam thuis en gaf aan echt géén idee te hebben hoe het is gegaan. Of dat nu een goed of een slecht teken is? Ik vrees het laatste. Hij durft niet naar de antwoorden te kijken, dus we zullen het 12 juni pas weten. Hopelijk valt het mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend dat natuurkunde bij sommige zo moeizaam ging. Is echt balen als ze sommige vragen niet konden maken.

Oudste heeft ook scheikunde gedaan.
Ging best goed. Hij had tijd genoeg.

Jongste had Nederlands en ging ook prima.

Naar de antwoorden willen beide kinderen niet kijken. Ze hebben geen stress nu en willen dat zo houden.
Ik zou juist heel benieuwd zijn hoeveel punten ik ongeveer goed zou hebben.
Maar ook voor mij willen ze niet zeggen welke antwoorden ze hebben gegeven. 🤣🤣

Dus ik moet gewoon geduld hebben. Niet mijn sterkste kant.
Leerlingen kijken naar de antwoorden en weten in 10 minuten wat hun cijfer ongeveer gaat zijn
Docenten zijn met het antwoordmodel uren bezig om na te kijken en te zien welke punten ze wel en niet kunnen toekennen.

Ik denk dat de leerlingen die niet kijken gelijk hebben :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon doet vwo examen. Biologie was te doen. (Geschat een 7) Nederlands vond hij lastig. (Geschat een 5,5) Natuurkunde vond hij makkelijk. (Geschat een 8) Het was wel lang, maar hij had alles af. .
suusssss1983 wijzigde dit bericht op 17-05-2024 08:36
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
17-05-2024 07:45
Leerlingen kijken naar de antwoorden en weten in 10 minuten wat hun cijfer ongeveer gaat zijn
Docenten zijn met het antwoordmodel uren bezig om na te kijken en te zien welke punten ze wel en niet kunnen toekennen.

Ik denk dat de leerlingen die niet kijken gelijk hebben :proud:
Je hebt natuurlijk een beetje een indicatie als je wel nakijkt. Ik geef altijd mee als tip kijk wel streng na, twijfel je of het antwoord goed wordt gerekend, tel het dan fout.
"After all this time?" "Always."
Je weet of je richting een 4 of een richting een 8 zal halen, maar dat weten ze ook wel zonder na te kijken. Alleen voor vakken met veel multiplechoicevragen, is het nakijken zinvol.
Of het een 6 of een 7 wordt, kunnen ze echt niet nauwkeurig genoeg bepalen. En dat is zonder de normering überhaupt niet te bepalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Week 2 van de examens! Zijn jullie kinderen de 1e week een beetje doorgekomen en klaar voor de 2e week? Zoon heeft vandaag en morgen talen en volgende week maandag nog bedrijfseconomie. Nederlands vrijdag ging goed, de kans op zakken is vrijwel nihil nu. Fijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmiddag Engels en morgen kunst. Dan pas volgende week dinsdag de laatse, biologie. Maar dat is wel fijn, dan kan daar nog even heel hard voor worden geleerd.

Op scheikunde na heb ik er tot nu toe wel vertrouwen in. Ik ben vooral erg blij als het 12 juni is geweest en we weten hoe het ervoor staat, haha. Ik durf niet helemaal zorgeloos te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afgelopen vrijdag ging Duits best goed, maar aardrijkskunde helaas niet.
Vandaag het 6e examen gehad van de 8: scheikunde.
Ging minder slecht dan gevreesd.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist samen met zoon Engels nagekeken en hij is zeer verbaasd over zichzelf :lol: . Uitgaande van een N-term van 1 heeft hij een 8,1!
Alle reacties Link kopieren Quote
OriginalHeleen schreef:
21-05-2024 16:59
Afgelopen vrijdag ging Duits best goed, maar aardrijkskunde helaas niet.
Vandaag het 6e examen gehad van de 8: scheikunde.
Ging minder slecht dan gevreesd.
Jammer van aardrijkskunde... Is er compensatie vanuit het schoolexamen?
Alle reacties Link kopieren Quote
liane77 schreef:
21-05-2024 17:35
Zojuist samen met zoon Engels nagekeken en hij is zeer verbaasd over zichzelf :lol: . Uitgaande van een N-term van 1 heeft hij een 8,1!
Wat fijn! Dat lijkt me een opsteker zo tijdens de examens al weten dat je zo'n mooi resultaat hebt. Goed voor het zelfvertrouwen. Geeft vast ook een boost voor de laatste loodjes.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
liane77 schreef:
21-05-2024 17:36
Jammer van aardrijkskunde... Is er compensatie vanuit het schoolexamen?
Ja hoor, dat wel gelukkig. Het zal vooral spannend zijn of de 5,5 norm (gemiddelde van alle centraal eindexamens) gehaald gaat worden.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat ik zelf ook die 5.5 norm het meest spannend vind. Voor mijn gevoel kan hij daar nog weleens de mist mee ingaan.
Eerlijk gezegd vind ik het een rot regel, maar ik snap het ook wel weer.

Engels leek vanmiddag heel goed te doen gelukkig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taartje34 schreef:
21-05-2024 20:57
Ik merk dat ik zelf ook die 5.5 norm het meest spannend vind. Voor mijn gevoel kan hij daar nog weleens de mist mee ingaan.
Eerlijk gezegd vind ik het een rot regel, maar ik snap het ook wel weer.

Engels leek vanmiddag heel goed te doen gelukkig.
Heeft hij nog niet nagekeken of wil hij dit niet? Zoon had de antwoorden op het kladblaadje geschreven. Doordat het, op 1 vraag na, allemaal korte antwoorden waren, was dit heel goed na te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
liane77 schreef:
21-05-2024 22:45
Heeft hij nog niet nagekeken of wil hij dit niet? Zoon had de antwoorden op het kladblaadje geschreven. Doordat het, op 1 vraag na, allemaal korte antwoorden waren, was dit heel goed na te kijken.
Hij heeft alleen wiskunde nagekeken en verder heeft hij geen enkel examen nagekeken.
Ik weet van mezelf dat ik vroeger ook bij teletekst zat na te kijken, maar hij wil het echt niet. De oudste heeft twee jaar geleden helemaal niets nagekeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren heeft zoon Engels gehad. Was best makkelijk zei hij. Was ook snel klaar.
Dus duimen op een mooi cijfer, zodat die 5,5 norm gehaald wordt.

Dochter had economie. Dat is een heel moeilijk vak voor haar. Maar het viel niet tegen. We zijn al blij met een 5.
Ze wilde bijna gaan kijken bij de antwoorden en hoeveel punten ze heeft.
Want ze werd zelf ook wel een beetje nieuwsgierig. Maar ze heeft het toch maar niet gedaan.

Vandaag zijn ze alle 2 “vrij”. Nog even hard leren voor het examen op donderdag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmorgen was kunst aan de beurt. Hij kwam eigenlijk heel blij thuis: het was een leuk examen. Het feit dat het vooral erg afwisselend is met filmpjes en muziek tussendoor maakt het natuurlijk heel anders dan die enorme lappen tekst waar je iets mee moet.

Nog één te gaan, komende dinsdag. Nog een paar dagen hard aan de bak en dan is het hopelijk klaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon had vandaag Frans. Ging prima en met het nakijken een 6,8. Volgens mij had hij de N-term laag gehouden, iets van 0,5. De talen keek wel makkelijk na met de vele meerkeuze vragen. Rest wat lastiger en daardoor moeilijk in te schatten. Enige zakmogelijkheid is nu nog 3x een 5. Lijkt mij heel sterk.

Nu bezig voor het laatste examen maandag: bedrijfseconomie en dan zit het erop. Hij heeft zich er heel relax doorheen geslagen. Had wat meer stress verwacht. Gelukkig niet dus!

De laatste loodjes en dan het lange wachten tot de uitslag... Succes allen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind overal de regels voor slagen en zakken..maar nergens iets over de wegstreep regeling. Mijn oudste had vorig jaar examen en mocht eventueel 1 vak wegstrepen als ze daardoor wel zou slagen. Ik kan daar dit jaar niks over vinden. Het gaat om vmbo t. Weet iemand dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn weten is dat alleen mogelijk als een leerling een extra vak gekozen heeft, dan kan de leerling een vak laten vallen dat niet bij de verplichte vakken van het profiel hoort. De duim regeling van de jaren ervoor (ivm corona) was het laatst geldig in 2022.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze doet in 7 vakken examen, en ik lees net dat je voor vmbo 6 vakken moet doen, dan zou het wel kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter had dinsdag Engels en dat ging heel goed. Ze heeft het nagekeken en heeft met N-term 0 een 8,4 :-) Dat compenseert lekker voor eventuele lagere cijfers. Nu alleen nog maandag bedrijfseconomie, dat vindt ze lastig en is ze nu hard voor aan het leren.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag was wiskunde B aan de beurt. Werd al voor gevreesd en was inderdaad erg moeilijk en ook te lang. Heeft een groot deel niet kunnen maken, dat is natuurlijk jammer. Meende wel de gemaakte vragen redelijk goed te hebben uitgewerkt, dus hopelijk daarmee genoeg punten bij elkaar. Met een hele hoge N-term is het wellicht toch genoeg? De docent van "Math with Menno" gaf aan dat hij een hoge N-term verwacht, dus fingers crossed.
Nu zeven examens gehad, maandag alleen nog Engels en dan wachten op de uitslag. Stond er zo goed voor met de SE cijfers, maar de vlag kan nog niet uit, het is echt nog wel spannend. Het wel/niet halen van die 5,5 norm zal de doorslag geven.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven