Hoe combineer jij werk/gezin/huishouden/sociale dingen enz.

10-09-2010 22:32 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Per november ga ik weer aan het werk na een roerige periode.

Ben ruim 150 km verderop gaan samenwonen. Derde kind geboren. Hij is nu 14 maanden. Ander huis, omgeving. En geen vrienden/familie meer in de buurt.

Toen kreeg ik heel veel hulp van mijn moeder terwijl ik werkte. Af en toe kookte ze voor ons. Of had ze al wat boodschappen gedaan bijvoorbeeld. Zij bracht de kinderen naar school. Luxe hoor, als ik terugdenk.

Ook qua achterban had ik het tóen prima geregeld. En dat is nu niet meer het geval! Is ook niet erg!



Partner heeft een hele drukke baan, regelmatig in 't buitenland, nachtdiensten paar keer per week, naast baan óók ondernemer. Bezig bijtje.



Dus ik ''doe'' de kinderen/huishouden enz.

Ik ga straks weer vier dagen werken en ik zoek tips&trucs om 't soepel te laten verlopen allemaal. Het ochtendritueel. Brengen&halen school/KDV.

Om 18.00 uur thuiskomen met 3 hongerige kinderen van de KDV/BSO, huishouden enz.

Hoe combineer jij dus werk, zorg, sociale contacten, huishouden enz. allemaal met elkaar?

Wat heb jij superslim geregeld?



Ik besef dat veel dingen als vanzelf gaan.

Toch wil ik graag weten hoe jullie het allemaal regelen? Wil er weer effe inkomen als 't ware!

Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Fleur, een vriendin van mij heeft vorige jaar haar derde gekregen. Ze ging weer aan het werk toen hij 5 maanden oud was. Ze werkt 3 dagen, dat scheelt , maar haar partner helpt haar helemaal niet met de kinderen (door zijn onregelmatige werktijden). Toch is ze helemaal tevreden met hoe het nu gaat. Ik merk wel dat haar oudste twee behoorlijk zelfstandig zijn voor hun leeftijd (zelf naar school fietsen, zelf naar de ballet les gewoon met de bus etc). Ik zelf vind het heel moelijk om mijn kinderen los te laten, doordat kan mijn jongste, b.v., zich nog steeds slecht zelf aankleden (hij is 3).
Enn klinkt heel georganiseerd, werkt het echt zo goed?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, ik heb een sociaal leven op het forum, wanneer de kleine slaapt. Al ruim 10 jaar.



Oh, en ik reageerde eigenlijk alleen op de topictitel. sorry
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Wintermuts schreef op 10 september 2010 @ 23:51:

Enn klinkt heel georganiseerd, werkt het echt zo goed?

In mijn geval wel ooit. Ik heb een ADD 'er er volledig zelfstandig mee gekregen. Het werkt voor ieder kleintje denk ik. Het is een structuur he? Geen wet van persen en meten want het zijn kinderen en die hebben eigen ruimte binnen een aangeboden structuur nodig.



Overigens:

TO mij hielp ook een lijstje aan de binnekant van een keukenkastje te hangen met:

Dagen en benodigde spullen (gym, sportclubjes, etc) zodat ik 's avonds niet weer helemaal terug hoefde te denken:

Wat moet er ook al weer in de tassen voor morgen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ow ja:



Als je kinderen leert hun jas op de grond voor zich te leggen (de bovenkant bij de voeten) dan kunnen ze hun armen in de mouwen steken , de jas optillen en over hoofd trekken , zo glijdt een jas vanzelf over de armen op de schouders, en zo leer je dat je een jas zelf kan aantrekken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank!

De oudste kids zijn 10 en 8 jaar oud, dus opzich gaat zelf aankleden bij hen goed!

De jongste van 14 maanden kleed ik natuurlijk aan.

Maar hij kan i.d.d. over een paar jaar zijn jas zo aantrekken!
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip? De eerder genoemde huishoudster. En afhankelijk van het huis dat je hebt 1 of 2 keer in de week. Als je ook een tuin hebt die je wilt onderhouden, laat dan 1 keer in de 2 weken iemand langskomen die dat kan doen (handige buurjongen misschien?).



En verder: als je partner thuis is zou ik hem zoveel mogelijk laten doen, zodat niet alles op jou terecht komt. Want het moet natuurlijk wel een beetje in evenwicht blijven m.i.
quote:fleurtje schreef op 10 september 2010 @ 23:11:

[...]





Maar niet altijd de meest praktische, zeker niet als je dus de richting op verhuist van iemand die er praktisch niet is en dus kennelijk weinig taken op zich kan nemen.

Even een vraagje: hoe zag partner het voor zich? Snapt hij dat jij je weleens afvraagt hoe jij het gaat bolwerken? Heeft hij zich ooit gerealiseerd dat jij wel leuk zijn kant op komt maar dat het voor jou wel enorm veel zwaarder is dan blijven wonen waar je woonde?
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje, ja, hij beseft dat het wel moeilijker is voor mij in een totaal andere omgeving. En hij zal me wel helpen waar hij kan, maar het ontbreekt hem vaak aan tijd. Vind ik ook niet altijd gezond hoor.
Heb alleen de OP gelezen, dus weet niet of het al is genoemd. Een oppas aan huis zou een uitkomst kunnen zijn.
quote:FleurV schreef op 11 september 2010 @ 18:22:

Fleurtje, ja, hij beseft dat het wel moeilijker is voor mij in een totaal andere omgeving. En hij zal me wel helpen waar hij kan, maar het ontbreekt hem vaak aan tijd. Vind ik ook niet altijd gezond hoor.



Ik vind het eigenlijk heel erg raar: jij komt zíjn kant op, hij is er vrijwel nooit, terwijl jij je back up achtergelaten hebt.

Hij zal best heel lief en leuk en knap etc zijn, maar ik vind het behoorlijk egoistisch overkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 11 september 2010 @ 21:24:

[...]





Hij zal best heel lief en leuk en knap etc zijn, ....



Dat maakt veel goed.



Maar ik zie het toch anders. Ik nam mijn twee kinderen mee, die hij ook opvoedt. Die hier hun kamer kregen.

(hun biologische vader is vertrokken, zelfs met een complete omgangsregeling vd rechtbank...toch vertrokken...afijn...ontopic weer)



Ik vind hem totaal niet egoistisch te bedenken dat mijn vriend zijn huis openstelde voor ons. Na de geboorte van onze zoon, 4 personen extra. Hij heeft best moeten wennen. Na jaren van alleen wonen na zijn scheiding.

De man werkt echt van 'smorgens vroeg tot 'savonds laat, ook in het weekend. Ik mag niet klagen met vier dagen werken.

En ja, het gaat zwaar worden. Zoon is 'snachts ook nog wel es wakker. Ik ga er altijd uit dan.

En ik houd mijn hart ook vast als er iets tussenkomt. (ziekte enz.)

Maar egoistisch is niet het goede woord voor hem.



Ik zoek dus met name tips&trucs om 't drukke leven met kinderen, werk, huishouden in je eentje te moeten organiseren.

Uiteindelijk kan het dan altijd meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Op dagen dat je thuis bent in het voren koken. Dit invriezen en de ochtend voor je weggaat uit de vriezer halen.

Brood de avond van te voren klaarmaken en in de koelkast bewaren of alles in een keer klaarmaken voor de hele week en invriezen.



't is wat duurder maar kant en klare groenten zijn goed te eten.



Kinderen leren op te ruimen en laten helpen in het huishouden. Kan ook al op die leeftijd! 's Avonds alvast de kleren en de tassen klaarmaken voor de volgende ochtend.

Vaatwasser is ideaal in deze situatie. En leer het los te laten dat er elke dag gezogen en gestoft moet worden.
Tja, ik zie het toch anders.
Alle reacties Link kopieren
nog een keer mijn vraag alleen dan anders geformuleerd. Waaromga je 4 dagen werken en je drie slagen in de ronte werken wanneer je thuis bent als je vriend/man ook zoveel werkt?



is een serieuse vraag
Alle reacties Link kopieren
Hoi Fener, mijn partner heeft hele hoge vaste lasten. Blijft simpelweg bijna niets over.

Ik heb natuurlijk ook wat onkosten. Komt er op neer dat het wel moet.

Niets persé voor extra luxe. Maar echt voor de normale zaken in het leven.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor je antwoord:) is er niets aan die vaste lasten te doen?

ik denk echt dat je in de loop van de jaren dit niet volhoudt op een leuke manier



enne met melk en suiker
Alle reacties Link kopieren
*zet een kopje koffie neer*



Ik weet niet of die hoge vaste lasten anders kunnen? Het is met name een héle hoge hypotheek. En alimentatie.

Bij mij weten kan daar weinig aan veranderen.

We letten i.i.g. op de kleintjes. Geen overbodige abonnementen, letten op de energierekening. Er wordt niet geshopt/uiteten/vaak boodschappen doen o.i.d

Ik hoop dat ik daar straks verandering in kan brengen.
Alle reacties Link kopieren
tsja had mijn tips gisteren al opgeschreven maar later bekroop me het gevoel: hebben jullie het samen onderling wel goed/eerlijk geregeld.

Maar kennelijk is het ingewikkeld: 2 kids van jou en geen werk voor het luxe maar uit noodzaak.

En toch? is het alleen jouw probleem of is je partner ook aan het denken hoe hij zelf kan helpen of goede slimmme ideeën kan inbrengen.



Hoe ga je het trouwens doen bij ziekte van 1 van de kids. Dat is helemaal lastig zonder familie in de buurt. Is voor mij altijd bron van stress.



En een tip die al genoemd is. Voor 2 dagen koken. (dus op vrije dag extra koken voor een drukke dag). Dit scheelt enorm. Of gewoon brood met (groente)soep, dat moet ook een keer kunnen.



Is er wel geld voor hulp in huis en oppas/bso etc etc. Anders wordt het erg lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, er is geld voor kinderopvang. Dat is al rond. Juist als ik niet werk is het lastig. En zodra ik ga werken komt er meer geld binnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tips;

-werkster

-zo min mogelijk strijken

-alle boodschappen voor de hele week in 1keer doen, s avonds als kids slapen

-extra eten maken voorraad in de vriezer

-op je vrije dag er echt zijn voor de kids zodat je niet van alles aan het regelen bent

-afspraak maken met je nieuwe werkgever over bv thuiswerken incidenteel als je een ziek kind hebt

-netwerk opbouwen?



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven