Help ik wil niet dat mijn schoonouders oppassen

19-01-2017 16:03 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Eind november mama geworden van ons eerste kindje, een meisje.



Mijn ouders en mijn schoonouders gaan beide 1 dag oppassen.

Mijn ouders zien ons meisje dagelijks. Mijn schoonouders hooguit 1x per week.



De band met mijn schoonouders is prima, hij kan beter, maar slecht is het absoluut niet.

Het leek ten tijde van de zwangerschap een mooie optie dat beide ouders 1 dag gaan oppassen.

Nu na de geboorte geeft alles wat mijn schoonouders doen mij de kriebels, wat ze zeggen wat ze doen. Ik wil niet dat hun gaan oppassen, er is niks voorgevallen, mijn gevoel is alleen zo sterk. Nu kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik die afspraak voor het oppassen met hun heb gemaakt.



M'n vriend vind het een lastige situatie, hij kan mij moeilijk begrijpen omdat het een gevoel van mij is en hij z'n ouders ook niet wil kwetsen. Mijn ouders gaan sowieso oppassen.



Kennen jullie dit gevoel? Hoe zou ik op een zo nette mogelijke manier van m'n schoonouders als oppas af kunnen komen?



Hoor graag jullie mening
hormonen, aanstellerij, angst.

kortom niks rationeels

doe dat kind naar alle opa's en oma's
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook echt niet ok van je vader TO. Toen ik op het hoogtepunt van hormonaliteit tegen mijn familie opperde dat ik graag wilde dat mijn ouders en zus direct na de bevalling naar het ziekenhuis zouden komen en schoonouders en zus van man de volgende dag werd ik er door mijn moeder en zus haarfijn op gewezen dat dat écht niet kon, dat zij net zo goed de opa en oma en tante zijn en dat zij de ouders / zus van man zijn. Achteraf weet ik ook echt niet wat me bezielde, juist in die hormonale achtbaan heb je mensen nodig die je met beide benen op de grond zetten.



Ik ben gek op mijn schoonouders, maar ze zijn nu eenmaal minder vertrouwd dan mijn eigen ouders. Onthoud dat dat voor je man omgekeerd is. Als je dit doorzet ga je er heel veel spijt van krijgen en denk ik dat je dingen kapot maakt die niet zomaar te repareren zijn.
quote:Marietje81 schreef op 20 januari 2017 @ 06:24:

Ik vind dit ook echt niet ok van je vader TO. Toen ik op het hoogtepunt van hormonaliteit tegen mijn familie opperde dat ik graag wilde dat mijn ouders en zus direct na de bevalling naar het ziekenhuis zouden komen en schoonouders en zus van man de volgende dag werd ik er door mijn moeder en zus haarfijn op gewezen dat dat écht niet kon, dat zij net zo goed de opa en oma en tante zijn en dat zij de ouders / zus van man zijn. Achteraf weet ik ook echt niet wat me bezielde, juist in die hormonale achtbaan heb je mensen nodig die je met beide benen op de grond zetten.



Ik ben gek op mijn schoonouders, maar ze zijn nu eenmaal minder vertrouwd dan mijn eigen ouders. Onthoud dat dat voor je man omgekeerd is. Als je dit doorzet ga je er heel veel spijt van krijgen en denk ik dat je dingen kapot maakt die niet zomaar te repareren zijn.Is dat zo? In de OP schrijft TO dat haar man zijn ouders niet wil kwetsen, en dat hij de TO niet helemaal kan begrijpen. Ik zou dan toch samen op zoek gaan waar die gevoelens vandaan komen, of ze terecht zijn etc. En als je het er dan samen over eens bent een beslissing nemen. Met je kind bij je schoonouders en dan met buikpijn op je werk daar wordt je ook niet blij van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus had precies dit bij haar (en dus ook mijn) schoonmoeder, en zij heeft het toen gezegd. Waarop mijn schoonmoeder reageerde met dat dat volledig normaal was en dat zij dat vroeger ook had. Zijn er toen prima samen uitgekomen, dus misschien is het bespreekbaar maken toch niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Makkelijk om de hormonen weer eens de schuld te geven hoor,easy way out.

Zegt eerder wat over hoe je werkelijk tegen de familieverbanden aankijkt.

Daarnaast gaat het niet om jou maar om je kind en de relatie met opa en oma,en het is een beslissing die je samen met je man neemt.

Zolang je het niet kan onderbouwen is het kwetsend en onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
quote:florence13 schreef op 20 januari 2017 @ 07:23:

Mijn schoonzus had precies dit bij haar (en dus ook mijn) schoonmoeder, en zij heeft het toen gezegd. Waarop mijn schoonmoeder reageerde met dat dat volledig normaal was en dat zij dat vroeger ook had. Zijn er toen prima samen uitgekomen, dus misschien is het bespreekbaar maken toch niet zo gek.Ik snap best dat de band met je ouders anders is als die met je schoonouders. Maar hé, je kunt dit gewoon ook even rationeel bekijken. En eerst "beloven" dat ze mogen oppassen en later de keutel weer intrekken, ik vind het niet kunnen. Zeker niet als alleen "haar gevoel" de enigste reden is. Lullig ook voor haar man. Het zijn wel zijn ouders. Hij moet ook maar gewoon zijn schoonouders laten oppassen.
quote:ardni schreef op 20 januari 2017 @ 07:31:

Makkelijk om de hormonen weer eens de schuld te geven hoor,easy way out.

Zegt eerder wat over hoe je werkelijk tegen de familieverbanden aankijkt.

Daarnaast gaat het niet om jou maar om je kind en de relatie met opa en oma,en het is een beslissing die je samen met je man neemt.

Zolang je het niet kan onderbouwen is het kwetsend en onzinnig.



Maar vergis je niet in hormonen hoor! Ik ben een vrij nuchter persoon en een goede band met schoonmoeder maar toen ik zwanger was en net bevallen, en nou ja, al die 11 maanden dat ik bv ook nog wel was ik toch wel een beetje anders.

Vlak voor de bevalling vond ik echt dat er de eerste week geen visite mocht komen want ik wilde niet dat iemand anders dan wij ons kind vast zouden houden. En dat sm op zou passen vloog me ook naar de keel. Heb het nooit naar ze benoemd hoor maar mèn, ik was zó hormonaal en bezitterig. Ik kan me nu ook niet voorstellen dat ik zo was hoewel ik nu dus weer zon raar gevoel heb nu ik zwanger ben. Ik ben dan gewoon echt niet mezelf
Je zegt het zelf ook al; hormonale onzin.



Dus laat dat gevoel voor wat het is en laat je schoonouders gewoon oppassen.

Realiseer je je wel welke rijkdom jullie hebben met twee betrokken opa's en oma's?
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 21:50:

[...]



Het grote voordeel van een kdv is dat kinderen daar samen zijn en al heel vroeg van elkaar leren. Zelfs als baby vond mijn dochter de andere kinderen al ontzettend boeiend en leerde ze daar zo vreselijk veel.



En vanaf een jaar of 1 kunnen ze al echt samen lol hebben en spelen en krijgen ze een hoop aandacht van elkaar. Voor de rest gaan de leidsters zeer liefdevol met de kinderen om. Dus nee, ik vind het zeker geen minderwaardige omgeving voor een kind.



Ik denk dat de afwisseling tussen rustige dagen thuis, veel aandacht tijdens 1 op 1 contacten met ons en opa/oma + drukkere dagen op het kdv en het contact met andere kinderen juist erg goed en leerzaam is voor een kind. Echt een rijke omgeving om in op te groeien.



Tja. Dat houden ouders zich graag voor maar het effect is nul. KDV kinderen doen het niet beter op school, zijn niet socialer, etc. (Dan vroeger maar ook dan kinderen nu die vnl thuis zijn tot 4).

Ook geen negatief effect hoor, het maakt gewoon niks uit.

Enige aangetoonde effect is bij hele jonge babies, dat het KDV geen veilige omgeving is. Maar voor peuters, geen probleem en ook geen plus.



Je hebt iemand nodig om op te passen als je er zelf niet bent. Geen probleem, maar maak het niet groter dan het is.

Ze vermaken zich wel. En het is niet beter dan iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Niet. Je kunt je schoonouders niet dumpen, omdat JIJ een irrationeel gevoel hebt. Hou het bij jezelf en zorg dat je van dat gevoel afkomt. De ouders van je vriend zijn net zo goed de opa en oma van hun kind als jouw ouders en als er geen echte reden is, kun je het niet maken het ene grootouderpaar achter te stellen op het andere.
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 20 januari 2017 @ 08:14:

[...]





Tja. Dat houden ouders zich graag voor maar het effect is nul. KDV kinderen doen het niet beter op school, zijn niet socialer, etc. (Dan vroeger maar ook dan kinderen nu die vnl thuis zijn tot 4).

Ook geen negatief effect hoor, het maakt gewoon niks uit.

Enige aangetoonde effect is bij hele jonge babies, dat het KDV geen veilige omgeving is. Maar voor peuters, geen probleem en ook geen plus.



Je hebt iemand nodig om op te passen als je er zelf niet bent. Geen probleem, maar maak het niet groter dan het is.

Ze vermaken zich wel. En het is niet beter dan iets anders.https://www.google.nl/url ... yKldsYHn4GUWh2gz6v8o_o1dQ



https://www.google.nl/url ... _yJz8neWXpg3kldhjMftbPmmA





"Kinderen die naar een goede opvangorganisatie gaan, zijn slimmer, zelfverzekerder en socialer dan kinderen die thuisblijven, blijkt uit onderzoek"

Bron: zie bovenstaande
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 20 januari 2017 @ 07:36:

[...]





Maar vergis je niet in hormonen hoor! Ik ben een vrij nuchter persoon en een goede band met schoonmoeder maar toen ik zwanger was en net bevallen, en nou ja, al die 11 maanden dat ik bv ook nog wel was ik toch wel een beetje anders.

Vlak voor de bevalling vond ik echt dat er de eerste week geen visite mocht komen want ik wilde niet dat iemand anders dan wij ons kind vast zouden houden. En dat sm op zou passen vloog me ook naar de keel. Heb het nooit naar ze benoemd hoor maar mèn, ik was zó hormonaal en bezitterig. Ik kan me nu ook niet voorstellen dat ik zo was hoewel ik nu dus weer zon raar gevoel heb nu ik zwanger ben. Ik ben dan gewoon echt niet mezelfIk denk dat als ik zo idioot had gedaan tijdens mijn zwangerschappen, mijn man me wel even mee beide benen op de grond had getrokken. Ik mag het hopen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn andere onderzoeken die het tegendeel beweren en de consensus is dat er geen duidelijk effect te meten is. Echt!



Nu werken maar zal ook e.e.a plakken hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 20 januari 2017 @ 08:42:

Er zijn andere onderzoeken die het tegendeel beweren en de consensus is dat er geen duidelijk effect te meten is. Echt!



Nu werken maar zal ook e.e.a plakken hoor ;)Dat geloof ik graag maar jij bent nogal resoluut en ik geef aan dat er ook andere onderzoeken zijn. Van die consensus heb ik graag bronnen dan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 20 januari 2017 @ 08:26:

[...]





https://www.google.nl/url ... yKldsYHn4GUWh2gz6v8o_o1dQ



https://www.google.nl/url ... _yJz8neWXpg3kldhjMftbPmmA





"Kinderen die naar een goede opvangorganisatie gaan, zijn slimmer, zelfverzekerder en socialer dan kinderen die thuisblijven, blijkt uit onderzoek"

Bron: zie bovenstaandeLigt dat ook niet aan het kind zelf? Ik vond het afschuwelijk toen ik naar het peuterklasje moest. Wilde dat echt absoluut niet. En na twee weken huilen mocht ik thuis blijven. Maar, tussen toen en mijn 47e is dat helemaal goed gekomen en nu ben ik gewoon een sociaal mens.
Er is absoluut nooit aangetoond dat kdv geen veilige omgeving is voor baby's. Waar haal je dat vandaan???



Het enige dat is aangetoond is dat baby's een verhoogde hoeveelheid stresshormoon aanmaken. Ze hebben dus meer stress op kdv. Maar of dat erg is is onbekend. En baby's hebben ook stress als ze bijvoorbeeld thuis zijn met een oma die ze nooit met rust laat of een vermoeide moeder die ze laat huilen. Of op een drukke familieverjaardag.

Bovendien dalen de stressniveaus ook weer bij de baby's uit het onderzoek, dus schadelijk is het niet.



En je hebt veel stress als je als peuter of kleuter pas voor het eerst naar een opvang moet. Dat is misschien wel erger. Het Babybreinlab van de Universiteit Utrecht vindt de stress die baby's op kdv ervaren niet schadelijk. En zegt dat het misschien wel schadelijker is om je kind als peuter uit het niets naar de peuterspeelzaal te brengen. Dat geeft pas stress.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 20 januari 2017 @ 08:50:

[...]



Ligt dat ook niet aan het kind zelf? Ik vond het afschuwelijk toen ik naar het peuterklasje moest. Wilde dat echt absoluut niet. En na twee weken huilen mocht ik thuis blijven. Maar, tussen toen en mijn 47e is dat helemaal goed gekomen en nu ben ik gewoon een sociaal mens.Een onderzoek is een onderzoek en gaat niet over individuele gevallen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 20 januari 2017 @ 08:51:

[...]





Een onderzoek is een onderzoek en gaat niet over individuele gevallen.Heb je gelijk in.. Maar ik denk (en hoop) dat ouders zelf best aanvoelen waar hun kind zich happy bij voelt. En zich niet laten leiden door allerlei onderzoeken, die vaak ook tegengestelde (of tegengesteld lijkende, afhankelijk van de interpretatie of de uitgepikte oneliners) uitkomsten hebben.
quote:permis schreef op 20 januari 2017 @ 08:14:

[...]





Tja. Dat houden ouders zich graag voor maar het effect is nul. KDV kinderen doen het niet beter op school, zijn niet socialer, etc. (Dan vroeger maar ook dan kinderen nu die vnl thuis zijn tot 4).

Ook geen negatief effect hoor, het maakt gewoon niks uit.

Enige aangetoonde effect is bij hele jonge babies, dat het KDV geen veilige omgeving is. Maar voor peuters, geen probleem en ook geen plus.



Je hebt iemand nodig om op te passen als je er zelf niet bent. Geen probleem, maar maak het niet groter dan het is.

Ze vermaken zich wel. En het is niet beter dan iets anders.



Het kan mij niet schelen of ze er socialer van worden. Het punt van degene waar jij op reageert was dat kinderen het leuk vinden op het kdv. Dat is ook mijn ervaring. Als baby werd mijn dochter al helemaal enthousiast als we daar binnenkwamen. Gewoon leuk om bij andere kinderen te zijn.



En het is dus pertinent onwaar dat is aangetoond dat kdv geen veilige omgeving is. Plaats hier het onderzoek maar, als je dit bestrijdt.
Denk aan je man en aan je dochter..... zij hebben net zo goed recht van spreken. Je dochter dan in de zin van een band opbouwen met beide ouders.
Dan zit je maar met buikpijn op je werk hoor TO. Het hele punt is: het draait niet meer om jou. Het draait om je kind!



En je kind heeft ook een vader en een opa en oma van vaders kant. Die zijn niet jouw bloedverwant maar WEL van je kind.



Buikpijn op je werk, prima. Jij bent niet de enige familie van je kind. En de rest van je kindjes familie is dan tenminste wel blij, inclusief kind. Prima score: 1 iemand buikpijn.
Ik denk altijd...je wordt zelf (misschien) ook een keer schoonouder. Hoe zou jij je voelen als je wordt weggehouden bij je kleinkind door een gevoel van je schoondochter/zoon?
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 20 januari 2017 @ 08:56:

[...]



Heb je gelijk in.. Maar ik denk (en hoop) dat ouders zelf best aanvoelen waar hun kind zich happy bij voelt. En zich niet laten leiden door allerlei onderzoeken, die vaak ook tegengestelde (of tegengesteld lijkende, afhankelijk van de interpretatie of de uitgepikte oneliners) uitkomsten hebben.Maar als je bij voorbaat het kdv uitsluit weet je natuurlijk niet of je kind het daar leuk had gevonden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Het zijn meestal (altijd?) de schoondochters die dit soort dingen doen.
Ik herken het gevoel, moest er toen mijn baby 2 maanden oud was sowieso niet aan denken hem ooit bij iemand anders achter te laten dan mijn man. Maar aangezien ik ook wel wist dat dat toch een keer zou moeten, heb ik het langzaam opgebouwd.

De eerste dagen dat ik weer ging werken heeft mijn man vrij genomen. Kon ik al mijn 'zorgen' richten op er weer in komen op het werk en hoe ik dat nu eigenlijk ging doen met kolven.

Kdv is bij ons begonnen met eerst 2 x een halve dag en kind kwam er zowaar levend en vrolijk weer vandaan.

Oppassende opa's en oma's hebben wij niet, maar toen mijn schoonouders met ons uit eten wilden toen baby nog heel erg klein was heb ik heel duidelijk benoemd dat ik dat best wilde, maar dat mijn hormonen met nog wel parten speelden. Dat wij zodoende niet bij hen zouden komen slapen met baby en hem dan ook zeker niet bij een (ons onbekende) buurvrouw zouden brengen. Mijn moeder is bij wijze van uitzondering die eerste keer komen oppassen. En zo wenden we er stapje voor stapje allemaal wel aan...



Echt eens met iedereen hier, geef je schoonouders het voordeel van de twijfel. Benoem eventueel dat je moeite hebt met het achterlaten van je kindje (maar benoem dan even niet dat dat specifiek bij hun lastig voor je is) en probeer het rustig uit, desnoods eerst halve dagen. Enne, je verlof is nog niet voorbij toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven