Hoeveel boterhammen 'mogen' jullie kinderen eten?

18-01-2014 20:53 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van vijf at gisteren een boterham mee bij een vriendinnetje van school. Toen ik haar ophaalde, vertelde de moeder van haar vriendinnetje dat ze drie boterhammen had gegeten en eigenlijk nog een vierde wilde. Maar omdat ze niet wist of dat wel mocht, had ze die vierde niet gegeven.

Het is niet de eerste keer dat ik dat ik die vraag hoor van een ouder waar ze mee eet.



Mijn dochter heeft een goede eetlust en soms eet ze inderdaad vier boterhammen, soms twee, soms maar één. Gewoon zoveel als ze wil dus. Ik vind dat prima, want ze weet zelf wel hoeveel honger ze heeft.

Van mij mag het dus.



Maar ik vroeg me dus wel af, omdat sommige ouders twijfelen of ze dat wel mag: hoe denken andere moeders/vaders daar over? Mogen jullie kinderen maar een bepaald aantal (twee/drie) boterhammen eten? En wat is dan de achterliggende reden?



Ben gewoon benieuwd.
Aantal boterhammen is hier gelimiteerd op 4 a 5 per maaltijd (kinderen van 5, 7 en 9). Bij een ander eten ze weleens meer. De reden is dat mijn kinderen (vooral de oudste twee) slecht maat kunnen houden en anders zo 8 boterhammen naar binnen zouden werken. Ik wil dat ze een beetje leren naar hun lichaam te luisteren en dat ze een gevoel van verzadiging leren herkennen.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter moest je een paar jaar geleden echt in de gaten houden. Als ze iets lekker vond dan overat ze zich en een half uur later gaf ze over. Die hield ik dus strak in de gaten. Was ze soms wel boos over, maar overgeven vond ze ook niet zo prettig.



Nu is dat over en mag ze zoveel eten als ze wil, idem voor zoon. Beide kinderen neigen eerder naar ondergewicht, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 6 en weegt 17/18 kilo, maar die werkt ook met gemak 4 boterhammen naar binnen tussen de middag hoor. Nu was er laatst een vriendinnetje bij ons aan het eten en die deed vrolijk met mijn dochter mee, maar dan twijfel ik toch want ik ben bang dat ze misselijk wordt. Van mijn dochter weet ik dat het normaal is en dat ze dat makkelijk op kan, maar van vriendjes en vriendinnetjes weet ik dat niet. Overigens krijgt mijn dochter dan niets meer tot het avondeten, af en toe een klein snoepje uit school.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowfish schreef op 19 januari 2014 @ 01:11:

Wat worden er veel boterhammen gegeten door jullie kinderen.

Ik at tot mijn 13 jaar maar een boterham bij het ontbijt en een bij de lunch. Zelfde geldt voor broer en zus.



Maar blijkbaar waren wij dus erg slechte eters ;)



nee, wel 'kleine' eters



Zelf eet ik twee boterhammen, meestal.En dan krijg ik rond vier uur wel weer trek, dus dan eet ik samen met de kinderen nog wat fruit ofzo.
anoniem_97330 wijzigde dit bericht op 19-01-2014 08:30
Reden: tikfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe bewegelijk je kind is. De jongste bij ons eet tussen de middag dus 3 of 4 boterhammen, maar is ook echt een stuiterbal. Hij is de hele dag actief bezig, is het liefst buiten lekker aan het rennen.. Ik kan me voorstellen dat hij dan ook meer nodig heeft dan een kind wat minder actief is.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind dat prima kan aangeven als ze genoeg heeft. Eet koek en snoep vaak niet op. Blijkbaar kost de ochtend en begin middag haar veel energie. Hier eten ze uit school meestal fruit en soms nog een koekje. Fruit mogen ze van mij pakken als ze daar trek in hebben trouwens. Daar gaat ze op een verantwoorde manier mee om.



Een appel is voor sommige mensen genoeg en op sommige momenten. Persoonlijk eet ik niet graag appels, omdat ik daar honger en suikerschommelingen van krijg, dus kies ik liever ander fruit, waarbij ik daar geen last van heb.



Ze eet dus tussen de middag veel en tussendoor meestal nog in ieder geval 2 keer fruit. Dus eigenlijk eet ze dan dus meerdere keren per dag. Ik zelf overigens ook en ik heb geen overgewicht. Man moet het doen, meerdere keren per dag vrij veel eten, anders krijgt bij ondergewicht en suikerschommelingen. Dus blijkbaar iets erfelijks?
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 3 eet er 2 tussen de middag en dochter meestal ook 1 of 2.

3 vind ik echt de max.

Wat er hier ook al beschreven wordt als ze eraan wennen om steeds meer te eten worden ze echt dik.

Dat wil ik graag voorkomen.

Zoon beweegt veel dus die rent het er wel weer af , maar mijn dochter is niet zo bewegelijk.

Meestal gaat het hier vanzelf hoeveel ze eten en ze vragen ook nooit echt om meer dan 3.
Mijn zoon van 13, eet in de ochtend 3 boterhammen, tussen de middag op school 5! En na school ook weer 2, en dan avondeten als een bouwwerker, schept met gemak 3 x op. Hij eet echt ons geld op ;)



Maar zo mager als een lat, echt een slungel. Hij groeit enorm in de lengte en ik vraag me af, wanneer die groeispurt stopt.



Hij sport wel 5 uur P/w dus dat zal ongetwijfeld ook meespelen dat hij zo hongerig is.
Alle reacties Link kopieren
Zo lang het volkoren sneetjes zijn, en er niet alleen maar vlokken en jam op zit mag dochter (8) van mij zo veel boterhammen als ze wil. Ze eet er wel eens 4, meestal 2 of 3 - als ze na 10 sneetjes nog meer wilde zou ik er misschien de rem op zetten, maar ik zie niet in waarom kinderen maar 2 of 3 boterhammen zouden mogen. Als een kind verhoudingsgewijs heel veel eet en (te) zwaar is wellicht. Maar dan nog denk ik dat je beter een paat extra boterhammen kunt hebben in plaats van enrome borden pasta bij het avond eten, of zogenaamd gezonde tussendoortjes (sultana's, liga's) die dan later op de middag worden ingezet vanwege trek.
quote:bloemetjepaars4 schreef op 19 januari 2014 @ 11:07:

Zoon van 3 eet er 2 tussen de middag en dochter meestal ook 1 of 2.

3 vind ik echt de max.

Wat er hier ook al beschreven wordt als ze eraan wennen om steeds meer te eten worden ze echt dik.

Dat wil ik graag voorkomen.

Zoon beweegt veel dus die rent het er wel weer af , maar mijn dochter is niet zo bewegelijk.

Meestal gaat het hier vanzelf hoeveel ze eten en ze vragen ook nooit echt om meer dan 3.

En wanneer begint dat echt dik worden dan?

Hier twee kinderen die kunnen eten als bootwerkers. Zeker in de baby/peuter/kleuterperiode aten ze veel. Dochter toen zeker 6 boterhammen per dag (ontbijt en lunch samen), zoon meestal 7 of 8 per dag. Inmiddels zijn ze wat ouder 6 en 8 en wordt er gematigder gegeten. Vooral dochter eet nu minder, een boterham of 3-4 per dag. Maar nog steeds als ze weer groeit dan kan ze met gemak 5 boterhammen wegwerken tussen de middag. En dik ervan worden? Dochter zit op de rand van ondergewicht en zoon heeft een heel net gemiddeld gewicht.



Ik ben zelf wel veel te dik en wordt juist altijd aangesproken dat ik te weinig eet. Wat ook wel weer blijkt, na jaren aanmodderen begin ik eindelijk langzaam af te vallen. En hoe, door vaker en over het geheel genomen meer te eten. Een goede balans vinden en echt aanvoelen wanneer je honger hebt en wanneer je vol zit is juist heel waardevol als je slank wilt blijven.
Mijn zoontje is 2 en bijna 5 mnd en eet eigenlijk iedere lunch 2 a 3 boterhammen. We zijn vanmorgen naar het zwembad geweest dus zojuist gingen er gemakkelijk drie in. Hij is behoorlijk beweeglijk en weet heel goed wanneer ie vol zit. Zijn eerste boterhammetje met 6 mnd ging ook direct helemaal op.



Hij wordt niet dik van brood, fruit, groente en aardappels hoor. Daarvan (en soortgelijke) mag ie zoveel eten als ie wil. Snoep, koek en suikerdrankjes, ook natuurlijke, leg ik wel aan banden. Maar ik wil absoluut zijn metabolisme niet om zeep helpen.
quote:Sunemom schreef op 19 januari 2014 @ 12:14:

[...]



En wanneer begint dat echt dik worden dan?

Hier twee kinderen die kunnen eten als bootwerkers. Zeker in de baby/peuter/kleuterperiode aten ze veel. Dochter toen zeker 6 boterhammen per dag (ontbijt en lunch samen), zoon meestal 7 of 8 per dag. Inmiddels zijn ze wat ouder 6 en 8 en wordt er gematigder gegeten. Vooral dochter eet nu minder, een boterham of 3-4 per dag. Maar nog steeds als ze weer groeit dan kan ze met gemak 5 boterhammen wegwerken tussen de middag. En dik ervan worden? Dochter zit op de rand van ondergewicht en zoon heeft een heel net gemiddeld gewicht.



Ik ben zelf wel veel te dik en wordt juist altijd aangesproken dat ik te weinig eet. Wat ook wel weer blijkt, na jaren aanmodderen begin ik eindelijk langzaam af te vallen. En hoe, door vaker en over het geheel genomen meer te eten. Een goede balans vinden en echt aanvoelen wanneer je honger hebt en wanneer je vol zit is juist heel waardevol als je slank wilt blijven.je wordt niet dik van lucht
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetjepaars4 schreef op 19 januari 2014 @ 11:07:

Zoon van 3 eet er 2 tussen de middag en dochter meestal ook 1 of 2.

3 vind ik echt de max.

Wat er hier ook al beschreven wordt als ze eraan wennen om steeds meer te eten worden ze echt dik.





Ze eet niet steeds meer. Ze eet gewoon zoveel als ze nodig heeft (nomaal eten, geen snoep/koek etcetera)

Heeft ze dus altijd gedaan, heeft niks met gewenning te maken.



Ik verbaas me over de opmerkingen dat kinderen max 3 boterhammem mogen omdat ze anders te dik worden. Ik hoop ze juist mee te geven dat je voldoende moet eten, zodat je inderdaad niet tussendoor gaat snoepen enzo.



Gewoon gezond eten, genoeg bewegen, niet teveel snoepen. Dan kun je wat mij betreft gewoon zoveel boterhammen eten als je wil.
Mijn kinderen mogen zoveel eten als ze willen. Dochter van 8 eet sinds een maand of 4 ongelooflijk veel. Ik vraag me af waar ze het allemaal laat want ze is tenger. 's Morgens eet ze 3 boterhammen, dan ook nog 2 in de kleine pauze, ze geeft zelf aan dat ze brood in de kleine pauze wil. Dan ook nog weer 4 in de grote pauze en als ze 's middags thuis komt weer honger en weer 2 boterhammen en daarnaast ook nog fruit en 's avonds een bord vol warm eten. En dan als toetje nog een groot glas smoothie! Ze is wel altijd in beweging en speelt heel veel buiten.
quote:schouderklopje schreef op 19 januari 2014 @ 00:08:

Mijn dochter krijgt meestal thee met een koekje uit school. Maar vaak is dat niet genoeg tot etenstijd (half zeven). Waarom eten jullie zo laat?
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon eet verschillend, vaak ook 4 boterhammen tussen de middag.

zolang ik nog small fit broeken moet kopen, zal het wel goed zijn :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 19 januari 2014 @ 14:01:

[...]

Waarom eten jullie zo laat?Dat is toch niet zo laat. Niet iedereen werkt in de eigen woonplaats en begint om 7:30 's ochtends.
Alle reacties Link kopieren
Zoon van bijna 2 toppen we af op 3 tussen de middag. Meestal wil hij er ook niet meer, al zou hij er bijna altijd nog wel een lusten (als we er iets op aanbieden wat hij lekker vindt) Omdat hij aan de zware kant is voor zijn lengte beperken we hem een beetje, even aanzien of het bij het volgende groeispurtje weer rechtgetrokken is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven