hoe laat gaat jouw baby naar bed

13-08-2013 22:48 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Die van mij is nu 8 maanden en hij gaat steeds later slapen. Nu is het tussen 22.30 en 23.30 Heb t idee dat ik iets verkeerds doe. Hij wordt rond 8 uur wakker
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd gingen mijn kinderen om 23u naar bed. Maar ze deden overdag wel een dutje.

Vanaf hun tweede verjaardag (toen ze overdag helemaal niet meer sliepen) vervroegde de bedtijd zich tot 20u/21u.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas mij echt over de slaaptijden van de baby's in dit topic.

Mijn kinderen gaan beiden al van jongs af aan gewoon om 19/19.30 uur naar bed. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Maar wij hebben een strak bed ritueel en ze gaan gewoon naar bed.



Daarbij wil ik ook s'avonds gewoon geen kinderen om mij heen. Slaaptijd voor hun is mama tijd voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Baby 20,5 week. 20.00 - 7.00
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
soms rond 19.30, ligt eraan hoe goed hij overdag heeft geslapen.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Allebei 7 uur, oudste is bijna drie, jongste 4 maanden. Slapen ook allebei door tot minstens zeven/half acht.
Alle reacties Link kopieren
mijn zoontje is anderhalf, hij gaat rond 7 uur naar bed. als het heel warm is soms iets later. hij wordt de laatste tijd wel vaak rond half 6 wakker (oei)..
quote:lelytjevandalen schreef op woensdag 14 augustus 2013 09:03 Ik verbaas mij echt over de slaaptijden van de baby's in dit topic.

Mijn kinderen gaan beiden al van jongs af aan gewoon om 19/19.30 uur naar bed. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Maar wij hebben een strak bed ritueel en ze gaan gewoon naar bed.



Daarbij wil ik ook s'avonds gewoon geen kinderen om mij heen. Slaaptijd voor hun is mama tijd voor mij.



Ik ben het met je eens, maar een baby kun je nog moeilijk vertellen dat hij gewoon naar bed "moet".

Wel denk ik dat regelmaat en consequentie een grote rol spelen in het wel of niet in slaap krijgen van een baby.
Alle reacties Link kopieren
@lelytjevandalen: ja, ik verbaas me er ook over. Man, man, moet er niet aan denken om standaard iedere avond met kind(eren) tot 22.30 uur beneden te zijn. Waar blijft dan je privéleven?



Jongste is nu 12 weken, oudste 5 jaar. Rond 20.00 uur is hier de rust wedergekeerd en geniet ik samen met man van een heerlijk bakkie koffie. Jongste krijgt om 22.00 uur nog wel een fles. Dat doen we dan beneden, want dat vinden we wel gezellig. Nou slaapt ze ook makkelijk in, dus dat scheelt.



Maar goed, TO: als je het geen probleem vindt om je kleine rond die tijd in bed te doen, is het goed, toch? Als jij het gezellig vindt met die kleine man, dan zou ik er niet een probleem van maken.



Wat ik wel eens heb gelezen (volgens mij stond het in het laatste nummer van Wij Jonge Ouders) is dat 'klaas vaak' (zoals het daarin werd genoemd) in golven komt. Dus als je een golf mist, je tot de nieuwe golf moet wachten. Misschien breng je hem op een verkeerd tijdstip naar bed? Dat hij dan net super wakker is?



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 8 maanden gaat om tussen 18 en 19 uur slapen en wordt rond 7 uur wakker, soms iets vroeger. Overdag nog 3 dutjes van 3 kwartier tot anderhalf uur. Ik mag niet klagen. Hoewel ik graag naar 2 dutjes zou gaan nu hij bijna naar de creche gaat. Dan kan hij beter mee in hun ritme. Maar dwing het maar eens af, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je je baby niet kan vertellen wat moet. Maar dan nog verbaas ik mij erover.

Met 8 maanden heb je toch gewoon al iets van een naar bed-ritueel?
Alle reacties Link kopieren
quote:lelytjevandalen schreef op 14 augustus 2013 @ 09:03:

Ik verbaas mij echt over de slaaptijden van de baby's in dit topic.

Mijn kinderen gaan beiden al van jongs af aan gewoon om 19/19.30 uur naar bed. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Maar wij hebben een strak bed ritueel en ze gaan gewoon naar bed.



Daarbij wil ik ook s'avonds gewoon geen kinderen om mij heen. Slaaptijd voor hun is mama tijd voor mij.





Mijn kleuters gaan gewoon om zeven uur-half acht naar bed, maar je kunt een baby toch niet duidelijk maken dat het slaaptijd is terwijl hij niet moe is?



Mijn jongste was al in de buik een nachtbraker, en na de geboorte was dit niet anders. Hij sliep de hele dag en was in de avond tot 2 uur wakker. Niet lekker, maar dit was zijn ritme. Ik kan hem toch niet krijsend in bed laten liggen omdat ik vind dat het slaaptijd is terwijl hij wil clusteren en knuffelen?



Inmiddels gaat hij dus om negen uur in zijn eigen bed slapen, en de maanden hiervoor sliep hij in de woonkamer 's avonds, rond elf uur sliep hij meestal wel.
Zoon van 10 weken gaat tussen 19.00 en 20.00. Soms wil hij tussen 23.00 en 0.00 nog fles, soms midden in nacht. Bij late fles slaapt hij tot 5.00/6.00, anders om 3.00 fles en dan tussen 7.00-8.00.
Alle reacties Link kopieren
Een baby van 8 maanden kan inmiddels de routine en regelmaat hebben van een avond en bed ritueel.

Wij hebben 2 kinderen die al redelijk snel in hun bedje sliepen in de vooravond (na de laatste voeding met ons mee naar de slaapkamer gingen en daar verder sliepen)
quote:graantje23 schreef op 14 augustus 2013 @ 09:29:

[...]





Ik ben het met je eens, maar een baby kun je nog moeilijk vertellen dat hij gewoon naar bed "moet".

Wel denk ik dat regelmaat en consequentie een grote rol spelen in het wel of niet in slaap krijgen van een baby.



Gewoon op een redelijk tijd in bedje leggen en er eventueel bij blijven?, is vaak gewoon gewenning.



Ik ben echt wars van de strakke regels maar slaap ( en genoeg voeding) hebben ze gewoon nodig en vaak zie ik mede ouders die het te veel gedoe vinden (meestal zijn ze heel erg moe en helemaal op van de late uren en gebroken nachten) om een week tijd te investeren om daarna juist meer rust te kunnen hebben.



En de baby heeft echt toch slaap nodig? de een wat minder dan de ander, maar meestal toch echt wel een uur of 10/12 per nacht en nog wat overdag.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 19u, in de zomer iets langer.



Ik heb wel eens het advies gekregen om ze langer op te laten blijven zodat ze dan niet te vroeg wakker wordt, maar dat werkt bij het ene kind wel en bij het andere niet.



Ik vind het ook geen goed advies want je bouwt een slaapritme op dat je later weer moet gaan afleren als het kindje naar school gaat.
Zeep met draadjes
Zoon van 10 maanden gaat rond 19.00, tenzij hij eerder echt moe is. 's ochtends wordt hij ergens tussen 6.00 en7.30 wakker, maar dat komt waarschijnlijk omdat de laatste fles rond 22.00 er net af is. Dan heeft hij namelijk enorme honger.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf een maand of 6 of 19.00 uur naar bed tot ongeveer 9.00 uur, nu hij bijna 1 is heeft hij dit ritme nog
quote:koffiecorrect schreef op 14 augustus 2013 @ 09:44:

Hier ook 19u, in de zomer iets langer.



Ik heb wel eens het advies gekregen om ze langer op te laten blijven zodat ze dan niet te vroeg wakker wordt, maar dat werkt bij het ene kind wel en bij het andere niet.



Ik vind het ook geen goed advies want je bouwt een slaapritme op dat je later weer moet gaan afleren als het kindje naar school gaat.Hier eerder andersom inderdaad bij beide kinderen, hoe later naar bed hoe eerder wakker.. en dan lekker draken overdag door het slaapgebrek.
Alle reacties Link kopieren
quote:lelytjevandalen schreef op 14 augustus 2013 @ 09:38:

Een baby van 8 maanden kan inmiddels de routine en regelmaat hebben van een avond en bed ritueel.

Wij hebben 2 kinderen die al redelijk snel in hun bedje sliepen in de vooravond (na de laatste voeding met ons mee naar de slaapkamer gingen en daar verder sliepen)





Bij mijn eerste twee kinderen was dit ook zo, gingen rond de zes maanden om zeven uur naar bed, bij nummer drie dus echt niet. Hij gaat gewoon niet vroeger slapen, en slaapt in de ochtend heel veel.



En routine en bedritueel hebben we en werkt ook goed bij hem, alleen dus niet om zeven uur maar om negen uur,
quote:lelytjevandalen schreef op woensdag 14 augustus 2013 09:38 Een baby van 8 maanden kan inmiddels de routine en regelmaat hebben van een avond en bed ritueel.

Wij hebben 2 kinderen die al redelijk snel in hun bedje sliepen in de vooravond (na de laatste voeding met ons mee naar de slaapkamer gingen en daar verder sliepen)



Dat klopt wel.

Althans wij hebben een ritueel waarin zoon eet, dan in bad gaat, nog even spelen en daarna fles met pap en hup naar bed.

Maar in mijn omgeving zijn er baby's die daar helemaal niet op reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over de generaliserende posts, kom op zeg. Net zoals de ene baby bij 8 maanden 6 voedingen nodig heeft en de ander 4, heeft de ene 12 uur slaap nodig en de ander 10.
life ain't a perfect story, write it while you live it
Alle reacties Link kopieren
Grappig hoe ouders van veelslapers vaak denken dat dat hun eigen verdienste is.



Mijn kinderen hebben altijd weinig slaap per etmaal nodig gehad (in de buik al).

Vanaf de geboorte tot het tweede jaar betekende een middagdutje doen, dat ze 's avonds pas laat (22u/23u) in slaap vielen.

Na het tweede jaar viel het middagdutje geheel weg, en konden ze 's avonds gelukkig iets eerder in slaap vallen. Maar dat was nog steeds later dan het gemiddelde kind.



Soms sprak ik moeders van kinderen die nog tot hun 4e jaar middagdutjes deden. Als ik dan zei dat me dat best fijn leek, kreeg ik steevast te horen dat het gewoon een kwestie van consequent zijn was. Slaaptijd was slaaptijd, geen woorden aan vuil maken, blablabla.



Nou geloof me: Mijn kinderen deden de eerste 2 jaar hartstikke consequent aan middagdutjes. Maar na hun tweede verjaardag deden ze overdag geen oog meer dicht als je ze in bed legde. Ze hadden het gewoon totaal niet meer nodig, en bleven zonder middagdutje de hele dag vrolijk en actief.

En dan zou ik daar als moeder keihard tegenin moeten gaan?



Hetzelfde geldt voor de avondbedtijd. Ze zijn nu 4 en 6 jaar en kunnen vóór 21u simpelweg de slaap niet vatten. Ze moeten vanaf 21u in ieder geval in hun bed blijven, maar ze vallen dan niet direct in slaap.

Om 7.00u staan ze weer paraat en ze zijn de hele dag vrolijk en actief.

Vallen ze toch een keertje om 20u in slaap, dan zul je zien dat ze 's ochtends al om 6.00u wakker worden.



Je kunt als ouder hoog of laag springen, maar je kunt een kind niet méér laten slapen dan het nodig heeft.



Dus voor de ouders van kinderen die normaal of veel slapen: Jullie hebben heus geen consequentere opvoeding, jullie hebben gewoon normaal/veelslapers. Dat is de aard van het kind.
Alle reacties Link kopieren
En aan newmama: Je doet niets verkeerd. Kijk naar wat je kind nodig heeft en niet naar gemiddelden.



Bij hoog intelligente kinderen bijvoorbeeld, is een bekend verschijnsel dat ze van jongs af aan weinig slaap nodig hebben. Ook bovengemiddelde frustratie komt bij zulke kinderen vaak voor.

Waarmee ik niet beweer dat jouw kind hoog intelligent is, maar het illustreert nogmaals dat het niet aan inconsequent gedrag van de ouders hoeft te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 13 maanden en slaapt s avonds pas rond 22.00 -22.30 uur en is rond 7.00 uur weer wakker. Dit is al een hele tijd zo, ook al toen ze 8 maanden was. Eerder is ze gewoon niet moe genoeg! overdag 2 slaapjes maar steeds vaker 1. Ik had gehoopt dat als ze 1 slaapje overdag zou hebben dat ze dan eerder moe zou zijn s avonds maar dat is niet het geval. Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben en probeer me er geen zorgen over te maken omdat ze niet oververmoeid of prikkelbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Java, wat je schrijft is herkenbaar. Mensen om me heen, ook bv mijn moeder, vinden dat ik iets moet doen om te zorgen dat mijn dochter eerder gaat slapen. Mijn ervaring is dat je zoiets niet kan manipuleren, je gaat je bijna schuldig voelen dat je iets verkeerds aan het doen bent. Gelukkig ben ik niet heel onzeker dus ik laat ze maar denken wat ze willen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven